Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
elsje78

elsje78

23-02-2012 om 14:41

Na koemelkallergie lust hij geen melk

Hoi

Mijn zoontje van twee en een half heeft ernstige koemelkallergie gehad vanaf de geboorte. Eerste half jaar neocate en daarna pepti. Dat ging prima. Aantal keren koemelk geintroduceerd en na een jaar waren we erachter (met kinderarts) dat het teruggebracht was tot hooguit lactose intolerantie. Dus een beetje zuivel ging goed, maar teveel en vooral te vette zuivel zorgde voor reactie (buikpijn, niet slapen en diarree)

Nu is hij bijna 2 en een half en lijkt het erop dat hij er wel overheen is. Hij krijgt geen reactie meer, maar het volgende probleem dient zich aan: Meneer vindt gewone melk echt niet lekker. Hij zoekt de pepti, maar de machtiging is verlopen en we gaan geen pepti meer geven. Er zitten ook in verhouding tot gewone melk veel meer calorien in volgens mij, het is nl volledige zuigelingenvoeding (pepti 2)

Het minst vies vindt hij houdbare melk. Soja melk drinkt hij helemaal niet en verse gewone melk ook niet. Nu drinkt hij 's ochtends wel pap met houdbare melk, ongeveer 150 ml en na het eten een beetje vla met yoghurt (100 ml) maar meer gaat er niet in.

Hebben jullie tips? zou het erg zijn als hij niet helemaal aan de 300 ml komt? Ik wilde liever niet yoki oid geven vanwege de suikers, en ook geen chocomelk. Hij krijgt wel gewoon 10 druppels vit D. Heb cb gebeld om advies, maar veel verder als blijven proberen ben ik nog niet...

bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

23-02-2012 om 15:32

Toch niet nodig

Ik zou me er niet zo druk over maken. Biedt regelmatig yoghurt aan in verschillende vormen. Dat in combi met de vitamine druppels lijkt me voldoende.

Mijn kinderen hebben eigenlijk nooit gewone melk gedronken. Rond die leeftijd deden ze het met pap 's ochtends en yoghurt. En ze zijn prima gegroeid hoor.

Hanne.

Hanne.

23-02-2012 om 15:58

Meer dan mijn kinderen

Hij drinkt in iedergeval meer dan mijn kinderen. Wij houden het bij één bekertje per dag. En in het weekend vaak niets.

Hier bevallen de zure melk producten beter. Dus karnemelk en yoghurt.

Ik zou me er niet druk om maken. Plakje kaas op brood is ook zuivel, en anders een keer extra pannekoeken bakken Zit ook heeel veel melk in!

vaasje

vaasje

23-02-2012 om 16:40

Ik herinner

Me het van mij nog, toen ik eenmaal weer melk mocht moest ik er zo enorm aan wennen. Het is een hele speciale smaak als je het niet gewend bent. Ik moest van m'n moeder ipv melk karnemelk drinken. (puur tegen het hoesten)
Misschien is het een idee in eerste instantie een beetje limonade bij de melk te doen en dit langzaamaan af te bouwen? Dat hielp bij mij en mijn zoontje erg goed met de yoghurt.
Succes.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

elsje78

elsje78

23-02-2012 om 17:12

Bedankt

Ik zal me er maar niet te druk om maken, verder groeit hij als een wilde, dus dat zit wel goed!

Bedankt en groetjes

Lactose intolerantie

Kun je testen en als dat zo is is het gewoon heel belangrijk om daar door middel van een dieet of lactasevervangers mee om te gaan.
Eerlijk gezegd begrijp ik niet zo goed waarom er bij een kind met een ernstige koemelkeiwitallergie zo snel weer melk gegeven moet worden.
En inderdaad zou ik me beperken tot aangezuurde producten als kwark, karnemelk en yoghurt maar ook verder melkbestanddelen uit zijn dieet houden. Dat is namelijk helemaal niet nuttig en kan klachten veroorzaken en waarom zou je dat risico nemen?

Sascha2

Sascha2

23-02-2012 om 23:48

Elsje

Hij kan de voordelen van melk toch ook uit andere voedingsmiddelen halen? Eet hij broccoli? Daar zit nogal wat calcium in, bijvoorbeeld. En verder toetjes als yoghurt, kwark etc. Lust hij kaas? Boerenkaas heeft weinig lactose. Ik heb zelf lactoseintolerantie en drink nooit melk. En toch kom ik aan mijn gerief . Ik zou me niet focussen op de melk maar juist de alternatieven proberen te geven.

elsje78

elsje78

24-02-2012 om 20:18

Nu geen last meer

We moesten de afgelopen jaren elk half jaar een keer zelf testen, voornamelijk vanwege de machtiging.

Nu heeft hij geen klachten meer, reageert niet meer op melk, of andere zuivel, vandaar dat ik pepti oid niet meer nodig vind.

Hij drinkt nu wel houdbare half volle melk...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.