Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Naar bed, geouwehoer.....

.....ons dochtertje word a.s. zaterdag 3.
Een schat van een meid is het, maar ook eentje waar pit in zit.

S'avonds resulteert dit erin, de laatste paar weken (ca 2 a 3 weken) dat ze behoorlijk tegenstribbelt.
Smoesjes verzinnen e.d, maar zelfs tot het schreeuwen en trappen met de benen aan toe.

Rust houden is een advies dat wij onszelf ook al aangeraden hebben. Iets wat makkelijker gezegd dan gedaan is als ze je soms een trap verkoopt of een klap in je gezicht.
Toch rustig blijven OF weglopen....gewoon weggaan. Dan begint ze te schreeuwen, maar gewoon niet op reageren.

De ene keer werkt rustig blijven en de andere keer weglopen. Soms gaat ze dan maar liggen en slaapt ze in.
Andere keer ga ik, of mn vriendin, naar dr toe en dan gaat ze toch alsnog slapen.

Maar je zou haast denken dat het ook anders moet kunnen? Of is dit iets wat kids van die leeftijd gewoon doorgaan. Een fase in de peutertijd?

Ben benieuwd naar reacties van jullie die daar al ervaring mee hebben

Groetjes,
René en Desiree

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-07-2010 om 21:51

Boekje

wat bij ons helpt is als ze zelf nog 10 minuutjes een boekje mogen lezen voor het licht uitgaat. Dan ruim ik ondertussen een beetje op of maak ik een badkamer schoon.

Guinevere

Guinevere

21-07-2010 om 22:02

Hier

Hier ook een pittig geval, 3 jr 3 mnd alweer. In elk geval, er zit "een kop op". Wat doen wij, om het allemaal flexibel te laten verlopen:
1. we stoppen hem later in bed, tenzij hij zelf zegt naar bed te willen.
2. we kondigen het moment tijdig aan, 5 minuten van te voren oid. Dan kan hij geestelijk vast gaan afbouwen
3. er mogen auto's boeken, knuffels mee in bed. Maakt mij allemaal niets uit hoe vol het bed ligt, als hij maar wil slapen. Er liggen dus vaak 5 boeken of meer in het ledikantje.
4. naar bed is synoniem voor gezellig samen boekje lezen. Dus bij de definitieve aankondiging: "Kom, je gaat lekker slapen, we gaan een boekje lezen!".
5. We laten het licht aan, zodat hij nog in zijn boeken kan lezen of kan spelen in zijn bed. Dan valt ie vanzelf in slaap.
Geweld gebruikt onze peuter ook wel eens. Wij pakken gewoon zijn hand/been vast en zeggen dat het niet mag. En af en toe moet hij zijn woedeaanval even doormaken, helaas, daar valt dan niet over te schipperen.

Guinevere

Guinevere

21-07-2010 om 22:03

Vergeet ik nog iets belangrijks

6. we zeggen dat wij zelf ook moe zijn en ook vlak erna gaan slapen!

BadMuts

BadMuts

21-07-2010 om 22:12 Topicstarter

Aanvulling

Ik denk dat ik iets te kort was met mijn 1e berichtje...

-Boekje lezen doen we elke avond. 1 boekje word er gelezen en dan is het klaar

-We geven ruim van tevoren aan dat ze naar bed gaat, vaak al 10 a 15minuten van tevoren

-Ze heeft dr Dora poppen en alles in bed. We doen haar ook altijd een flesje drinken mee dat op de vensterbank staat.

-Nachtlampje is aan alsmede ook de lamp op de overloop. Hebben haar zelf gevraagd of ze de deur dicht/open wilde en die wil ze open hebben.

Dus eigenlijk doen we alles al wat hierboven geschreven werd.

De kleine slaapt echter niet meer tussen de middag, want dat wil ze niet.

Misschien dat ze TE moe is en daarom loopt te kloten met naar bed gaan?

Groetjes,

Guinevere

Guinevere

21-07-2010 om 22:19

Blijft over mijn punt 6: zelf ook je pyjama aantrekken en zeggen dat je moe bent.. Maar het werkt hier echt, zelfs zonder dat wij in pyjama gaan.
Misschien is 10-15 minuten van te voren iets te lang? Is het een idee om het bedritueel in de woonkamer te beginnen, bijvoorbeeld door daar altijd eerst een klein boekje te lezen en dan naar haar slaapkamer te vertrekken? Wellicht is de overgang dag-nacht toch te groot voor haar.

Hier

is het momenteel ook drama met dochter, net 3. Ze slaapt al maanden bij ons in bed, dit omdat ze steeds ziek was en vaak huilen en gillend wakker werd 's nachts. Nu is ze weer ziek (waterpokken) en vaak slaapt ze niet voor 22 uur. Als ik vertel dat ze over 10 minuten naar bed moet begint ze hysterisch te gillen en schreeuwen. Ze is moe en bleek. Ik weet het ook even niet meer met haar. Wel moet ze wrs van haar dutje af, maar dat lukt nog niet omdat ze zo moe is en weer ziek. Pfff, ik weet het ook even niet meer met haar. Ik moet zeggen, de structuur is even weg bij haar, vanwege dat ziek zijn, maar dat gaan we er weer invoeren. Ze sliep gisteren om 22.30 uur en was vanmorgen al weer om 7 uur wakker. Ik ga haar proberen wakker te houden (of vroeg laten dutten) en vanavond weer proberen. Ik vind 3 jaar en hele lastige leeftijd, vond ik ook bij mijn 2 oudsten.

BadMuts

BadMuts

22-07-2010 om 22:39 Topicstarter

Vanavond...

....ging het aardig goed!

Ik heb er nu bewust ECHT de tijd voor genomen.
Ben met de kleine in bad geweest. Daarna lekker een ijsje gehad.

Vervolgens met haar naar boven gegaan. Op de grond "koffie" van dr gehad van haar koffiesetje op rijdbaar tafeltje.
Daarna boekje gelezen, en nog een boekje en toen nog eentje.

Vervolgens moest ik bij haar komen slapen, dus ben dr gaan liggen. Hele verhalen had ze. Heb het aangehoord, mee gekletst en gedaan.

Uiteindelijk gezegd, 5 minuten en dan gaat papa naar beneden. Nou, dat was goed.
Echter, 5 minuten later ging ze toch wel moeilijk doen toen ik naar beneden wilde.
Ben toen weggelopen naar de overloop. Ze begon te huilen/zeuren ('t was nep, je kon het horen )
Ben naar binnen gelopen, haar opgepakt en haar neergelegd op dr kussen (zonder wat te zeggen).

Toen weer weggelopen en het herhaalde zich.
Na die 2e keer vroeg ik haar om een knuffel en een slaapkus. Die kreeg ik, en het verzet was gebroken.
Een bult "bye bye" "Love you" "tot morgen" "dag poepie" etc. etc. volgende terwijl ik de trap afliep naar beneden...

En nu slaapt ze lekker

Misschien toch wat langer de tijd ervoor nemen.
Ben er vanavond dik 45 minuten mee bezig geweest

Groetjes

Lang ritueel

Hier een dame van bijna 4. We hebben alle fases al gehad, maar nog nooit degene waarin je je kind binnen een half uur op bed hebt en meteen slaapt
Hier duurt het ritueel vaak tergend, treuzelend lang. Helemaal met de warmte van de afgelopen periode, gaat madam eigenlijk niet voor 9 u, half 10 slapen. Het enige wat nu helpt is erbij blijven zitten tot ze slaapt (maar wel met afspraak dat ze in de "slaaphouding" gaat en er wordt niet meer gekletst), of na een paar minuten weggaan met de belofte over 10 minuten weer te komen kijken (vaak slaapt ze dan toch Of ze mag nog 10 minuten op haar kamer spelen en dan HUP, het bed weer in (en dan roept ze exact na 10 minuten dat de 10 minuten voorbij zijn. Hoezo, gevoel voor tijd

Maar het blijft gedoe hoor, dat naar bed gaan. en als het ook nog badderdag is, kunnen we er nog een half uur bij optellen. Ben blij als mn avond om half 10 begint tegenwoordig!
In oktober gaat ze naar groep 1 en ik hoor van andere moeders dat de kids dan echt wel om half 8 op bed liggen (please, don't tell me otherwise!!!)

ayla

ayla

23-07-2010 om 11:33

Helaas chris

Die van mij is echt niet om half acht moe, ook nooit geweest. Telkens als er een nieuwe fase aankomt denk ik weer, nu zal ze vast vroeg gaan slapen maar ho maar. Ondertussen heb ik het opgegeven en me erbij neergelegd dat ze gewoon minder slaap nodig heeft. Mijn jongste trouwens van nu 3 heeft meer slaap nodig, hij moet dus echt tijdig naar bed anders is hij niet te genieten. Ik weet dat een lang bedritueel bij hem niet zou werken want daar zou hij van gaan profiteren en het telkens langer gaan maken. We geven wel aan dat hij over x minuten naar bed moet en als het tijd is gaat hij ook echt, desnoods in de houtgreep, boven nog 1 boekje lezen, liedje zingen, slokje water en klaar. Als hij dan schreeuwt laat ik hem eerst in zijn sop gaarkoken en als het te bont wordt gaat papa naar boven. Daar is hij meer van onder de indruk. En als dat zelfs niet werkt dan gaat zijn tuttel weg. Meestal damt hij dan wel in en gaat dan braaf slapen.

BadMuts

BadMuts

23-07-2010 om 22:06 Topicstarter

Vandaag

Ging de kleine pas naar bed om half 10. Er was visite ivm haar verjaardag.
Madam was natuurlijk moe, maar wilde niet toegeven beneden. Gezegd dat mama een knuffel en kus moest en toen naar boven. Ging gedwee met me mee.

Vervolgens een verhaaltje gedaan. Gezegd dat we maar 1 boekje deden. Ze wilde meer, maar afspraak is afspraak.
Daarna ging ze verkeerd om in bed liggen. Toen tegen haar gezegd dat ze op de buik moest gaan liggen, hoofd op het kussen en dat ik haar dan wel op de rug zou kriebelen (daar is ze gek op!).
Zo gezegd zo gedaan. Binnen 5 minuten hoorde ik het geronk van een slapend kind.
Toen ik goed en wel weggeslopen was en halverwege de trap begon ze te huilen.
Teruggelopen, weer gekriebelt en na weer 5 minuten geronk. Ditmaal echter ook de karakteristieke stuip/spiertrekjes in de armpjes en beentjes (ik heb daar zelf ook last van als ik (bijna) in slaap ben).
Wist toen dat ze wel weg was.
Langzaam weggeslopen en niks meer gehoord. Onze spruit slaap heerlijk nu.

Misschien dat rug kriebelen bij jullie ook wel helpt?

BadMuts

BadMuts

25-07-2010 om 23:36 Topicstarter

Kriebelen

vandaag de 3e dag dat we een boekje lezen op bed.

daarna gaat ze op de buik liggen en ik kriebel op dr rug.
binnen 5 minuten is ze in dromenland en kan ik naar beneden.

heerlijk!
ik ben zelf ook zo gek op kriebelen op de rug, komt goed uit dat onze spruit dat ook is hahaha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.