Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

naspelen kinder tv door peuter

Zoontje, 3 3/4, kijkt af en toe een kinderprogramma en speelt deze ook met verve na. De ene keer blust hij bijv. brandjes als brandweerman Sam en de andere keer ziet hij iets met een vliegtuigje en zoeft vervolgens met zijn eigen speelgoed door de kamer. Soms is hij paard en soms moeten papa of mama paard zijn (dat is iets minder voor onze rug maar dat is vast een ander topic)
Ik heb neefjes en nichtjes soortgelijk zien spelen, dus ik vind dit ook niet zo raar.

Op het kinderdagverblijf heeft hij verklaard dat hij 'x' was. De kindjes riepen nee jij bent (naam), de juf riep nee jij bent {naam) en daardoor werd hij eerst erg boos en daarna verdrietig.
De juf van het kdv vindt dat kennelijk bijzonder. Onze zoon heeft niet veel boze of driftbuien maar ik heb altijd begrepen dat een keer flink boos of een driftbui er op deze leeftijd wel bij hoort.
Voor alle duidelijkheid: zoonlief weet tegen ons heel goed te zeggen wie hij is en ook wanneer hij speelt alsof.
Juf suggereert nu zelfs dat hij een hoogsensitief kind is. Ik vind dat wel wat erg kort door de bocht.

Hebben jullie soortgelijke speelervaringen van kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd?

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

14-02-2014 om 17:56

Tijger

Mijn zoon(tje) is bijna een 1/2 jaar een tijger geweest
Konden we hoog springen of laag springen, hij was Marco, en Marco was een tijger.
En dan glinsterden zijn oogjes, en gaf hij een goede brul
Nou, daar konden we het dan maar mee doen.

En ja, het is goed gekomen. Nu is het een "nerd" en is hij daar trots op

druif

druif

14-02-2014 om 18:14

ja hoor

Mijn kinderen hebben dat ook wel gedaan. En ik vind het flauw om dan te zeggen: 'Nee, jij bent ...' Dan speel je het spelletje niet mee en verpest je het voor hem. Spelbreken. Hij heeft plezier en dat wordt door zijn omgeving niet gewaardeerd. Ik kan me voorstellen dat hij daar dan van baalt.

Ik zei dat altijd: 'Oh, leuk ben jij Dora? (ik noem maar wat) Welkom hier. Wat leuk dat je er bent. Heb je rugzak meegenomen.

En dan kwam er een heel fantasieverhaal. Dat is toch spelen? Rollenspelen doen.

Ook combineerde ik dan de naam van het kind met het spel. Dan werd mijn kind dus Pietje-dino. Dat vonden ze ook altijd leuk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

14-02-2014 om 19:30

Tuurlijk

Wat fijn dat je kind zo;n heerlijke fantasie heeft. Onze kinderen hebben dat ook gehad hoor. Zoon van 5 trouwens nog steeds. Heel flauw om dat spel te verpesten.
En dat je zoon zo boos werd kwam natuurlijk omdat de juf 'm niet begreep. En dat snap ik niet zo goed van iemand die op een creche werkt.

Ilva

Ilva

14-02-2014 om 19:40

Geweldig toch

Mijn zoons (9 en 11) spelen computergames na met echt speelgoed. Ze zijn dan inmiddels zelf niet meer het figuur maar dat was vroeger wel anders. Jongste was vaak een poesje en dan likte hij mijn hand. Prima toch, als hij 's-avonds maar gewoon aan tafel kwam eten. Gaat vanzelf weer over.

2ling-mama

Idd raar dat de juf dat bijzonder vindt. Lijkt mij ook normaal dat een kind boos is als er niet meegedaan wordt in zijn spel.

Wat betreft hoogsensitiviteit. Daar weet ik een hoop vanaf. Op basis hiervan lijkt het me niet dat je die conclusie kan trekken. Mocht je er vragen over hebben, mag/kan je ze aan me stellen

Raar hoor van de juf

Heel normaal dat je zoontje dit doet en flauw dat de juf er gelijk de stempel hoogsensitief opplakt. Tegenwoordig lijkt alles wel een labeltje te moeten krijgen.
Ik vind het juist superknap dat hij op zijn leeftijd al het verschil weet tussen doen alsof en echt. Meestal halen ze op deze leeftijd fantasie en werkelijkheid nog door elkaar.

mama2

mama2

20-02-2014 om 11:20

Huh?

Hoogsensitief? Vrij normaal en helemaal geweldig toch!

Hier dagelijks wisselend een bubble guppie, baby dinosaurus, Diego of brandweerman Tom. Geweldig! Krijg zelfs ook een rol toebedeeld in het verhaal hahaha.

Nee hoor, ook met de oudste hebben we dit gehad en het is echt normaal gedrag.

Wat een fantasieloze juf

Ik heb regelmatig Bob de Bouwer of Dora in de kring gehad. Zolang ze Scoop, Muck en Dizzy of de rugzak bij de kapstok laten vind ik dat prima hoor.

Ik zou me eerder bezorgd maken of de juf niet laag-sensitief is

Dit lijkt me nou echt standaard peuterspelplezier. Bij ons lopen er regelmatig nogal wat leeuwen en krokodillen op het KDV rond, en thuis zit er nog alijd een luisterpiet in de keuken.

Er is trouwens één uitzondering, waar ik Dochter (bijna 3) ook heel kwaad mee kan krijgen. Als ze namelijk iets wil wat niet voor kinderen is (maar wel voor volwassenen) dan wil ze nog wel eens beweren 'ik was de juffrouw' of 'ik ben mamma, jij bent '. En dan denkt ze echt dat ze dan wel op de stoel-voor-de-juffen mag, of wel het gote scherpe mes mag vasthouden. Of (iets realistischer) ze net zoveel koekjes mag hebben als ik.
En dat kunnen we toch niet hebben, dus in dat soort gevalle corrigeer ik haar wel. Daar wil ook wel eens en behoorlijk boze bui uit voortkomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.