Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
MLN

MLN

05-01-2009 om 12:19

Neus snuiten

Hoe leer je een kind zijn/haar neus te snuiten? Hier weer zo'n vreselijke snot en hoest periode. Probeer zoontje de hele tijd uit te leggen hoe hij zijn neusje moet snuiten, maar hij snapt het niet zo. Misschien leg ik het ook verkeerd uit hoor..... Maar door al dat snot vegen, want meer kan ik dus niet doen, is zijn neus helemaal rood en schraal en pijnlijk. Hij smeert zelf ook naar hartelust dus ik vind overal aangekoekt snot terug. Met een zuigertje zijn neus schoon maken lukt niet meer, hij is te anti en te sterk om dat pijnloos te laten gebeuren. Dus hoe leer ik hem snuiten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cea

Cea

05-01-2009 om 13:33

Niet snuiten

maar ophalen. Kan onze 3-jarige prima en schijnt ook nog beter te zijn. Voor zere neuzen gebruik ik trouwens purol zalf.

MLN

MLN

05-01-2009 om 14:00

Ophalen

Jahaha, heb ik ook al geprobeerd! Schijnt idd beter te zijn maar ook dat snapt ie nog niet. Nou ja, misschien zijn volgende verkoudheid dan maar....

judiths mama

judiths mama

05-01-2009 om 19:30

Blazen

door de neus, noemden wij dit. In het begin gaat het nog heel zachtjes, maar dat werd steeds beter.

Al die snottebellen, het is ook wat met dit weer! Flink zijn neus insmeren met vaseline, als hij gaat slapen, dan wordt de huid wat minder schraal.

Sudoneus

Wij smeren tijdens hevige snotperiodes met name voor de nacht een dikke laag sudocreme rond de neus. Een wit neusje dus en lipje. Dat houdt het snot tegen, voorkomt aankoeken en helpt tegen schraalheid. Ik doe dit overdag ook wel eens bij ernstige schraalheid. Mijn 3,5-jarige veegt nu wel zelf zijn neus af, snuiten lukt nog steeds niet.

Tegen schrale neuzen

Niet poetsen met zakdoekjes, keukenrol of wc papier, maar met opgedroogde billendoekjes. Die zijn heerlijk zacht en onze kinderen hebben dus eigenlijk nooit last van schrale neuzen door het gepoets.
Snuiten uitleggen is mij hier ook nooit gelukt, de oudste kon het al heel vlot, maar de middelste (van 4) en de jongste van 22 maanden snappen er nog steeds niks van. Ik was (volgens mijn moeder) pas een jaar of 8 toen ik mijn neus kon snuiten.

Ilona

Ilona

05-01-2009 om 20:09

Warm doekje en lipbalsem

Hier leren we dochterlief ook haar neusje op te halen in plaats van te snuiten. Heb ook gehoord dat het beter is.
Om te voorkomen dat je overal snot tegenkomt is een doos tissue's misschien een idee. Gewoon op tafel zetten en dan kan junior zelf zijn neus afvegen en het papiertje meteen in de prullenbak doen.
Ik maak ook nooit de neus schoon door eens even lekker te vegen met een papiertje. Manlief wel en die knijpt dan ook een beetje in het neusje. Dochter komt ook altijd hard naar mama rennen Ik veeg namelijk wel de bovenlip af als het nodig is en als het erg vies wordt gebruik ik een nat, warm spuugdoekje om even lekker schoon te maken. Vooral 's ochtends is dat erg fijn.
's Avonds als de gup slaapt, insmeren met vaseline en overdag wel eens de randjes van de neus met een lipbalsem. (Voor jezelf ook een aanrader!)

Smeren

Niet alleen 's avonds smeren, maar ook 's ochtends en overdag kan het ook best nog een paar keer...
Mijn zoontje heeft nu niet zo'n snotneus maar ik smeer altijd al twee keer per dag zijn snoet met vaseline, overdag doe ik het ook als hij schraal dreigt te worden en op de creche hebben ze een pot vaseline staan van het formaat kleine emmer, en daar krijgen alle kinderen regelmatig een likje uit (soms per ongeluk tot net voorbij de haargrens, da's minder ...)

Niet alleen voorkomt dat schraal worden, maar je haalt snot er zo ook makkelijker af.

En als je toch aan het smeren bent kan je de lippen meteen meenemen, ook handig.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.