Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
liora

liora

29-10-2010 om 16:37

Neusspray xylometaziline

Of zo... Hier een dreumes van 17 maanden die erg verkouden is. Ik heb die spray nog met xylodinges erin maar die is wel van een maand of vier geleden. Kan ik die nog gebruiken?

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij wel, maar met twijfel

Sja wij doen dat wel... maar wel met het idee dat het misschien niet zo goed is.
Waar ik wel voor gewaarschuwd ben (bij eigen neusspray), is dat je de neus weer infecteert met de virussen van de vorige keer. Dus je kunt beter een nieuwe kopen. Maar ja dan blijf je aan de gang, en we hebben het toch meestal plotseling nodig 's avonds laat...

Ik ben benieuwd hoe anderen hier mee omgaan.

Wij gebruiken nog steeds de "baby-oplossing" van 0,025%, apotheek raadde dat aan, hoewel je vanaf 1 jaar wel al een sterkere mag gebruiken dacht ik (1-4 jaar).

Biene M.

Biene M.

29-10-2010 om 18:34

Wij doen het niet

Ik gebruik geen oude neusspray. Kan me niet voorstellen dat je je kind opnieuw infecteert met een virus wat hij al gehad heeft, maar ik wil het risico niet lopen dat het spul bedorven is.

Overigens gebruikt iedereen (dus ook puber en volwassene) hier de baby-oplossing, aangezien dat afdoende werkt en het toch niet zulk fijn spul is.

m ik

m ik

29-10-2010 om 19:59

Hier wel ...

al jaren doe ik dat (nee, niet jaren met dezelfde neusspray :-p)
Het werkt nog prima en ben er zelf of kinderen niet zieker van geworden.

Zoek anders de bijsluiter op

Volgens mij zal je kind er niet direct wat van krijgen maar ik weet niet meer wat de officiƫle houdbaarheid van dat spul ook alweer is. Staat dat er niet op? Dan kun je vaak de bijsluiter op internet terugvinden. De apotheker kan het je trouwens ook vertellen, maar die is inmiddels natuurlijk dicht.

Groeten,

Temet

liora

liora

30-10-2010 om 09:14

Reactie

Pelle, onder lichte dwang gaat het prima, ook de zoutoplossing.

Temet, de bijsluiter heb ik al niet meer. De apotheek zei: de houdbaarheid kan niet meer worden gegarandeerd, zoiets. En voor xylodinges heb je een recept nodig en dat heb ik niet, vandaar dus deze noodoplossing.

Liora

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Biene M.

Biene M.

30-10-2010 om 11:02

Recept?

Het is al een tijdje geleden dat ik het voor mijn zoontje heb gekocht, maar dat kon gewoon zonder recept bij de apotheek. Bij de Schinkelapotheek om precies te zijn (en die is op zaterdag ook open )

liora

liora

30-10-2010 om 13:11

Goede tip Biene, maar het lukt me vandaag niet meer om erheen te gaan helaas.

Maf dat sommige apotheken dit dus ook zonder recept geven.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Fianna

Fianna

30-10-2010 om 15:52

Apotheek?

Daar hoef je helemaal niet voor naar de apotheek. Ook elke drogist verkoopt het en heeft zelfs nog een eigen merk variant er van.

Fianna

"Daar hoef je helemaal niet voor naar de apotheek. Ook elke drogist verkoopt het en heeft zelfs nog een eigen merk variant er van."

Maar niet in de zwakste baby-oplossing. Die is alleen bij de apotheek verkrijgbaar. Xylometazoline kan gevaarlijk zijn voor jonge baby's.

"U mag xylometazoline bij kinderen jonger dan 2 jaar alleen toepassen in overleg met uw arts."

Vanaf 2 jaar kun je ook 0,5 mg/ml gebruiken, die is makkelijker verkijgbaar. Maar wij geven nog de voorkeur aan de baby-oplossing.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Xylometazoline

krista

krista

30-10-2010 om 23:01

Zelf maken..

eventueel kun je de 0.025 % zelf maken door een flesje met alleen zoutoplossing te mengen met een flesje met Xylometazoline van 0.05 mg /l.

(overigens kreeg onze 2 weken oude baby destijds in het ziekenhuis gewoon de 0.05mg/l, in een dosering van 4 maal daags ieder neusgat, dus bij erge benauwdheid door verkoudheid worden ook voor baby's wel hogere dosringen voorgeschreven).

Verder heeft langdurig gebruik mij hier geleerd, dat mocht het nodig zijn om het langer dan een paar dagen te gebruiken dat het handig is om de dosis langzaam af te bouwen, aangezien het neusslijmvlies heel snel went aan de xylo (en dat plotseling stoppen weer leidt tot een verstopte neus). Wij deden dat door geleidelijk de tussenpozen te verlengen voor we helemaal stopten.

Ook hier zonder recept

Ook mijn apotheek geeft de babydosering gewoon zonder recept mee. Dan krijg je er trouwens meteen een voorlichtingsfolder bij.

Maar goed, de Schinkelapotheek is voor jou vermoedelijk dichterbij. Ik zou anders gewoon een apotheek eerst bellen of ze het hebben en zo verstrekken.

Groeten,

Temet

Sunja

Sunja

01-11-2010 om 21:12

Xylo

Hihi, volgens mij zijn er een heleboel kleintjes ziek, er loopt in Babytijd ook een draadje over o.a. Xylometazoline. Ik heb afgelopen weekend een extra flesje gehaald in babydosering 0,025% en moest ervoor naar de weekendapotheek. Bij de drogist verkochten ze alleen vanaf 0,5% en ik vroeg om zelf aan te lengen maar ze raadden dat sterk af omdat de werkzame stof met andere stoffen gemengd is en je daar niet zomaar zoutoplossing bij kunt gooien. Ik zie dat als een advies overigens en iedereen moet vooral zelf doen wat hij/zij denkt!
Bij de apotheek kreeg ik het wel mee, alleen moest ik wel het andere flesje laten zien (via de dokter op recept gekregen) en zagen ze het als een 'herhaalrecept' zeiden ze. Het mag niet langer dan 1 week gebruikt worden door een baby.
Ze deden dus best moeilijk allemaal. Maar ik zie er waarschijnlijk heel erg zielig uit met die wallen tot op mijn schoenen vanwege verkouden kinderen die mij 's nachts wakker houden. Of ze zijn bang van moeders-met-slapeloze-nachten-en-huiltrauma's (Berber!), die kunnen heel agressief om de hoek komen namelijk )

cqcq

cqcq

02-11-2010 om 10:32

Niet deskundige drogist

Je hebt in elk geval een niet deskundige drogist getroffen. De andere stoffen die in xylometazoline zitten zijn namelijk de zoutoplossing die ook in het flesje met zoutoplossing zit.

(de apotheek mengt overigens ook als er afwijkende doseringen voorgeschreven worden, i.v.m. chronisch gebruik hebben mijn namelijk een tijd 0,0125% gebruikt. (en dat maken ze dus gewoon door zoutoplossing te mengen met de babydosering van 0,025%).

Overigens vind ik het terecht dat de apotheek moeilijk doet. Bij verkoudheden bij een baby waarbij de baby echt benauwd is, kan het kind beter door een arts gezien worden om na te gaan of een behandeling thuis wel voldoende is. (er kan ook bijvoorbeeld iets als RS aan de hand zijn).

m@ss

m@ss

02-11-2010 om 16:14

Liora

hoi,

xylometazoline 0.5 mg is voor kids van 2 tot 6 jaar, mag je een week gebruiken. En is zonder recept in drogist en apotheek te koop.
Bij de apotheek kun je zonder recept 0.25mg krijgen. En die is voor onder de 2 jaar.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.