Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Niet eten peuter

Mijn zoontje is nu 2 jaar en 2 maanden. Al sinds zijn eerste verjaardag eet ie heeeeeeeel erg slecht. Geen groente en aardappels, alleen soms een stukje vlees, een knakworstje, een yoghurt toetje, 's middags soms een halve boterham, vaak ook niks.'s Ochtends een yoghurttoetje, soms een kwart boterhammetje. Bijna elke dag bij de Albert Hein 2 blokjes kaas, thuis ook wel eens een plakje kaas. Soms een half banaantje. Hij drinkt wel erg veel. Ik geef hem verse fruitsap, hij drinkt melk en verder veel diksap.
Maar sinds een paar dagen eet ie echt nauwelijks meer. Al dagen geen brood, geen toetje, geen banaan. Alleen een klein chocoladekoekje en 's middags een paar zoute stokjes. Hij lijkt echt met de dag slechter te gaan eten. Gisteravond ook helemaal niks gegeten. Hij at ook wel een rijstwafels, maar ook die eet ie niet meer.
Ik krijg er verder echt helemaal niks in.
Ik weet niet goed wat ik hiermee aan moet. ik weet wel dat veel peuters slecht eten, maar ik vind dit wel erg extreem. is er iemand die dit herkent of een tip heeft misschien. Ik maak me toch wel een beetje zorgen.
Hij groeit overigens erg goed en weegt 15 kilo. Geen idee waarvan....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

01-01-2011 om 16:17

Virusje

Dat klinkt eigenlijk alsof hij iets onder de leden heeft. Dit hebben wij ook vaak met onze peuter, vaak blijkt dan achteraf dat hij "iets" had.

Pilar

Pilar

01-01-2011 om 16:22 Topicstarter

Zou het?

Ja, maar hij eet al een jaar zo ontzettend slecht......
Oke, nu de laatste paar dagen eet ie helemaal niks. Zou virusje kunnen zijn, maar ik merk verder niks aan hem.

Rosase

Rosase

01-01-2011 om 19:00

Hee pilar

Zou het kunnen dat hij zijn gewicht uit het drinken haalt?

Als ie echt zoveel drinkt zou het kunnen dat hij zijn honger wegdrinkt. Je zou een kunnen proberen om hem eerst te laten eten en dan pas te laten drinken. Of om hem een halve fles of beker bij het eten te geven en als ie goed gegeten heeft dan pas de rest.

Bij mijn dochter hebben we ook zo'n fase gehad, en daar zat 'm het echt in het drinken. Die presteerde het om voor het eten heel veel te gaan drinken en dan te roepen: ik heb geen honger.... Was ze overigens wel al wat ouder dan 2 jaar 2 maanden.

Rosase

Rosase

01-01-2011 om 19:02

Oja

En wij geven onze flip, ook een slechte eter, tegenwoordig een vitaminepil. Mag pas eigenlijk vanaf 3 jaar, maar ik gok het er maar op. En dan weet ik in ieder geval dat ie zijn vitamientjes binnenkrijgt.

Pilar

Dat vroeg ik me ook af eigenlijk, of hij niet gewoon teveel calorieen binnenkrijgt dmv (dik)sap en ander "junkfood".

Ik kan me voorstellen dat het vreselijk moeilijk is als je kind zo slecht eet, en dat je dan blij bent als er wat in gaat, maar als ik zo lees wat je zoon eet (veel sap, chocoladekoekje, zoute stengels) dan vraag ik me af waarom je dat aanbiedt? Als je alleen "gezonde" dingen aanbiedt, ben je dan bang dat ie helemaal niets meer eet? Een kind verhongert zichzelf toch niet?

Eerst echt kijken of hij niets iets onder de leden heeft en anders proberen je geen zorgen te maken maar ook niet compenseren met lekkere dingen. Als hij goed groeit en gezond is dan leeft hij denk ik op liefde

liora

liora

02-01-2011 om 13:58

Ziek

Denk ook dat hij iets heeft. Mijn zoon at vorig weekend ook bijna niks, begreep er niks van. 's avonds kotste hij toen ineens alles onder.

Maar wat betreft zijn normale eetpatroon: probeer eens water ipv sap. En hoeveel melk drinkt hij nog?

Liora

Guinevere

Guinevere

02-01-2011 om 14:05

Dat drinken

Ik zou ook stoppen met die grote hoeveelheden drinken. En laat hem eerst eten, voordat hij drinken mag hebben. Met drinken zit zijn maagje al helemaal vol.

Pilar

Ik denk dat het zeker in dat drinken kan zitten, vers fruitsap, melk, diksap dat vult toch allemaal. Truusje drinkt eigenlijk tussendoor alleen water, heel soms krijgt ze siroop en bij het ontbijt en lunch melk.

Verder zeg je: Maar sinds een paar dagen eet ie echt nauwelijks meer. Al dagen geen brood, geen toetje, geen banaan. Alleen een klein chocoladekoekje en \'s middags een paar zoute stokjes.

Waarom geef je hem een chocoladekoekje en zoute stokjes? Je kan hem op dat soort moment tussen gewoon een boterhem geven? Eet ie dat niet, dan maar niet. Hij hongert zich echt niet uit.

Ik snap dat je je zorgen maakt maar ik denk dat je zelf best een paar dingen kan veranderen.

Pilar

Pilar

03-01-2011 om 18:46 Topicstarter

Dank

Dank voor jullie tips en feedback.
Jullie denken dus dat het oa aan het vele drinken zou kunnen liggen. ZOu heel goed kunnen ga dat idd maar eens minderen. Hoewel ik dat wel moeilijk vindt. Hij vraagt echt om drinken. Maar ja, dat is natuurlijk ook gewoonte geworden wrs.
En dan denken jullie dat het ook aan dat chocolade koekje en die 5 zoute stokjes kan liggen. Hmm...ik denk het zelf niet. SOms krijgt hij niks en eet toch niet. Soms eet ie een plakje cake bij oma en eet ie wel een halve boterham. ik zie weinig verband. Maar ja, het is het proberen waard natuurlijk om hem niks meer te geven. Het zou toch kunnen misschien.
Ik ga het maar proberen. Het zal wel even strijd opleveren denk ik. Maar dat moet dan maar!!! Daar moet ik dan wrs even doorheen.
Zijn er mensen die hebben ervaren dat hun kind ECHT beter ging eten als je niet een klein koekje tussendoor geeft??? Ik heb toch wat twijfels merk ik....

Nee pilar

wat ik bedoelde was: waarom een koekje en zoute stokjes als je hem op dat moment ook iets gezonders kan geven.

Als een kind niet wil ontbijten maar wel om 10 uur trek krijgt, zou ik om 10 uur met die boterham komen en niet met een koekje. Nu ben ik sowieso niet zo van de koekjes, Truusje krijgt gewoon nog een kaakje of rozijntjes, zolang we samen zijn overdag vraagt ze niet om iets anders.

Pilar

Pilar

03-01-2011 om 19:37 Topicstarter

Savon

Ja Savon: ik begrijp nu wat je bedoelt, maar ik bied hem om 10.00 uur ook altijd een banaan aan bv, maar hij eet dat niet. Maar ik ga nu dan maar proberen om hem niet dat koekje te geven en kijken of ie dan vanzelf trek krijgt. Ik heb er een hard hoofd in, maar het is absoluut het proberen waard. Ik weet zeker dat als ik hem om 10.00 een boterham aanbiedt hij het niet doet. Ik denk dat ik ervoor kies om hem maar eens een poosje niks tussendoor te geven en dan kijk of ie om 12.00 WEL een boterhammetje eet. AL eet ie maar weer een halve...

Krijg net te horen dat ie vandaag bij mijn moeder 2.5 boterham heeft gegeten bij elkaar!!!!!!!!!!!!! Ik vak hier ter plekke van mijn stoel...
Hoewel...Hij heeft een periode gehad dat ie bij mijn moeder twee keer in de week een heerlijke groenteprak at, maar bij mij NIKS!!!! Hoebedoel je spook. Inmiddels eet ie bij mijn moeder ook geen groente meer, helaas.

Pilar

Geen koek/zoutjes geven helpt misschien geen moer met het eten van normale dingen, maar als hij niet "gewoon" eet waarom zou je er dan loze calorieen instoppen? Dat bedoelde ik eigenlijk.

Minderen met sap lijkt me wel verstandig, want dat neemte veel ruimte in waar dan geen eten meer past.

En als je zoon vandaag 2.5 boterham heeft gegeten dan eet ie misschien weer een paar dagen weinig maar hij zal over het algemeen wel genoeg innemen.

Pilar

Petal en ik bedoelen hetzelfde.

Maar als ik nu lees dat hij bij oma 2,5 boterham heeft gegeten vraag ik me af of hij jou niet gewoon ontzettend aan het uitproberen is. Je zegt dat je hem om 10 uur wel die banaan aanbiedt maar dat hij dat niet eet. Bied je hem dan daarna een koekje aan? Dat zou Truusje ook heel snel doorhebben.

Ik heb makkelijk praten hoor, Truusje eet gewoon alles en doet (meestal tenminste) niet zo moeilijk over eten. Wel ben ik streng voor wat betreft het aantal eetmomenten, 3 maaltijden, 10 uur gaan we "koffie delinken" en als ze 's middags uit bed komt doen we dat weer. Tussendoor vraagt ze eigenlijk nooit iets, de jongens overigens ook niet. Eet je niet, nou dan maar niet, er komt niets anders.

Ik zou niet het tussendoortje helemaal weglaten maar gewoon vaste eetmomenten instellen.

Grappig is wel dat jouw M slecht eet en 15 kilo weegt en dat Truusje een veelvraatje is en net 11 kilo weegt!

Pilar

Pilar

03-01-2011 om 21:30 Topicstarter

Savon

Savon: Nee, ik bied na het aanbieden van de banaan niet gelijk een koekje aan. Maar later op de ochtend krijgt ie soms dan een koekje. Maar vaak genoeg ook niet hoor. Het is niet iets vast ofzo. Wel heb ik 3 vaste eetmomenten op een dag waarbij hij aan tafel de kinderstoel ingaat. Ontbijt, lunch en avondeten. Maar 9 van de 10 keer eet ie niks. Maar we blijven hem op deze momenten aan tafel zetten. Al is het maar voor de vorm.
En dan ineens soms gaat er een hele boterham in, eet ie goed yoghurt omdan weer dagen niets te eten. Bij mijn moeder heeft ie altijd iets beter gegeten dan bij ons. Echt geen idee waarom. Mijn moeder heeft hem zelfs wel eens hier gevoerd, maar dan at ie ook niet bij haar. Terwijl zij gekookt had net zoals bij haar thuis.
Het is een heeeeeeeeeeeel lief ventje, maar met dit soort dingen is het een spook.
Ik maak me er niet heel druk om, want idd hij weegt maar liefst 15 kilo. En is super lang en groot. Misschien dan toch van al dat drinken.
Dat ga ik echt iig minderen. Kijken of dat werkt.
DAnk

Doet me denken

aan een vriendje van mijn middelste. Het jochie is 10 en vertikt het al jaren om thuis normaal te eten. Als hij bij mij eet dan gaan er 2 boterhammen in en een mega-beker melk. Ook al hij hier speelt drinkt hij 2 glazen siroop achter elkaar.

Zijn soms wat wanhopige moeder heeft dezelfde siroop gekocht, hetzelfde brood en zelfs hetzelfde beleg, maar het kind vertikt het gewoon al jaren om thuis normaal te eten. Nu is dat niet te vergelijken met M natuurlijk, die is pas 2, maar ik zie het iedere keer met verbazing aan hoe goed dat vriendje bij mij eet terwijl ik weet dat hij dat thuis niet doet.

Meid, het komt vast wel goed, daar twijfel ik niet aan. Waarschijnlijk stopt Truusje binnenkort ook met eten, fase zoveel zullen we het maar noemen (al duurt die fase bij M wel lang inmiddels).

Rosase

Rosase

03-01-2011 om 23:21

Wat ik doe

Is dat koekje pas geven als de boterham erin gegaan is.

Ik bied onze Flip heel veel aan en het merendeel kan linea recta de vuilnisbak in. Maar ik hou wel vol totdat hij iets gegeten heeft (al is het maar een droge cracker en een plakje worst). En dan krijgt ie pas zijn lekkertje.

Het was in het begin wat aanmodderen, maar hij heeft het principe echt wel door nu.

En wat ik ook vaak doe is zelf die banaan dan maar nemen of voor mezelf een boterham smeren en dan eet ie toch met mij mee. Zien eten doet eten, blijkbaar.

Ik zou hem zijn dingetjes in ieder geval niet gaan ontzeggen, hij is het nu gewend en een kind dat eenmaal aan sap gewend is krijg je ook niet goed meer aan het water. Maar ik zou wel het accent verleggen.

En verder mag je ervan uit gaan dat hij bij je moeder voldoende eten binnenkrijgt om te overleven. Dus maak er geen halszaak van, biedt het aan en wil ie niet jammer dan. Het laatste dat je wil is een machtstrijd over eten.

Verdunnen drinken

gelijk overstappen op water zal hij zeker niet pikken, maar je kan de sap wel verdunnen. Dus eerst half om half met water en daarna steeds meer water toevoegen, dan krijgt hij ook al minder.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.