Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Niet eten, vroeg wakker,advies?

Hallo meiden,
ik hoop op jullie advies...
dochter van 2 jr en 4 maanden eet bijna niet meer. ze is ziek geweest,daarna at ze weer beter en nu weer niet meer. Het lijkt strijd.
ze eet 4 blokjes brood en dan hoeft ze niet meer. dan vraagt ze om snoep en dat krijgt ze niet. na twee uur ongeveer vraagt ze weer om snoep en ik zeg dat ze eerst haar brood moet eten. dat doet ze dan en ze krijgt een snoepje.
smiddags hetzelfde. de hele dag door vraagt ze wat we savonds gaan eten. als ik het dan heb gezegd zegt ze: ikke proeven. oke, zeg ik, goed van je.
als we gaan eten, neemt ze een hap en zegt: zo proeft! vervolgens eet ze niet meer.
ik maak er geen strijd van, vraag nog wel een paar keer of ze nog wilt,maar ze wil niet meer. ijsje zegt ze! toetje!. nee zeg ik, geen ijsje, eerst bordje leeg.
toetje? jahoor zeg ik,toetje mag wel.
soms neemt ze dan nog een hap en klaar. na het eten: toetje? ik zet het toetje neer en ze neemt 3 happen en klaar,wil niet meer.

nu de clou: ze wordt snachts vaak wakker en smorgens vroeg wakker. als we bijv. macaroni eten, haar lievelingseten,dan gebeurt dat niet.
Nu wil manlief( nu even niet na ruzie ) dat we haar savonds voor het slapengaan brood geven,zodat ze beter slaapt. ik wil dat dus niet. niet eten is niet eten, komt vanzelf goed.
maar...hij is een slechte slaper en wordt dus elke keer wakker en slaapt niet meer in.
we hebben nu dus strijd.

wie helpt ons? ik heb hem gezeg dat het qua opvoeding beter is niet te doen,maar is dat zo? ik wil graag sterk met argumenten komen of als ik geen gelijk heb, dat ook toegeven en brood geven.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Beloning?

Ziet ze het eten misschien als beloning? Dus ik krijg een snoepje/toetje als....
Misschien de momenten van het snoepje/toetje op een ander moment doen (toetje wat later geven, een half uur voordat ze naar bed gaat? Snoepje op vaste tijden doen en niet meer associeren met het brood?. (na het wandelen krijg jij een snoepje?)
Hier is het ook het geval als hij teveel tussendoortjes heeft gegeten in de middag, dan wil hij geen avondeten meer. Dus hier wordt maar een klein dingetje gegeven tegen een uur of 15.00 en dan niks meer (wel drinken natuurlijk)
Ook afleiden helpt goed, zo krijgen we er toch aardig wat happen in zijn mond. Een spelletje er van maken en we geven hem een "grote mensen vork". Dan is het allemaal wat spannender en leuker aan tafel.
Tja en hier is de papfles voor het slapen gaan er ook nog steeds, dus misschien is het een fase dat je brood mee geeft (misschien wil ze het wel helemaal niet hebben)
Ik weet niet of je er wat aan hebt, denk gewoon eventjes met je mee.
Hier is mijn zoontje trouwens 2 jaar en 3 maand

angel3

angel3

19-12-2008 om 13:16

Fruit?

ik zit op jouw lijn qua niet meer eten na het eten en dan maar vroeg wakkeer maar daar heb je inderdaad jezelf mee.
Wat ik dan weleens doe is later na het eten vragen of iemand nog wat fruit wil (banaantje? gezond en vullend). Dochter wil dat vaak wel maar heb niet het idee dat ze erop rekent als ze niks eet.
Wat ik ook weleens doe in dat soort periodes is zorgen dat er zeker pasta bij zit. We eten bijv aardappels, groente,vlees dan maak ik toch wat pasta zodat ze in elk geval iets eet. Dat zou je ook kunnen overwegen.
Suk6

annemir

annemir

19-12-2008 om 14:44 Topicstarter

Mmmm

Hoi,
bedankt voor jullie reakties. pasta bij het eten doen is eigenlijk net zoiets als brood geven. het is iets extraas voor haar omdat ze het "normale" eten niet lust en ik vraag me af of je dat dus moet doen?

thein..het zou kunnen dat ze het als beloning ziet,maar ik hoop het niet ze krijgt overigens op vaste momenten hoor. alleen als ze dus haar brood niet heeft gegeten,krijgt ze niet haar snoepje op haar vaste tijd,snap je?

afleiden enzo helpt niet. ze is echt heel slim en doet het volgens mij echt uit strijd. vandaar dat ik er geen woorden meer aan vuil maak en haar een beetje negeer tijdens het eten. dus niet zeggen dat ze aub een hapje neem, enz
overigens heb ik haar weleens afgeleid en stopte een hapje erin. om hem vervolgens weer eruit te zien gooien door haar,hahahaha

angel3

angel3

19-12-2008 om 18:47

Tja

ik vind een boterham geven NA het eten voor het slapengaan wel anders dan pasta BIJ het eten als extra (of fruit of iets). Pasta is ook warm eten en brood niet, gevoelsmatig vind ik het wel anders, al zou ik dat ook niet elke dag geven.
Hier nog zo n slimme dame maar nu ze ouder wordt (3) is het wel beter en makkelijker. Ik kan nu beter 'afspraken ' maken (proeven van alles 3 hapjes want je bent 3 etc).
Ook doen we weleens het spel doe je ogen dicht en je mond open. Zoon van 5 vindt dat erg grappig en dan raden wat er in je mond zit. Zij vindt dat ook leuk. Soms doen we ook 2 hapjes en 1 liedje (als beloning) maar het is af en toe wel een kermis dan en daar heb ik vaak ook geen trek in. Als we eten ga je gewoon eten of niet ... suk6

annemir

annemir

19-12-2008 om 18:50 Topicstarter

Ja is zo

hoi,
ja dat is zo, liever pasta dan brood.
nee, ik bedoelde het feit dat het opvoedtechnisch hetzelfde is.
je wil dat ze eet. ze eet niet, dan maar iets geven wat ze wel lekker vindt.
zo eet ze de volgende keer toch niet,want ze weet dat er pasta is of een boterham komt,snap je wat ik bedoel?

mijn vraag is dus puur opvoedkundig. is het wel of niet goed om iets anders te geven, specifiek wat ze wel eet,dus macaroni of een boterham.

Hanne.

Hanne.

19-12-2008 om 21:04

Zie toch wel verschil

ik zie toch wel een heel groot verschil tussen brood na het eten geven of pasta (als extra gerecht) tijdens het eten.

Hier ook zo'n slecht eter (ook 2j4mnd), die in tegenstelling tot jouw dochter gelukkig niet wakker wordt van de honger.

Wij hanteren echt heel strikt de regel, je kan eten wat er op tafel staat, anders heb je pech. Maar......ik zorg wel dat er minimaal om de dag iets op tafel staat waarvan ik weet dat ze het lust/eet. Regel daarbij is dat alles (in theelepel hoeveelheden) wordt opgeschept, en dat je pas meer van dat wat je lust mag als je alle andere dingen geproefd hebt.

In jouw geval zou ik dus reggelmatig pasta serveren, en dan bv een theelepel pastasaus, een theelepel komkommersalade en een schep pasta opscheppen, en pas extra pasta opscheppen als van de rest ook gegeten is.

annemir

annemir

19-12-2008 om 21:32 Topicstarter

Sonja en hanne

hoi sonja,
je hebt gelijk! ik besef ook dat dat niet goed is. dan moet ik dus eigenlijk helemaal geen snoepje geven en ook geen mogelijkheid om haar broodje op te laten eten. dat is zo. maar ze is nog zo klein, ik hoop dat ze het begrijpt...

hanne...we eten bijna altijd eten wat ze lust. alleen eet ze momenteel echt alleen maar als het macaroni is. dat eten we twee keer in de week. vaker wil ik niet.
ik kan het er wel bij zetten,uiteraard,maar ik ben echt bang dat ze dan helemaal niets anders meer eet.

komkommersalade? dat eet ze gewoon niet. helemaal geen salades overigens.
op het kdv krijgen ze ook salade tussen de middag. ze eet daar prima,maar de salades begint ze echt niet aan.
dus eerst de salade op en dan pas meer? dan eet ze dus echt niet

angel3

angel3

19-12-2008 om 21:52

Niet zo strikt

Ze is nog klein....ik denk niet dat het kweartje en alle consequenties helemaal vallen. Je kunt de touwtjes laten vieren voor je eigen 'goed'(nl goed slapen) en over een half jaar weer wat strenger worden. Ik ben nog steeds niet superstreng dat word ik wel als ze 4 is. Ook gedaan bij zoon. Vanaf 4 ben je groot genoeg om alles te proeven en anders is het niet eten = pech gehad. Met dochter ben ik dus wel makkelijker en zoon van 5 pikt dat nog ook (hij moet het wel proeven en zij niet (ik dring wel aan maar DWING niet).
In jouw situatie zou ik dus ook kiezen voor iets vaker pasta en niet extreem op de strepen gaan staan. Dochter eet ook echt geen sla.
Maar ja je moet ook kijken hoe je je er zelf bij voelt. Ik vind door honger wakkeer worden echt wel een argument om iets soepeler te zijn maar dan wel BIJ de maaltijd en niet erna nog dingen geven, desnoods een uitgesteld toetje in de vorm van fruit.
Suk6 met je eigen weg kiezen (je kan altijd nog terug en als je nu misschien een zogenaamd pedagogsich minder verantwoorde beslissing neemt heb je het heus niet verpest voor de rest van je leven hoor. Je kan altijd weer wat strenger worden.
groet

Massi Nissa

Massi Nissa

20-12-2008 om 07:17

Hier meestal brood 's avonds

Onze dochter (2j1m) eet 's avonds vrijwel niets. Meestal een paar hapjes brood en dat was het dan. Pizza wil ze ook wel een paar hapjes, maar verder is het nog nooit zo erg geweest: ze wil geen avondeten.
Mijn oplossing: 's middags na twaalven niets meer geven behalve drinken. Dat kan niet op kdv-dagen, dat is zielig als zij als enige kindje geen yoghurt mag eten, dus op kdv-dagen gaat het nog mis. Maar op andere dagen zet ik haar nu om half zes een heel klein beetje eten voor, ongeveer twee eetlepels. En dat eet ze bijna helemaal op. Het is niet veel, maar voor mijn gevoel maakt het wel een groot verschil.
Verder eet ze wel brood en fruit.
Annemir, ik zou ook mijn nachtrust voor laten gaan en dan maar brood of pap geven. Maar probeer ook eens om haar 's middags een beetje uit te hongeren en dan een klein beetje geven. Je weet nooit, het kan werken.
Groetjes
Massi

Rafelkap

Rafelkap

20-12-2008 om 08:44

Moeten/mogen

Onze kinderen moeten niet eten, maar mogen eten. Dat is denk ik wel een verschil. Nooit strijd dus. Als ze niet willen eten, dan niet. Ze halen dat wel weer een volgende dag in.
In het geval van Annemir zou ik ook voor een 'makkelijke oplossing' kiezen ivm het slaapprobleem. Dus wel een toetje of pap/brood en wat vaker iets eten wat het kind lust.

MLN

MLN

20-12-2008 om 09:29

Annemir

Even alles loslaten voor een paar weken en idd voor het slapen gaan een beker pap of brood geven. Als de rust is wedergekeerd bij iedereen dan langzaam weer afbouwen. En geen zorgen maken dat het niet opvoedkundig verantwoord is. Ieder kind is anders en soms moet je even freestylen. Succes!

worried

worried

20-12-2008 om 12:08

Keuze geven

Mijn kind heeft ook van die periodes waarin ze erg moeilijk doet over eten. Het heeft een paar weken geduurd, maar ze weet nu dat ze 1 boterham op moet eten voordat ze wat anders krijgt. Ze vraagt ook regelmatig om snoep, maar ik zeg dan dat ze een peer krijgt als ze haar boterham op heeft. Omdat ze vrij slank is, geef ik haar wel veel tijd om te eten. Niet zoals het cb zegt, 20 min. en dan afpakken. Want ze kan namelijk prima zonder eten. Slapen gaat dan wel problematisch, maar dat is niet haar probleem.
Bij het avondeten zorg ik in die periodes dat er altijd wat (gezonds) bijzit wat ze lekker vindt. Ik leg van alles wat op haar bordje en ze mag kiezen wat ze daarvan opeet. Wel moet ze overal een hapje van proeven. Dat wat ze dan kiest vullen we aan tot haar buik vol is.
Ik heb ontdekt dat ze toch niet steeds voor hetzelfde kiest. In het begin wel, maar dat verandert. Over de dagen verdeeld krijgt ze wel van alles wat binnen.
Wat eten voor het slapen doen wij ook altijd hoor. Ze slapen beter op een volle buik. Maar als ze slecht meegegeten heeft, krijgt ze daarna niet iets wat ze extra lekker vindt. Want dat heeft ze donders goed door.

annemir

annemir

20-12-2008 om 14:00 Topicstarter

Duidelijk

Hallo meiden,
het is duidelijk, ik zal wat soepeler worden. Ik durfde niet, was bang dat het daardoor echt fout zou gaan met eten. Ik ben al niet zo'n consequent type

oke, iets vaker pasta bij haar eten en toch nog wat laten eten voor het slapen gaan. later gaan we wel weer echte regels toepassen...

dank jullie wel!!

Hanne.

Hanne.

20-12-2008 om 22:38

Komkommersalade

Annemir,

Ik schrijf ook niet dat de komkommersalade gegeten wordt! Alleen dat het op het bordt ligt, en dat er pas meer van het 'lekkere' geserveerd wordt als de niet lekkere dingen in (inieminie hoeveelheden) geproefd zijn.

In het voorbeeld zou ze dus een stukje van een stukje komkommer moeten eten (en dan heb ik het denk ik over een kwart stukje komkommer), en een half theelepeltje saus moeten proeven voordat ze nog extra pasta zou krijgen. Puur om te zorgen dat er af en toe wat anders naar binnen gaat. Je weet immers nooit of je het toevallig wel lekker vindt.

En ik zou de pasta gerust opvoeren tot 4x in de week (met verschillende sausen en groentes)

Afleiden?

Onze drie kinderen (5,4 en 2,5) Hebben dit ook allemaal gehad> Spelen is leuker dan eten> Afspraken maken is gewoon nog moeilijk,dat lukt eigenlijk pas vanaf 3 (bij die van ons) tot die tijd niet laten verleiden tot hun eigen wensen, maar je eigen regels maken t.a.v. wat je gezond vindt. Wat bij ons goed hielp en helpt is afleiden met een boekje of een klein spelletje. Dan leren ze in ieder geval de smaken en ze krijgen wat binnen. De lekkere dingen zoals snoepjes en toetjes niet te belangrijk maken..

annemir

annemir

28-12-2008 om 20:51 Topicstarter

Bedankt maar...

hoi,
hebben we geprobeerd. ze vindt het reuze leuk hoor, zo'n boekje aan tafel. maar als ik met eten dichterbij komt, doet ze haar mond niet open.

we zijn eigenlijk sinds een paar dagen begonnen met heel boos worden. Niet eten? prima! dan ook geen ijsje(waterijsje waar ze gek op is), wel blijven zitten. huilen? naar je kamer! de eerste keer begon ze in haar kamer te huilen: eten!! ik wil eten!!.
dus eruit gehaald en ze at! de dag erna hetzelfde en ze at!
Nu gaan we eten en zegt ze: ik goed eten, bordje leeg, ik ijsje. ik niet naar bed. hahahah, en het werkt. ze eet!
als ze niet wil eten,prima,maar dan wel rustig zitten.

Zal mij benieuwen hoe lang dit duurt...

lukke

lukke

31-12-2008 om 21:04

Niks mis met brood

Ik hanteer zelf dat mijn kind alle voedingsstoffen binnen moet krijgen. Met een maaltijd van een appel, een gekookt ei en een boterham krijgt ze dat evengoed als met aardappelen en groente. Wel wil ik dat ze blijft proeven. Langzaam maar zeker gaat ze nu (3 1/2) meer eten. Dus aan mij heb je niks, ik ben het eens met je man.
Gezond voor het kind, en de vader lekker slapen, wat wil je nog meer

annemir

annemir

31-12-2008 om 22:16 Topicstarter

Kijk

Hoi,
kijk daar heb je het al..een broodje,een appel en een ei. ze eet dus ook geen appel en ei. wil niets proberen eigenlijk. het is dus alleen brood.
en eigenlijk weet ik niet eens of ze wel brood eet als alternatief. ik heb het niet willen geven.
het gaat nu goed hoor, ze eet!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.