Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
buzz

buzz

08-07-2009 om 21:18

Niet in bad

Het is lang geleden dat ik hier was, soms zoek ik nog eens even na een antwoord op een probleempje maar voor de rest te druk druk.
Maar nu kon ik geen antwoord vinden.
Het gaat om mijn dochtertje nora, ze is afgelopen weekend 2 geworden, en nu zo sinds 3 weken gaat het in bad gaan ineens NIET. (ze gaan om de anderste dag als ze niet te vies zijn)
En na bed gaan gaat ineens sinds een week moeilijk.
Naar goed dat ter zijden.
Het bad is echt een probleem. De eerste 2 keer denk je ze zal zich wel niet zo lekker voelen of moe zijn. Dus dan maar een washandje.
Maar toen begon het toch wel te hardnekkig te worden.
Ze is niet bang voor water, want heeft zelfs in de tijd dat ze niet boven in bad wilde in de tuin in het badje gespeelt.
Er is niets gebeurd qua te heet of te koud (broertje van 3 zit er ook bij en heeft nergens last van). Er is altijd iemand bij mijn man of ik ze zijn nooit alleen in de badkamer.
Er is ook geen schrik rwactie geweest, ruzietje met broer, of iets met harenwassen enz.
Ik kan gewoon geen aanleiding verzinnen.
Van de ene op de andere dag wil ze er niet in, terwijl we daarvoor al 3 maanden te kampen hadden met dat ze er niet uit wilde, zelfs de laatste keer nog voor dat ze er niet meer in wilde.
En het is dus niet alleen niet willen maar het is gillen huilen krijzen worstelen, zien te ontsnappen enz enz.
Wie herkent dit? waar zou het toch vandaan komen zo plotseling bij een meisje wat voorheen een grote bad liefhebber was. En wat is de beste aanpak, onderdwang met geworstel toch in bad doen, naast het bad wassen als broer er wel in zit en niet dwingen, (lunt redelijk maar ze moet dan wel huilen)of het bijvoorbeeld maar eens een week helemaal niet over bad of wassen hebben. En ongemerkt natuurlijk wassen met aan of uitkleden.
Hoop dat iemand de tip geeft of een rede kan verzinnen want het is echt niet leuk meer. (vandaag geprobeerd met een nieuw badspeeltje van dora maar dat had geen efect, broer vond het geweldig maar ja daar ging het niet om)
Meestal zijn uitprobeersels van haar binnen 1 weekje wel weer klaar bij haar, slapen gaat nu binnen 1 week ook al weer wat beter, dus dit is echt nieuw voor mij,)
Alvast bedankt

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Talia

Talia

08-07-2009 om 21:25

Inderdaad lastig. Zeker omdat je geen aanleiding kunt zien. Dan is de kans trouwens wel vrij groot dat ze niet echt bang is en dat ze probeert haar zin te krijgen. Ik zou haar zelf niet onder grote dwang toch in bad doen, dan weet je zeker dat het nog heel lang een drama blijft.
Kan ze niet douchen? En afspoelen met de douche voor de frisheid en verder niet teveel werk ervan maken? Ik zou ervoor kiezen om haar zonder al teveel commentaar een tijd te wassen/douchen en het voor haar broertje gezellig te maken in bad. Wie weet draait ze over een tijdje wel weer bij.

Groet, Talia

Maria Bras

Maria Bras

09-07-2009 om 00:20

Bad

Hoi,

Je verhaal herken ik heel erg. Mijn zoontje 2 had ook ongeveer een half jaar geleden dat hij ineens niet in bad wilde. Terwijl hij het echt heel leuk vond. Ook enorm gegil en gekrijs. De aanleiding was voor ons ook heel onduidelijk. Naar mijn idee was er ook niet iets voorgevallen. Uiteindelijk heb ik hem 1 keer tegen zijn zin in in bad gedaan. Dit wat echt geen succes. Niet aan te raden dus. Wat ik uiteindelijk heb gedaan is mijn dochter in bad gedaan (5) in zijn bijzijn. Hij kon dan kijken en meespelen vanaf de andere kant. Totaal vrijblijvend. Uiteindelijk heb ik een keer zijn kleren uitgedaan. Verder niks gezegd. Hij ging dan met zijn handen in bad om te spelen. En uiteindelijk heb ik hem zonder problemen in het bad kunnen zetten. Niks gezegd of gevraagd. Sindsdien geen bad problemen meer.

Hopelijk lukt het.

Groet, Maria

dc

dc

09-07-2009 om 07:11

2 = nee

het is gewoon een periode dat ze alle grenzen aan het testen zijn. Wat ik deed was zeggen "je gaat zo in bad", het bad vol laten lopen en dan een keuze geven. Zo van "wil je nu in bad of wil je nu ... en daarna in bad?". Meestal kwam hij dan zelf wel, want stiekem vond hij het bad toch wel lekker.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

09-07-2009 om 11:45

Bad

Probeer bad weer leuk te maken voor haar. Mijn dochter wou opeens weer in bad als we 'zwembadje' gingen spelen, ze kreeg dan haar badpak aan en wilde dan wel in bad. Uiteindelijk wilde ze ook weer zonder badpak in bad. En verder denk ik niet dat ze zo vaak in bad hoeft, met een washandje kan je haar ook wel schoon krijgen. Dus ik zou er vooral geen worstel drama's van maken. Mijn dochter gaat maar één keer per week in bad. Groetjes, Yvon.

Herkenbaar

Wij hebben de luxe van een bad en een douchecabine, dus toen dochterlief ook begon te sputteren, zijn we gaan afwisselen. Ook ging ik of papa een keer mee in bad, of ik nam de bellenblaas mee, of gekleurde zeepkrijtjes (Hema). Of gewoon maar een keer overslaan, of 's ochtends mee onder de douche i.p.v. 's avonds.
Het is lastig om mee om te gaan, want op een gegeven moment zit je in een cirkel waar je niet meer uitkomt en je fantasie laat je dan ook nog eens in de steek
Deze leeftijd kan enorm veel energie vergen en veel eisen van je creativiteit, maar dat gaat steeds beter. Let maar op.
Succes!

Sascha2

Sascha2

09-07-2009 om 20:46

Ook gehad

Bij mijn oudste is dit ook een tijdje voorgekomen. Ineens wilde hij niet meer in bad. Het bleek bij zijn leeftijd te horen, hij wilde gewoon zelf bepalen. Uiteindelijk hebben we besloten om hem maar even niet in bad te doen. Geen praat over te houden en het maar aan te zien. Binnen anderhalve week was zijn bui over en ging hij weer in bad. Het nieuwe badspeeltje dat in de badkamer lag te wachten heeft daar zeker aan bijgedragen.
Succes!

buzz

buzz

09-07-2009 om 21:14

Reactie

Dank jullie voor de reacties.
1 keer in de week in bad, nou dat is hier niet aan de orde (nu in noodgeval dus wel, maar ze word langzaam goorder en goorder, daar helpt een washandje niet heel erg aan)
Nora is net floddertje echt waar, haha een kwartier schoon blijven is al heel wat.
Trekt ALTIJD haar sokken uit thuis, en loopt dan het liefst de tuin in om met potgrond te spelen. Met de oudste stoepkrijten en zij rolt het liefste door alle tekeningen heen, verven betekend van oor tot oor onder. Kleuren is het leukste met stiften op je buik en handen, en spagettie met zelfgemaakte tomatensous eet je met je handen en dan smeer je je vieze handen af in je haar. In de speeltuin, als iedereen nog schoon is is zij al weer helemaal vies, en waarvan, ik weet het werkelijk niet. Terwijl haar broertje van nature zo netjes is, echt waar, een natuurlijk verschil van dag en nacht.
Trucjes van nieuw bad speelgoed, spelletjes ofdat we naar het zwembad gaan, mee in bad gaan, papa mee in bad gaan, belonen alles geprobeerd. (de oudste vaart er wel bij haha.)
Ik ga nog eens even proberen wat er gebeurd als ik smorgens in bad ga met de deur open, eens kijken (misschien is ze wel gewoon te moe savonds) Als dat ook niet werkt ga ik het zo doen als maria bras zecht, de oudste in bad doen en geen woorden vuil maken aan de jongste over het bad, maar haar ondertussen gewoon op bovenverdieping en bij het bad laten spelen, of het oude baby bad voor het grote bad zetten dat is ook nog een optie waar ik nog niet aan gedacht had.
We zullen zien word vervolgd en bedant allemaal!
Ben blij dat mensen het herkennen (ik niet van mijn oudste) en heb toch weer wat dingen om uit te proberen, nu maar hopen dat de hele opstand niet te lang duurd met ons floddertje.

Esc

Esc

10-07-2009 om 12:29

Hier inderdaad ook gehad...

... vanwege ineens niet meer willen haren wassen. Panisch, echt heel erg. De beste tip die ik hier toen kreeg: even helemaal stoppen. Niet dwingen, geen drama maken, even helemaal opnieuw beginnen en er spelenderwijs weer in komen. En positief belonen. Ging perfect, na een paar weken helemaal geen problemen meer terwijl we echt met de handen in het haar zaten. En waarom het nou zo'n drama was?? Geen idee.

Hanne.

Hanne.

11-07-2009 om 22:07

Heel herkenbaar

ook hier wilde de jongste van de een op de andere dag niet meer in bad. Hebben het badderen zo veel mogelijk beperkt, zeer snel gebadderd (meer met de billen er in dompelen en dan er weer uit) maar zijn wel consequent doorgegaan met in bad doen.

van de ene op de andere dag was het ook weer over.

buzz

buzz

16-07-2009 om 22:32

Opgelost.

De eerste avond dat ik dacht ik zal weer eens wat proberen (2 dagen na de keer er voor)
Ze wilde niet naar boven gaan, ik zij dat ik een verrasing had, en had het baby bad voor het normale bad gezet. Dat was ineens dolle pret.
Ze klom van het babybad bij haar broer in het gewone bad en weer trug. Maar Oh ik was nat tot op mijn onderbroek, de badkamer die dreef gewoon weg.
Dat mocht niet te lang duren wat mij betrefd.
2 dagen er na dacht ik, weet je wat de tummytub in bad dat is misschien wel wat.
En warempel het werkte ze past er nog net in, (heel schattig) En dat ding staat dan gewoon bij haar broer in bad, ze klimt er in en er uit.
Vanavond weer in bad geweest, en de tummytub werd eigenlij (op heel even er ingezeten na te hebben) alleen maar gebruikt om met het goetertje water in te goeten enz.
Gelukkig...op naar het volgende, morgen krijgt ze een groter bed waar ze zelf in en uit kan (omdat ze nu regelmatig uit haar spijlenbedje klimt)Ben benieuwd, eigenlijk voorzie ik geen toestanden met er steeds uitkomen.
Maar ik weet niet zeker of dat een te mooi idee is om waar te zijn, ofdat het echt heel gemakkelijk zal gaan. we zullen zien. Dit probleem is inelkgeval opgelost.
dank jullie voor het meedenken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.