Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Niet reageren op naam - autisme

Hoi,

Een peuter die niet reageert op zijn naam kan een signaal zijn voor autisme. 

Weet iemand ook waarom een peuter met autisme vaak niet op zijn naam reageert? 

S-A


De meeste peuters reageren niet, op hun naam en in het algemeen, als je ze vanaf 3 meter toe roept. Om echt hun aandacht te krijgen moet je dichterbij staan en ze op ooghoogte toespreken.

peuters horen de hele dag hun naam en worden daardoor masters in filteren.
Om contact te krijgen moet je de leeftijd in meters dichtbij staan. Daarbij is ooghoogte volgens sommige opvoeddeskundigen niet belangrijk, maar voor mij wel om te weten of wat ik zeg geland is. 
Sommige ouders zijn soms té verbaal naar hun kinderen, zo erg dat ik denk: ben je echt verbaast dat ze niet reageren, ik ben een half uur geleden al gestopt met luisteren. Kortom als er verder geen signalen zijn die opvallen heb je vast gewoon een peuter met bananen in de oren. Volgens het boekje.🙂

Sushi-Ann

Sushi-Ann

25-07-2022 om 14:43 Topicstarter

Dank voor jullie reacties, maar ik bedoel als een kind wel autisme heeft en vrijwel niet op zijn naam reageert/niet omkijkt o.i.d. ook niet als het binnen een meter afstand wordt gezegd. 

Dat wordt genoemd als 1 van de vroegsignalen van autisme. Ik ben wel benieuwd wat daarachter zit voor zover dat gezegd kan worden, waarom ze helemaal geen reactie vertonen bij het horen van hun naam (of hij het op een andere manier aangesproken worden). 

TanSwallow86

TanSwallow86

25-07-2022 om 15:29

Sushi-Ann schreef op 25-07-2022 om 14:43:

Dank voor jullie reacties, maar ik bedoel als een kind wel autisme heeft en vrijwel niet op zijn naam reageert/niet omkijkt o.i.d. ook niet als het binnen een meter afstand wordt gezegd.

Dat wordt genoemd als 1 van de vroegsignalen van autisme. Ik ben wel benieuwd wat daarachter zit voor zover dat gezegd kan worden, waarom ze helemaal geen reactie vertonen bij het horen van hun naam (of hij het op een andere manier aangesproken worden).

Kan het kind wel goed horen? 

Ik denk dat daar verschillende redenen voor zijn. Overprikkeld zijn, gefocussed op andere dingen, in het eigen wereldje zitten.

Voor een kind met autisme zijn de meeste prikkels even sterk. Dus het geluid van de tikkende klok komt even sterk binnen als het noemen van de naam en het binnenvallende zonlicht. 
Daarnaast vinden sommige kinderen het vervelend om iemand aan te kijken als teken dat het luistert. Wil niet zeggen dat ie je niet hoort. 
En op jonge leeftijd hebben ze vaak ook nog niet geleerd waarom ze in hemelsnaam moeten opkijken als hun naam genoemd worden. Ze missen een voor hen logische reden om je dan aan te kijken. Ze weten niet wat er van ze verwacht wordt. 
En vaak hebben ze er ook geen sociale conventies voor zoals jij en ik dat wel hebben. Sociale interacties werken anders. De naam noemen roept een sociale actie aan waaraan het kind soms ook gewoon niet aan wil en kan voldoen. 
En soms zitten ze gewoon te lekker in hun spel om te willen reageren. 

Dit zijn enkele mogelijke verklaringen.

Je kan het wel aanleren maar dat zou ik doen op de manier die past bij de methode die de psych/orthopedagoog toepast. 

Sushi-Ann

Sushi-Ann

25-07-2022 om 16:21 Topicstarter

SuzyQFive schreef op 25-07-2022 om 16:16:

Voor een kind met autisme zijn de meeste prikkels even sterk. Dus het geluid van de tikkende klok komt even sterk binnen als het noemen van de naam en het binnenvallende zonlicht.
Daarnaast vinden sommige kinderen het vervelend om iemand aan te kijken als teken dat het luistert. Wil niet zeggen dat ie je niet hoort.
En op jonge leeftijd hebben ze vaak ook nog niet geleerd waarom ze in hemelsnaam moeten opkijken als hun naam genoemd worden. Ze missen een voor hen logische reden om je dan aan te kijken. Ze weten niet wat er van ze verwacht wordt.
En vaak hebben ze er ook geen sociale conventies voor zoals jij en ik dat wel hebben. Sociale interacties werken anders. De naam noemen roept een sociale actie aan waaraan het kind soms ook gewoon niet aan wil en kan voldoen.
En soms zitten ze gewoon te lekker in hun spel om te willen reageren.

Dit zijn enkele mogelijke verklaringen.

Je kan het wel aanleren maar dat zou ik doen op de manier die past bij de methode die de psych/orthopedagoog toepast.

Dankjewel! Heel verduidelijkend! 

Peuters het zijn net katten, schreeuw snoepje of ijsje als je wat van ze wil. 

ik reageerde ook nauwelijks op mn naam. Kreeg op 3 jarig leeftijd diagnose autisme en op 5 jarig leeftijd bleek dat ik aan een kant doof ben. Bleek overigens geen autisme te hebben. 

Reageert je kind wel op andere geluiden of als je tegen hem/haar praat?
Ik zou niet meteen uitgaan van autisme. Ook gehoor kan een probleem zijn. Het kan natuurlijk ook gecombineerd voorkomen. 
Daarnaast hebben veel kinderen een selectief gehoor. Dingen als koekje, snoepje en ijsje horen ze heel goed. Dingen als opruimen en naar bed horen ze minder snel. 
Die van mij heeft het talent om alles wat we zeggen te onthouden en het op een later moment te pas en vooral te onpas genadeloos tegen ons te gebruiken. 

Sushi-Ann

Sushi-Ann

25-07-2022 om 21:06 Topicstarter

Index224 schreef op 25-07-2022 om 19:36:

ik reageerde ook nauwelijks op mn naam. Kreeg op 3 jarig leeftijd diagnose autisme en op 5 jarig leeftijd bleek dat ik aan een kant doof ben. Bleek overigens geen autisme te hebben.

Wow

Sushi-Ann

Sushi-Ann

25-07-2022 om 21:34 Topicstarter

MamaE schreef op 25-07-2022 om 20:28:

Reageert je kind wel op andere geluiden of als je tegen hem/haar praat?
Ik zou niet meteen uitgaan van autisme. Ook gehoor kan een probleem zijn. Het kan natuurlijk ook gecombineerd voorkomen.
Daarnaast hebben veel kinderen een selectief gehoor. Dingen als koekje, snoepje en ijsje horen ze heel goed. Dingen als opruimen en naar bed horen ze minder snel.
Die van mij heeft het talent om alles wat we zeggen te onthouden en het op een later moment te pas en vooral te onpas genadeloos tegen ons te gebruiken.

Nee, daar reageert mijn kind ook niet op. Tenzij ik al oogcontact met hem heb. Hij reageert wel als ik een liedje zing of als zijn favoriete programma op is, dan kijkt ie direct op. 

Hij heeft al een gehoortest gehad onlangs, voldoende resultaat. Volgende stap is observatie/onderzoek door psycholoog/orthopedagoog en logopedist. 

Ik herken dit van mijn oudste en hij bleek autisme te hebben. Wij dachten eerst dat het zijn gehoor zou zijn maar dat bleek na onderzoek in orde. Het niet reageren heeft bij hem met zijn prikkelverwerking te maken. Zijn taalontwikkeling is hierdoor ook pas veel later begonnen. Het is een spannende tijd maar uit de observatie zal veel meer duidelijk worden. Deze mensen hebben hier veel ervaring mee. Het kan ook zijn dat hij wat trager op gang komt. 

Sushi-Ann schreef op 25-07-2022 om 21:34:

[..]

Nee, daar reageert mijn kind ook niet op. Tenzij ik al oogcontact met hem heb. Hij reageert wel als ik een liedje zing of als zijn favoriete programma op is, dan kijkt ie direct op.

Hij heeft al een gehoortest gehad onlangs, voldoende resultaat. Volgende stap is observatie/onderzoek door psycholoog/orthopedagoog en logopedist.

Dat zijn gehoor goed is, is fijn om te weten. Het lijkt er op dat hij reageert op dingen die hij leuk vindt en andere geluiden als neutraal ziet. Dus of je nu tegen hem praat of tegen iemand anders is voor hem blijkbaar hetzelfde en reageert hij niet op. 

Als je vraagt hoe hij heet, kan hij daar dan antwoord op geven? Hoe is het verder qua taalontwikkeling? En hoe oud is hij eigenlijk?

Sushi-Ann

Sushi-Ann

25-07-2022 om 23:15 Topicstarter

Wasmachine schreef op 25-07-2022 om 22:59:

Ik herken dit van mijn oudste en hij bleek autisme te hebben. Wij dachten eerst dat het zijn gehoor zou zijn maar dat bleek na onderzoek in orde. Het niet reageren heeft bij hem met zijn prikkelverwerking te maken. Zijn taalontwikkeling is hierdoor ook pas veel later begonnen. Het is een spannende tijd maar uit de observatie zal veel meer duidelijk worden. Deze mensen hebben hier veel ervaring mee. Het kan ook zijn dat hij wat trager op gang komt.

Dankjewel 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.