Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Niet willen ontbijten 3,5 jarige

Ik dek de tafel de avond ervoor, als ik de vaatwasser uitruim. Afhankelijk van werktijden etc. ontbijten we vaak wel samen. Een kind dat het eerste uur vrij heeft, ontbijt later. Maar goed off topic.

Diezijnvanmij schreef op 28-05-2025 om 13:19:

[..]

Checkvraag: Zijn er echt (veel) gezinnen die doordeweeks zo ontbijten?

Ja wij wel.

Ik zou er zelf niet per se drama van maken, maar wel kijken naar het dagschema; wanneer is het eerstvolgende moment dat er gegeten kan worden? Als ze op de opvang/school alleen wat fruit krijgen om tien uur en pas om 12 uur lunch, zou ik dat wel lang vinden en kijken of er in de ochtend toch iets is wat er wel in gaat.
Yoghurt eet bijvoorbeeld makkelijk weg en ligt niet zwaar op de maag.

poh dat had ik niet verwacht! Wij staan om 6.30 op, dan moet ik zelf douchen/aankleden/opmaken/haren doen en 2 kleine kinderen klaarmaken. Als we beneden komen eten zij aan de bar wat ik hen voorschotel, terwijl ik bezig ben met tassen/spullen pakken/vaatwasser uitruimen/hond eten geven zodat we tussen 7.30 en 8.00 de deur uit kunnen. Rustig met z'n allen aan een gedekte ontbijttafel gaan zitten eten zou daar voor mij niet in passen. Dus verbaasd te lezen dat iedereen hier dat wel doet

[..]

Hell no. Ik ben geen ontbijter en zie het nut er niet van in. Ook niet in het weekend.

Dochter kon de bestelling doorgeven en kreeg haar bammetjes op de bank.

Ik heb ook nooit ontbeten, als kind werd er wel druk gezet voor de lieve vrede at ik soms wat maar dat kwam er ook weer rap uit. Toen mijn kinderen klein waren zette ik wel alles op tafel en zo nodig hielp ik met smeren

Ze hebben hier tot 6 jaar een papfles gekregen als ontbijt. Dat vonden ze het lekkerste wat er was, dus ging er zo in. Voor diegenen die nu beginnen te steigeren, dat is niets anders dan een smoothie uit een bidon of zo’n knijptoetje voor onderweg En ze hebben prima met bestek leren eten.

pap valt bij mij wat makkelijker dan brood 's ochtends. Sinds we een kind hebben, dat meeeet, hebben wij 's ochtends standaard pap. Ook om genoeg zuivel binnen te krijgen.

Mijn man kan 's ochtends niets binnenhouden dat niet vet is. Dus als hij naast koffie nog iets anders nuttigt 's ochtends, is het een engels ontbijt.

Je kan ook een fruithapje als ontbijt overwegen, schijnt heel gezond te zijn, vitamines op de nuchtere maag. Voor mij bevat dat niet genoeg brandstof. 
Maar wie weet ervaart jouw kind dat anders.

wij hebben het ook altijd gedaan, man dekte ‘‘s ochtends de tafel terwijl wij ons klaarmaakten, ik bracht de kinderen naar school en ruimde op als ik terugkwam en daarna door naar werk. Jongste ontbeet niet graag, maar at dan wat yoghurt of vla en had dan een boterham voor het fruitmoment.

Diezijnvanmij schreef op 28-05-2025 om 15:43:

poh dat had ik niet verwacht! Wij staan om 6.30 op, dan moet ik zelf douchen/aankleden/opmaken/haren doen en 2 kleine kinderen klaarmaken. Als we beneden komen eten zij aan de bar wat ik hen voorschotel, terwijl ik bezig ben met tassen/spullen pakken/vaatwasser uitruimen/hond eten geven zodat we tussen 7.30 en 8.00 de deur uit kunnen. Rustig met z'n allen aan een gedekte ontbijttafel gaan zitten eten zou daar voor mij niet in passen. Dus verbaasd te lezen dat iedereen hier dat wel doet

En mij verbaast het dan weer dat mensen met kinderen in de basisschoolleeftijd of jonger niet aan tafel ontbijten.

(Hier dan wel alleen de ouder die de 'ochtendshift' had , tot de kinderen op de middelbare school op wisselende tijden naar school gingen. Dan wel nog aan tafel, maar niet gezamenlijk.)

Zo zie je maar weer 😎

MMcGonagall schreef op 28-05-2025 om 18:03:

Ze hebben hier tot 6 jaar een papfles gekregen als ontbijt. Dat vonden ze het lekkerste wat er was, dus ging er zo in. Voor diegenen die nu beginnen te steigeren, dat is niets anders dan een smoothie uit een bidon of zo’n knijptoetje voor onderweg En ze hebben prima met bestek leren eten.

Mijn oudste kreeg tot 5 of 6 jaar een papfles om mee te beginnen,  kon ik even douchen en aankleden. Daarna hielp ik brus met aankleden en daarna ging er aan tafel nog minimaal 1 boterham in bij oudste  

Ik vind n fles pap trouwens beter dan n knijptoetje, uit milieu oogpunt alleen al. En financieel...

[..]

Bij ons altijd een van de ouders met de kinderen (3 om 2 dagen), de ander begon vroeg. Tot jongste 13 was of zo. Sindsdien regelt iedereen het zelf.

Diezijnvanmij schreef op 28-05-2025 om 15:43:

Een bar is toch ook gewoon een hoge tafel? Dus eigenlijk eten je kinderen gewoon aan tafel wat jij hun voorschotelt.

Mijn kind weigert te eten, als niet minstens 1 van ons erbij zit.

[..]

Als je lichaam goed werkt dan weet hij ongemerkt ook als er geen voedsel in je darmstelsel aanwezig is, precies genoeg brandstof uit andere plekken te halen.

Ik denk dat 's morgens iedereen op een ander tijdstip weg moest en dat we maar één badkamer en één wc hadden.

Bovendien kon ik de geur van zeep en de penetrante walm van aftershave (en poepgeur uit de toiletruimte) niet goed combineren met trek in ontbijt. Ook het haastige gevoel was niet te combineren met rustig genieten. Immers je bleef het liefste zo lang mogelijk in bed; er was maar één kamer verwarmd en dan nog alleen later op de dag, niet 's morgens vroeg want dat kostte geld.. 

Maar bovenal: je moest geen trek in eten oproepen als dat niet echt noodzakelijk was. Dat speelde toen al een rol. Voor de dames tenminste.

Ik heb nog nooit kunnen ontbijten, althans, eten als ik net uit m’n bed kwam/kom. Als kind móest ik ‘s morgens ontbijten, want ‘belangrijkste maaltijd vd dag’…..bleeeehhhh. Vanaf dat ik ongeveer 8 was, hebben mijn ouders het eindelijk losgelaten gelukkig, al had dat wat mij betreft al vanaf mijn 2e gemogen

Naar mijn werk nam ik altijd wat boterhammen mee en vanaf een uurtje of 10 at ik dan een boterham, omdat ik dan pas wat trek begon te krijgen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.