Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Niet willen ontbijten 3,5 jarige

Dag allen,

Iemand ervaring met kind die niet wilt ontbijten? Ons dochter wilt al een tijdje niet meer ontbijten. Kleine hap en dan is het klaar. Ze geeft zelf aan dat ze trek heeft, dan maak ik wat ze wilt en daarna neemt ze kleine hap en wilt ze niks. Ze eet wel beter richting 10-11 uur. Voorheen at ze 1 boterham met Nutella of pindakaas. Nu niks eigenlijk. Soms sneetje kaas zonder brood of cornflakes. Ei-geel vindt ze niet lekker dus ei is ook niet echt een optie. Ideeën en adviezen zijn welkom.

Dank.

Dan laat je haar toch om 10 uur eten? Of krijgt ze op de opvang alleen een hapje appel dan? 
En later naar school gewoon een boterham of yoghurt voor bij het fruitmoment meegeven. 

Mijn kind (4j) wil ook niet ontbijten.  Dus hij ontbijt niet (of heel soms 1 hap).
Ik heb ook tot ergens in de 30 nooit ontbeten.
Zelf zie ik het niet als een probleem, het is zoals het is.

Als ze geen eigeel lust kan je ook een ei koken en het geel eruit halen.
Verder zou ik kijken wat ze wel lekker vind in de ochtend, misschien iets van fruit? Bij ons helpt het vaak als kind iets anders mag doen aan de ontbijttafel zoals kleuren of kleien. Onbewust krijg ik er dan toch wel wat hapjes in. Maar ik merk ook dat het erg wisselt. De ene dag heeft ze wel honger, de andere dag niet, hetzelfde merk ik met lunch of avondeten. Ik maak er nooit echt een drama van, zolang ze goed groeit en energie heeft zal ze wel genoeg binnenkrijgen denk ik altijd maar.

En vloeibaar? Bekertje goedemorgen drinkontbijt?

Aanbieden is goed, afwijzen geen drama. Ik ontbeet vroeger ook moeilijk & nu als volwassene eet ik wanneer ik honger heb: Na tienen een keer.

Dan wordt het des te makkelijker later, als ze 50% te zwaar is. Sommigen hebben echt moeite om hun ontbijtinname te minderen. Daar zal zij geen last van hebben.

Als het een vrolijk gezond kind is, niet ziekelijk mager, zou ik me geen zorgen maken. Mensen eten eerder teveel dan te weinig.

Maar ik begrijp je zorgen. Het is een heel natuurlijk instinct om je kind overdadig te voeden, omdat er altijd een tekort was, maar in deze tijden van overvloed is dat helemaal anders geworden.

Ik kan me niet herinneren dat ik ontbijt kreeg of zelf pakte. Het was er wel maar mijn maag stond er nog niet naar. Tegen een uur of tien kreeg ik wel een rammelende maag, en dan pakte ik een van mijn lunchboterhammen. Ik vond Hausmacher het lekkerste.

Dan niet toch? Als ze verder op gewicht etc. is, zou ik me er niet zo'n zorgen over maken. Bied wat fruit / yoghurt / brood aan en laat het aan het kind zelf over.

Een schaaltje yoghurt, een zakje knijpyoghurt of knijpfruit?
Ik kon vroeger ook nooit een hap door mijn keel krijgen, maar vloeibaar ging wel goed. 

Hebben jullie ontbijt aan tafel? Tafel dekken, hartig en zoet beleg op tafel en dan zelf broodje smeren? Je kan er ook nog crackers / fruit / tomaatjes bijzetten, dan kan ze pakken wat ze wil. 
Ontbijt je zelf en ziet ze dat? Dat lijkt me wel handig om zelf het goede voorbeeld te geven. 

Evaluna schreef op 28-05-2025 om 12:46:

Hebben jullie ontbijt aan tafel? Tafel dekken, hartig en zoet beleg op tafel en dan zelf broodje smeren? Je kan er ook nog crackers / fruit / tomaatjes bijzetten, dan kan ze pakken wat ze wil.

Checkvraag: Zijn er echt (veel) gezinnen die doordeweeks zo ontbijten?

Diezijnvanmij schreef op 28-05-2025 om 13:19:

[..]

Inmiddels zijn de kinderen groot, maar ja wij hebben dit altijd zo gedaan: gezellig samen ontbijten aan een gedekte tafel  

Of veel mensen dit doen weet ik niet. Wij doen het doordeweeks wel. Kan ik gelijk een stapel brood smeren. Oudste eet moeilijk,  maar ik vind het wel belangrijk wat te eten in de ochtend en ze kiest altijd wel wat om te eten. Ze ontdekt zo ook dat een beschuit met suiker veel te weinig is als je naar school gaat.

[..]

Ja dat doen wij meestal wel. Soms, op speciale momenten, mag er ook wel eens op de bank ontbeten worden. Maar vooral met die kleintjes vind ik aan tafel eten wel belangrijk.

[..]

ondertussen zijn de kinderen de deur uit, maar dit deden we wel altijd (althans: ik ontbeet met de kinderen, omdat ik de 'ochtendshift' deed = naar school en/of KDV brengen. Man deed de middagshift = ophalen van KDV/NSO)

Aanvulling: tafel dekken gebeurde de avond ervoor al, scheelde 's morgens weer werk

[..]

Wij doen dat. Onze kinderen zijn inmiddels 15, 13, 11 en 9. We doen dit van kleins af aan. Broodtrommels, fruitbakjes en flessen worden dan ook meteen gevuld door diegenen die dat nodig hebben. 

Kinderen hier inmiddels 20 en 23 en weer ontbijten nog steeds aan tafel. Die tafel den ik de avond vantevoren.  Om 6.30 ga ik naar beneden en maak een pot thee, zet de koele waren op tafel en dan komt iedereen ontbijten en brood smeren voor de lunch. Om 7.40 is iedereen weg naar werk of studie. Dan zet ik de vast in de vaatwasser en ga indien nodig ook de deur uit. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.