Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Daphne mv Jochem+Hidde

Daphne mv Jochem+Hidde

07-06-2010 om 13:41

Nog niet praten

Hoi,

Mijn peuter van 20 maanden praat nog niet. Hij zegt heel soms Papa en Mama en kan heel goed nee schudden en ja knikken op vragen die we stellen (dus hij begrijpt wel alles wat we zeggen). Omdat zijn oudere broer zeer goed is in taal en met deze leeftijd al hele zinnen zei, heb ik ook geen goed vergelijkingsmateriaal. Wat is nu eigenlijk normaal?

Hoe zit het bij jullie peuters? is hij echt laat, of maak ik me gewoon onnodig zorgen?

Dank, daphne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

07-06-2010 om 14:53

Kan niet tegen broer op?

Hallo
Hier hetzelfde meegemaakt destijds met de jongste. Zei met die leeftijd ook nog niet veel. Kon prima "de wereld regeren" met haar vingertje met die, dat, ja en nee. En zij heeft ook een zus die toen al heel goed kon praten.
Het is trouwens meer dan goedgekomen hoor!
Hier lag het waarschijnlijk aan het feit dat ze naar een babygroep op het kdv ging (0-2 jaar) en de babies praten toch niet terug en de oudste was thuis de hele dag aan het woord en daar kon ze toch niet tussen komen dus hield ze haar mond maar.
Tot ze met 2 jaar naar de peutergroep ging. Toen kon ze in een week praten! Want toen moest ze wel. En toen ze het eenmaal kon ging zij ook de dag door.....
Dus ik zou zeggen, maak je (nog) niet te druk.
succes

Rafelkap

Rafelkap

08-06-2010 om 09:30

Serieus nemen

Als je je ongerust maakt, zou ik overleggen met je cb arts of huisarts. Het kan gewoon zijn dat hij later is dan zijn broer, met 20 maanden in hele zinnen praten is weer heel vlot.
Bij mijn jongste werd ik toen hij 2 was ongerust omdat hij bijna geen zinnetjes maakte (wel woordjes- en op de leeftijd van 20 maanden ook veel lose woordjes). Uiteindelijk na lang leuren bij cb arts en huisarts een verwijzing gekregen voor het audiologisch centrum (omdat IK mij zorgen maakten, zij zagen niets afwijkends) en inderdaad wat wij als ouders al vreesden: onze jongste heeft vermoedelijk een vorm van autisme. Hij is nu 3,5 en na de zomervakantie kan hij pas naar een speciale school. Intussen is hij sociaal-emotioneel en op taalgebied alleen maar verder achtergelopen.
Zo hoeft het niet bij jou te gaan natuurlijk. Maar als jullie als ouders je zorgen blijven maken, hoop ik dat jullie huisarts/consultatiebureau-arts jullie wat sneller doorverwijzen.

Eens met rafelkap

Jouw zoon is aan de late kant, maar of het alleen dat is, of dat daar ook echt een zorgwekkende reden voor is, kan alleen een logopedist/audiologisch centrum vaststellen. Zijn zijn oren wel eens nagekeken?
Hier ook ervaring: mijn zoon sprak nauwelijks met 24 maanden. Ook hier zag het cb nog geen probleem, ik moest "lekker boekjes met hem gaan lezen". Ja duh. We deden niet anders. Bij het audiologisch centrum zijn we goed geholpen, en daar is idd een spraak-taalstoornis vastgesteld. Nogmaals: dit hoeft niet voor jouw zoon op te gaan, maar ik zou niet te lang wachten met laten nakijken. Bij dit soort problematiek is het belangrijk om er vroeg bij te zijn. Hoe eerder je kunt beginnen met behandelen, hoe beter het is. En als er niks aan de hand blijkt, mooi dan. Het onderzoek is niet erg belastend, dat gaat spelenderwijs.

Inderdaad

serieus nemen. Hier ook dochter die met net 2 jaar echt goed kon praten, zinnen van 5 woorden. Zoon zei met 1,5 net het nodige volgens het CB, namelijk 3 woordjes. Ging wel langzaam meer praten. Maar toen hij met ruim 2 jaar buisjes kreeg, ging het praten met sprongen vooruit.

Let dus op of hij je wel goed hoort.

dc

dc

08-06-2010 om 23:49

Hier ook

Mijn jongste is nu 2 jaar en 4 maanden, en zegt ook nog niet echt veel. Zo'n 20 woordjes, en dat is pas zo'n 2 maanden geleden echt begonnen.

Wel een speciale situatie, want hij heeft een grote broer die heel veel praat, en hij wordt 3-talig opgevoed. (en hij kiest de woorden die het makkelijkste zijn om uit te spreken, geloof ik).

Majda

Majda

09-06-2010 om 13:32

22 maanden, twee woorden

Mijn zoon zegt 'ja' en 'koe'. Verrassend wat hij daarmee allemaal duidelijk kan maken, trouwens.
Zijn twee ouderen zussen waren op deze leeftijd al van de volzinnen. Toch maak ik me geen zorgen: hij 'communiceert' namelijk wel. En hij begrijpt zo'n beetje alles wat we zeggen.
Als we er opmerkingen over krijgen, zeg ik altijd: deze is meer een bèta.

Daphne mv Jochem+Hidde

Daphne mv Jochem+Hidde

10-06-2010 om 13:55

Aan zijn oren ligt het vast niet

Even natuurlijk een slag om de arm houden, maar aan zijn oren zal het niet liggen, net als aan zijn taalbegrip. Hij snapt heel veel van wat we zeggen. Hij volgt alle opdrachtjes op die je hem geeft, en kan heel goed communiceren met knikken en nee schudden. Vragen of hij zijn jas wil pakken en hij doet het gewoon. Als je hem vraagt of hij kaas op zijn brood wil schud hij heel hard NEE en als je hem vraagt of hij pindakaas op zijn brood wil, knikt hij heel hard JA. Deze week kwam er meedere malen iets uit wat heel veel lijkt op appelsap en op aardbei. Ik kijk het wel even aan en ga dan misschien toch nog even naar het CB.

Bedankt voor jullie reacties.

Kim

Kim

10-06-2010 om 15:26

Hier ook oudere broer

Hier ook een oudere broer die al heel vroeg behoorlijk goed kon praten. Daar kon hij inderdaad niet tegenop. Nadat hij echter naar een hogere groep op het kvd was gegaan, ging hij ineens meer kletsen dan pappa, mamma, poes. Sinds een half jaartje praat hij behoorlijk verstaanbaar en eergisteren verbaasde hij ons met de opmerkingen tegen zijn broer: 'bemoei je met je eigen, niet eten, geen toetje.' (hij is nu 2,5)

Nienke*

Nienke*

11-06-2010 om 11:39

Uitdagen

Hoi,

Ik heb ook een dochter die heel laat was met praten. Bleek door een verstandelijke beperking te komen. Maar wat bij haar hielp, was niet alles voor te kauwen.
Misschien kun je in plaats van vragen: wil je kaas op brood, beter vragen wat wil je op brood? Dan moet hij een ander antwoord geven dan alleen maar ja of nee. Natuurlijk moet je dit een beetje sturen, het moet niet frustrerend worden. Dat is toch ook niet de bedoeling.

Ik zeg wel eens tegen mijn dochter, ik kan al praten dus ik hoef dat niet te zeggen. Jij moet het zeggen. Op die manier wordt ze min of meer gedwongen om te praten, want anders praat ze heel simpel met 2 woorden terwijl ze zoveel meer kan praten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.