Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

05-07-2009 om 11:07

Nog weinig 2 woordzinnetjes (peuter 2,5 jaar)

Mijn jongste zoontje begrijpt wel veel, maar praat in 1 woord zinnetjes en heel af en toe een twee woordzinnetje. Hij zingt ook veel liedjes(niet helemaal verstaanbaar, wel steeds beter)
Ik vind dat hij eigenlijk maar heel weinig praat. Er komen de laatste tijd ook niet veel woordjes bij. De laatste tijd was hij druk met leren lego bouwen en fietsen (loopfietsje) en op z'n hoofd staan. Dus ja, het kan misschien ook niet allemaal tegelijk.
Zo af en toe maak ik mij zorgen. Dan weer denk ik, ach, hij is helemaal nog zo'n baby (onze ukkepuk), ook laat met lopen (pas toen hij niet meer bang was omgeduwd door broertje), hij volgt gewoon z'n eigen ontwikkeling. Je kan de woorden ook niet uit hem trekken en wij begrijpen hem toch wel dus hij vindt het niet zo nodig. Soms lijkt het of hij de boel zit te flessen, hij wil bv geen mama zeggen, als ik zeg: zeg eens mama dan trekt hij een heel stout gezicht, zegt (alsof het heel moeilijk is) wawa of papa en moet dan lachen.
Maarja, MOCHT er iets aan de hand zijn dan wil ik hem wel graag helpen. Ik denk erover met de huisarts te gaan praten. Of ben ik gewoon overbezorgd. Wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

05-07-2009 om 11:11

Leeftijd

Hij is trouwens nu 2 jaar en 7,5 maand.

Rafelkap

Rafelkap

05-07-2009 om 15:45

Ik sprak vandaag

een andere vader en moeder waar hij soms komt spelen. Die dachten dat we konden proberen het meer uit te gaan lokken. Door niet alles meer te begrijpen. Heel frustrerend voor hem maar dat moet dan maar. Hij kan het wel beter dan hij doet, denk ik, ons oblomovje. Vaak zit er een pauze in zijn 1 woordzinnetjes: lezen.. dikkiedik. Hij is nu ook veel moe omdat hij niet meer wil slapen overdag, gaat natuurlijk ook energie in zitten.
Ik zal eens verdiepen op die sites en anders eerst met het cb praten. Dat zal dan wel pas na de vakantie zijn.

Nienke*

Nienke*

05-07-2009 om 16:10

Beetje herkenning

Toen mijn dochter 2 jaar was ( ze is nu 11) maakte ik me ook zorgen over haar taalontwikkeling. En ook iedereen zei maar dat ik het te gemakkelijk voor haar maakte, maar volgens mijn eigen gevoel, lag het daar niet aan. Ik heb het ook aangegeven bij het cb en die namen me eerst niet serieus en toen ik later weer aangaf het niet te vertrouwen, werd ik doorverwezen naar een logopediste.

Ik zal heel eerlijk zeggen, het bleek toen ze 4 jaar was dat ze een verstandelijke beperking had met daarbij dus een taalontwikkelingsachterstand. Helaas zei ze pas mama toen ze ruim 3 jaar was

Toen mijn zoon werd geboren en hij zowaar vanzelf ging praten en al heel gauw zinnetjes ging zeggen, wist ik eindelijk dat praten eigenlijk min of meer vanzelf gaat. Nu bij jongste dochter ( 2 jaar en 2 maanden) zie ik dat ook weer. Zij praat 4/ 5 woord zinnen.

Dus als jij denkt dat het niet goed is en je je zorgen maakt. Zou ik zeker je laten doorverwijzen naar een logopediste en die kan dan kijken hoever hij achterloopt en misschien ook waarom. Misschien hoort hij het wel ook niet goed? Mijn dochter heeft buisjes gekregen en toen ging ze wel meer praten.

Misschien den k je nu wel oh help zo direct is er ook met mijn zoon meer aan de hand, maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet. Maar ik zou het wel gewoon laten onderzoeken. Dan hoef je ook niet te twijfelen.

En hem niet meer doen begrijpen, kan wel wat helpen natuurlijk. Maar als hij er gefrustreerd van raakt, zou ik dat zeker niet doorzetten. Is niet zo goed voor zijn zelfvertrouwen.

Rafelkap

Rafelkap

05-07-2009 om 17:26

Hij maakt zich wel verstaanbaar

en praat/benoemt veel, alleen voornamelijk in woorden en (weinig) in 2 woordzinnetjes en niet in meer dan 2woordzinnetjes. Hij kent veel woordjes en er komen wel nieuwe woordjes en woordcombinaties bij. Maar ik vind het wel weinig voor zijn leeftijd en ben daarom van plan hiervoor naar het cb te gaan of die een logopediste aanraden. Het is alleen nu vakantietijd en wel heel onhandig, dus ik probeer zelf wat bewuster 'te triggeren'.

Tip

Hoi Rafelkap,
Ik durf zo 1,2,3 niet te zeggen of je zoontje zich verbaal idd _te_ langzaam ontwikkelt. Daarvoor zou ik, als je je zorgen maakt, idd toch een logepedist bezoeken. Met wat anders zegt: "Logopedie kan je doen maar in de tijd van de logopedist mist je kind weer andere dingen laat ze nog lekker!", ben ik het totáál niet eens: vaak is het maar een half uurtje per week, helemaal spelenderwijs en het gaat hier om een van de belangrijkste dingen die een kind moet leren: spreken. Nu mijn tip: Mijn zoon heeft een ernstige spraak- taalstoornis, en wat ik in zijn peuterbehandelgroep veel heb gezien, is hoe ze de kinderen tot spreken uitlokken: dat gaat heel speels. Eigenlijk maken ze de hele tijd van die flauwe grapjes, bijv.: we gaan straks allemaal stomme dingen doen, hè jongens? Néééé, roepen die kinderen dan. Oh? (verbaasde toon): wat gaan we dan doen? En dan "moeten" de kinderen dus wat zeggen (spelen, naar buiten, whatever). Snap je wat ik bedoel? Ik heb eens een sessie door het one way-screen gekeken, en het was serieus net of ik naar de Film van Ome Willem zat te kijken. Maar het werkte super, die kinderen reageren allemaal enthousiast en zelfs de stilste kinderen die het slechtse spraken werden op die manier getriggerd. Ik doe het thuis ook vaak.
Verder zou ik goed opletten of zijn woordenschat idd blijft groeien, en of hij bijv. geen woordjes verliest (dat laatste hoort echt niet bij een gezonde taalontwikkeling). Ik vind het wel een goed teken dat zijn passieve woordenschat goed lijkt, en dat hij graag liedjes zingt (blijkbaar heeft hij geen angst zich verbaal te uiten, tenminste dat maak ik eruit op).
Wat ik zou doen: ik zou denk ik toch eens een logopedist bellen (moet wel via ha), voor evt. een consult en/of tips. Het hoeft helemaal niet direct een zware behandeling te worden, dat is echt onzin hoor. Voor de meeste kinderen (zeker als ze nog zo klein zijn) is het gewoon spelen. Met het consultatiebureau heb ik een slechte ervaring op dit vlak, maar dat verschilt vast van cb tot cb.
Succes en maak je niet te veel zorgen!

No worries

Hi rafelkap,

Ik zou mij niet al te druk maken hoor. Wij hebben een tweeling van 2 jaar en 3 maanden. Mijn dochter kan al behoorlijk goed zingen (soms wel onverstaanbaar) en mijn zoontje kan het helemaal nog niet zo goed. Hij doet wel vrolijk mee met zijn zusje en vult af en toe een goed woord in. Daarnaast praat hij in vergelijk met zijn zusje heel weinig/slecht. Zijn eigen naam is Lucas en hij zegt stug koekas. En larissa noemt hij lissa. Nu is jouw zoontje wel een paar maanden ouder, maar hoe snel moeten ze iets leren? Afgelopen vrijdag was in bij het consultatiebureau en ik dacht dus dat lucas achter liep met zijn spraak. Bleek gewoon dat larissa erg snel is voor haar leeftijd.

Natuurlijk is stimuleren en uit zijn tent lokken erg goed. Maar zorg er wel voor dat het leuk blijft voor hem en jullie zelf. Mocht hij na 2 maanden geen tot heel weinig vooruitgang maken na deze extra stimulans, dan kan je altijd nog verder kijken. natuurlijk is het goed om informatie in te winnen, ik wil er alleen mee zeggen dat je het vooral voor jezelf niet een al te groot punt moet maken. Ik hoop dat mijn verhaal over komt, want ik ben weer eens erg warrig.

Succes!
Mariska

Vic

Vic

06-07-2009 om 11:33

Gewoon even laten controleren

Als je je zorgen maakt over de taalontwikkeling zou ik het gewoon even laten controleren door een logopediste. Mijn jongste is ook een heel late prater. Met 2,5 jaar sprak ze pas net tweewoordzinnen. Toen ze nog geen 2 was is ze getest (sprak toen nog helemaal niet) en daaruit bleek dat het taalbegrip er wel was. Inmiddels is ze 4 en hebben we net weer een bezoekje aan de logopediste achter de rug. Er is nog steeds geen behandeling nodig, we moeten thuis wat oefeningen doen.

Primavera

Primavera

06-07-2009 om 13:29

Eens met anneque

Ik ben het helemaal eens met Anneque. Dat komt omdat ik ook een kind heb met een taalontwikkelingsstoornis. De problemen begonnen met 3 jaar, omdat hij zich een uitzondering begon te voelen afgesloten van de talige wereld van zijn leeftijdsgenootjes, volwassenen en broer en zus. Mijn altijd zonnige dreumes veranderde in een depressieve peuter. Pas na 6 maanden hadden we eindelijk het traject van juiste diagnose en wachtlijst logopedist doorlopen. En pas toende de logopediste hem leerde hoe hij moest praten veranderde hij weer in dat vrolijke kereltje wat we kenden. Achteraf gezien had ik heel graag 6 maanden eerder aan de bel getrokken om hem die depressieve periode te besparen en vindt het jammer dat ik mijn zorgen heb laten sussen door al die "het komt vast wel goed, want hij begrijpt wel alles" verhalen van anderen.
Soms is een kind gewoon wat langzamer en soms is er wat anders aan de hand. Die kans is bij achterstand op 2-jarige leeftijd ongeveer 50%-50%. Naarmate het kind ouder wordt en achterstand blijft houden wordt de kans dat er iets aan de hand is, wat baad heeft bij behandeling, alleen maar groter. In dat laatste geval is hoe eerder de behandeling des te beter de prognose en dat weegt absoluut niet op tegen eventueel lastig georganisseer met KDV of wat dan ook.
Mijn advies is om gewoon even te laten testen of je je inderdaad zorgen moet maken of dat jouw kind zich wat taalproductie betreft gewoon wat langzamer ontwikkelt dan gemiddeld. Dat kun je als ouder/juf/leidster onmogelijk zelf inschatten daarvoor moet je bij een professional zijn logopedist/kinderpsycholoog e.d.
Het advies om net te doen alsof je je kind niet begrijpt is in het geval dat je kind zich niet kàn uitdrukken door een één of andere ontwikkelingsstoornis de reinste kindermishandeling. Niet doen! Ik ben blij dat wij die goedbedoelde adviezen hierover nooit opgevolgd hebben. Stimuleren is prima, maar forceren is verkeerd, hoe goed bedoeld dan ook.
Groetjes Primavera

Rafelkap

Rafelkap

06-07-2009 om 13:53

Ik moet eerlijk zeggen

het lukt me ook totaal niet om net te doen of ik hem niet begrijp. Inderdaad vind ik dat zielig.
Taalbegrip is er zeker, hij uit zich alleen bijvoorkeur in woorden en soms in 2 woordzinnetjes. Vandaag viel me op dat die zinnetjes wel variabel zijn. Het gekke is dat hij wel heel verschillende liedjes zingt, vaak letterlijk verstaanbaar. Ik ben van plan eerst op vakantie te gaan en als er te weinig vooruitgang naar mijn zin is dvia de huisarts naar een logopedist, om eens naar hem te kijken en daar tips van om het praten "uit te lokken".
Ik heb alleen de vergelijking (maar eigenlijk moet je geen kinderen vergelijken) met mijn oudste, dat ging toen zo snel. En T.'s tempo is veel rustiger dan oudste, is ook wel z'n aard. Eigenlijk maak ik me vandaag weer geen zorgen, maar ik denk dat ik hem toch even laat "controleren" over een paar weken.

Boekjes?

Misschien kan je in de vakantie lekker veel boekjes met hem lezen. Mijn zoon van 29 mnd is helemaal idolaat van 'Mijn leuk woordenboek' van Richard Scarry. Daar staan enorm veel plaatjes in waar je samen over kan 'praten'.
Als je je na de vakantie nog steeds zorgen maakt dan zou ik zeker even langs de huisarts of consultatiebureau gaan.

Over boekjes

Boekjes lezen is altijd heel goed (maar ik heb zo'n vermoeden dat het daar in huize Rafelkap niet aan ontbreekt . Toch nog een tip: onze logopediste gaf mij vaak "praatplaten" mee, grote tekeningen zonder tekst. Dit nodigt nog wat meer uit tot dialoog, je kunt erg veel bekijken, aanwijzen etc. Zij gebruikte "Ik ben Bas", van Dagmar Stam (maar heel eerlijk gezegd vond ik dat echt een gruwel), en ik heb later de boeken van Thé Tjong-Khing gekocht: "Waar is de Taart", en "Picknick met taart". Er gebeurt vanalles, mooi getekend en je kunt er eindeloos in bladeren. Miss. zijn ook de boeken van Charlotte Dematons wel geschikt, maar het kan zijn dat je zoontje daar nog wat te jong voor is.

Rafelkap

Rafelkap

07-07-2009 om 11:13

Hoe zinnen uit te lokken?

Ja aan boeken geen gebrek Waar is de taart hebben we ook in huis en ook van Dematatons. Het punt is dat het goed communiceren is nav boekjes en alles, maar mijn zoontje uit zich bvk in woordjes en niet in zinnen (soms). Als hij iets wil roept hij gewoon: "ikke ook!" en niet: "ik wil een appel." Als ik vraag: wat wil je? zegt hij: brood of appel. Dus hoe moeten we nou zinnen uitlokken als dat voor hem niet hoeft? Ik denk door veel geduld te hebben en blijven praten/zingen/lezen en mocht hij weinig vooruitgaan bij een logopedist tips krijgen.
bedankt voor het meedenken!

"Ik denk door veel geduld te hebben en blijven praten/zingen/lezen (...)". Ja, dat denk ik ook. En ik denk dat het goed is om het wel steeds in goede zinnen "terug te geven", dus als hij zegt: "ikke ook", dan niet reageren met "oké", maar dan zeg jij: Wil jij ook een appel? Dan lok je het nog niet uit, maar krijgt hij het wel consequent goed te horen. Verder kreeg ik ooit als advies om steeds met een woord meer terug te communiceren dan hij doet. Dus hij zegt: mama, kapot! Dan zeg jij: Is je auto kapot? Zoiets.
En die flauwe grapjes hè, die werken echt. "Jij hebt zeker niet gespeeld op de psz/bij oma/de crèche? "Wél!" "Oh, wat heb je dan gedaan?". Als-ie erg hardnekkig is, zal hij dit best een tijdje met één-woordzinnetjes kunnen afdoen, maar dan nog kan het geen kwaad wat te oefenen. Maar goed, ik zou het luchtig houden, ook voor jezelf hoor, je kunt dit soort dingen heel goed tussen neus en lippen door oefenen, het is een manier van communiceren die je even aan moet wennen, maar ik zou er geen zware sessies van maken. Het is ongelofelijk belangrijk dat hij plezier blijft houden in communiceren/zingen etc. Die tip van niet-begrijpen-wat-hij zegt is goed bedoeld, maar volkomen misplaatst. Frustratie heeft nog nooit een kind (verbaal) verder geholpen. Volgens mij doen jullie het gewoon prima, en als je blijft twijfelen, bel je na de vakantie eens een logopedist.
Succes!

Rafelkap

Rafelkap

07-07-2009 om 12:19

dank je wel Anneque. Ik vind het zo gek dat hij hele liedjes kan zingen, daar dan wel hele zinnetjes. Daarom dacht ik dat hij vroeg zou gaan praten. Niets is minder waar ik maakte al eerder grapjes dat meneer ook wel zingend door het leven kon gaan.. Misschien ben ik ook gewoon te ongeduldig. Na onze vakantie kijken we gewoon verder.

Primavera

Primavera

07-07-2009 om 13:29

Hele zinnetjes in liedjes niet vreemd

Hallo Rafelkap,
Het is helemaal niet gek dat je zoontje in liedjes wel hele zinnetjes zegt, dat is juist normaal. Door het ritme en de muziek heeft je kind een raamwerk om de woorden aan op te hangen en bovedien moet hij de zinnen niet zelf bedenken, maar alleen maar te onthouden om na te zeggen (zingen).
Ritme, zang en rijm zijn oeroude methoden om iets makkelijk te kunnen onthouden en op te roepen, zelfs als de volgorde op zich geen betekenis heeft.
Denk als voorbeeld maar eens aan ABC-liedjes om het alfabet onder de knie te houden. Als een kind dat liedje kent, wil dat nog niet zeggen dat het het alfabet heeft geinternaliseerd. De verschuiving van het alfabet steeds weer vanaf het begin moeten zingen totdat bij de gewenste letter aangekomen is naar het gelijk uit je hoofd weten komt vaak pas laat. Ik moet eerlijk bekennen dat ik als volwassene nog steeds in mijn hoofd stukjes van het deuntje oproep als ik in een woordenboek moet zoeken.
Groetjes Primavera

Malihu

Malihu

07-07-2009 om 20:20

Ja!

Betrap mezelf er ook regelmatig op dat ik het hele alfabet in mijn hoofd 'zing' als ik iets op letter moet zoeken of opbergen op alfabet. Grappig!

Vic

Vic

07-07-2009 om 22:13

Boekjes en zingen

Ha, daar kwam het consultatiebureau ook mee. Net alsof ik mijn kind de hele dag taalarm in de kelderkast opsloot, jeetje ik deed niets anders dan voorlezen en liedjes zingen vanaf dag 1. En bij oudste werkte dat wel. Die sprak al volzinnen voordat ze 2 was.
Ik vind het echt een ondoordacht (en beledigend) advies, die boekjes en liedjes. Net alsof ouders van laat pratende kinderen dat niet allang geprobeerd hebben.

Jinatomi

Jinatomi

09-07-2009 om 12:46

Hoeveel woordjes?

Mijn dochter was ook laat met 2-woordzinnetjes. Toen ze 2 was ben ik eens gaan tellen hoeveel woordjes ze actief gebruikte (die ze dus uit zichzelf zei). Dat waren er toen 25. Op het CB vertelden ze me dat om 2-woordzinnetjes te kunnen gebruiken, een kind toch wel zo'n 50 woorden actief moet kunnen gebruiken.
Wat mij destijds geruststelde, was dat ze wel alles begreep wat wij zeiden. Dat was voor ons toch wel het bewijs dat er met haar gehoor niets mis was (een van de oorzaken van een spraakachterstand), en dat het verstandelijk ook wel goed zat. We hebben het verder dus zelf in de gaten gehouden of er wel vooruitgang zat in haar woordgebruik (kwamen er wel steeds nieuwe woordjes bij, etc.).

Jinatomi

Rafelkap

Rafelkap

09-07-2009 om 17:17

Jinatomi

Veel. Hij reageert ook goed en snapt alles. Af en toe zegt hij een tweewoordzinnetje (favorieten: ikke ook" en "nog eentje") en tja, hij kan zich dus goed duidelijk maken zonder lange zinnen.
We houden hem goed in de gaten maar inmiddels ben ik wat gerustgesteld. Hij was met alles al "van de gemakkelijke", peuterspeelzaalleidster hier op huisbezoek (gaat hij na de zomervakantie heen) vond hem ook helemaal niet vreemd. Ik denk meer dat ik een probleem heb (vergelijken met snellere broer). Het is nu toch vakantie, dus we wachten nog met een logopedist in te schakelen, als we dat nog willen tegen die tijd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.