Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Samantha

Samantha

08-12-2018 om 08:58

Ochtendstress

Hoi allemaal,

Wij zitten met een probleem in het ochtendritueel van ons zoontje van 2,5 jaar.
Zodra hij een vieze broek heeft en hij het idee krijgt dat je m wil verschonen, begint het drama.
Hij wil onder geen enkele omstandigheid op zijn rug liggen en begint te schreeuwen en te spartelen.
Vaak zitten wij met 2 man sterk dan zijn luier te verschonen wat voor veel frustratie zorgt bij alle familieleden. Afleiding dmv speelgoed of een filmpje op de telefoon werkt niet. Hij schreeuwt om zijn speen (is hier alleen nog voor bedtijd). Hoewel we hem niet willen belonen voor zijn gedrag komt uiteindelijk toch de speen tevoorschijn maar ook dan blijft hij door jammeren en schoppen.

Heeft iemand tips om dit te doorbreken? Ik heb het gevoel dat ik alles geprobeerd heb, het is niet fijn om 's ochtends steeds zo'n stress in huis te hebben
Als het nu om aankleden gaat laat ik m gewoon in zn blote gat gaan maar hij is nog niet zindelijk en zal toch een luier om moeten. Hij vindt poepluiers niet fijn (logisch) maar je mag hem ook niet verschonen.

Triva

Triva

08-12-2018 om 09:48

Tja

Gebruik het feit dat hij de poepluier ook niet prettig vind. Kies een paar dagen achter elkaar uit dat je 's ochtends geen haast hebt en vertel als hij een poepluier heeft je hem niet helpt als hij niet rustig ligt. Stop dus elke keer met verder gaan als hij gaat spartelen en negeer hem dan volledig. Doe dit wel in een ruimte waar geen afleiding is qua speelgoed of anders en blijf in die ruimte. Ga zelf op je telefoon kijken of pak een boek maar zorg dat hij niets leuks heeft te doen. Zodra hij jouw aandacht vraagt, vraag je kort of je zijn luier kan verschonen en hij rustig blijft liggen. Als hij daarop ja zegt probeer je het weer maar je treuzelt elke keer tot aan het daadwerkelijk losmaken van de luier (je wil niet dat hij gaat spartelen terwijl je de luier net los hebt). Elke keer dat hij niet rustig ligt stop je dus weer met verdergaan, je zet hem op de grond en je negeert hem. Keer op keer en volhouden.

Zodra hij wel langer dan 2 tellen rustig ligt dan prijs je hem, praat gezellig met hem. Zodra hij gaat spartelen: stoppen, op de grond en negeren.
Je kunt ook een beloningssysteem gebruiken: leg vooraf uit dat hij een sticker mag plakken op een papier met 3 vakjes als hij zich rustig laat verschonen. Alle vakjes vol dan gaan jullie...... (pannekoeken bakken, koekjes bakken whatever).

En staand verschonen?

Kan ook nog een optie zijn

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-12-2018 om 11:15

Houdgreep

De houdgreep vond ik altijd het meest snelle en efficiënte. Kind op zijn rug op de commode, hoofd links. Je linkerbovenarm op zijn borst terwijl je met je linkerhand zijn enkels fixeert. Rechts heb je dan vrij om te poetsen en de nieuwe luier om te doen.
Zelfs de meest opstandige bijna vierjarige peuter ontsnapt niet aan deze ijzeren greep

Sas

Sas

08-12-2018 om 11:27

Ik zou de tip van Triva proberen

De beloningskaart zou ik niet doen. Een simpele beloning direct na het verschonen lijkt me beter voor deze leeftijd.

Mijn kinderen zijn zindelijk geworden met een kruidnootje per plas op wc/potje en een dropje per poepbeurt op wc/potje

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2018 om 12:06

Lol

Hier was ook de houdgreep het meest effectief. Op die leeftijd verschoonde ik ook staand met luierbroekjes. Maar ik kan me voorstellen dat dat met een luier vol platte poep ‘ ochtends niet werkt. Of je zet m dan even in het bad als je die hebt en spoelt m even schoon.

En tegen alle ochtendstress helpt het om een half uurtje eerder op te staan en hetgeen wat je ‘s avonds al kunt doen ( tassen inpakken, lunchpakketjes maken, tafel dekken) dat ook dan al te doen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-12-2018 om 12:25

De houdgreep bij het verschonen was hier in het kader van pick your battles. Even twee minuten doorbijten, en dan was die luier verschoond. Langer doorlopen zou direct luieruitslag geven en dan wordt het allemaal nog een veel groter drama.

houdgreep

ik zou ook even de houdgreep doen arm over de borst en de voeten naar de buik duwen. en na t verschonen meteen iets leuks aanbieden, ook al heeft hij gesparteld. dan blijf je de volgende keren herhalen: als je nu stil ligt zijn we zo klaar en kun je eerder...boekje lezen, bouwen etc. Wat hij graag doet kun je invullen. Op dagen dat je haast hebt verschoon je hem als eerste en daarna kan hij doen wat hij graag doet. jij kunt dan verder met de rest van t ochtendritueel

juf Ank

juf Ank

08-12-2018 om 13:35

nee zeg

Kind zo dwingend in de houtgreep zou ik zeker niet doen als het niet perse nodig is. gewoon staande verschonen. Die kleintjes kunnen prima goed voorover bukken en je kunt er lekker bij gaan zitten zelf. Het is even een omschakeling maar het geeft zo veel meer rust.
Zeker die drukke kindjes vinden het vaak heel erg te moeten liggen en zo is hij helemaal over zijn theewater. En jij dan! Je zet gewoon een krukje in de badkamer (of als je zeil hebt in een kamer) laat hem met zijkant naar je toestaan en dan bukken en verschonen. Luierbroekje is niet eens noodzakelijk.

Jackie

Jackie

08-12-2018 om 14:54

belonen na elke verschoonbeurt

Na het verschonen hoe dan ook belonen vind ik ook een goede. Als hij op een ggv moment weet dat hij iets leuks krijgt gaat hij hopelijk toch minder heisa maken.
Mijn zoontje vindt het soms onprettig als ik natte doekjes gebruik, ik geloof omdat ze soms koud aan kunnen voelen. Misschien is dat bij jouw zoon ook zo? Je kunt er dan even een paar onder de warme kraan houden en een beetje uitwringen, ze maken dan evengoed schoon omdat ze toch nat zijn, maar voelen niet zo koud aan op de warme ochtendbilletjes. Net als die lekker warme handdoekjes bij de chinees

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-12-2018 om 21:38

Warm washandje

Lijkt me prettiger werken dan die vochtige doekjes onder de kraan.

En inderdaad, kindje laten staan. Die houdgreep lijkt me niks, ik liet kleintjes van due leeftijd ook staan. Heb nu een zeer beweeglijke kleinzoon die ook woest wordt als-ie machteloos op zijn rug wordt gelegd.

Staand

Plasluiers doe ik ook vaak staand maar een poepbroek toch echt liggend?

Zoals

Ik al eerder zei, staand kan makkelijk, ook bij poep. Kwestie van oefenen. Als je bang bent dat het vies wordt, leg dan het aankleedkussen op de grond en laat hem daar op staan.

Luier losmaken en voorkant luier naar achter vegen zodat de meeste poep meegeveegd wordt. Dan met doekjes of washandje de rest

Emmawee

Emmawee

09-12-2018 om 09:06

Poepbroek voorkomen en inderdaad staand verschonen!

Je zoontje is nog niet zindelijk zeg je. Toch kunnen veel peuters de poep wel aan voelen komen. En kunt het als ouders ook vaak zien. Het kind wordt stiller, of gaat juist staan draaien. Door dit te benoemen, "ik denk dat je gaat poepen", maak je je kind er meer van bewust. Zodra je kind het goed voelt aankomen kan hij ook leren om op een potje te poepen, of al op de wc, en heeft hij geen poepluiers meer.

Verder zou ik nu zeggen speentje is voor het slapen en voor tijdens het verschonen. Dus niet nadat hij zoveel stennis heeft gemaakt, maar gewoon: pak je speentje maar, dan krijg je een schone broek. Misschien helpt het hem, om het minder stressvol te maken.

Verder ben ik ook meer voor de rustige methode dan de houdgreep, maar goed... Soms kan het niet anders. Ik verschoonde wel altijd staand en dat zou best weleens de oplossing kunnen zijn. Dikke tip: de knoopjes van het rompertje boven een schouder vastmaken.

Succes!!

Mijntje

Mijntje

09-12-2018 om 10:33

luierbroekje

Met luierbroekjes kan je makkelijker staand verschonen. HIj kan ze ook zelf aantrekken. Je kan de zijkanten scheuren zodat je het makkelijker uittrekt. Misschien vindt hij even onder de douche spoelen fijner, of een warm washandje. Als hij ruwe plekjes heeft en het pijn doet zal het protest groter zijn, wat sudocreme helpt daartegen.
Met houtgreep krijg je alleen maar meer aversie, met heel veel geduld bereik je meer en het is idd een goed moment om op het potje gaan te stimuleren.

Misschien tijd voor zindelijkheidstraininf?

Uit je verhaal lees ik dat je kindje 2.5 is en het verschonen niet prettig vindt. Is dit alleen bij een poepluier of ook bij een plas luier?
Misschien is hij eraan toe om een begin te maken met zindelijkheidstraining?
Kun je het zien als ik bij moet poepen? Je kan het dan bijvoorbeeld navragen bij hem, en een potje of de zittinfsverkleiner introduceren... wie weet maakt hij wel een probleem van het luier ritueel omdat hij het zelf ook vies en vervelend vindt.

En anders inderdaad eens staand proberen, je kan dan de "grote jongens kaart spelen " en hem dus al heel groot laten voelen. (Jij bent al zo n grote jongen, jij kan dat vast heel goed!)

Linda

Linda

02-01-2019 om 00:02

Herkenbaar!!

Haha, hoe herkenbaar. Onze zoon bijna 2,5 rent ook hard weg als hij een poepbroek heeft en als je hem eindelijk te pakken hebt begint het gevecht.

Bij ons heeft het geholpen door de zindelijkheid te introduceren. Lees ongedwongen. Vragen of hij naar de wc wilde, was vaak nee. Nu voor poepen is het meestal op de wc. Een enkele keer gaat het nog mis. Het blijkt dat de billen schoonmaken hem zeer doet. Nu zitten er waterwratjes, maar daarvoor kwam het ook dat de ontlasting toch de huid irriteerde. Ik bleef kalm en zei dan, even de billen schoonmaken, ik zal zachtjes doen. Als je op de wc gaat...

Bij het verschonen alles wat hij zelf kan, zelf laten doen. Broek naar beneden, pamper losmaken etc. Ja gaat langzaam, maar het gevecht kost ook tijd. Speelgoed geven zodat hij wat in de handen heeft. Leg zoveel mogelijk uit wat je doet en gaat doen en doe alsof je zoontje er ook wat over te zeggen heeft

Misschien heb je hier wat aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.