Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Oh zo trots (zindelijkheid)

Gisteren hebben we het weer eens geprobeerd, een onderbroek ipv een luier. De laatste keer, bijna 2 maanden geleden, was niet erg succesvol.

Ik vond het spannend maar geen enkel ongelukje (minstens 8 plassen)! Zelfs de luier van zijn middagdut was droog (dat was ie al vaker). En niet alleen dat, maar meneer vertelt me netjes dat hij moet plassen en gaat dan op zijn pot zitten. Zelfs als hij aan het tv kijken/spelen/cakebeslagschaal aan het uitlikken is.

Ik sta versteld van dat kind.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Leuk!

Leuk he, als ze zindelijk worden. Mijn zoontje is nu ook bijna zindelijk. Hij plast wel in de luier als hij een luier aan heeft "ik heb toch een luier!". Dus met onderbroekje vandaag naar het KDV. Ga 'm straks ophalen, ben benieuwd of ie droog is gebleven.

zon

zon

24-07-2009 om 21:24

Ja leuk

Wij zijn er ook druk mee bezig. Sinds een week of twee en het gaat super goed. De eerste dagen een paar ongelukjes, daarna af en toe nog en nu al een paar dagen niet meer. Wat kan je dan trots zijn he.
Hier ook deze week voor het eerst naar het kdv zonder luier en 1 ongelukje in drie dagen. Eigenlijk vonden ze dat dochter eerst maar eens met luier moest laten zien dat ze af en toe naar de wc kon (ze geloofde denk ik niet dat ze in een week zindelijk zou kunnen worden en waren bang voor vele ongelukjes) maar dat werkt natuurlijk niet. Waarom zouden ze met luier aan nou naar de wc gaan? heb haar dus gewoon zonder gebracht en gezegd dat ze naar de wc kan.

Oefenen

Wat heerlijk dat het al goed gaat zeg.
WIj gaan volgende week starten met oefenen. Hij is nu namelijk 2 jaar en 6,5 maand dus wel hoog tijd dat hij een keertje zindelijk wordt. Helaas vindt hij nu nog alles best en geeft nooit aan als hij iets in zijn luier doet. Wel kan hij al superlang zijn urine ophouden en het dan laten lopen.
We starten dus gewoon met ieder half uur op de wc te zetten.

Poppy

Poppy

25-07-2009 om 15:14 Topicstarter

En dag 2

Ging ook perfect. Alles in de pot. Hij heeft zelfs op de pot gepoept. Vandaag ook nog geen ongelukjes.

Maar de 1e dag plaste hij wel 8 keer, deze dagen is het minder (5 ofzo). Zou dat zijn omdat hij minder drinkt of misschien betere controle over de blaas?

De keren dat we weg zijn geweest zonder luier (3 keer zo'n anderhalf uur) houdt hij zijn plas op, hij kan makkelijk 2.5-3 uur zonder plassen. Loop ik voor niets met een pot + extra kleren te sjouwen.

Ben wel heel benieuwd hoe het volgende week op het kdv zal gaan.

Succes allemaal met jullie eigen kinderen.

Limi

Limi

25-07-2009 om 20:33

Op de wc zetten

Hoe zet je een kind ieder half uur op de wc? Die van mij is daar veel te sterk voor. Zou me echt niet lukken.

Poppy

Poppy

26-07-2009 om 13:40 Topicstarter

Oefenen

Toen wij donderdag begonnen dacht ik ook dat ik zoon elk uur op de pot zou moeten praten (want van zetten is idd geen sprake). Gelukkig hoefde dat helemaal niet, hij weet het zelf.

Maar van de vorige poging weet ik nog wel dat ik dat heel frustrerend vond, want meneer wilde natuurlijk niet proberen, en dan plaste hij een minuut later in zijn onderbroek. Vandaar dat we toen weer gestopt zijn.

Poppy

Poppy

26-07-2009 om 15:40 Topicstarter

Hoe ga je van de pot naar de wc?

Suggesties? Niet dat ik haast heb maar ik zou het heerlijk vinden om niet meer elke keer een pot te legen en schoonmaken.

amk

amk

26-07-2009 om 17:59

Zien doen

Hier ging dochterlief gewoon mee naar het toilet, dan wel rukte de deur open als ik er op zit.
Laten zien dat de inhoud van het potje in de toilet beland is ook handig, dan leggen ze de link vaak ook wel. En op de wc is natuurlijk heel 'groot' en vaak willen ze ook wel groot zijn.

krukje onder de voeten helpt wel om rustiger te zitten en makkelijker te plassen/poepen, dan zijn ze niet zo bezig hun evenwicht te bewaren.

Poppy

Poppy

26-07-2009 om 19:14 Topicstarter

Nu al?

Zoon ziet ons regelmatig op de wc dus dat is niets nieuws. Maar moet ik hem eerst niet laten wennen aan de pot? Hij is nu pas 4 dagen zindelijk (als ik het zindelijk mag noemen?) en gelijk naar de wc is iets teveel?

Vandaag heeft hij trouwens in het winkelcentrum op een andere (kleinere) pot geplast. Ook weer iets nieuws, leuk om zo te zien hoe hij opeens echt alles doet.

Misschien dat er nog een terugval komt maar ik vind het echt te gek. Raar joch, zo alles in 1 keer perfect.

Linda99

Linda99

26-07-2009 om 19:57

Geen pot

Hier is de pot eigenlijk zo goed als nooit gebruikt. Vond mevrouw niet nodig, de grote wc gaat toch ook prima? En gewoon zonder verkleiner, die hadden we wel maar die wilde ze ook al niet ) Nee hoor, geen eigenwijs kind hoor!

Maar even concreet, overstappen is gewoon een kwestie van veel aanbieden en inderdaad, laten zien.

Succes allemaal, wij genieten alweer een paar maanden van een zindelijk kind (zelf in de auto naar Italiƫ geen probleem!)

Limi

Limi

27-07-2009 om 09:01

Angst?

Hij weet precies hoe de wc werkt, wanneer hij mag doortrekken, wat wij erop doen, gooit zelf het potje leeg in de wc, maar hij wil per se staand in het potje plassen. Zitten vindt hij niks en hij heeft nog nooit met zijn billen het potje geraakt. Zitten op de brilverkleiner wil hij dus ook niet. Is hij dan bang voor het gat? Wil hij kunnen zien wat er gebeurt?

Hier ook geen pot

Ik heb met verhuizen het potje weggegooid, vind het zo'n gedoe. We hebben een toiletbril-verkleiner en een opstapje. Destijds voor dochter gekocht, die was met ruim 2 jaar al zindelijk, maar te klein om op de wc te klimmen. Wiggiezoon (bijna 3) wil alleen maar gewoon op de wc zitten.

Dit weekend ging het goed, maar vrijdag op het KDV had hij 2x een natte broek. Te druk met spelen. Heb vandaag weer zonder luier afgeleverd en gezegd dat ze hem er een paar keer aan moeten herinneren om op de wc te gaan zitten. Overigens kreeg meneer gisteren het plan om 's nachts ook geen luier te willen. Dat vond ik geen goed plan, eerst maar een tijdje droog zijn met luier 's nachts.

Poppy

Poppy

27-07-2009 om 19:45 Topicstarter

Natte dag

Vandaag op het kdv 3 ongelukjes in de ochtend. Wel sneu, na 4 dagen alles goed. Thuis vertelt meneer precies wanneer hij moet plassen maar hij is best verlegen dus of hij dat ook op het kdv doet? 's middags is wel geloof ik helemaal goed gegaan maar toen namen ze hem gewoon af en toe mee naar de pot.

Nu maar hopen dat het morgen beter gaat. Ben nu een was aan het draaien

zon

zon

27-07-2009 om 20:54

Potje/wc

Ik heb allebei mijn meiden meteen op de wc leren plassen. De oudste was net 2 en zat toen nog behoorlijk wankel op de wc dus bij haar heb ik een brilverkleiner gebruikt. De middelste is ruim 2,5 (en net zindelijk) en zij zit prima op de wc, dus meteen zonder verkleiner.
Jammer van die ongelukjes op het kdv. Hebben ze daar iets van een beloningssysteem?, misschien helpt dat. Overigens is het ook best heel wat als je kind verlegen is om dan steeds hulp te moeten vragen bij het naar de wc gaan.
En voor anderen. Mijn ervaring is dat steeds op de wc zetten niet werkt. Bij ons werden de meiden pas zindelijk toen ze zelf duidelijk aangaven dat ze geen luier meer aan wilden. De middelste is nu een paar weken zindelijk. Twee maand geleden was ik ermee begonnen (op de wc zetten, stickers plakken, motiveren etc) en toen ging het steeds mis omdat het haar echt niet interesseerde (oudste idem). Een maand later is ze binnen een week zindelijk omdat ze naar eigen zeggen nu een grote meid is en echt geen luier meer wil.Ik zou dus lekker wachten tot kind zelf wil en echt niet elk half uur op de wc gaan zetten terwijl het dan toch nog mis gaat tussendoor (of je kind moet de 3,5 zijn gepasseerd).

Poppy

Poppy

28-07-2009 om 13:29 Topicstarter

Zon

Wij doen thuis geen beloningssysteem dus wil dat op het kdv ook vermijden. We zullen het een paar dagen aankijken en dan kunnen we volgende week iets verzinnen als het nodig is.

Ik hoop dat het vandaag beter ging, vond het vooral sneu voor hem.

Poppy

Poppy

28-07-2009 om 21:20 Topicstarter

Vandaag

ging helemaal goed, geen ongelukjes op het kdv. Hij geeft het nog steeds niet aan maar houdt het wel netjes op tot hij naar de pot gebracht wordt. Heerlijk!

En hier

nog geen plasjes op de wc, maar gaat er wel ieder half uur/uur naar toe. Doet het echter tussendoor gewoon in zijn broek. We proberen gewoon nog, maar het is nu nog geen succes.
Zusje was met 2 jaar al zindelijk. Die gaf idd aan dat ze geen luier meer wilde en groot was. Maar ja, als ik bij hem moet wachten, is hij wellicht wel 3 (of nog ouder). Wil toch wel stimuleren om het op de wc te doen. Hij is al ruim 2,5.

Poppy

Poppy

29-07-2009 om 19:33 Topicstarter

Mamarijke

Hoe is je zoon hieronder? Wel proberen maar toch steeds nat? Mijn zoon zou teleurgesteld zijn denk ik. Ik zou het niet al te lang volhouden, volgens mij is het beter om te stoppen en over een tijdje weer eens te proberen.

Hier hadden we dat ook bij onze 1e poging. Na 2 middagen vond ik het genoeg. Wel was hij na de poging meer bewust van wat hij deed. Twee maanden later de volgende poging en tot nu toe gaat het thuis perfect.

Vandaag op het kdv weer enkele ongelukjes maar hopelijk gaat het daar ook snel goed.

Succes.

Petal

Hij is er heel makkelijk onder, het doet hem niets (lijkt het)

Ook 'n trotse moeder!

Anderhalve week na haar 2e verjaardag en madame is in 3 dagen tijd zindelijk geworden! We zijn echt verbijsterd. Zoon hebben we vorig jaar rond zijn 3e verjaardag ook zindelijk laten worden tijdens de vakantie en toen zeulde ik steeds reservesetjes mee, die de eerste week ook herhaaldelijk nodig waren. Niets van dit alles bij dochter, die blert gewoon keihard dat ze moet poepen en dan komt ze al aangerend. Ze gaat elders ook op de wc (soms houdt ze het dan volgens mij op, want dan zit er er op en wil ze toch niets doen), zonder verkleiner of wat. Ze trok de eerste dagen tijdens de middagdut en het slapen 's nachts haar luier ook uit, met lekkages tot gevolg, maar dat hebben we haar uitgelegd en sindsdien houdt ze die nog aan. Ze gaat echter vooraf even op het potje en blijft dan ook al wel eens droog!

Ik ben zooo trots. Nu alleen onderbroekjes met pijpjes voor erbij kopen, want in haar jurk was ze vandaag wel wat bloot met zo'n meisjesonderbroekje.

We hebben trouwens niets bijzonders gedaan, de laatste weken alleen wat boekjes gelezen, erover verteld dat ze op vakantie voortaan onderbroekjes zou dragen en op het potje zou gaan en de eerste dagen haar wat extra vaak op het potje gezet en soms even gedweild. Ik trek haar nu ook echt geen luier meer aan overdag, ze is zelfs al mee op dagtrips en een aantal keer een uur in de auto geweest.

We zijn echt verbijsterd...

Poppy

Poppy

01-08-2009 om 08:15 Topicstarter

Leuk!

Grappig he hoe die wezentjes die je toch al 2 jaar kent je kunnen verbazen. Lekker dat je ook zo goed als van de luiers af bent.

Hier is zoon altijd droog bij de middagdut (gisteren zelfs 3.5 uur) dus eigenlijk zou ik het zonder luier moeten proberen. Uitstapjes gaan ook prima. Thuis nog echt helemaal geen ongelukjes gehad! We gaan na het weekend zijn pot in het toilet zetten en als hij daaraan gewend is op de wc proberen.

potty mams

potty mams

07-08-2009 om 12:33

Super tip voor schoon potje- papiertje erin!

dat ik daar niet eerder op gekomen ben- vrienden van ons legden voordat de kleine zijn poep deed, een paar wc papiertjes in het potje- hoppa, potje leeggooien in de wc en het is al bijna schoon!! Dat ik daar achter moet komen bij de derde...

Poppy

Poppy

07-08-2009 om 13:46 Topicstarter

Dat deed ik ook wel maar meestal wist ik niet wanneer meneer nou moest plassen of poepen Hier zijn we nu gelukkig over naar de wc. Hoera!

mama

mama

09-08-2009 om 11:23

Wettie

Nog makkelijker is een wettie, zo'n billendoekje dat ook in de wc mag. Glijdt alles heel soepel mee in de wc! Hier wordt alles gemeld en dochter legt er zelf soms al een wettie in, heeft ze van broer geleerd die haar dat een keer voordeed zonder dat we het merkten

amk

amk

09-08-2009 om 11:56

Geen wetties in de wc!

ondanks dat dit op de verpakking staat mogen ze NIET in de WC!
De waterzuiveringsinstanties waarschuwen hier al tijden tegen. Ze vergaan niet en verstoppen de pompen waardoor de waterzuivering niet functioneerd en steeds duurder wordt voor ons allemaal.

Als je iets in het toilet wilt leggen, dan gewoon wc papier aub.
Alleen plas, poep, braaksel en toiletpapier horen in het toilet. Geen andere zaken.

http://www.riool.nl/downloads/Miljoenenschade_door_vochtige_toiletdoekjes_081129.pdf

http://www.riool.net/riool/pages/showPage.do?instanceid=31&itemid=3607&style=default

niet meer doen dus, gewoon in de vuilnisbak aub.

Poppy

Poppy

10-08-2009 om 13:28 Topicstarter

Inderdaad

Ik hoorde ook van een collaga dat zij een flinke verstopping hadden door die doekjes. Zoon's billen houden meer van natte doekjes na het poepen, maar ik maak toilet papier nat met water ipv speciale doekjes.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.