Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Omkleden

Mijn dochtertje van 3,5 wil de laatste tijd het liefst wel 10 keer opeen dag een andere outfit aan. Alleen rokjes of jurkjes en het mag ook alleen maar roze of paars zijn. Ook moet haar roze gympakje, sneeuwwitjejurk en megamindypak er steeds aan geloven.
Ik vind het natuurlijk best als ze een keer wil verkleden. Maar zoooo vaak op een dag?!
En het begint erg vervelend te worden, omdat ze de kleding absoluut niet meer uit wil trekken als we ergens naar toe gaan. En die kleine met deze kou steeds in een dun verkleedpakje op straat te laten gaan vind ik te gek.
We hebben elke keer drama's, huilpartijen en ze luistert absoluut niet naar me als ik haar wat anders voor houd. Een broek weigert ze ineens te dragen. Ik ben behoorlijk consequent, maar weet niet zo goed hoe ik dit aan moet pakken.

Heeft iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

21-02-2010 om 18:01

Och, dat valt nog mee

Mijn dochtertje van 4,5 had vorige week haar Assepoester verkleedjurk aangetrokken. Toen ik haar vertelde dat die jurk veel te koud was om aan te hebben om haar broers van school te halen ging ze zich verkleden. Ze kwam weer beneden met een witte (!!!) legging eronder en haar snowboots. Erg charmant. Er lag zelfs sneeuw buiten. Ik heb haar gewoon zo meegenomen. Maakt mij het wat uit. Wel haar winterjas er natuurlijk overheen. Ze heeft de hele dag haar jurk aangehouden. Verder gaat zij regelmatig de deur uit met twee verschillende regenlaarzen (vindt ze mooi). Met de muts van haar babybroer op haar hoofd. In een schattig Jottumjurkje met eronder van die lompe jongens bergschoenen. Ik maak mij er niet druk meer over. Ik overweeg of ik het de moeite waard vindt om een driftbui te trotseren. Zo niet dan laat haar gewoon zo over straat gaan. Ik heb ook nooit commentaar gehad. De meeste mensen vinden het wel schattig. Oja, ze loopt nu ook om de haverklap alvast in haar zomerkleren. Dus korte broek, t-shirt, strandjurkje en teenslippers. Maar dan mag ze dus echt niet mee naar buiten. Tja, ik heb ook mijn grenzen. Oja, dat gedoe met die broeken komt ook bekend voor. Wij hebben daarvoor gewoon afspraken gemaakt. Ze mocht een dag kiezen wat ze aandeed en de dag daarna moest het een broek zijn. Samen kozen wij dan de avond van te voren de broek uit met trui en sokken. Wij legde dat klaar zodat wij de dag erna hier geen discussies meer over kregen.

3kidsmam

3kidsmam

21-02-2010 om 19:41

Hier ook

Mijn meiden van 3 en 4 lopen ook hele dagen in verkleedkleren. Broeken willen de dames ook niet aan en de zomerkleren, sandalen, gymschoentjes en bikini's worden regelmatig uit de kast getrokken.
Ik heb een aantal regels gesteld en verder mogen ze het van mij zelf weten. 1 van die regels is dat er naar school of het kinderdagverblijf gewone kleren aan gaan, wat ze thuis doen mogen ze zelf weten. Als het koud is en ze moeten naar buiten dan gaat er in elk geval een maillot en shirt met lange mouwen onder de verkleedkleren. Ze hebben beide een hele mooie jurk die niet buiten mag, net zoals gymschoentjes of sandalen met dit weer en dan zijn er nog een aantal gelegenheden waarbij ze gewone kleren aan moeten.
Broeken moeten ze alleen aan op erg regenachtige dagen en als het echt heel erg koud is (met maillot er onder). Dit weten ze ook, en hierin ben ik heel concequent dus dat gaat inmiddels ook zonder gezeur. Verder dragen ze altijd jurken of rokjes.

Massi Nissa

Massi Nissa

22-02-2010 om 09:04

O, dus die van mij

is een typisch driejarig meisje - leuk om te lezen, veel herkenning hier. Dochter wil ook al geen broeken en het liefst alles roze. Met Pelle eens dat het wel uitmaakt of je even een ritje met de auto maakt of een fietstocht van een half uur bij min vijf. Mijn ervaring is dat benen minder snel koud worden dan oren en handen (bij ons kind in elk geval). Ik doe ook vaak een maillot en daaroverheen een legging, dat zit heerlijk warm en dan kan ze toch een rokje aan. Winterlaarzen met voering erbij, klaar.
Leuk he, die meisjes.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

22-02-2010 om 10:53

Ikzelf

ben er ook helemaal klaar mee, met broeken. Dus ik loop de hele winter in jurk/rok met maillot. Voor naar buiten doe ik dan gewoon een wijde broek erover heen aan tegen de kou. Als ik wel een broek droeg zou ik er voor naar buiten waarschijnlijk een maillot onder aan doen tegen de kou .
Kortom van mij zou het allemaal wel mogen zolang ik er niet veel werk aan heb (dochter hier is 2,5 en moet nog worden geholpen met aankleden dus 10x per dag omkleden mag ze echt bekijken) en er genoeg warme dingen overheen aan worden getrokken als we naar buiten gaan.
Ik ben overigens benieuwd of deze fase hier ook voorbij gaat komen, dochter was helemaal klaar met jurken en die had ik ook allemaal ergens weggeruimd, nu moesten ze vorige week ineens weer tevoorschijn komen. Ging meer om de maillot dan de jurk geloof ik, maar goed. Bij dit weer doe ik daar trouwens niet eens iets overheen aan (we wonen in de randstad, dus boven nul hier). Ja, vandaag een regenbroek. Onder de mouwloze jurk moet ze wel een romper en t-shirt met lange mouwen.

Mijn dochter (2.5) kan er ook wat van. Afgelopen zomer moest ze per se een muts op. En nu het liefst jurkjes. Ze kleed zich meerdere malen per dag om. Doet ze zelf, ze gaat naar haar kamer en rukt van alles uit de kast. Dat vind ik minder want alles wordt door haar kamer gesmeten
Met de wonderlijkste combinaties komt ze te voorschijn.
Gek genoeg wilde ze vorige week toen ze zich mocht verkleden op de creche vanwege caranaval niet haar prinsessenjurk aan. Heel eigenwijs.
Ach zo lang het niet al te koud is leeft ze zich maar lekker uit.

Hanne.

Hanne.

22-02-2010 om 19:43

Woont mijn dochter parttime bij jou?

Woont mijn dochter toevallig parttime bij jou? Hier zijn de broeken al een tijdje in de ban, en als het niet roze of paars is wil ze het eigenlijk niet aan.

Verkleden mag hier zo vaak als ze wil, mits ze het zelf doet, ik ga dus niet 10x helpen. Meestal gaan de verkleedkleren ook gewoon over de gewone kleren aan.

Naar buiten gaat de verkleedkleding over het algemeen uit, maar ik doe dan ook vrijwel alles lopend/op de fiets, dus het is er momenteel ook gewoon te koud voor. Daar ben ik dan wel weer heel consequent in, en dat pakt ze prima van me.

Voor de broeken heb ik de hoop opgegeven. Bij sneeuw moet er een broek aan, en verder liggen ze in de kast stof te vergaren. Ik hoop stiekem dat de jongste straks wel broeken wil dragen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.