Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Ilona

Ilona

05-11-2009 om 08:39

Onstuimige peuterzus duikt op babybroertje

Hallo medeforummers,
mijn oudste is een dochter van 3,5 jaar. Een heel rustig, bedeesd kind dat zich uren alleen kan vermaken. Mijn jongste is een lekker ventje van bijna 8 maanden. En de twee kunnen prima met elkaar overweg. Helemaal verkikkerd op elkaar. Ze hebben zelfs al een eigen taaltje: Aan tafel roept Zuslief "whaaaaa" naar de overkant. Broerlief gaat keihard zitten lachen en zei het van de week ineens terug: "uuuuuugh!" Lekker die herrie, maar vooruit.
Niks te klagen zou je zeggen, maar sinds een week of twee is heeft zuslief energie teveel. Ze wil met haar broertje stoeien en knuffelen. Ze pakt bijvoorbeeld met twee handen aan weerskanten zijn wangen beet en wrijft hem heen en weer. Ze slaat met een knuffel op zijn hoofd (boing, boing, boing). Haalt zijn handjes weg als hij zich probeert op te trekken, met als gevolg dat ie natuurlijk op z'n neus terecht komt. Ze probeert paardje te rijden op zijn rug, duwt m omver. En zo zijn er meer van die dingen.
Zo ken ik mijn dochter helemaal niet. Het is geen agressie, dat is heel duidelijk. Het is een soort onstuimigheid. (En dat kleinste monstertje vindt het soms nog leuk ook, natuurlijk). Maar er zijn dingen die echt gevaarlijk zijn of die hij niet prettig vindt (ijkoude handjes in zijn nek). Maar daar heeft zus geen boodschap aan. Ik loop de hele dag achter ze aan. "Niet doen, laat m los, niet aan z'n hoofd." Ik leg uit dat je nog niet zo kán stoeien met een baby. Ik heb z'n hoofdje al tot "no-go-area" verklaard, maar als hij dan gevallen is, moet er eigenlijk wel een hee lief kusje op...
Zucht, ik heb geprobeerd om het gewoon te laten gaan tot Broerlief zel gaat protesteren, maar de dingen die ze doet worden van kwaad tot erger. Gisteren was het geen knuffel meer die ze op zijn hoofd wilde boing-en, maar een spaarvarken...
Kennnen jullie dit? Is het de leeftijd? Ben ik nou zo'n overbezorgde muts?
Groetjes, Ilona

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilona

Ilona

07-11-2009 om 13:28

Klinkt zo logisch

Pandia,
het klinkt allemaal zo makkelijk, maar als je er even doorheen zit (na een hele dag vechten en politieagentje spelen) zie je dat niet.
Ik ben hard aan het corrigeren en het begint zachtjesaan door te dringen. Want dat deed het helemaal niet. Terwijl het voor de rest echt een bijdehante troela is.
Dat het hierbij niet stopt had ik nog niet eens over nagedacht, maar dat helpt wel. Ik zie het ineens voor me. Een huilend kind omdat de één de ander onbedoeld pijn deed...
Dankjewel!

3kids mam

3kids mam

07-11-2009 om 22:19

Herkenbaar

Hier een jongetje van net 1 die al sinds zijn geboorte besprongen wordt door zijn 2 zusjes van 2,5 en 4. Wat ze doen is altijd goed bedoeld en uit liefde maar soms inderdaad levensgevaarlijk. Gelukkig is zoontje inmiddels iets weerbaarder maar het blijft lastig soms.
Wat vooral zo verschrikkelijk irritant is, is dat de meiden soms heel hard op hem kunnen springen en ik dan zeg dat dat echt niet mag omdat dat pijn doet en gevaarlijk is, terwijl zoonlief het uitgilt van het lachen. Daar ga je dan met je verhaal. Ook als ze hem omtrekken en andere wilde spelletjes doen. Meestal lacht hij zich rot en het excuus van de dames is dan ook altijd dat hij het echt leuk vindt hoor mama.
Die stoei spelletjes laat ik dus maar een beetje toe en soms wordt het huilen omdat hij valt, zijn hoofd stoot of het toch net te hard ging, maar daar tegenover staat veel plezier.
Andere gevaarlijke dingen, zoals het in zijn buurt brengen of geven van dingen die gevaarlijk voor hem zijn, hem omduwen omdat hij iets doet wat ze niet leuk vinden of bijv. dochter van 2,5 die hem van de trap af trekt omdat hij toch echt niet naar boven mag probeer ik continu te voorkomen en ik blijf de meiden continu wijzen op alles wat gevaarlijk is voor hem maar soms twijfel ik wel of het doordringt. Ik ben bang dat dit blijft totdat hij groter is.

Ilona

Ilona

08-11-2009 om 07:15

Stoeien

oja, over herkenbaar gesproken. Hier hoor ik ook zoooo vaak: hij moet ervan lachen!! Inderdaad lastig uit te leggen dat sommige dingen toch echt niet kunnen...
Maar het blijft dus zo de komende tijd. Ik probeer me al erg te beperken tot de dingen die echt gevaarlijk zijn. En dat afleiden kan ik wel meer gaan doen. Op zich ben ik dat wel gewend, maar soms raken dat soort dingen even op de achtergrond.
Eigenlijk moet ik alleen maar heel blij zijn dat ze zo dolop elkaar zijn he? Je hoort tenslotte ook wel eens andere verhalen...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.