Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ontwikkeling 2;2 jaar

Hoi,
mijn zoontje is nu 2jaar en 2maanden oud.
Hij telt tot 10 en kan tot 4 dingen aangeven.
Hij kent al heel wat kleuren.
Hij maakt zinnen zoals: als... dan...
Hij gebruikt trappen van vergelijking correct, verschillende meervoudsvormen en voltooide deelwoorden (nog niet altijd juist)
Hij heeft een woordenschat met woorden zoals 'vogelverschrikker', 'gedeukte auto'...
Hij kent zeker al een half jaar de automerken adhv het teken (auto van tante X, auto van nonkel Y), zonder dat wij daar ooit over praatten
Hij hoort/ziet 'alles' wat rondom zich gebeurt
...
Ik heb een vermoeden dat zijn ontwikkeling versneld verloopt. Wat denken jullie?
Wat kunnen andere kinderen op deze leeftijd. Ik kan niet echt vergelijken met kinderen van dezelfde leeftijd.
Groeten,
Lorelijne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier ook zo'n bijdehandje

Sinds kort zit mijn zoontje (inmiddels ruim 2,5) op de peuterspeelzaal en de eerste keren kwam de leidster iedere keer naar mij toe: "hij telt al tot 20", "hij telt tot 12 in het engels", "hij kent alle kleuren al", enzovoorts, enzovoorts... Nou komt dat hier denk ik vooral omdat hij nog een oudere broer (ook al zo vlot met alles) en zus rond heeft lopen en van hen veel oppikt, maar de interesse zit in het kind, anders zou hij er niks mee doen.
Het ene kind is sneller dan het andere, of jouw zoontje echt voorloopt durf ik niet te zeggen, maar ik herken de situatie wel.

Zou goed kunnen hoor....

als ik hem vergelijk met mijn neefje van ruim 2,5 jaar oud lijkt het wel alsof jouw zoon veel en veel verder is in zijn ontwikkeling. En ik geloof ook zeker niet dat mijn oudste twee kinderen dat al op die leeftijden allemaal beheersten (is al een tijdje geleden).

Dus het zou goed kunnen dat hij een versnelde ontwikkeling heeft.

Maar dan nu mijn vraag: wat zou je met die wetenschap willen doen? Zou natuurlijk kunnen dat dit bijvoorbeeld iets gaat zeggen over het verloop van zijn verdere schoolcarriere, maar ik vraag me af of dat ook echt altijd zo is.

Als ik namelijk naar mijn eigen kinderen kijk: mijn oudste was niet supersnel qua ontwikkeling en doet het op school echt supergoed en mijn middelste was behoorlijk snel qua ontwikkeling en doet het op school gemiddeld. Hadden wij vroeger niet zo verwacht dus.

Of is het gewoon alleen de bedoeling om je moederhart even van trots te laten gloeien? .

femmetje

femmetje

17-11-2009 om 07:58

Hier ook.

Ons zoontje is 2:5maand en kan.

van 1 tot 10 tellen overal zijn eigen naam herkenen, 2 sinterklaas liedjes van het begin tot het einde en ook het smakelijk eten liedje en 2 liedjes van tv mee zingen als een filmpje begin. alle auto merken... (dat doet ie al een half jaar) Hij herkend ze ook overal op km afstand. (ik heb er de ballen verstand van.)
Heeft door als hij vraagt Mag ik...?? dat hij het dan ook vaak wel mag.
Ook praat hij in tal van moeilijke woorden. Die hij waarschijnlijk 1x hoort en op slaat.

Op het kinderdag verblijf zijn ze ook wel onder de indruk hij loopt wel iets voor de andere kindjes van zijn leefdtijd. Maar ja wie weet blijft hij straks weer wat achter.

Succes met je knappe mannetje!

3mama

3mama

17-11-2009 om 09:40

2.5 jaar wat drie kids konden

Ok, officieel ter vergelijking, maar ik ben ook gewoon wel trots hoor:
oudste kende automerken 1,5 jaar, las eigen naam en cijfers 1 tot 10 met 1,5 jaar, kleuren 15 maanden. (yep, Hb en wel gelukkig op een gewone goede school)
Middelste sprak in zinnen van 5 woorden met 1,5, kende kleuren met 2,5 , cijfers met 3 jaar, wsl. geen HB (behalve met tekenen)
Jongste sprak met 7 maanden, sprak met 15 maanden " Als ik mijn drinken niet opdrink, dan krijg ik dorst", 2 jaar kent de kleuren, kan tellen tot 20 (bijna 3) geen idee Hb of niet (waarom zou ik laten testen?)

Lorelijne

Lorelijne

17-11-2009 om 11:21 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor alle reacties!
Ik stelde deze vraag eigenlijk gewoon om bevestigd (of niet) te zien wat ik denk; dat er momenteel een voorsprong op talig gebied is. Ik ben natuurlijk wel trots op m'n kleine man, maar besef heel goed dat dit niet noodzakelijk een voorbode is van hoogbegaafdheid ofzo. Want waarsch kunnen andere kinderen al puzzelen, bouwen... Dit doet mijn kleine mannetje dan weer niet. Elk zijn eigen interesses, zeker?
Groeten,
Lorelijne

marsja

marsja

17-11-2009 om 11:55

Hier

2 jaar en 1 maand. Zegt nog geen woord, soms papa of mama, kan wel dingen nazeggen, maar gebruikt zelf geen woorden. Maar..... hij kan wel puzzelen, blokken bouwen, schoeven los maken en de dingen weer in elkaar zetten Onvoorstelbaar hoe goed hij dingen ziet, op welke plek een puzzelstukje hoort en hoe goed zijn fijne motoriek is.

Mijn middelste praatte met 1 jaar, zong verstaanbaar liedjes mee voordat ze 1,5 was, las boekjes voordat ze naar groep 1 ging en stopte met lezen toen het moest in groep 3

En het komt met allemaal goed.

liora

liora

17-11-2009 om 12:58

Hahaha

knap hoor! (en wel interessant dat moeders precies opschrijft wat elk kind wanneer kan, maar dat verder totaaaal niet belangrijk vindt...)

3mama

3mama

21-11-2009 om 15:27

Vind het wel belangrijk, draai daar niet omheen

Ik ben best trots op ze , daar draai ik niet omheen, maar mijn kinderen kunnen er niets aan doen dat ze zo zijn, ze hebben deze genen/aanleg gekregen, en ik ben blij met alle stapjes van ze. Maar ik kan alleen anoniem op internet of mijn moeder kwijt hoe razendsnel ze met sommige dingen zijn geweest, en dat het me verbaast en verwondert dat het zo is- en dat ik daar trots op ben , net als iedere andere ouder. Dus is het belangrijk? Ja, iedere ouder is gewoon trots op zijn kind, of hij/zij nu voor of achter loopt, we zijn trots op alle stappen die ze maken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.