Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Op het potje en dan?

Mijn zoontje wil inmiddels wel af en toe op het potje en soms plast of poept hij nog ook. Maar hoe moet het nu verder? Hij gaat er een paar keer per dag op, maar doet het net zo lief in zijn luier. Wat is nu de volgende stap? Luier uitdoen en maar hopen dat hij op het potje gaat? Hoe doen jullie dat?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Nijntje16

Nijntje16

18-09-2008 om 15:02

Geen idee

want ik zit precies in dezelfde fase. Maar gisteren was ik met haar bij het zwembad, en we zwemmen altijd zonder luiertje, en toen stond ze even langs de kant en plaste toen. Dat vond ze inderdaad wel zo vies, dat ze prompt na het zwemmen meteen weer wilde gaan plassen. Dus misschien even de tanden op elkaar, zeil in de kamer en ook (hopelijk) twee weken met dweiltjes lopen om plasbootcamp te houden? Ik ben ook nieuwsgierig naar meer tips/ervaringen!
Groetjes Nijntje

Hier

Zitten we ook in deze fase. Sinds dit weekend als we gewoon thuis zijn pamper uit en om de drie kwartier op het potje zetten. De eerste twee dagen ging het goed, hield zelfs zijn stoelgang op totdat hij weer pamper aanhad. Gisteren eerste ongelukje, heel verbaast. Ik doe hem wel een pamper aan als ik wegga. En dan maar afwachten zeker. Heb zelf wel weinig (geen) last van de ongelukjes vermits hij de hele dag bij de onthaalmoeder is
Succes en ik volg het draadje nauwgezet.
Hoe oud zijn jullie kindjes? Mijn zoontje is 2j en 5mnd.
Groetjes, Linda

Broos

Broos

18-09-2008 om 16:18 Topicstarter

Gewoon

Gewoon elk uur op het potje dus... en hoe zit dat dan als hij op de creche zit? Daar hebben ze alleen maar een wc. Of maakt het niet uit als hij daar gewoon een luier om heeft?
Ga in het weekend maar eens aan de slag, en eerst even wat onderbroeken aanschaffen...

Hier hebben we het potje inderdaad maar nauwelijks gebruikt, want toen het zindelijk worden er echt zat aan te komen kon hij ook wel op de wc - dat was hij op de creche ook zo gewend (al hadden ze daar natuurlijk van die mooie peuterwc'tjes).

Ik zette hem ook op gezette tijden op de wc en zowel thuis als op de creche gold dat hij een sticker kreeg als hij de hele dag niet in zijn broek had geplast.

Poepen op de wc vond hij aanvankelijk een tikje eng, maar toen ik hem een speciaal chocolaatje beloofde als hij op de wc zou poepen (ik had speciaal voor dat doel een rol drosteflikken gekocht) was hij daar redelijk vlot overheen

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

18-09-2008 om 19:02

Hier

krijgt meneer een klein tomaatje voor een plasje of poep. Hij gaat meestal op het potje (in de kamer), ook soms op de w.c. We hebben een verkleiner met trapje, kan hij helemaal zelf doen. Het gaat nu heel goed (3,5), alleen voor het poepen is hij soms net te laat en gaat het deels in z'n onderbroek. 's Nachts nog een luierbroekje, overdag een onderbroek. Dat waren eerst wel 20 natte onderbroeken op een dag, op een gegeven moment zaten er langere tussenpozen tussen de plasjes en deed hij grotere plassen.
Ik heb het idee dat het een kwestie is van onderbroeken aantrekken, wijzen waar het potje staat en verder belonen als er een plasje is. Als het mis gaat niet teveel aandacht aan besteden. En een luier is wel makkelijk maar dan ging hij niet op het potje.
Nu doe ik hem ook gewoon weer een broek aan, eerder liet ik hem thuis in een onderbroek lopen. Als we even weg waren deed ik een luier over z'n onderbroek. Dan voelde hij dat hij plaste maar werd niet helemaal kletsnat.
Op de bank moet hij op een vuilniszak met daaroverheen een theedoek zitten, voor het behoud van de bank.
Succes allemaal. Ik had wel perioden dat het niet opschoot, dan wachtte ik weer een paar weken en gingen we weer verder. Stickers plakken als beloning (voor een cadeautje) werkte hier niet, maar bij sommige kinderen wel.

Talia

Talia

19-09-2008 om 15:34

Potje mee?

Op de creche hebben ze toch ook wel een potje? Zou dat niet ergens op een plank staan? In ieder geval kan mijn dochter kiezen tussen potje of peuterwctje op de kinderopvang. Verder las ik hier een paar maanden geleden dat een moeder gewoon de eigen pot in de (fiets)-tas deed voor onderweg. Superhandig, vond ik, voor die eerste moeilijke tijd, als ze nog niet kunnen wachten tot thuis. Misschien kun jij zijn pot gewoon meegeven naar de creche??
En mijn ervaring: als een peuter zover is dat ze een paar keer per dag een plas of poep op de pot doen, dan kan de luier af. En dan is het afwachten, soms snappen ze het zomaar, soms moet je ze er nog heel vaak op zetten en geven ze niet aan dat ze moeten plassen.
Mijn jongste heeft ongeveer twee weken zich op de pot laten zetten en plaste dan, zelf gaf ze niets aan. Toen begon ze haar handjes tussen haar beentjes te duwen en daaraan zag ik dat ze moest en na een week of vier gaf ze het in woorden aan. Ze heeft weinig ongelukjes gehad, maar dat verschilt echt per kind, volgens mij. Wees voorbereid op een paar weken dweilen en wassen!

Groet, Talia

amk

amk

19-09-2008 om 21:07

Dat was ik

met de pot mee. Ik sleepte dat ding dus echt overal mee naar toe. Met een pakje hygienische doekjes, een pakje billendoekjes en plasticzakjes in een tas. Erg handig. Want in eerste instantie bedoelen ze met: "Ik moet plassen." eigenlijk: "Ik moet nu en eigenlijk al een minuut geleden plassen. En als ik op de pot zit, moet ik ook poepen."

Ik ben zeer bedreven geworden in het afgieten van drollen in de goot, om de drol op te vangen in het zakje. Doekjes erbij, knoopje erin en in de vuilnisbak er mee.

Inmiddels is dochterlief al een aantal maanden echt zindelijk en ook 's nachts nooit ongelukjes.

Bij ons op het kdv hebben ze graag dat ze eerst thuis echt een paar dagen droog zijn. En dan willen zij het ook wel proberen. Ze gaan dan wel al een tijdje met de plasrondes mee op de wc, maar hebben nog een luier aan. Als ze thuis dan een aantal dagen droog zijn, moet je het even melden en dan houden ze het extra in de gaten. Bij 3 ongelukjes op 1 dag gaat de luier weer aan voor die dag. Ze hebben daar potjes en mini-wc-tjes.

De aanloop naar het zindelijk worden heb ik gedaan door dochterlief steeds voor ze naar bed ging op het potje te zetten. Kwam er een plas prima, kwam er geen plas ook goed. Op een gegeven moment plaste ze altijd als ze op de pot zat. Op comando dus, niet echt zindelijk. Toen ben ik het in de weekenden dat ze bij mij is zonder luier gaan proberen als we thuis waren. Bij 3 ongelukjes in een uur ging de luier weer aan tot het volgende weekend. En op eens had ze het door. Vrijdags had ze nog een luier en de dinsdag erop niet meer en ging ze zonder luier naar het kdv. En toen heb ik dus een aantal weken overal die pot meegesleept. Dat doe ik nu niet zo vaak meer. Alleen als ik bijvoorbeeld meer als 2 uur in de auto moet rijden.

groetjes,
Angela

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.