Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Op welke manier kind naar school brengen

Graag ben ik benieuwd of jullie nog ideeën of tips hebben voor het volgende;

Wij zijn deze zomer verhuisd naar een land waar de winter al snel invalt.
Ons zoontje (2,5) gaat inmiddels 4 ochtenden in de week naar de peuterschool. Hoewel we achteraf wonen is de school maar op 2 km afstand van ons. Ideaal om te fietsen of lopen, ware het niet dat van huis naar school 2 km bergafwaarts is, en andersom dus 2km bergop. 
Momenteel breng ik hem ‘s ochtends lopend, hij op zijn loopfiets ( met helm, en steile stukken moet hij lopen) of ook lopend. ‘S middags haal ik hem met de auto, hij is na een ochtend school te moe om zelf terug te lopen. 
Zoon is goed op zijn loopfiets, trappen kan hij op vlakke grond ook nog niet, dus een echte fiets is nog geen optie.

Nu het hier al kouder wordt en de sneeuw elk moment kan vallen merk ik dat ik eigenlijk niet meer met de auto naar school wil; voor die korte ritjes wordt de auto daar niet beter van.
Maar wat dan wel? Als er echt sneeuw ligt is een slee wel leuk,(kan er een duwstang opmaken) maar ik vraag me af of dit te doen is 2x per dag.  
We hebben onze fietsen niet mee verhuisd, dus wij zijn nu fietsloos, hij kan dus niet achterop, (sowieso bergop niet te doen in mijn huidige conditie) 

Iemand een briljant idee? 

Bekijk het per dag? Gewoon alle opties open houden 🤷🏼‍♀️. Je zit niet de hele winter vast aan een mogelijkheid toch? 

Heen: lopen.
Terug: slee met duwstang?
Zodra hij sterk genoeg is zowel heen als terug lopend doen?

Twix88

Twix88

10-11-2021 om 14:15 Topicstarter

Het ligt zeker niet vast om een hele periode steeds hetzelfde te doen, juist zoek ik de extra opties die ik zelf nog niet bedacht heb., 
Met 4 dagen in de week zou het al schelen als we een paar keer iets anders kunnen doen en de auto minder vaak zo kort hoeft te rijden. 

Op dit moment ligt al sneeuw bij ons. Ik kom dagelijks langs het kinderdagverblijf en zie daar eigenlijk alle opties langskomen, (bak)fiets, veel sleeën, auto of ze komen met de bus. Ik zou ook gewoon per dag bekijken waar je zin in hebt. Je hebt hier ook een soort slee waar je kind op zit en jij erachter kan steppen. Dat lijkt me persoonlijk het fijnste. 

Zoiets als ik deze link bedoel ik (ik weet nog niet hoe je plaatjes plakt): 

https://www.google.com/url?sa=i&url=https%3A%2F%2Fwww.nina.no%2FAktuelt%2Farticle%2Farticle%2Fnasjonal-sporreundersokelse-om-barn-og-natur&psig=AOvVaw2okgOjQERchwBmjOcI-8oG&ust=1636636622066000&source=images&cd=vfe&ved=0CAsQjRxqFwoTCMjf_dfwjfQCFQAAAAAdAAAAABAD

's Ochtends met de slee en 's middags kijken wat je doet, of met de slee terug of met de auto en dan meteen boodschappen/andere klusjes/ritjes zodat de auto wat meer rijdt?

Hoe doen andere ouders het daar?

Twix88

Twix88

10-11-2021 om 14:28 Topicstarter

roze hommel, die ziet er fantastisch uit! 
eens kijken of ik die hier ook kan vinden.. 

Combineren met boodschappen doe ik nu inderdaad ook al 1x in de week night nurse, dat scheelt zeker! 

hoe brengen de locale ouders hun kinderen naar school? Op de ski? Of wandelend? Of juist altijd met de auto?

Kijk ook eens op een Facebook pagina van je huidige land, daar zullen vast meer Nederlandsers zijn die daar wonen en je van advies kunnen voorzien.

Ik zou een kind van 2,5 jaar evt. nog in een buggy of kinderwagen zetten op de terugweg, juist omdat het dan bergopwaarts is. 
De vraag doet me denken aan een vakantie die wij ooit hadden met onze toen 2-jarige dochter op een vakantieparkje in Belgie. We liepen toen elke avond naar een waterval in de buurt. Dat was ook bergafwaarts heen en bergopwaarts terug. Op de heenweg liep dochter zelf en op de terugweg zat ze in de buggy. Of soms liep ze zelf en kwam man met de auto naar beneden en reden we met z'n allen terug. Was een leuk ritueel. 
Met z'n allen teruglopen naar boven was echt geen optie, was voor dochter echt te zwaar omdat het heel steil was. Met een fiets of loopfiets zou het ook geen doen zijn geweest. Naar beneden veel te steil en naar boven veel te zwaar voor haar. 

Een slee is natuurlijk hartstikke leuk als er sneeuw ligt. Is dan prima voor de heen- en terugweg denk ik.

Opties die je noemt zijn toch prima? En is het geen idee om hem stukje te laten lopen terug weg en als hij niet meer kan hem op te tillen of ergens op/in te zetten? Bolderkar oid?
Dan kan hij stapje voor stapje wennen aan het lopen bergop en voor je het weet loopt hij het hele stuk.

Hoe doen anderen het?

Want je kan wel met de bakfiets of de slee gaan, maar het lijkt me redelijk zwaar - en tijdrovend - om hem elke keer een half uur bergop te moeten trekken.

Als je 's ochtends met de slee gaat zou ik dat ding ook op school laten staan ipv heen en weer te slepen.

bolderkar
Wandelwagen/buggy
Step
Loopfiets
Driewieler/fiets met zijwieltjes + duwstang 

Dat is het wel een beetje

Twix88

Twix88

10-11-2021 om 20:50 Topicstarter

Bedankt voor de input!
Met manlief overlegd over de slede die roze hommel als tip gaf; dat lijkt ons wel wat en blijkt hier ook te koop.  
inderdaad wel dat hij op school blijft staan, en op de terugweg bult op dat zoonlief ook stukjes moet gaan lopen om het te leren. 
Dat was ook een goed advies! 

(Buggy wil zoon écht niet meer in) 
Anderen komen ofwel lopend uit de dorpskern, of brengen/halen met auto.
Het is naast peuterschool ook opvang, veel kinderen zijn er al op aanvangstijd van de peuterklas. Maar in het geval dat ik een baan vind wordt het ook brengen met de auto en door naar het werk.

Een ergonomische draagzak! Neem je makkelijk mee, haal je hem lopend op, kan hij in de zak. Dat kan echt nog zeker een winterseizoen als je een goed passende draagzak hebt, maar daarmee zou ik ook gerust mijn 4,5 jarige wel dragen (ja ook omhoog).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.