Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
annika

annika

15-07-2012 om 16:43

Opeens weer veel natte broeken

zoon van 3 is al sinds kerst zindelijk overdag. Hij gaf aan als hij naar de wc moest. Maar nu heeft hij al weer dagen achter ekkaar een natte onderbroek als hij gaat en soms gaat hij gewoon niet en moet ik hem sturen (als ik in de gaten heb dat hij een tijd niet is geweest en hij gek staat te draaien....)

Wat kan dat zijn? Er is geen terugval ivm stress oid. Kan het iets lichamelijks zijn? Hij heeft dit eens gehad vkak voor hij veel last van verstopping kreeg (toen wilde hij helemaal niet meer plassen/naar de wc)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Mama_Lynn

Mama_Lynn

15-07-2012 om 20:21

Hier

Geen idee wat het is. Hier precies hetzelfde verhaal en helaas geen 'succesverhaal'. Dochter was met 2.5 zindelijk en vanaf 3.5 een terugval. Ook niet met dudielijke oorzaken, het ging geleidelijk aan steeds minder goed, tot het rondom dat ze 4 werd helemaal dagelijks mis was. Ze is inmiddels 5 en sinds kort gaat het goed. Sinds een dik half jaar ging het overdag op school goed, maar de laatste uren thuis nog vaak mis. Het gaat steeds beter nu. Maar goed, we komen dus van ver. Voor zover ik kan zien zijn er geen lichamelijke oorzaken gevonden. We hebben ze wel geprobeerd uit te sluiten (blaasontsteking, schimmelinfectie enz.), maar daar kwam weinig uit. De dokter gaf aan dat het ' normaal ' kan zijn tot het 6e jaar en omdat ze zindelijk geweest is, moet ze het kunnen. In aanpak hebben we ook van alles gedaan varierend van boos/ streng toespreken tot negeren tot belonen enz. Niks hielp. Negeren misschien nog het meest op de lange duur.

Kortom, aan mijn verhaal heb je niet zo veel, behalve heel veel herkenning en ik hoop dat het bij jou van minder lange duur is als bij ons, want dan heb je nog een lange adem nodig. En ja, dat sturen herken ik ook. Laat hij zich wel sturen nog? (dat was bij onze dochter op het laatst bij na niet meer te doen. Standaard antwoord was: ik moet geen plas, om het nog geen 5 min. later te laten lopen...zucht...).

als je het idee hebt dat er wel iets lichamelijks is, bijv. blaasontsteking, of verstopping enz. zou ik naar de huisarts om het uit te sluiten. Misschien eerst nu even een tijdje aan kijken, niet te veel woorden aan vuil maken en regelmatig sturen.

groetjes en succes, Lynn

Sunja

Sunja

15-07-2012 om 22:17

Kan fase zijn

Mijn zoontje heeft dit ook gehad. En nog wel eens. Hij is zindelijk sinds dat hij 3 jaar is (echt op zijn verjaardag!) en heeft een half jaar later ineens weer een natte broek, steeds vaker tot minimaal 2x per dag en uiteindelijk ging hij helemaal niet meer naar dewc. Na ruime week kwam ik erachter dat er een nieuw kindje was op het kdv dat hem pestte. Toen we dit hadden aangepakt is het beter gegaan, paar dagen later was het over.
Toen ging hij naar school en ja, daar gingen we weer! Eindeloos natte broeken in de was maar: ook weer over gegaan (na ca. 2 maanden).
Bij ons lijkt het dus een fase waar hij doorheen gaat als hij het moeilijk heeft.
Ik probeer er rustig onder te blijven en er niet te veel aandacht aan te besteden, aan de natte broeken dan. Natuurlijk wel aan zo'n overgang als naar school gaan. Overigens moet ik mezelf soms wel inhouden bij de zoveelste natte broek, kan echt frustrerend zijn vind ik!! Dus succes ermee!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

annika

annika

23-07-2012 om 21:20

Weet niet wat ik ervan moet denken

Gisteren hele dag droog geweest (dagje uit), vandaag thuis is hij snipverkouden, wil niet drinken, wil niet naar de wc. Toch gestuurd, vlak voor het eten. Daar had hij een beetje vochtige broek maar heeft een flinke plas gedaan. Echter tien minuten later vertelt hij doodleuk dat hij op zijn stoel heeft geplast. En inderdaad, hij had nog wat over blijkbaar?!

Moedeloos word ik ervan. Misschien toch langs de huisarts? Hij heeft ook alweer een tijdje niet gepoept, zou het daarmee te maken hebben? Die zakjes die we kregen, die wil hij niet meer drinken (door zijn favoriete drank ook niet, nu drinkt hij niet meer...)

Hij is ook strontvervelend, misschien toch iets mentaals. Ik weet het gewoon even niet meer.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

24-07-2012 om 09:01

O annika

Lastig, zeg! Ik zou inderdaad even langs de huisarts gaan, met name omdat hij ook niet poept. En dat vervelende gedrag zou natuurlijk kunnen komen omdat hij fysiek niet lekker in zijn vel zit. Sterkte ermee.

Shosha

Shosha

25-07-2012 om 06:43

Obstipatie

Kinderen die verstopt zijn hebben vaak ook minder controle over hun plas, dus dat hij niet poept heeft waarschijnlijk wel te maken met het broekplassen. Ben je al terug geweest bij de huisarts? Misschien een ander laxeringsmiddel proberen?

Je schrijft dat het geen terugval is i.v.m. stress, maar zijn gedrag is ook vervelend en zowel broekplassen als obstipatie kunnen veroorzaakt worden door stress. Het is natuurlijk lastig te achterhalen bij een driejarige, maar misschien moet je spanning toch niet uitsluiten.

Sterkte, lastige dingen zijn dit.

Annika

Annika

25-07-2012 om 07:53

Shosha

Dat vroeg ik me af, of obstipatie samenhangt met dat plasgedrag... ja dus. En krijg je stress van obstipatie of andersom... het hangt vast samen, dat geloof ik graag.

Ik heb inmiddels zelf een briljant idee gekregen (..) en het potje weer van zolder gehaald. Resultaat: hij ging er zélf op zitten, en na twee keer plassen een enorme drol (na 6 dagen!) Droge broeken verder.

Ik weet niet of dit ander niet gebeurd zou zijn natuurlijk, maar hij wilde altijd al liever potje dan wc (dat zit prettiger, steviger, alleen vind ik het zelf zo vies..).

De laxeermiddelen (van die poeders opgelost in water/sap) wil hij niet meer, dat is lastig. Weet niet of er ook andere zijn zonder smaak. Voorlopig kijk ik het even aan.

Annika

Annika

25-07-2012 om 07:54

Ik bedoelde: dankje

.. ik bedoelde dus, dank jullie wel voor steun en reacties! Zeer welkom. Nog steeds overigens.

Wcbril verkleiner

Kan het zijn dat je kind wat heeft aan een wcbrilverkleiner, en mogelijk een krukje voor onder zijn voeten? Of heb je dat al.
Ik gaf de kinderen op die leeftijd ook vaak een speeltje in de hand of ik bleef er even bij zodat ze er genoeg de tijd voor namen.

Annika

Annika

25-07-2012 om 17:18

Houding

Wcbril verkleiner heb ik ongebruikt weer weggedaan, dat wil hij NIET. Krukje wel. Maar dan nog zit hij blijkbaar minder goed. Hij doet het wel hoor, alleen (al sta ik er wel bij om moreel te steunen en zijn broek weer aan te trekken achteraf en billen te vegen).

Ik hoop dat dat potje nu net even het zetje gegeven heeft. Misschien is het toeval. Hij heeft sowieso snel last van obstipatie, dat probeer ik met de juiste voeding/drinken op te lossen maar ook dat is een drama.

Nu hij heeft gepoept is dat plasgedoe ook weer over, dus die link heb ik inmiddels gelegd!

Sunja

Sunja

26-07-2012 om 22:33

Lijnzaadolie

Hey, heb je wel eens lijnzaadolie geprobeerd voor die obstipatie? Vriendin van mij roerde lepeltje door yoghurt of ander eten en het werkte goed bij haar peuter.
En misschien is het de moeite waard zo'n uitgebreide wc brilverkleiner te kopen? Ik bedoel zo'n groter ding, lijkt meer op groot potje zogezegd.
In elk geval veel succes ermee! En geduld geduld geduld...
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.