Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
kai

kai

06-12-2008 om 13:57

Opvoeden peutertje

Een tijdje geleden ging ik op bezoek bij een kennis en mijn zoontje van bijna 2,5 jaar ging mee.
Die kennis heeft een dochter van bijna 5, helaas spelen de kinderen niet samen en mijn zoontje liep wat rond en speelde even wat.
Na een poosje werd mijn zoontje vervelend, zat overal aan en gooide met speelgoed. Ik waarschuwde hem dat hij dat niet mocht doen. Toen begon de dochter van mijn vriendin hem speelgoed af te pakken en die kennis zei daar niet altijd iets van. Mijn zoontje maakte vervolgens iets stuk waarvoor ik hem ik de hoek zette, na hem al een paar keer gewaarschuwd te hebben. Zoontje lief bleef niet in de hoek zitten waarna ik hem een paar keer terugzette en hem eens stevig waarschuwde. Hij lachtte mij in mijn gezicht uit. Dit was voor mij helemaal nieuw en ik wist niet wat mij overkwam dit was ik niet van hem gewend. Hij bleef uit de hoek komen en uitdagen wat ik ook zei en bleef hem steeds terugzetten. Daarna bleef ik hem negeren maar dat was dus ook geen succes. Die kennis leverde steeds commentaar "Oh wat is ie stout, doet hij altijd zo. Mijn kinderen doen dat nooit !!! Ik werd ontzettend kwaad maar zei hier niets over tegen haar. Ik wist ook echt niet wat mij overkwam.
Ben zo snel mogelijk maar naar huis gegaan en omdat die kennis zo reageerde bleef mij dit ontzettend dwars zitten.
Oke, het gedrag van mijn zoontje was niet om naar huis te schrijven maar ik heb hem hiervoor gestraft (voor zover dan mogelijk was ) maar dat die kennis zo reageerde alsof ik een onopvoedbaar kind heb en die van haar doen dat NOOOIT. Dit zit mij nog altijd dwars en ben er erg onzeker door geworden. Ik heb haar nog een paar keer telefonisch gesproken en zij begon weer daarover. Ik heb haar uitgelegd dat dit echt geen normaal gedrag van mijn kind is, hij is echt ontzettend lief maar af en toe heeft hij wel zijn momenten maar thuis hoef ik hem zelden in de hoek te zetten. Wat vinden jullie hiervan en hebben jullie nog tips in soortgelijke situaties (hoop het niet meer mee te maken).

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

06-12-2008 om 15:22

Draakje

hoi Kai
Kan me niet voorstellen dat het kind van je kennis zo voorbeeldig is. Maar zo'n opmerking is niet aardig van haar. Ik denk alleen niet dat je je zo moet verantwoorden naar je kennis toe.
Ik zou in jouw geval veel eerder naar huis zijn gegaan, mijn zoontjes (vooral de oudste) gaan vooral overal aanzitten en "vervelend doen" als ze moe zijn en dan helpt geen enkele opvoedmethode In de hoek zetten doe ik trouwens nooit, eerder omdraaien, dus in plaats van de hele tijd nee nee nee te roepen, als je zus en zo doet gaan we straks .. (iets leuks doen).
Je moet je al helemaal niks aan laten praten! Elk kind is wel eens een draakje.

Massi Nissa

Massi Nissa

06-12-2008 om 20:59

Op visite, bij visite

Hai Kai, hier een draakje dat zich soms voorbeeldig gedraagt en soms peuterbuien heeft. Mij valt op dat ze bij teveel aandacht (als ze op visite is of als er juist bij ons bezoek is) vervelend wordt. Ze kan daar dan niet zo goed mee omgaan en zoekt de grenzen op. Ik leid haar dan af, ga bijvoorbeeld even een rondje lopen buiten of til haar op en ga samen uit het raam kijken. Even iets heel anders. Ik vind het doodnormaal dat een tweejarige soms lastig doet. Volgens alle boekjes krijgen ze pas rond hun derde controle over de eigen wil en kunnen dan pas leren om bevelen/verboden op te volgen.
En verder vind ik die kennis niet leuk reageren. Ze hoeft je neus er niet in te wrijven, je vond het toch al vervelend? Verder niet teveel mee zitten, elke peuter is wel eens stout.
Groetjes
Massi

dc

dc

06-12-2008 om 21:45

Vandaag nog

de hele dag grenzen aan het zoeken. En dat gewoon thuis. Op een gegeven moment heb ik hem met kleding en al in bed gelegd, want ik trok het echt niet meer. Na tien minuten op adem komen heb ik hem er weer uit gehaald, maar de rest van de dag bleef hij zo. Hoop dat het morgen weer over is.

Laat je niets aanpraten, het ene kind is het andere niet, en ik denk dat je het achteraf ook allemaal wel weer vergeet.

'mijn kind doet dat nooit'

Haar kind is twee keer zo oud als jouw kind. Het lijkt me dat dat sowieso al uitmaakt. Grote kans dat dat kind vroeger ook zo deed, maar dat moeder dat heeft verdrongen. Of misschien is dat kind nog steeds vervelend maar ziet moeder het niet, of wil ze het niet zien.
Of misschien heeft die moeder een waanzinnig braaf kind getroffen (die indruk kreeg ik niet uit je posting trouwens). Heeft ze mazzel.

Maar hoe dan ook, haar opmerking is volslagen ongepast (het is dat je een volwassene zo lastig achter het behang kan plakken, maar die neiging krijg je wel). Je kan natuurlijk best een sarcastische opmerking bedenken voor een eventuele volgende keer, maar tegen een dergelijke botheid is geen kruid gewassen. Laat je niet gek maken.

Groeten,

Temet

Kunnen moeders toch vervelend tegen elkaar doen!

wat kunnen moeders soms vervelend doen. Tjee zeg. Ik vind het zo erg dat die kennis zo reageert. Indd weet zij niet meer hoe haar kind was op die leeftijd?? Moet ze het nog tig keer bij je inpeperen, dat je kind zooooo verschrikkelijk stout is?? Tjee, dat had jezelf ook nog niet gezien. Ipv dat ze begripvol is, gaat ze ook nog even tegen jou te keer.
Ik vind dat moeders wel eens wat meer begripvoller naar elkaar toe kunnen zijn. Ik heb het ook heel erg met 1 vriendin,haar zoontje is geweldig! Slaapt lekker lang, is nooit lastig enz enz. En is zo geweldig snel met de dingen. En dit wrijft ze me tig keer eventjes in! Maar telkens laat ze wel een speldje vallen, want ik hoor bijv dat haar zoontje heel laat op bed ligt, dat haar zoontje moeite heeft met praten enz enz. Dus waarom liegen? Zeg het gewoon, weer eerlijk naar elkaar. Is toch veel fijner?
Ik zou zeggen, trek je er maar niets van aan. Jij weet wel beter!

@massi

Mmm, grappig. Hier is het net omgekeerd. Meneer speelt bij visite of op visite het ideale ventje. Thuis is hij het draakje (niet altijd gelukkig).

Asa Torell

Asa Torell

07-12-2008 om 20:23

Never apologize, never explain

Dat is hiervoor eigenlijk een goede spreuk. Ik merk dat hoe meer ik aan anderen uitleg wat ik aan opvoeden doe, of waarom kind zo doet, of dat ie anders nooit zo doet... hoe meer ze zich vrij voelen om er ook wat van te zeggen. En hetzelfde bespeur ik andersom bij mezelf, als ik merk dat een vriendin onzeker doet ga ik ook eerder opmerkingen maken.
Lang niet zo erg als jij het beschrijft trouwens Kai, ik vind het echt erg onbeleefd wat ze deed (en dan ook nog achteraf nog eens!!!). Maar 'zou je niet eens...' en 'bij mij werkt altijd...' type bemoei-opmerkingen, die willen er bij mij wel eens uitflappen. Ik probeer er trouwens wel op te letten dat ik dat ook al niet meer doe.
Heb trouwens helaas ook problemen met op visite gaan, en zoon is al 4. Gewoon de verveling, en dat ie dan alleen maar 'wees stil' e.d. van mij te horen krijgt. Dus ik heb me ook voorgenomen de volgende keer bij wangedrag meteen weer te vertrekken.
Oja, het zou trouwens ook nog kunnen dat dat stukmaken haar speciaal dwars zit, en ze dat op deze indirecte manier uit. Misschien moet je nog aanbieden dat te vergoeden?

Massi Nissa

Massi Nissa

08-12-2008 om 20:47

Almonde

Dochter heeft dit draadje stiekem meegelezen, want vanavond was ze dus een Draak aan tafel. Eerst jengelde ze vooral, maar al snel rolden er dikke tranen over haar wangen. Het drama was vooral richting papa want die is er gevoelig voor, die gaat dan met een doekje alle snot wegvegen en uitgebreid informeren wat er aan de hand is. "Niks," zei ik een paar keer en dan kreeg ik een boze blik van allebei, haha.
Groetjes
Massi

Renata

Renata

09-12-2008 om 21:11

Wie het laatst lacht....

Hoi Kai,

Jij hebt het goed gedaan. Je kind vertoonde gewoon peutergedrag en het leuke is natuurlijk om mama in een openbare gelegenheid op de kast te jagen... Heel herkenbaar hoor.Sneu dat die moeder zich niet even afzijdig kon houden. Zeker vergeten dat zij drie jaar geleden ook een peuter had met dat soort gedrag.
En anders krijgt ze haar portie nog wel met de pubertijd en lach jij haar uit! Wie het laatst lacht lacht het best...

kai

kai

10-12-2008 om 13:10 Topicstarter

Nieuwe poging

Bedankt voor jullie antwoorden.
Binnenkort gaan we weer een nieuwe poging doen maar dan met de mannen erbij.
Haar dochter is volgens mij een erg rustig kindje, die keren dat ik haar gezien heb was ze altijd wel vrij rustig vond ik. Maar ze heeft nog een zoontje van ongeveer 5 maanden dus wie weet krijgt krijgt ze met hem dubbel en dwars de peuterpuberteit (hahahaa).

Asa Torell

Asa Torell

10-12-2008 om 21:01

Braaf kind

Ik denk dat het best kan dat haar kind heel braaf is. Sommige kinderen hebben heel weinig de neiging om overal aan te zitten of met speelgoed te gooien bijvoorbeeld, ik zie dat nu bij mijn dochter van 1. Dus best kans dat die kennis een verkeerd beeld heeft van wat normaal is. Dat maakt haar opmerkingen trouwens helemaal niet minder ongepast! Hopelijk gaat het volgende bezoek beter en als ze weer zulke opmerkingen gaat maken zou ik er niet meer zo gauw heen gaan...

Asa Torell

Asa Torell

10-12-2008 om 21:55

Nou ja braaf

Beetje verkeerde woord trouwens, want er zijn natuurlijk meer dingen braaf of niet braaf dan overal aanzitten. Bijvoorbeeld speelgoed afpakken van een half zo oud ander kind dat bij je op bezoek is .

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.