Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
eef!

eef!

21-12-2010 om 10:19

Overgang borstvoeding naar vaste voeding

Ons zoontje van 14 maanden is nog steeds erg afhankelijk van de borstvoeding. Hij eet erg weinig vaste voeding. Ik dacht altijd dat die overgang vanzelf zou gaan. Dat hij langzaamaan steeds meer vast zou gaan eten en dus minder melk nodig zou hebben. Maar hier gaat dat dus anders. Hij eet nu 's ochtends 1/4 boterham, een heel klein beetje fruit, 'smiddags weer een klein stukje brood, een halve soepstengel of een koekje/rijstwafel en wat warm eten. Hij drinkt daarbij niks. We proberen vanalles, tuit, gewoon, rietje, flesje. Meestal is het 1 slokje en dan stopt hij weer. Verder krijgt hij inprincipe 's ochtends, 's avonds en 's middags voor zijn dutje borstvoeding en dan 's nachts een flesje (in de hoop dat hij daar langer op slaapt) en nog een keer borstvoeding. En als ik hem voor zijn ochtend slaapje naar bed breng eist hij van mij nog een borstvoeding. Mij lijkt dat de melk zo nu nog zijn hoofdmaaltijden zijn, maar haalt hij daar nog wel genoeg uit? En gaat dit nog vanzelf over of moeten we de strijd een keer aangaan? Want een strijd gaat het dan worden, het is een veeleisend mannetje. Wie weet raad? Eef

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

21-12-2010 om 11:02

Tja

Ik geloof er stellig in dat een kind zich niet laat uithongeren. Groeit hij verder goed? Heeft hij voldoende plasluiers? Is hij actief? Dan zou ik me geen zorgen maken. Het ene kind eet meer dan het andere, en wees blij dat hij in elk geval via de borstvoeding nog allerlei belangrijke voedingsstoffen erbij krijgt. Want het wil niet zeggen dat je kindje meer gaat eten als je stopt met bv bijvoorbeeld. Ik zou er enkel voor zorgen dat je de bv pas na de voedingen geeft, maar als ik het goed begrijp doe je dat al.

Mayte*

Mayte*

21-12-2010 om 14:22

Geen zorgen maken

Mijn zoontje heeft ook tot die leeftijd heel veel bij mij gedronken (tot 12 maanden was het echt bijna uitsluitend bv). Pas sinds het eind van de zomer (hij was toen ongeveer zo oud als jouw zoontje) is hij meer en meer zelf gaan eten en drinken. Ik heb het initiatief helemaal bij hem gelaten. Het gevolg is een dreumes die werkelijk geniet van eten, alles wil proberen, staat te popelen om aan tafel te mogen en ontzettend goed en gevarieerd eet. Ik zou dus niet de strijd aan gaan over eten (die verlies je hoe dan ook) en nog even geduld blijven houden. Zorg dat hij mee kan snaaien van wat jij eet. Hij krijgt vanzelf de smaak te pakken.
Drinken ging hier trouwens het best uit een tuitbeker met zachte tuit.

Hanne.

Hanne.

21-12-2010 om 16:47

En vergis je niet

En vergis je niet, sommige kinderen hebben inderdaad maar heel weinig nodig.

Mijn dochter van 13 maanden eet denk ik net zo veel als jouw zoon. 's Morgens 3 stukjes brood (max), 's middags idem en 's avonds niets (tenzij we iets eten wat met een P begint. Wel eet ze fruit. Andere tussendoortjes krijg ik met een grote boog naar m'n hoofd geslingerd.

Daarbij krijgt ze 's morgens en tussen de middag nog een beker/tuitbeker of flesje melk (kunstvoeding). Vaak drinkt ze daar beperkt uit, soms komt ze ineens om water 'vragen'.

Maar ze doet het goed en groeit als een tierelier.

eef!

eef!

21-12-2010 om 22:41

Weinig nodig

Dat klopt, dat sommige kinderen maar weinig nodig hebben, zie ik wel bij ons oudste kindje. Maar ik heb bij onze jongste 's nachts nog wel echt het idee dat hij honger heeft. En daar zou ik ook wel eens vanaf willen. Overdag meer eten lijkt me dan toch de beste manier. Ik ga denk ik wel met de ochtend voeding stoppen, misschien dat hij dan beter brood eet 's morgens. Ik vind het ook lastig dat hij verder geen vocht binnen krijgt, want daardoor blijf ik toch maar voeden. Maar daardoor heeft hij natuurlijk weer minder honger... Moeilijk hoor. Maar gewoon afwachten is dus misschien wel het beste. Wel fijn , jullie reacties, ik was eigenlijk op een punt dat ik wilde stoppen met borstvoeding. Maar inderdaad, dat is geen garantie op meer eten. En dan is dit toch de beste voeding! Eef

Biene M.

Biene M.

22-12-2010 om 07:50

Eef

Mijn zoontje kwam ook laat op gang met eten (bleek achteraf door te grote neusamandel te komen, hij was ook altijd snipverkouden) en met iets anders dan borstvoeding drinken. Wij zijn toch meer flesjes gaan geven, omdat ik mijn cyclus weer op gang wilde krijgen. En jouw zoontje drinkt ook uit een flesje, toch? Dus je zou wat borstvoedingen door een fles kunnen vervangen of een fles geven bij (of na) een maaltijd. Die bekers komen wel.

Jouw zoontje eet een stuk meer dan de mijne toen deed, maar als je je zorgen maakt over zijn inname, zou ik hem gewoon wat vaker laten meten en wegen. Bij ons zoontje stagneerde eerst de gewichtstoename en toen stopte de lengtegroei, dat is een duidelijk teken dat er te weinig in gaat.

Je hebt niet de indruk dat er een lichamelijke oorzaak is voor het weinige eten?

Strijd aangaan zou ik niet doen, dat verlies je.

Zolang je zelf wil doorvoeden...

...lijkt me het geen probleem. Borstvoeding is heel gezond en ik geloof ook niet dat kinderen zichzelf uithongeren (medische problemen uitgezonderd natuurlijk). Onze oudste deed er 2 jaar over om op zijn 'eigen lijntje' te komen, volgens de consultatie-arts dankzij de borstvoeding. Hij was heel zwaar geboren maar tegenwoordig is het een sprietje. Hij is van zichzelf een kind dat niet veel eet (snoept ook niet veel) en dat deed hij ook al niet toen hij zo oud was als jouw zoontje; maar blijkbaar kreeg hij zoveel voeding binnen van de borstvoeding (is ook best vet, borstvoeding) dat hij een hele tijd boven zijn natuurlijke gewicht bleef.

eef!

eef!

25-12-2010 om 15:13

Bedankt voor de reacties

Bedankt voor jullie reacties.
We zijn nu begonnen met een fles avondpap en geen borstvoeding meer 's avonds. In de hoop dat hij minder wil drinken 's nachts en dus 's ochtends meer honger heeft.
Biene M: Ik ben eigenlijk niet bang dat hij te weinig aankomt, het is een lekkere dikzak. Ik vroeg me alleen af of het nu nog vanzelf gaat die overgang of dat ik er wat aan moet gaan doen. Maar je berichtje heeft me wel aan het denken gezet. Ons zoontje is namelijk ook altijd snot en snot verkouden, met een vreselijke hoest. Dus misschien dat het daar ook wel wat mee te maken heeft.
We 'rommelen' dus nog maar even verder met 's morgens en 'smiddags borstvoeding en 's avonds en eventueel 'snachts een flesje. Eef.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.