Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Fransien

Fransien

21-11-2011 om 13:59

Overgang naar melk

Onze hummel van onderhand zo'n 13 maanden eet zijn boterhammen prima, warm eten gaat er goed in, toetjes nog veel beter en fruit wordt uit je handen gegrist voor je het goed en wel geschild/gepeld hebt. Hij eet volgens mij dus prima. We willen hem onderhand langzaam over laten gaan naar soja-melk in plaats van poedermelk. Hij heeft namelijk een koemelkallergie, al is die niet zo heftig (gelukkig).
Nou ben ik vol goede moed begonnen met een beker soja-melk tussen de middag en heb ik een vreselijk huilerig mannetje gehad, ruim een dag lang, die ook ontzettend hoestte. Nou hoestte zijn grote zus de dag erop en vader de daarop volgende dag, dus ik dacht aan een virus. Het virus is weg en ik begon vanochtend met een kwart beker soja-melk en 3/4 beker poedermelk, maar hij is nu weer heel erg jengelig en voelt zich duidelijk niet goed. Soja-toetjes gaan erin als koek en daar heeft hij helemaal geen last van. Kent iemand dit? Zou dit wennen zijn of zou dit een allergie kunnen zijn?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Soja

Kan in 40% van de gevallen net zo goed tot een allergie leiden dus dat zou mijn eerste keus niet zijn.
Als zijn allergie verder goed te handelen is dan zou ik even stoppen met die sojatoetjes en dan beginnen met aangezuurde producten als yoghurt en karnemelk.
Kinderen hebben hier nog jaren karnemelk met fruit in hun beker gehad. En dat ging goed. Dan zijn als het ware de lange koemelkeiwitketens geknipt door enzymen.

Fransien

Fransien

23-11-2011 om 10:51

En weer benauwd

Zucht, manneke was weer stevig benauwd met koorts en al. Zou dit nou weer een virus zijn? Voorlopig mijden we uit voorzorg alle soja en we proberen het wel weer als hij weer gezond is. Ik heb namelijk nog nooit van koorts bij een allergie gehoord. Overigens heb ik wel de huisarts gemaild voor een afspraak, want dit zit me niet lekker.

Weerstand

Allergie ondermijnt de weerstand. Bij mij werkt dat zo. Je komt in een negatieve spiraal en gaat op meer stoffen allergisch reageren. En vooral ben je vaker ziek. Er was een periode dat ik alles 'aannam'en regelmatig naar de avondhuisarts of de avond- of nachtapotheek moest omdat de zaak zo kwetsbaar geworden was.
Misschien kun je de huisarts vragen om een bloedtest op allergie.
En heb je werkelijk alle melk uit het dieet van je kind ook uit brood en beleg e.d.? Dat kan het verschil maken in een periode dat ze niet zo gezond zijn.
Bij mijn kinderen trek ik het dieet nog steeds aan als ze niet lekker zijn. Geen spatje melk meer nergens in.
Bij mijn kinderen heb ik ook uit voorzorg hypoallergene maatregelen genomen. Antimijtmatrasjes, azijn in plaats van wasverzachter, zeil op de vloer, hypoallergene shampoo, olie in het badje, geen citrusfruit maar appels, druiven en bessen enzovoort.

Lastig

Het is natuurlijk lastiger dan dat. Uiteindelijk kun je ook allergisch reageren op appels, maar het beperken van de hoeveelheid voedingsstoffen en contactstoffen of inhalatiestoffen kan de spiraal ook naar beneden brengen.

Sunja

Sunja

24-11-2011 om 23:21

Geitenmelk?

Ik ben zeker geen deskundige, maar het zoontje van een vriendin van mij had een koemelkallergie. Zij ging over op sojaproducten en daar reageerde hij nog veel heftiger op. Ze is toen begonnen met geitenmelk en dat ging wel.
Maar ik moet erbij zeggen dat er voorstanders zijn hiervan (de eiwitten schijnen kleiner te zijn dus makkelijker afbreekbaar ofzoiets) en tegenstanders (ze lijken teveel op koemelkeiwitten) dus het is misschien een kleine tip.
En ja, allergieen bouwen op dus hoe heftiger de reactie aan hoe meer het kan liggen. Dat was bij haar zoontje ook, hij zat op een heel streng dieet op den duur dat heel langzaam werd opgebouwd en daarna ging het veel beter. Hij is er intussen bijna helemaal overheen gegroeid met zijn 7 jaar.
Succes ermee!

Fransien

Fransien

25-11-2011 om 11:34

Geitenmelk

Jongste dochter heeft ook een koemelkallergie, zij had hem direct al vanaf de geboorte en ook direct erg heftig. Ze is er met 2 jaar overheen gegroeid en helaas is het toen ze 4 was weer teruggekomen. Zij gaat prima op sojamelk, maar reageert ook flink op geitenmelk. Ik weet bij haar nog van destijds dat ik absoluut niet met geitenmelk mocht beginnen, juist liever, na 1 jaar, met sojamelk.
Nou ja, ieder kind is anders, zoals maar weer blijkt. Ik heb nu even alle soja eruit geschrapt totdat mijn jochie weer helemaal gezond is. Dan wil ik (zeker omdat het gewoon een flink virusseizoen is) nog 1 keertje een klein beetje soja proberen om te kijken of het dat echt is, en dan voor de bloedtest (dokter vond dat geen probleem, waarschuwde wel dat een negatief nog steeds niets zei vanwege de geringe betrouwbaarheid op deze leeftijd).

Er overheen groeien

Kan al te optimistisch zijn. Je kind kan een aanleg hebben om allergisch te reageren. Bij mijn kinderen is dat ook zo, ondanks dat er dan geroepen wordt dat ze erover heen groeien. Ik ben er zelf ook niet overheen gegroeid. Meestal heb ik geen problemen maar ik blijf voorzichtig want onder stress en foute eetgewoonten kan de zaak weer in een negatieve spiraal terecht komen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.