Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Overgang van 2 naar 1 slaapje

Mijn dreumes van 15 maanden zit sinds 1.5 week op 1 slaapje. Zijn tweede slaapje deed hij telkens niet meer. Nu dus nog maar 1 slaapje. Ik probeer het nu steeds te rekken tot 13.00 uur. meestal slaapt ie dan tot 16.00 uur. Om 19.30 gaat ie weer plat tot 7.00uur de volgende dag.
ED eerste dagen leek ie het aardig te doen. Maar nu heeft ie het best zwaar. Om 10.30 is ie echt wel aan slapen toe. Ik doe hem in plaats daarvan in badje en ga daarna naar de winkels met hem met de wandelwagen, zodat ie rustig kan uitrusten en wat zitten. echter, vaak valt ie dan toch in slaap. En dat wil ik niet, want dan slaapt ie thuis niet meer in zijn bedje. Als ie 10 minuten ind e wagen geslapen heeft en ik leg hem over...dan denkt ie: he, ik ben weer uitgerust. Dus maak ik hem in de wagen wakker als ie in slaap valt en rek het echt tot 13.00 uur.
Ook de middag loopt moeilijker. Hij is dan best snel weer moe en dat vind ik erg intensief. Ook met koken. Ik neem hem nu op het aanrecht, dat helpt wel wat. Kan ie lekker kijken bij het koken enzo. Maar vaak vind ik hem toch jengeliger dan normaal en vind ik dat erg moeilijk en intensief.
's avonds ben ik ECHT blij als ie op bed ligt.
HOe ging die overgang bij jullie?? Is het normaal dat je dan je kindje door die moeilijke uurtjes heen moet helpen...of merken jullie daar allemaal niet zoveel van???
Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Massi Nissa

Massi Nissa

03-02-2010 om 21:01

Toch twee slaapjes?

Hoi Pilar, toen onze dochter een dreumes was, deed ze wel twee slaapjes. Het eerste slaapje deed ze meteen na het ontbijt. We stonden/staan altijd om half zeven op, en dan sliep ze rond half negen weer in, tot ongeveer tien uur. Daarna 's middags nog een keer een slaapje van een uur of twee, tussen 2 en 4 ofzo. Dat werkte goed. Het klinkt namelijk alsof jouw jochie nu toch wat slaap tekort komt als hij zo drammerig wordt tegen etenstijd.
Andere oplossing zou zijn om hem WEL naar bed te doen als hij moe is, desnoods om half elf, hem dan helemaal uit te laten slapen tot hij vanzelf goed wakker is, en dan zien hoe lang hij het daarop volhoudt.
Groetjes en sterkte,
Massi

Pilar

Pilar

03-02-2010 om 21:16 Topicstarter

Massi nissa

DAnk Massi Nissa.
Maar het probleem is dus dat hij het niet meer doet 2 keer slapen. Dan leg ik hem de tweede keer weg, is ie doodmoe, maar slaapt niet meer. Dus dat werkt gewoon niet. Hij valt gewoon 1 keer per dag in slaap en geen twee keer meer...

3 kids mam

3 kids mam

03-02-2010 om 21:45

Hier soms ook lastig

Ons zoontje van 1,5 zit ook een beetje tussen 1 en 2 spaapjes in. Heel soms slaapt hij nog 2 keer maar meestal krijg ik hem er 's morgens vroeg niet meer in. Alleen na een hele slechte nacht lukt dat nog wel eens. Wel is het vaak nog lastig hem wakker te houden 's morgens. Ik merk dat het hier beter werkt om hem om 11.00 uur er in te leggen en de hele middag wakker te houden als wakker houden tot 13.00 uur. Mijn voorkeur gaat uit naar slapen van 13.00 tot 15.00 maar als hij vroeg moe is slaapt hij dus gewoon eerder. Zelfs als hij om 13.00 uur wakker wordt is hij meestal de middag wel door te trekken en vervolgens gaat hij gewoon iets eerder (18.30) naar bed. Terwijl ik het een drama vindt hem als hij moe is de ochtend door te krijgen. Misschien is dit bij jou ook wel zo of is hij eind van de middag echt te moe als hij eerder slaapt?

Lastig

Ik heb wel eens gelezen dat de periode waarin je kind overgaat van twee naar een slaapje, lastig is. En bij ons klopte dat inderdaad!
Als ik me goed herinner, ging het bij ons zo: Het eerste slaapje schoof steeds meer op, werd dus steeds later. Een tijd lang sliep zoontje bijv. rond lunchtijd, vanaf eind van de ochtend. Hij kreeg dan daarna eten. Gelukkig vonden ze dit op de creche ook niet erg. Ik probeerde zo veel mogelijk zijn eerste slaap goed te laten zijn, zo lang als hij zelf wilde. En ik deed hem dus in bed als ik het idee had dat hij moe was (hij gaf dit zelf vaak duidelijk aan). Het tweede slaapje vond soms wel en soms niet plaats. Met het tweede slaapje hield ik niet zoveel rekening. Dat kon dan bijv. ook in de kinderwagen zijn. Ja en soms sliep hij dus eind van de middag, dan ging hij's avonds wat later naar bed. Het was dus een beetje schipperen, maar het ging wel. Het is lastig voor de planning, maar daarom hield ik met mijn planning vooral zoveel mogelijk rekening met de eerste slaap, en was ik "lakser" met de tweede, want anders wordt het wel heel lastig. En dit werkte goed met zoontje. En als hij niet wilde slapen, dan hoefde hij niet te slapen en dan maakte ik me geen zorgen. Gelukkig wordt mijn zoontje meestal niet op een vervelende manier moe.
En geleidelijk aan werd zijn ochtendslaapje steeds later, tot ik dan maar vroeg met hem ging lunchen en het een vroege middagslaap werd.
Op de creche is het ook zo ongeveer gegaan, een tijd lang ging hij soms voor de lunch slapen, soms daarna met de andere kinderen. Op een gegeven moment kwam hij in het ritme van de "grote kinderen" (vertikale groep) en hij ging hij tegelijk met de grote kinderen slapen, tussen 13.00 en 15.00 uur. Dat ging en gaat erg goed.
Thuis zijn we niet zo stipt met tijden en doe ik het meer zoals het uitkomt, maar hij doet vrijwel altijd nog een flinke middagslaap.
Inmiddels is mijn zoontje bijna 2,5 jaar en slaapt hij al heel lang een lange middagslaap, tussen anderhalf en drie uur (afhankelijk van de nacht). O ja, bij de overgang van een naar twee slaapjes, zagen wij ook dat hij langer aan een stuk ging slapen.
Even volhouden, het ritme verandert vanzelf en wordt dan handiger. Sterkte.

Pilar

wat het eerste in mijn hoofd kwam toen ik dit las was dat je zoontje waarschijnlijk te moe is om goe dte slapen als je het rekt tot 1 uur..
Ik zou proberen heb om half 12 (11 uur broodje en melk) in bed te leggen en te kijken tot wanneer hij dan doorslaapt en of hij dan de avond trekt...

Asa Torell

Asa Torell

03-02-2010 om 22:20

Ja het is gezever

die slaapjesovergangen. Hoe die van 2 naar 1 bij dochter ging weet ik al niet eens meer precies. Maar nu (ze is 2,5) zitten we op 'van 1 naar 0' en daar is gewoon geen ideale oplossing voor. Want of ze slaapt wel en dan is ze s avonds nooit voor 9 uur in bed te krijgen en moet voortdurend bij haar broer, die wel wil slapen, weggeplukt worden. Of het lukt om haar wakker te houden maar dan valt ze om kwart over 6 om, na zeker een uur in inderdaad een heel slecht humeur.
Overigens slaapt dochter prima door als ze zo vroeg (en vaak zonder eten) naar bed gaat. Dus misschien is dat een idee, als je de mogelijkheid hebt, om je zoontje om 6 uur naar bed te doen?
Voor de rest is het doorbijten... sterkte...

Pilar

Ons zoontje gaat om 11 uur op bed. Maar dat kan in jou geval misschien niet omdat je nog kindjes van school moet halen?
Als ons zoontje om 11 uur op bed gaat slaapt hij gemiddeld 2 uur en de rest van de middag/avond redt hij het prima. Hij krijgt dan rond 13 uur zijn broodje. En 's morgens voor het slapengaan fruit. Na het badderen 's ochtends is hij vaak zo moe dat hij op de commode al bijna in slaap valt.
Heb je al eens geprobeerd hem om 11 uur op bed te doen en dan te kijken hoe de rest van de dag gaat?
Succes

Diana

Diana

04-02-2010 om 06:27

Vroeger

Hier was die overgang ook moeilijk. De eerste maanden redde die van mij het ook echt niet tot 13 uur. Wat ik deed was een vroeg ontbijt (wij zijn vroeg op), hele vroege lunch (half elf of zoiets al...) en daarna slapen, meestal een uurtje of twee. Zoiets zou ik proberen, als dat tenminste in je andere activiteiten past. Ik vond het overigens altijd vreemd dat ze 's morgens eventjes wakker zijn en dan alweer willen slapen, en 's middags konden ze altijd veel langer wakker blijven. Succes!

Pilar

Pilar

04-02-2010 om 08:37 Topicstarter

Dank

Dank voor de reacties.
Hij ging dus altijd om 10.30 naar bed tot 12.30. Sliep 2 uurtjes. Dan om 16.30 nog een uurtje. Dat was zalig. Maar dat laatste slaapje doet hij dus niet meer. Als hij van 12.30 de rest van de middag op is tot 19.30 vind ik dat wel heeeeeeeeeeeel erg lang. En ben ik bang dat het moe zijn nog erger is.
Daarom wilde ik dat ochtend slaapje opschuiven naar achteren. Mijn oudste (nu 11 jaar) sliep ook altijd van 13.00 tot 16.00. Dus ook opeens een uur langer en ik moet zeggen dat ik dat wel erg fijn vindt. Alleen de ochtende en middagen duren ineens lang. Eerst was ie maximaal 4 uur achter elkaar op, nu is ie s'ochtends dus 6 uur wakker en 's middags 4 uurtjes. Opzich vind ik dat een mooie verdeling, maar hij is dus moe en moe en moe. Zo ken ik hem niet echt. Dus vandaar mijn vraag: zijn jullie kindjes ook zo moe, moeten jullie het ook rekken tot bedtijd zeg maar, meer met ze bezig zijn, afleiding bieden ed. Op spelen jullie kindjes al die 6 uren gewoon lief en zoet. Hoe doen jullie dat???
Misschien moetik ook een nieuw draadje openen: hoe komen jullie zo'n lange ochtend goed door.
Op zich heb ik wel een ritme gevonden, maar ben gewoon erg benieuwd hoe jullie kindjes het doen.

Oja, misschien moet ik wel eens proberen om hem van 12.00 tot 15.00 te laten slapen en dan om 19.00 naar bed. ik ben alleen zoooo bang dat ie dan 's ochtends zo vroeg gaat komen. Snap je. Dat schiet dan ook niet echt op. Maar misschien wel het proberen waard...

Hoop op nog meer reacties.

Kadonaj

Kadonaj

04-02-2010 om 08:55

Bedtijd vroeger?

Ik heb nu een enorme slaapkop hoor, maar is nu net van 3 (!) slaapjes naar 2 aan het gaan. Hij slaapt nu van 11 tot 13 rond half 5 tot kwart voor 6, dan maak ik hem wakker voor het eten en om 7 uur gaat hij er weer in. Dan is hij ook echt bekaf. (ws is dit allemaal nasleep van zijn inmiddels gesloten ductus botali, gaatje bij het hart)

Maar ik snap dat het laatste stuk van de dag te lang is voor je ukkel, ik zou dan de bedtijd wat eerder 'zetten'. Half 8 is ook best laat voor zo'n kleintje...

Ja eerder slapen

wij haalden ook vaak 13.00 uur niet. Zou ook eigenlijk raar zijn als ie opeens zo lang wakker kon blijven. Dat komt in de loop der tijd wel. Bij ons ging dochter inderdaad vaak om 11.30 naar bed, tot een uur of 14.00. De dag is dan iets gelijker verdeeld, de ochtend wat minder lang, en zeker als je 's middags ook nog een keer naar buiten gaat is die middag best te doen!
En lunch plooi je er zo'n beetje omheen. vaak at mijn dochter iets voor het slapen en ook weer erna.

Succes!

Pilar

Pilar

04-02-2010 om 12:35 Topicstarter

Dank

Ik denk dat ik eens ga uitproberen om hem om 12.30 naar bed te doen en dan 's avonds om 19.00 uur. ben doodsbang dat ie 's ochtends dan heeeeeeeeeeeel vroeg komt, maar het is wellciht het proberen waard!!!
Vandaag is de kleine bij oma, dus morgen weer een nieuwe dag.
Meer tips en ervaringsverhalen zijn welkom

Gerdina

Gerdina

04-02-2010 om 13:33

Hier vroeg slapen

Ons zoontje van 17 maanden gaat vaak om 10.30 alweer naar bed. Hij slaapt dan meestal zo'n 2-2,5 uur. Hij slaapt 's middags verder niet meer. 's Avonds gaat hij om 7 uur naar bed. Het wakker worden is op heel verschillende tijden dat kan zijn van 5.30 tot 7.30.
Hij doet het hier goed op.

Asa Torell

Asa Torell

04-02-2010 om 20:58

Vroeg naar bed

betekent hier dus niet extra vroeg weer op. Ze haalt dan gewoon de slaap in die ze overdag gemist heeft. Ik zou het dus zeker uitproberen, als hij toch heel vroeg wakker wordt kun je het weer veranderen.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-02-2010 om 21:47

Hier

slaapt zoon van 13 maanden tussen 12 en 2. En ligt dan om 19.00 uur weer in zijn bed. Hele normale bedtijd toch?

Dendy

Kadonaj

Kadonaj

05-02-2010 om 09:13

Over het vroeg wakker worden...

Wij hebben beide zoons aangeleerd dat ze na het wakker worden eerst even spelen in bed. Kleinste heeft knuffels en wat megablocks in bedje, ik hoor hem soms tegen 5 uur al zachtjes spelen, hij begint pas tegen 7 uur te roepen, als hij papa's wekker heeft gehoord. Oudste is meer een nachtspook, maar weet inmiddels ook: spelen in bed als papa en mama nog slapen. Als het echt licht is mag hij naar boven komen... (of als hij een andere goede reden heeft )

Hier ook 1 slaapje

Hoi Pilar

Hier is Eva rond haar eerste verjaardag al overgegaan op 1 slaapje. De laatste tijd slaapt ze maar anderhalf uur, wat ik best weinig vind. Ik rek het nu tot half 2 als de jongens op school zitten zodat ik in elk geval een uur of langer rust heb, die ik heeel hard nodig heb met het enerverende gezin wat wij hebben.
Waar ik dan nu al tegenop zie is de tijd dat ze GEEN slaapje meer gaat doen... maarja dat duurt hopelijk nog minstgens een jaar!

Ook hier is het heel 'gezellig' zo tussen half zes en zeven is het hier vaak crisis. Soms kom ik niet eens aan fatsoenlijk koken toe omdat ik telkens politie agent aan het spelen ben. Eva die gilt, asperger-zoon die miept en gilt om alles en dan mijn middelste, beroemd om zijn langdurige driftbuien... yeah...

Ik ben altijd HEEL blij als al die gasten om 19.00 klokslag allemaal in bed liggen. En dan moet er echt geen kind meer naar beneden komen! (gelukkig doen ze dat ook zelden) Dan ga ik in de rust-stand en neem het eerst komende uur geen telefoon op.

groetjes Esther

Pilar

Pilar

09-02-2010 om 15:06 Topicstarter

Update

Het gaat aardig. Ik blijf hem toch om 13.00 op bed doen. meestal slaapt ie dan tot 15.30 en dan om 19.30 weer naar bed. Ik vind de dag zo mooi verdeeld en vind het gewoon heerlijk dat mijn oudste dan om 13.00 naar school gaat, jongste naar bed en heb ik echt tot 15.30 de tijd voor mezelf. Dat is me heeeeel wat waard. vandaar dat ik hem niet eerder op bed wil hebben.
Hij valt nog steeds wel eens in slaap in de kinderwagen. Dan probeer ik hem wakker te houden en ren snel naar huis. Het is niet anders.....
We hebben onze modus dus best wel gevonden. Ook 's middags lukt het vaak aardig. Hij si wel moe om 18.00 uur en wat jengeliger. Maar dan zijn we meestal met z'n twee.
Het moet maar, zo gaan we iig door. ben nogal van de structuur en ritme dus we blijven dit maar aanhouden...

Pilar

Pilar

Fijn dat je een redelijk aansluitend ritme gevonden hebt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.