Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Mar

Mar

22-11-2009 om 16:17

Overgang van 2 naar 1 slaapje

Hebben jullie tips voor de overgang van 2 naar 1 slaapje? Voorheen sliep mijn kleintje (15 maanden bijna) van ongeveer 9.30-11.00 en in de midag van +- 14.30-16.00 en van 7 tot 7. Het middagslaapje loopt ineens niet meer, hij valt niet meer in slaap (zoals nu: hij ligt te schreeuwen in bed . Maar het ochtendslaapje opschuiven gaat erg lastig. Hij is om 9.30 a 10.00 echt heel erg moe en wil naar bed. Jengelen! Geen land meer mee te bezeilen. Maar ja, dan is hij dus om 11.00 a 11.30 weer wakker en slapen de rest van de dag lukt nier meer en 19.00 is dan een lange ruk...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wij zitten..

nu in die overgang. Onze zoon is nu 22.5 maand en heeft tijden goed geslapen op de tijden die jij zo ongeveer noemt. Nu gaat hij vaak ergens tussen 10 en 12 naar bed en slaapt dan ook afwisselend 1 tot wel 3 uur achter elkaar. Kijk gewoon wanneer jouw zoon moe is en breng hem evt in de middag even naar bed. Wij rekken de begin slaaptijd op als het kan en laten hem eerder naar bed gaan als wij zien dat hij moe is.

Succes Angela

Talia

Talia

22-11-2009 om 20:44

Tip

Mijn oudste vond het ook moeilijk, die overgang. Ik ben toen echt heel bewust actieve dingen gaan doen met haar op het tijdstip (of iets eerder, voor ze ging jengelen) dat ze anders 's morgens naar bed ging. Bijvoorbeeld even naar de stad voor iets simpels, of naar de kinderboerderij. Niet teveel in de buggy of het autostoeltje, dan viel ze alsnog in slaap. En dan op tijd lunchen en na 12 uur slapen. Dat was nog wel erg vroeg, maar dan haalde ze het op 1 slaapje overdag. En na verloop van tijd (best snel eigenlijk, een paar weken) ging het makkelijker en hield ze het steeds langer vol. Misschien werkt het bij jullie ook, succes ermee in elk geval!

Groet, Talia

Ik sluit me aan

bij Talia, dit is precies de manier waarop ik het ook heb gedaan bij onze jongste. Zij is nu ruim 18 maand en begon ook vanaf een maand of 15 moeilijk te slapen 's middags. Daarvoor deed ze gerust 2 slaapjes van ruim 2 uur en ook nog eens van 7 tot 7. In 1 keer was dat dus over, toen ben ik 's morgens heel langzaam gaan rekken. Inderdaad iets actiefs doen, ergens op bezoek, even winkelen dat soort dingen. Binnen een paar weken was ze helemaal gewend aan 1 slaapje. Succes!

Inderdaad rekken

Ons Truusje van 13 maanden sliep vanaf vorige maand 's middags niet meer, maar stortte 's ochtend om half 10 in. Ze sliep dan om half 10 zo'n 1,5 tot 2 uur. We hebben steeds geprobeerd haar rond een uur of 4 weer naar bed te brengen maar dat leverde alleen een hoop gekrijs op en vooral NIET slapen. Ze bleef gewoon wakker tot 6 uur, half 7. Ik vond het ongelooflijk, 's morgen wilde ze 3 uur nadat ze wakker was weer naar bed om vervolgens 's middags 6,5 uur wakker te blijven.

In een week of 2 kregen we het voor elkaar de half 10 naar 12 uur te rekken, steeds een half uurtje later. Nu krijgt ze om half 12 al een boterham en slaapt ze van 12 uur tot een uur of 2. Dat is een stuk beter verdeeld over de dag, 's avonds ligt ze nu rond 7 uur in bed.

hout anne

hout anne

24-11-2009 om 13:01

Heel herkenbaar

Mijn zoontje, begin november 1 geworden, is ook al een tijdje aan het schipperen tussen 1 of 2 slaapjes. Gister bijvoorbeeld sliep hij ineens weer 2x ruim 2uur! Andere dagen (zoals vandaag) wil hij in de ochtend niet slapen (al is hij doodmoe) en hij ligt nu sinds 12 uur op bed. Zo gaat het al weken. Ach, ik probeer me er niet te druk over te maken. Alhoewel, als hij alleen de ochtend slaapt en de middag weigert, dan is het wel slopend. Zowel voor hem als voor mij.
En inderdaad, actieve dingen doen, ik ga met hem spelen, of boodschappen doen (in de wagen slaapt hij eigenlijk nooit, dus dat kan gelukkig) of in de ochtend alvast in bad (in de hoop dat hij daarna wil slapen, maar dat lukt de ene keer beter als de andere.

Ach, over het algemeen is hij makkelijk af te leiden en komen we de dag wel door mét of zonder slaap. De nacht slaapt hij gelukkig goed, dus het zal wel goed zijn.
Maar wat hebben jullie kids lekker lang 2 slaapjes gedaan! Of is die van mij gewoon extreem vroeg met deze overgang?

Mar

Mar

26-11-2009 om 12:16

Update en bedankt

Dank allen voor jullie reactie! Ik ben nu druk aan het rekken. De ene dag lukt het beter dan de andere, maar het gaat best goed. Eergisteren sliep hij zowaar 2,5 uur, van 10.30-13.00. Dat gaat de goede kant op dus! Tis wel een lastige overgang, hoor, poeh.

Hout Anne, volgens mij verschilt het heel erg per kind. De jongste van mijn zus sliep bijvoorbeeld al 1x vanaf een maand of 9! Het is idd wel erg lekker dat het zolang zo is gegaan. Ik heb een half jaar heerlijk genoten van twee momenten voor mezelf op de dag Uitgebreid douchen, lekker computeren en of en toe eens een stofzuigertje door het huis als het echt nodig was gheghe. Maar nu weer een nieuwe periode met een nieuw ritme. Heeft vast ook veel voordelen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.