Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Overgewicht bij jonge kinderen

Hallo,
Mijn dochter Stien van 5 jaar heeft zwaar overgewicht, de dokters beginnen zich zorgen te maken en stellen voor om een dieetplan op te stellen. Maar ik en mijn man weten niet zo goed hoe we dit aan Stien kunnen vertellen omdat we haar niet onzeker willen maken. Heeft iemand tips?


Bolmieke schreef op 27-01-2023 om 17:18:

dun vriendinnetje van dochter had een dik zusje, moeder van de meisjes was ook dik ende vader graatmager, ze aten en bewogen allemaal hetzelfde

Maar dat is toch het punt juist? Niet elk lichaam, er vanuit gaande dat iemand geen medische reden heeft, werkt hetzelfde. Waarom wordt dan het argument "maar ze eten allemaal hetzelfde" aangehaald? Volgens mij, als je constateert dat je kind dik wordt van hetzelfde eten als waar je andere kind niet dik van wordt, moet 1. eerst op onderzoek uit gaan en als je dan uitgesloten hebt dat het een medische oorzaak heeft 2. het eetpatroon aanpassen naar haar/hem. 

Madeliefjees schreef op 26-01-2023 om 23:17:

Meestal hebben de ouders dan ook wel overgewicht. Zwaar overgewicht bij een kind van 5 valt bij mij onder kindermishandeling.

Niet alleen bij jou, als ouders er niets aan proberen te doen valt het officieel ook onder kindermishandeling/verwaarlozing.

Elpisto schreef op 27-01-2023 om 19:09:

[..]

Maar dat is toch het punt juist? Niet elk lichaam, er vanuit gaande dat iemand geen medische reden heeft, werkt hetzelfde. Waarom wordt dan het argument "maar ze eten allemaal hetzelfde" aangehaald? Volgens mij, als je constateert dat je kind dik wordt van hetzelfde eten als waar je andere kind niet dik van wordt, moet 1. eerst op onderzoek uit gaan en als je dan uitgesloten hebt dat het een medische oorzaak heeft 2. het eetpatroon aanpassen naar haar/hem.

Precies, een vriendje vroeger van mijn zoon was ook vrij dikkig en snoepte graag. Zijn moeder maakte zich daar wel druk om. Later bleek de arme jongen suikerziekte te hebben en met de goede behandeling werd hij al snel een stuk slanker.

Gewoon accepteren is niet perse de juiste aanpak.

Het kind inpeperen dat het dik is, is natuurlijk het andere uiterste.

Prillewits schreef op 01-02-2023 om 20:25:

[..]

Precies, een vriendje vroeger van mijn zoon was ook vrij dikkig en snoepte graag. Zijn moeder maakte zich daar wel druk om. Later bleek de arme jongen suikerziekte te hebben en met de goede behandeling werd hij al snel een stuk slanker.

Gewoon accepteren is niet perse de juiste aanpak.

Het kind inpeperen dat het dik is, is natuurlijk het andere uiterste.

Dat vind ik vreemd, dat past allemaal totaal niet bij het beeld van DM1, in tegendeel.

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

01-02-2023 om 20:37

Max88 schreef op 01-02-2023 om 20:35:

[..]

Dat vind ik vreemd, dat past allemaal totaal niet bij het beeld van DM1, in tegendeel.

Wel bij DM2

Max88 schreef op 01-02-2023 om 20:35:

[..]

Dat vind ik vreemd, dat past allemaal totaal niet bij het beeld van DM1, in tegendeel.

Idd, die kinderen vallen juist af. En je gaat ook niet meer snoepen van dm1

Epic88 schreef op 01-02-2023 om 20:37:

[..]

Wel bij DM2

De meeste kinderen hebben dm1.

Zelf heb ik dm2 en ben ik daar helemaal niet door aangekomen, wat een onzin.

Meesje schreef op 01-02-2023 om 20:39:

[..]

Idd, die kinderen vallen juist af. En je gaat ook niet meer snoepen van dm1

Klopt, maar het is altijd makkelijk oordelen op afstand.

Epic88 schreef op 01-02-2023 om 20:37:

[..]

Wel bij DM2

Ja, maar dat werkt wel andersom. Het is niet dat iemand dik wordt van het hebben dan DM2. Als iemand aanleg heeft voor het ontwikkelen van DM2 is overgewicht wel een risicofactor. Maar dan is het dus meer: snoepte veel, werd dik, ontwikkelde diabetes. Niet: snoepte veel, werd dik, maar bleek door diabetes te komen. 

Edit: Ik zeg dus niet dat alle dikke mensen DM hebben of dat alle mensen met DM dik zijn. Voordat ik het halve forum over me heen krijg  

Max88 schreef op 01-02-2023 om 20:41:

[..]

Klopt, maar het is altijd makkelijk oordelen op afstand.

Hoe bedoel je? Bedoel je dat ik oordeel? Ik bevestig jouw bericht toch?

DM2 is behoorlijk zeldzaam bij kinderen, al komt het tegenwoordig iets vaker voor. Maar prillewits heeft het over een vriendje (dus nog klein) van vroeger (dus langer geleden), dus ik betwijfel of dit klopt. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

01-02-2023 om 21:13

Max88 schreef op 01-02-2023 om 20:40:

[..]

De meeste kinderen hebben dm1.

Zelf heb ik dm2 en ben ik daar helemaal niet door aangekomen, wat een onzin.

Nee, maar als kinderen overgewicht hebben is de kans wel groot dat het dm2 ( als er diabetes speelt dan) en van dm2 kan je ook constant honger hebben. Bij dm1 ben je vaak (te) dun. 

Meesje schreef op 01-02-2023 om 20:42:

[..]

Hoe bedoel je? Bedoel je dat ik oordeel? Ik bevestig jouw bericht toch?

Nee, ik ben het helemaal met je eens! Wat Prillewits zegt is een makkelijk oordeel.

Epic88 schreef op 01-02-2023 om 21:13:

[..]

Nee, maar als kinderen overgewicht hebben is de kans wel groot dat het dm2 ( als er diabetes speelt dan) en van dm2 kan je ook constant honger hebben. Bij dm1 ben je vaak (te) dun.

Dat komt tegenwoordig vaker voor, ik neem alleen aan dat Prillewits geen jongvolwassene is en het lijkt me niet per se dat het daar om type 2 ging.

Er is geen DM-patient hetzelfde, uiteraard wel met overlappingen. Als het even afvallen was, was het zo gedaan met DM2.

Edit, dezelfde gedachte als Schemerlampje dus

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.