Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Kaatje

Kaatje

04-01-2021 om 07:33

Papa mama

Nog 1 vraag uit nieuwsgierigheid. De peuter van net 3 noemt ons sinds een aantal weken geen papa/mama meer, maar gebruikt onze voornamen.

Eigenlijk niet zo belangrijk, maar stiekem vind ik het wel jammer. Hij zit ook nogal extreem in de rollenspellenfase, dus misschien gaat het daarmee gepaard.

Benieuwd of meer ouders dit herkennen en of het een fase was bij jullie peuters.

Hangkous

Hangkous

04-01-2021 om 08:09

Nadoen

Een peuter doet jou en je man in alles na. Als hij zijn vader aanspreekt met Piet, doet je peuter dat ook.
In die tijd omzeilde ik het een beetje. Ik sprak tegen mijn kind over papa. In de trans van:
Straks komt papa thuis
Papa gaat jou in bad een in bed stoppen
A als ik in het bijzijn van mijn kind(eren) mijn man aansprak omzeilde ik meestal zijn voornaam.
Wat ze niet horen zeggen ze ook niet na.
Als het kind wat ouder is snapt het de verschillen en kan het wel weer dat je je man bij zijn voornaam noemt.
Ga alsjeblieft niet zelf je man papa noemen.
Toen wij hier kwamen wonen hadden we een paps en moeder naast ons, beiden royaal 50 plus en geen kinderen meer thuis dat klonk zo stom.

Paddington

Paddington

04-01-2021 om 09:18

Eens met Hangkous

Geef het voorbeeld aan je kind, dan nemen ze het over. Op een gegeven moment kun je daar mee stoppen, maar bij een kind van 3 is het belangrijk om het op die manier aan te leren.

Mijn ex-schoonouders doen het ook nog steeds. Ze is in de 70 en zegt tegen mijn dochter van 19: "Oma heeft de lichtjes voor kerstmis neergezet." Mijn ex heeft datzelfde rare gedrad over genomen en zegt bijvoorbeeld tegen onze dochter: "Papa gaat niet sporten vanavond"
Als je dat soort dingen doet tegen kinderen van die leeftijd, dan heb je in mijn ogen een beetje de boot gemist. Gelukkig zegt mijn dochter hierover: Als zij zichzelf in de derde persoon willen aanspreken, dan gaan ze maar lekker hun gang.

Kortom, nu het goede voorbeeld geven, maar op een gegeven moment weer mee stoppen.

Hangkous

Hangkous

04-01-2021 om 09:27

Die buren van mij

Zeiden het ook tegen elkaar. Had zij koffie gemaakt riep ze hem binnen (eeuwig buiten aan het klussen) met de kreet: paps de koffie is klaar!

Een hij noemde jaar moeder, en 70 jarige die tegen zijn vrouw zegt: moeder hoeveel zal ik van de heg afknippen?

Lavendel

Lavendel

04-01-2021 om 09:29

Hangkous

Ik denk dat wij vroeger in dezelfde straat woonden . Mijn buren deden dat precies zo. Het klonk zo raar!

Hangkous

Hangkous

04-01-2021 om 09:39

Lavendel

Ben jij ook een Hangkous?
Ik win hier nu 24 jaar in deze straat maar die buren heb ik niet meer, die zijn verhuisd.

Kaatje

Kaatje

04-01-2021 om 09:57

Aanspreken

We hebben het inderdaad over papa en mama als in ‘geef maar aan papa’.

Hij spreekt mij bij mijn volle naam aan en papa bij de afkorting die ik altijd gebruik.
En dan het liefst roepend, ‘...’ het eten is klaar!’. Dus het zal inderdaad van ons komen.

Toen hij een paar dagen intens verdrietig beneden was en ik boven hoorde ik ‘waar is ..naam?, ik wil naar ..naam’. Toen dacht ik wel even ajjj nu zit het er echt ingebakken. Maar een fase dus als ik het hier zo lees.

En man met papa aanspreken doe ik wel eens per ongeluk, maar dan corrigeer ik snel. Mijn moeder hield er ook niet van wanneer mijn vader haar met mam/moeder aansprak.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-01-2021 om 10:04

Oh wat schattig toch

Die oude buren van jou Hangkous!

Triva

Triva

04-01-2021 om 10:14

Fase?

Ik weet niet of dit een fase is.

Ik zou zeggen dat er maar 1 ( meer bij brusjes) mens in de wereld is die jou bij de eretitel mama mag aanspreken en dat jij daar blij van wordt.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-01-2021 om 10:27

Niet zo gek hoor

Het gaat om een 3-jarige die aan het spelen is met aanspreektitels. Niet zo raar.
Ik herinner mij dat het op de psz ook een lang thema was. Hoe heet iemand, wat is zijn functie in jouw leven etc. Daar werden ook de opa’s en oma’s, ooms en tantes bij betrokken. Ik vond het een leuk thema, leerzaam ook.
Tegen een 3-jarige zeuren over eretitels, mwah...

Het enige wat ik hier in huis echt niet wil is dat ze mij aanspreken met Ma. Vind ik echt vreselijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 10:38

Corrigeren

Liefdevol corrigeren is geen ramp toch? Dus mag je best zeggen dat je voornaam een grote mensen naam is. En mamma/pappa een naam die kind alleen mag gebruiken voor zijn pappa en mamma.

Ik ben opgegroeid met mamma en pappa voor álles en ik krijg het werkelijk niet meer anders uit mijn mond. Mijn zussen zijn dat bewust wel gaan doen, maar ik vond het onnatuurlijk. Raar toch eigenlijk, maar het zit te stevig in mijn systeem. Dus een zin kan zijn "Heeft mamma nog iets meegemaakt?" Of "Waar zijn mamma's sleutels?". Dus mijn waarschuwing voor anderen... voorkom dit! 😀

@Emma

@Emma

04-01-2021 om 10:44

Ouders

Mijn ouders noemden elkaar zoalng als ik me kan herinneren Vader en Moeder. Ik vond dat een tijd lang vreselijk. Alsof ze elkaar alleen nog maar kenden in de rol van vader of moeder. Maar dat was niet zo. Ze hadden een liefdevol huwelijk.
En nu denk ik: wat maakt het uit. Als ze dat toch prettig vinden zo. Wij zeiden toen we ouder werden pa en ma tegen ze. Als kind zei ik papa en mama. Dat zal ik wel ergens geleerd hebben zo. We zeiden echt nooit vader en moeder.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 10:49

Ouders onderling

Ik zweef tussen afgrijzen en "toch wel schattig" als ik ouders, dus ook oude mensen, elkáár hoor aanspreken met de diverse varianten op pap en mam. Mijn vader heeft het een paar keer gewaagd om mijn moeder aan te spreken met moeder en toen is ze zeer ongebruikelijk ontploft. "Ik wil niet met moeder aangesproken worden!". Onze kinderen zijn op een goede dag pa en ma gaan zeggen. Het zou mijn keus niet geweest zijn, maar het is als koosnaam bedoeld en dan vind ik het gewoon lief. Dus ik leg me met liefde neer bij hun keus. Een geuzennaam.

@Emma

@Emma

04-01-2021 om 10:56

Ja maar Kaaskopje

Als de mensen (zoals mijn ouders of de buren van) het zelf toch prettig vinden? Waarom zou je je daar druk om maken? Ik vind het ook niet perse schattig. Ik vind eigenlijk niks.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 10:58

Laatste 😅

Keken jullie naar "Een huis vol kinderen"? Het stevig christelijke gezin vond ik om eerlijk te zijn het leukste gezin, maar hoe ze omgingen met de titels vader en moeder vind ik echt heel apart. Ze hadden het onderling over mijn/jouw vader en jouw/mijn moeder ipv pappa, vader, enz.. is dat streekgebruik, of héél streng gereformeerd gebruik?

Paperclip

Paperclip

04-01-2021 om 10:59

Ontwikkelingsfase

Ja hoor, hier is ook van alles aan benamingen voor ons voorbij gekomen. Maar ik ben ik inderdaad maar mama van 2 kinderen, dus ik wil door hen ook graag zo aangesproken worden. Moeder vind ik, met dank aan Koot en Bie, juist niet heel lief klinken als aanspreekvorm, dus mijn kinderen houden het bij mama en papa, of mam en pap. Zelf noem ik mijn ouders paps en mams.
Mijn opa en oma noemden elkaar ook liefkozend vader en moeder, vond ik toen niets van want ik was het zo gewend. Ik zou het zelf niet willen, ik ben voor mijn man toch wel meer dan alleen de moeder van zijn kinderen, en ik ben zéker zijn moeder niet. Is toch denk ik iets van voorgaande generaties.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-01-2021 om 11:00

Emma

Iedereen mag doen wat hij wil, maar ik mag in stilte ook denken wat ik wil. De enige die de wind van voren zou krijgen is mijn man 😀.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-01-2021 om 11:04

Kaaskopje

Mijn zoon doet dat tegenwoordig als hij iets over zijn vader tegen mij zegt. Dus niet ‘papa zegt dat...’ maar ‘ mijn vader zegt dat’.
Of ik een vriendje of zo van ‘m ben🤣

Triva

Triva

04-01-2021 om 11:20

blijft lastig

"Ze hadden een liefdevol huwelijk.
En nu denk ik: wat maakt het uit. Als ze dat toch prettig vinden zo."

Precies! Zo sta ik er ook in. Wie zijn wij om daar wat van te vinden?

Het is ook heel lastig, zie dit voorbeeld: "Mijn zoon doet dat tegenwoordig als hij iets over zijn vader tegen mij zegt. Dus niet ‘papa zegt dat...’ maar ‘ mijn vader zegt dat’.
Of ik een vriendje of zo van ‘m ben"

Praten over je ouders of praten tegen de ene ouder over de ander is lastig omdat je praat met iemand die de ander in een hele andere hoedanigheid aanspreekt. Dus van verval je idd tot 'mijn vader', of 'jouw man' want de voornaam gebruiken is niet de bedoeling. Ik snap best dat een kind van 3 aan het zoeken is maar ik zou het geen fase noemen. Ik denk dat als je er nu niks van zegt het ook gewoon kan blijven hangen. Dus je kunt er ook voor kiezen om te zeggen dat je het jammer vindt dat je nu je eretitel kwijt bent. Vergelijk het met een koosnaampje. Mijn vader had een koosnaampje voor mij in bepaalde situaties en ik zou het heel jammer gevonden hebben als hij die naam niet meer was gaan gebruiken. Hij was de enige die die naam mocht gebruiken.

Paddington

Paddington

04-01-2021 om 12:10

Tot een bepaalde hoogte

Het over jezelf spreken als 3de persoon naar je volwassen kind toe is ook een manier van het kind kleinhouden.

Mijn ex-schoonouders deden het niet naar elkaar, dat had ik minder storend gevonden. Als je als partners dat tegenelkaar zegt dan ben je er zelf bij. Of je jouw partner nu schatje of vader noemt, maakt mijns inziens niet uit.

Was hier heel kort.

Ik heb het nooit echt gecorrigeerd, het was duidelijk een fase. Er waren ook geen broertjes of zusjes, dus geen voorbeeld.
Als mijn kind riep:"Wil, kom je eten?". Dan zei ik:"Mama komt eraan."
Als mijn peuter vroeg:"Waar is Klaas?"
Dan zei ik:"Papa is in de tuin".

Wij hebben elkaar alleen aangesproken met de voornamen en naar kind toe met mama en papa of variaties daarop. "Vraag even aan je vader" of "Mama is werken, ze komt zo thuis".
Ik heb er weinig aandacht aan geschonken, het ging vanzelf weer over. Verder vind ik alle benamingen prima, moeder, mama en ma.

Ik vind het alleen raar als iemand tegen zijn/haar hond of kat praat als:"kom maar bij mama", of zegt dat het zijn/haar kindjes zijn.

Marie

Marie

04-01-2021 om 13:20

Kaaskopje

Ging dat over het gezin uit Tollebeek?
Dat zijn dacht ik van oorsprong Urkers.
En op Urk is het de gewoonte om Moeder en Vader als aanspreektitel te gebruiken.

Jesse_1

Jesse_1

04-01-2021 om 14:17

Derde persoon

MIjn man is ook van huis uit gewend om zijn ouders in de derde persoon aan te spreken. Gelukkig doen we dat hier in huis niet .

Mijn schoonvader is wat oud en warrig en vergeetachtig aan het worden. Dan is het wel eens ingewikkeld als hij het heeft over 'oma'. Dat kan zijn moeder of zijn schoonmoeder zijn (oma van mijn man dus), maar ook zijn overleden vrouw (die oma was van onze kinderen).

Jaina

Jaina

04-01-2021 om 15:00

Fase

Volgens mij is dat vrij normaal. Zo rond 2/3 jaar ontdekken de kinderen dat papa/mama ook nog een naam hebben en dan is het leuk om dat te gebruiken. Zeker omdat papa/mama vaak anders daar op reageren dan op papa/mama; eerst vinden de ouders het vaak grappig en later niet meer zo leuk dus je roept een andere reactie op dan je eerder kreeg toen je alleen papa/mama zei. Bovendien is het ook gewoon interessant dat mensen meerdere namen kunnen hebben dus logisch dat ze daar mee willen experimenteren.
Mijn kinderen hebben die fase ook gehad en later werd het weer meer papa/mama, dat ging vanzelf eigenlijk.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.