Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
lampje

lampje

08-04-2009 om 14:15

Pas actief worden als lamp aangaat, tips?

Hallo, het caravanseizoen gaat weer beginnen en ik wil mijn dochter van 2,5 aanleren om in de caravan pas actief te worden als een lampje aangaat. Ze mag dan dus wel in bed boekjes lezen en met de knuffels spelen, maar niet kletsen/roepen. We slapen nogal dicht op elkaar en ik wil liever niet dat we allemaal om 6.15 aan het ontbijt zitten!
Ik hoor weleens van mensen die zo'n regel hebben, ook thuis, maar ik vraag me af hoe leer ik haar dat, hoe begin je met zoiets? Uitleggen als ze naar bed gaat lijkt me niet gaan.
Alvast bedankt voor de tips!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jinato

Jinato

08-04-2009 om 15:29

1e ochtend meteen ingrijpen (= uitleggen)

Dochter van 4.5jr en zoon van 2.5 jr slapen bij elkaar op de kamer, en wij hanteren de regel dat ze stil moeten blijven tot het lampje aangaat (op tijdschakelaar), en dat als het lampje aangaat, ze samen op hun kamer mogen spelen. En ik moet zeggen dat we zelf eigenlijk heel erg verrast zijn hoe goed dat gaat.

We hebben het ze de eerste avond tijdens het naar bed gaan uitgelegd. De volgende ochtend werd zoonlief vroeg wakker en begon zuslief te roepen. Ik als een haas mijn bed uit om het hem nog een keer uit te leggen. Moest ik die ochtend nog 2 keer herhalen, maar de volgende dag ging het meteen goed. Wat daarbij wel scheelt is dat dochterlief absoluut niet reageerde toen hij haar riep.

Succes!

angel3

angel3

08-04-2009 om 15:32

Mmmmm

lastig ze is nog best jong. Bij mijn dochter lukte dat met die leeftijd nog niet. Bij oudste doen we het vanaf bijna 4 en dat snapte hij meteen.
Ik heb wel de ervaring dat het sowieso erg licht is in een caravan dat helpt ook niet. Kun je het goed verduisteren?
Ik denk dat je haar dan lekker bij je moet nemen of een dvdtje opzetten? (zo deden wij het in de huurtent). Later gingen ze beter 'uitslapen' omdat ze er pas laat inlagen.
Maar goed je kunt nu beginnen thuis met 'trainen'.
Je zult een paar keer naar haar toe moeten s morgens om het haar te vertellen maar goed hier lukte het met die leeftijd dus nog niet....succes

Emmawee

Emmawee

08-04-2009 om 16:29

Plan van aanpak

1. Maak voor jezel heel duidelijk wat je kind wel / niet mag als het lampje nog uit is. Wel 'lezen', niet spelen, wel 'praten' (met knuffels) niet roepen naar jullie.
2. Schat in hoeveel protest het op gaat leveren.
3. Wees er zeker van dat je het zo wil en dat je het protest kunt doorstaan.
4. Leg het uit en hou het vol.
Hoe vaker je het doet (ook thuis) hoe sneller je kind eraan went.
Hier doen we het andersom. Blik heeft een nachtlampje en die gaat uit om 6.15. Dit was vooral bedoeld om hem 's nachts in bed te houden. Dat heeft 's nachts en 's ochtends heel wat strubbelingen gekost in de eerste periode, maar nu gaat het goed.
Toen ik laatst (met de zomertijd) vergeten was om de tijdschakelaar terug te plaatsen, kwam hij om 6.30 uit bed om te melden "de maan doet raar". Verder probeert hij het nog wel hoor. Gisteren zei ik: "Nee Blikkie, terug in bed. De maan is nog aan." Zegt 'ie : "Ik wil ALVAST in het grote bed liggen!" De boef.
Groeten, Maw.

Linda99

Linda99

08-04-2009 om 17:38

Wekker

Wij hadden ook een lampje op tijdschakelaar. Maar als kindlief wakker werd viel het kwartje simpelweg niet over wat nu de bedoeling was. Tot ze voor d'r 3e verjaardag de KidSleep wekker kreeg. De wekker werkt met 2 plaatjes, 1 van een konijn wat wakker is en 1 van een konijn wat slaapt. Werkt echt super. Elke ochtend als ze uit bed komt is het: mama konijn is wakker! Dan mag ik er ook uit

Hij is vrij prijzig maar ze hebben ook een goedkopere reis-variant. Voor ons is ie z'n geld in elk geval dubbel en dwars waard!

Laminaat

Laminaat

09-04-2009 om 11:18

Te jong

Lampje,

Ik vind een kind van 2,5 te jong om een uur zelf bezig te moeten zijn. Met een broer of zus erbij is dat nog wel gezellig, maar in je uppie 's ochtends jezelf bezig moeten houden; dat vind ik teveel gevraagd.
Maar misschien kan je haar waak-slaapritme in de weekends en vakanties wat verschuiven?
Laminaat

Indd te jong

Hier was Thein nog net geen 2 toen we ook naar de camping gingen met caravan, maar het was heel moeilijk om zijn ritme te verschuiven. Hij had zijn ritme en tja daar passen wij ons nu nog steeds eigenlijk aan. Ook op de camping was het vaak 6 uur dat meneertje recht op in zijn bedje stond en riep. Dan namen we hem nog eventjes lekker in bed, tv aan en ff rustig de dag beginnen. En pas een uur later gingen we de dag beginnen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.