Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
lwe

lwe

30-06-2020 om 08:14

Peuter 25 maanden praat amper, raakt gefrustreerd

Hoi allemaal,

Ondanks dat er wel meer posts over dit onderwerp hier staan, wil ik toch ook graag even 'mijn ei' kwijt en jullie ervaringen horen.

Ons zoontje is 25 maanden en een hartstikke leuk joch. Hij was eigenlijk altijd blij en lief. Echter is dat de laatste tijd wel wat aan veranderen. Hij praat nog amper tot niet, wat hem dwars zit.
Hij is met 17 maanden pas gaan lopen, binnen de kortste keren was dit rennen en is hij loeisterk. Het liefst klimt hij de hele dag, loopt hij via de glijbaan omhoog (ipv via de trap) etc etc. Wat dat betreft een echte jongen dus.

Echter...ik maak mij zorgen. Omdat hij dus amper tot niet praat, en de woordjes die hij eerst wel zei weer lijkt te vergeten. Hij begrijpt ons overigens wel hartstikke goed. Echter het niet kunnen communiceren in combinatie met druk zijn zit hem nu dwars. Hij is te druk op de opvang, want andere kindjes willen niet altijd stoeien etc. Daardoor begint hij dan wel te meppen of trekt hij aan haren. Puur omdat hij wil spelen heb ik het idee, maar dit niet goed kan uiten.

Helaas heeft hij voor een boekje lezen geen tijd, hij slaat alle pagina's zo snel mogelijk om . Bouwen met speelgoed kan hij wel erg goed, of bv 100x kleurpotloden uit de doos halen en weer erin doen. Ook de Ipad en TV doen hem goed, daar kan hij dan wel weer rustig naar kijken .

Hij heeft sinds 8 maanden een babyzusje, dus hij krijgt niet atlijd de aandacht die hij eerst wel gewend was. Dat is voor hem ook wel eens lastig denk ik.

Maar goed, nu ben ik mezelf gek aan het maken. Heeft hij autisme? ADHD? Is er iets anders aan de hand? Geen idee. En misschien wel niet. Maar misschien ook wel? We gaan sinds 2 weken naar een logopediste, maar ik maak mij gewoon zorgen. Hoort vast en zeker soms bij moeder zijn, maar het is zo lastig .

Wat zijn jullie ervaringen? Herken je je hier in? Tips? Alvast ontzettend bedankt!

Groetjes

Yaron

Yaron

30-06-2020 om 08:40

Gehoor

Is zijn gehoor al getest? Onze zoon ging ook niet praten, maar ik dacht dat hij alles wel hoorde, reageerde meestal ook wel als ik hem wat vroeg, maar bij de kno arts bleek dat hij heel weinig hoorde. Nadat zijn neus-en keelamandelen waren verwijderd ging hij eindelijk praten.

Triva

Triva

30-06-2020 om 09:32

Ook

een échte jongen neemt het trappetje vd glijbaan, stoeit niet en trekt niet aan haren. Je moet dit niet goed praten omdat het een jongen is.

Ik herken het van mijn jongste, die bleek eind groep gigantisch veel last van dyslexie te hebben.

Geef hem de woorden door te zeggen: vind je het jammer dat X niet met je wil stoeien? Stoeien doe je (bijv) alleen met pappa met onze afspraken. Niet met de andere kindjes. Ja ik snap dat het spannend is om aan de verkeerde kant van de glijbaan omhoog te gaan maar dat is gevaarlijk omdat.... Ik etc.

Verder heb ik een poosje met stickers en beloningen gewerkt toen mijn jongste ook de jongste was van alle buurkindjes die allemaal verbaal veel sterker waren en hij dus alleen door te slaan gehoord werd. Steeds woorden geven dus en slaan bestraffen of goed gedrag belonen.

Kadotje

Kadotje

30-06-2020 om 09:43

Ook

een echt meisje (mijn meisje) liep via de glijbaan omhoog, kegelde soms jongetjes omver en zat op voetbal.

Mijn zoon deed dat allemaal niet en is toch ook een echte jongen.

Misschien een beetje een flauwe reactie van me -want off topic- maar ik struikelde toch over 'het is dus een echte jongen'.

Marie

Marie

30-06-2020 om 10:13

Wat voor groep op kdv?

Het laat praten en daardoor gefrustreerd zijn, herken ik wel wat van onze jongste. Op de babygroep (0-2 jaar) was het niet echt nodig en onze oudste praatte de hele dag, dus daar kwam ze toch niet tussen. Dus waarom moeite doen?
Maar ja op de peutergroep, was ze met 26 maanden naar toe ging, werkte dat niet meer. Dus wat doe je dan als het met woorden niet lukt? Ja dan moet je het maar fysiek oplossen door te knijpen e.d. Ik schaamde me dood. Wat zouden de andere ouders wel niet van ons denken. Ik heb er wel altijd open over gepraat tijden de koffie met ophalen enzo. Gelukkig wist de leiding (jarenlange ervaring) me/ons gerust te stellen. Het zou vanzelf goed komen als ze beter zou gaan praten en voor haar gevoel niet tegen de oudere kindjes zou moeten opboksen. We hebben wel samen een eenduidig strafbeleid opgesteld, want knijpen mag natuurlijk niet. En inderdaad, toen ze beter ging praten en de oudsten naar school gingen, was het knijpen en slaan ook over.

Je zegt dat hij te druk is op de opvang. Dat is je zomaar meegedeeld? Heeft de leiding ook oplossingen aangedragen? Wat doen zij als je zoontje iets doet wat niet mag? En wat doen jullie als ouders?
Hebben jullie daar al met de leiding over gesproken?

Over het bij de glijbaan oplopen. Dat doen alle ondernemende kinderen volgens mij. Dat moet dus ook bij allemaal gecorrigeerd worden (Resultaat is wisselend....).

Over het geen boekjes willen lezen. Dat herken ik ook. Jongste bleek met 4 jaar een bril nodig te hebben (achteraf met 3 jaar al). Toen kon ze ineens wel rustig een boekje bekijken. Toen werd het leuk, omdat ze het nu goed kon zien.

Mijn advies is in elk geval ook om eventueel de oren en ogen na te laten kijken, maar het kan ook nog vanzelf goed komen.

lwe

lwe

01-07-2020 om 19:20 Topicstarter

antwoord

Ik heb niet geprobeerd om anderen te veroordelen door 'echte jongen' te zeggen, maar in in onze omgeving zegt iedereen dat nou eenmaal tegen ons. "Ach meid, je hebt echt een jongen!'. Toevallig in onze omgeving ook heel veel meiden....En natuurlijk kunnen meiden ook zo zijn. Alleen in onze omgeving dus niet. En natuurlijk voed ik hem op en veroordeel ik het. Maar dat maakt het niet makkelijker.

Gehoor niet laten testen, maar hij verstaat alles prima. Dus is daar dan wel reden toe? Overigens laat hij een koptelefoon zo ongeveer 5 seconden op, dus ik heb geen idee hoe ze dat zouden kunnen testen?

Wat betreft de vraag over het kdv; hij zat dus bij een gastouder. Daar zaten alleen een paar meisjes toevallig. We gaan nu over naar een kdv, alleen duurt het nog wel een paar maanden voor er plek is. Helaas... In ieder geval bedankt voor jullie tips, ik weet het ook gewoon even niet meer..

Gehoor

Ik dacht ook dat mijn dochter prima kom horen toen ze een jaar of vier was. Praten kon ze als de beste! Tot ik een keer achter haar stond en vroeg of ze een paaseitje wilde. Ze reageerde niet dus ik tikte haar aan en vroeg "hoor je me niet?". Toen zei ze: ik zag je lippen toch niet. Bleek dat ze kon liplezen en een gehoorverlies had van meer dan 50%. Het verklaarde ook haar onrust op school, ze kon het allemaal niet volgen. Keel- en neusamandelen zijn verwijderd en ze kreeg buisjes. Ik zal nooit die eerste week vergeten, ze schrok van alles: de quookerkraan, stofzuiger, deurbel, dat hoorde ze eerst allemaal niet, ze werd doodmoe van al die geluiden. Dus ik zou toch even laten testen. Het feit dat hij een koptelefoon 5 seconden ophoudt is toch geen reden dat niet te doen? Daar hebben ze echt wel trucjes voor.

Iwe

"en de woordjes die hij eerst wel zei weer lijkt te vergeten."
Dit hoort eigenlijk niet in een gezonde taalontwikkeling. Op basis van jouw verhaal kunnen wij uiteraard geen conclusies trekken, maar dit triggerde me. Lang niet alle taalontwikkelingen verlopen hetzelfde, maar woordjes weer kwijtraken, is erg opvallend. Ik zou hem aanmelden bij een audiologisch centrum. Daar wordt hij gezien door verschillende disciplines, wordt bijv ook het gehoor nog eens heel goed bekeken, maar ook wordt hij dan gezien door een pedagoog etc. Wie weet is er niks aan de hand, maar áls er iets aan de hand is, is vroegtijdige onderkenning erg belangrijk. Er is nog zoveel mogelijk.

NB bij mijn zoon van bijna 2 zagen we ook dat de taalontwikkeling erg langzaam op gang kwam. Daarnaast raakte hij eenmaal geleerde woordjes weer kwijt. Voor ons reden om idd naar een audiologisch centrum te gaan waar we goed geholpen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

01-07-2020 om 23:59

Inderdaad gehoor

Mijn dochter bleef ook achter met spraak, ook zo oud als jouw zoon. Ze was minder vlot met taalgebruik dan haar oudere zusje. Ze bleek inderdaad niet goed te horen, ze verstond veel woorden dus niet goed. Ze kreeg buisjes. Mán wat een verschil daarna! Ze haalde de achterstand heel snel in.

nvo podcast

Weet niet of je hier iets aan hebt, maar bij het lezen van je verhaal herinnerde ik mij de podcast die ik laatst hoorde van Martine Delfos..Het gaat over een jongetje van 3 jaar wat niet praat en de ouders zitten met de handen in het haar en komen bij haar in de praktijk. Je kan het vinden op spotify (of misschien online) en dan NVO podcast en dan aflevering 1 "in gesprek met..." ik vond het zeer interessant.. Zij heeft het over hoe je als ouder kunt communiceren met je kind. ongeveer rond minuut 34 begint het stukje .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.