Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter die babybroertje steeds plaagt

Ik heb een zoon van 3 jaar en een baby van 10 maand. Mijn zoon van 3 is constant zijn broertje aan het plagen. Als baby ergens mee speelt, dan komt grote broer er aan en duwt hem weg, duwt ze handen weg, neemt speeltje mee en soms in de ergste gevallen is het heel hard duwen, drukken en schoppen(gebeurt gelukkig niet zo vaak). Hij maakt er op dit moment er een beetje een dagtaak van om zijn broertje te plagen. Ik reageer er dus steeds op en zeg steeds dat ze samen moeten doen, maar het wordt alleen maar erger. Het is trouwens ook zo dat babybroer ook graag met grote broer speelt, maar ja die wil dat niet altijd. Laten we zeggen dat ze erg gewild naar elkaar toe zijn. Alleen mama wordt er een beetje moe van om hier zoveel energie in te steken.
Mijn vraag, hoe doen jullie dat? Hoe gaan jullie er mee om? Hoe pak je dit nu aan.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
marie

marie

24-11-2009 om 15:51

Box?

Hallo
Ik mis de box in dit verhaal?
Kun je de oudste ook heel goed in "parkeren" als hij vervelend is.
En voor de jongste is ook een veilige plek waar hij rustig kan spelen.
Voor samen spelen zijn ze gewoon allebei nog te jong.
succes

Talia

Talia

24-11-2009 om 21:58

Tips?

Punt 1: niet verwachten dat ze samen spelen
Punt 2: goed kijken, want heel vaak doet babybroertje (onbedoeld) ook dingen die grote broer dwarszitten. Het helpt een peuter vaak erg als hij merkt dat de ouders dat zien.
Punt 3: duwen en afpakken mag nooit. Ik weet niet wat bij jullie de consequentie is voor ondeugend gedrag, maar die zou ik juist dan toepassen.
Punt 4: Dit doe je vast al, maar heel veel complimenten voor als het goed gaat en niet te veel woorden besteden aan de momenten dat het niet lukt (wel ingrijpen, niet te belangrijk maken).

Groet, Talia

dc

dc

25-11-2009 om 06:51

En grote broer bij dingen betrekken

Behalve de vorige tips (zoals de box is enkel voor de baby en verboden toegang voor het oude kindje), heeft het hier heel erg geholpen om de oudste uit te leggen wat ik deed met de baby en te laten helpen. Helpen met fles klaar maken, doekjes aangeven bij het verschonen, en hem de hemel inprijzen dat hij zo lief is voor z'n kleine broertje.

En oppassen met alleen laten. Je oudste is nog veel te jong voor verantwoordelijk gedrag tegenover een baby.

thein

thein

25-11-2009 om 09:41 Topicstarter

Niet samenspelen

Ik weet dat een peuter en baby niet samen kunnen spelen, dus dat is het punt niet. Ik wil niet dat ze gaan samenspelen, ik wil dat mijn 3 jarig zoontje zijn broertje van 10 maanden met rust laat. Alles wat mijn zoontje van 10 maand pakt, pakt oudste broer weer af. Dus mijn 10 maanden oude zoontje, krijgt de kans niet om zelf te spelen.
Box is een goed idee, moet ik meer gaan toepassen. Alleen box vind zoontje niet heel erg leuk.
Uitleggen, helpen wordt al toegepast, prijzen en belonen ook.
Nog meer tips?

Talia

Talia

25-11-2009 om 11:58

Onduidelijk?

Thein zegt: "Ik reageer er dus steeds op en zeg steeds dat ze samen moeten doen, maar het wordt alleen maar erger." Misschien moet je dan wat duidelijker zijn over hoe je reageert als het gebeurt, het is mij in elk geval niet duidelijk.

Groet, Talia

Mariska

Mariska

25-11-2009 om 12:25

Thein

Je zegt dat je wilt dat je zoontje van 3 zijn babybroertje met rust laat. Best lastig want je oudste vindt dat wat zijn broertje doet/heeft erg interessant en wellicht dat jaloezie een rol speelt?

Als dat laatste volgens jou ook meespeelt is het belangrijk hoe jij reageert. Als jij afwijzend op zijn gedrag reageert voedt dat de jaloezie: "mama vindt mijn broertje liever dan mij..."

Ik denk dat het creeren van eigen speelplekjes belangrijk is. Je jongste in de box met speelgoed waarmee hij zich kan vermaken en de oudste mss een eigen tafeltje met stoeltje, of aan een grote tafel (zodat de jongste niet bij zijn speelgoed kan komen).

Ik schat in dat je oudste graag - op zijn manier - met je jongste wil spelen. Misschien helpt het als je er op die manier naar kijkt? Als je oudste iets wil afpakken dan zeggen: wil je met je broertje spelen? Dat kan maar dan mag hij dat speeltje en dan neem jij die... Het op die manier begeleiden ipv bestraffen.

thein

thein

26-11-2009 om 19:40 Topicstarter

Indd jaloezie

Het is indd jaloezie.
Wat ik nu doe is jongste wat meer in de box
Oudste mag met zijn thomas trein en spelletjes aan de grote tafel spelen
En ik leg uit aan de oudste dan hij niet alles af kan pakken en dat zijn babybroertje ook ergens mee mag spelen.
Ik ga nu ook regelmatig even op de grond spelen met ze en dan mag de oudste blokjes stapelen en de jongste mag ze weer slopen en dat is dan wel akkoord voor de oudste. Oudste vraagt wel veel aandacht, altijd al.
Ik heb een hele tijd knutselwerkjes gedaan met oudste als jongste op bed ligt maar dat is de laatste tijd er een beetje ingeschoten, ga ik zekers weer oppakken
Verder willen we op de zolder een speelplek gaan maken voor de oudste zodat hij daar ook een eigen speelplek heeft.
Volgens mij kom ik zo al een heel end.

*bella*

*bella*

27-11-2009 om 23:22

Speelplek

Die speelplek is een super idee, maar verwacht er niet teveel van. De meeste 3 jarigen willen helemaal niet afgezonderd spelen. En als je zoon een kind is dta veel aandacht vraagt dan acht ik de kans klein...ik zou het hem enthousiast presenteren maar hem niet daarnaar toe gaan sturen om te spelen, ik denk dat je het probleem dan groter maakt.
Misschien is dta ook wel de reden, dat hij veel aandacht nodig heeft. Misschien levert het hem veel aandacht op, het klieren? Let er dan op hem meer te geven op andere momenten en minder op die momenten. (corrigeren kan ook heel kort en krachtig)
Wat ik deed was ook wel een poosje de oudste voorrang geven bij speeltjes, zeker toen het jongste nog niet deerde. Maar wel iets anders teruggeven! Zo leerde oudste dta jongste ook een persoontje was met gevoelens waar we aan tegemoet moesten komen, al vond ze nog alles leuk. Voor wat, hoort wat. Bovendien is dta veel omslachtiger dan zomaar afpakken, je moet iets boeiends voor de ander zoeken. Dan stopt het afpakken voor de lol (klieren) wel, en wordt het alleen nog maar bij echt gewild speelgoed gedaan. En uiteraard verboden gebieden voor jongste, daar smullen oudere kinderen van. Nu was mijn oudste vrij snel met lego bezig en dat deed hij dan bijv aan tafel daar kon zusje weer niet bij.

thein

thein

28-11-2009 om 13:19 Topicstarter

Bella

ben het helemaal met je eens wat je schrijft.
En dat voorrang geven moet ik zekers onthouden.

Het gekke is, we hebben vanochtend met z'n tweetjes pepernoten gebakken en dan gaat alles prima. Zodra babybroertje erbij kwam, was het drama. Constant bemoeien,waar hij wel en niet aan mag zitten, mij de tong uitsteken enz enz.
Positief blijven

Maartje

Maartje

30-11-2009 om 21:57

Heel herkenbaar

tjonge het lijkt wel of je mijn situatie beschrijft

Ik heb 2 jongens van 3.5 en 1 jaar..de oudste is een ventje dat veeeel wil samen spelen en veeel uitdaging nodig heeft..een ondernemend, bewegelijk, sociaal lief kind maar hij doet zijn broertje vaak pijn, duwen,knijpen, krabben,met zijn voeten hem wegduwen..zucht om moederloos van te worden.

De box is idd een uitkomst
Op de tafel met thomas de trein spelen ook.

Wat ik nog als tip kan geven is je zoontje uitleggen hoe hij wel met zijn broetje om kan gaan, door b.v te aaien en te kietelen..hier word "kiekeboe" achter het gordijn vaak gespeeld.
Ik grijp pas in als de jongste begint te piepen/huilen..vaak ziet het er harder uit dan het werkelijk is.
Een beloningssysteem met stickers van Thomas trein, als hij 1 uur of half uur lief is geweest voor zijn broertje..en dingen die je niet wil zien benoemen, je mag niet slaan, niet duwen ect, dat doe je toch niet want jij bent de grote broer!
Als je 10 stickers hebt dan mag je een lolly of iets anders.
Opdachtjes geven, omdat hij de grote broer is.

Nou ja het gaat niet altijd goed..tis voor mij ook zoeken...hopelijk heb je hier wat aan.

thein

thein

01-12-2009 om 09:09 Topicstarter

Bedankt maartje

zoals jij jou oudste beschrijft...is precies mijn oudste! Wat grappig!
Hij begint weer liever te worden trouwens. Hij ging zondag zijn frikandel delen met zijn broertje en begint echt weer dingetjes aan zijn babybroertje te geven. Ik ben ook weer begonnen met de oudste om lekker te knutselen en dingen alleen met hem te ondernemen en ik denk dat dit ook positief bij hem aankomt. Nog even en dan gaat hij lekker naar de basisschool en dan heeft babybroertje weer alle ruimte om lekker thuis te spelen.

Maartje

Maartje

01-12-2009 om 21:06

Wat lief

Ja idd grappig..soms he ik het idee dat mijn zoonje de enige is
Omdat hij zo temperamentvol is gaat alles met overgaven, boos, blij, verdrietig.
De afgelopen 2 maanden zat hij is een moeilijke periode en dan merk ik dat hij zijn broertje vaker plaagt..en op het moment dat ik het niet meer weet en het zat ben gaan we in een goede periode

Zoals vanavond, ik ging een flesje beneden klaar maken, en toen zaten ze samen in het ledikantje, de oudste las een boekje voor, en aaide over zijn bol..ik heb stil genoten om het hoekje.

Net als jou oudste die ineens zijn frikandel gaat delen..heerlijk om te zien.

En idd nog even en dan naar school, zie op tegen de winter, wat moet ik nu weer gaan doen? In Januari gaat hij 1 exta dag naar de psz.

thein

thein

02-12-2009 om 07:21 Topicstarter

Goh grappig

Ik zie ook tegen de winter op en Thein gaat nu ook al 1 extra ochtend naar de psz.
Thein gaat op maandag,woensdag,vrijdagochtend naar de psz en dinsdagmiddag gaan we naar de gym, alleen de donderdag en de zaterdag is altijd.....wat moet ik nu weer gaan doen?
Nu is Roan al vanaf zondag ziek....ben zo blij dat Thein dan nog de psz en gym heeft, anders zit hij ook verplicht de hele dag binnen.

Maartje

Maartje

06-12-2009 om 09:42

Idd grappig

Mijn nieuwe ontdekking was, dat er in de bieb hier een speelochtend is voor 1 euro, voor de jongste ook erg leuk hij hobbelt daar lekker rond, ben hem wel altijd kwijt tussen al die boekenstellingen

Gisteren wilde ik puinruimen thuis, kwam er gewoon niet aan toe, met 2 jongens thuis..uiteindelijk wel gelukt maar heb het gevoel dat ik handen te kort kom zo.

Ik zou bijna zeggen kom een keer op de koffie

Maartje

Maartje

06-12-2009 om 09:53

een speel o theek? daar hebben ze ook vaak speel uurtjes.
Op zaterdag naar de kinderboerderij..mm die heb ik al zo vaak gezien, zwemmen,indoorspeelparadijs.

Mijn jongste is het tegenovergestelde van de oudste echt grappig om te zien.

Verder kijk hij best veel tv (schaam) ik zoek wel uit wat hij mag zien maar hij vind het zelf ook erg leuk en het is leerzaam,ligt aan het programma.

thein

thein

06-12-2009 om 13:06 Topicstarter

Maartje

als je in de buurt woont, kom ik zo langs hoor
Wat ik ook vaak doe is op donderdag met een vriendin afspreken die ook kinderen (van dezelfde leeftijd hebben) Tja, kinderboerderij,speelparadijs,wandelen in de bossen, naar de speeltuin en wat hij nu ook heel goed kan is aan de voorkant spelen op de stoep met zijn fiets of bolderkar. Allemaal leuk, maar vele activiteiten zijn buiten en tja helaas is nederland erg regenachtig en ik zit met mijn andere zoontje die nu net erg ziek is geweest (dus niet naar buiten kon) en heel veen slaapt in de ochtend. Dus er moet ook gewoon binnen worden vermaakt. Gelukkig is het wel een knutselkont, maar ja altijd samen met mama he.
O en tv? Niet langer dan 1 uur per keer, want hij wordt er stierlijk vervelend van

Maartje

Maartje

13-12-2009 om 12:51

Hoi

Hoi hoe gaat het nu met de oudste?

Ik moet zeggen dat het hier de laatste dagen super gaat Ze spelen lief met met zijn tweeën.

Ik woon in zuid-holland ---hellevoetsluis...jij vast in Groningen

Goh dat hij al een beetje alleen buiten speelt, hier gaat dat niet een sloot en een parkeerplaats voor de deur.
Achter hebben we een pleintje met een speeltuin,dan kan hij via de achterdeur daar naar toe..maar alleen? hij is daar nog net te jong voor, en te ondernemend denk ik.

Verder zijn de jongens regelmatig in de nacht wakker, best vermoeiden.tandjes, dromen
Groetjes

thein

thein

14-12-2009 om 12:08 Topicstarter

Verbazend goed

Het gaat verbazend goed. De oudste kan alleen de jongste nog niet echt met rust laten, maar het is nu meer spel geworden. "pak me dan als je kan", tikkertje,verstoppertje en achterelkaar aan kruipen zijn nu van die spelletjes die hij veel doetSAMEN met zijn broertje!. Ik merk wel dat de oudste nog steeds moeite heeft met zelf spelen(maar dat had hij ook voordat broertje er was), zodra de jongste er is,is er meteen interactie en is meneertje meteen de jongste aan het uitdagen. Erg leuk om te zien en af toe ben ik de oudste dus aan het afremmen en wil en eis ik gewoon dat hij zelf gaat spelen.
Waar ik nu steeds aanbots is met de slaapjes, ze lossen elkaar af en ik kom soms de deur niet meer uit. Jongste slaapt dan van 9.30 tot 12.00 en van 14.30 tot 15.30/16.00 en oudste slaapt van 12.00 tot 14.00 dus das echt balen. Vandaag heb ik de jongste expres wakker gehouden en die ligt nu lekker op bed en de oudste gaat er nu in. Hopen dat ik het ritme weer een beetje tegelijk krijg

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.