Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter en bord leegeten

Voor mijn tweejarige maak ik iedere avond een mooi bord avondeten. Maar: ik ben twee en ik zeg nee. Met enige regelmaat blijft dus dat hele bord (of alle componenten op een na) staan, liefst met een aantal geproefde maar uitgespuugde stukken erop. Vandaag ging er dus weer een bord eten de prullenbak in. Ik baal van die verspilling. Hoe doen jullie dat? Voorspellen wat ze wel en niet een lukt overigens niet, dat varieert echt per dag. 


Niet zo'n mooi bord maken. Gewoon van alles een klein beetje erop, en wat op is aanvullen. 

SnoopyIbis83

SnoopyIbis83

13-08-2021 om 18:47

Niet dwingen en kleine porties eventueel aanvullen. Kinderen lijken soms van de lucht te groeien.

hier at kind met de pot mee, soms veel soms weinig.  Kleine portie opscheppen, tweede keer opscheppen kan altijd nog. Bord hoeft niet leeg.

Wat de anderen zeggen...bordje met van alles wat. En aanvullen wat wel gegeten wordt. Dwingen nooit aan beginnen. Je wint het niet. 

Weggooien is wel zonde, daarom weinig op het bord leggen. Mijn man deed de onaangeroerde borden vaak in een bakje voor lunch.

Vanaf 4 stimuleerde ik hun leeftijd aan happen te proeven. Met 2 heeft dat echt nog geen zin. Komt vanzelf (bij de meeste) goed hoor! Vanaf 4 ging het hier steeds beter, vanaf 7 begonnen ze ook grotere hoeveelheden te eten.

Sowieso geen strijd aangaan. Ik heb van tevoren besloten dat ik me absoluut niet druk over wat mijn peuter eet en hoeveel; ik zorg alleen dat de keuzes (bijna) allemaal gezond zijn. Tot nu toe gaat dat goed! Wb verspilling - soms is het niet anders, maar inderdaad beginnen met een kleine portie en kijken wat erin gaat. Meestal maken wij een groot bord voor onszelf, en doen we voor peuter wat in een schaaltje, en vraagt ze dan zelf om wat ze nog meer van ons bord wil. Om de een of andere reden eet ze vooral graag van wat op ons bord gelegen heeft. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

13-08-2021 om 18:57

Kleine porties en niet dwingen om alles op te eten (wel niets bijvoederen van koek ofzo).

Wat bij ons enigszins hielp was een vakjesbord. In elk vakje iets: stukje broccoli, aardappeltje, stukje kip, lepeltje appelmoes. Dat maakte het wat leuker om van alles wat te eten.

Maar vooral wat hierboven al gezegd wordt: ga niet de strijd aan, helpt niet. Maak het voor jullie zelf en voor peuter geen groot ding. Succes!


Edit: en wat Renmuis zegt werkte bij ons ook zo nu en dan. Deel vanaf je eigen bord wat, dat zet ineens aan tot meer eten.

als hij niet wil eten wil hij niet eten, je kan hem niet dwingen.
Ik bewaar het meestal en kijk tussendoor nog even of hij nog een hapje wil nemen. 

Soms laat ik het gewoon even staan en laat ik hem gewoon spelen en dan ziet hij na een tijdje zijn bordje en neemt hij zelf een hap. 
Ik gooi het eten pas weg als hij bijna na bed gaat.
En als hij het niet hoeft zal hij wel vol zitten, dat is het belangrijkste.

ik begin soms met een leeg bord. Dan wijst ze zelf wel naar onze borden en krijgt ze daar wat van (betekent niet dat ze het opeet, maar dan hoef je niet een heel bord weg te gooien).

Als zowat alles elke keer weggaat ... Beginnen met 2 happen vlees, 2 happen groenten en een kwart aardappel?

Kan kind nog altijd bijvragen.

Peuters hebben niet altijd zin om te eten. Hier at dochter gewoon met ons mee. Kleine porties en als ze het niet hoefde, werd het bewaard. Wel letten wij erop dat het aanbod gezond was, we gingen geen pannenkoeken bakken drie keer per week zodat ze maar wat zou eten. En niet eten betekent ook geen toetje. En ook niet een uur na het eten klagen dat je honger hebt en iets te snacken wil. Dan warmen we wel wat op.

mijn regel destijds was: ik bepaal wat ze eten, de kinderen bepalen hoeveel. Soms was dat bijna niets, meestal n klein bordje. We begonnen met n half bordje. Wil je meer = prima. Geen trek? Ook prima. En bij later op de avond alsnog trek, ging mijn regel alsnog op: ja hoor, je kunt nog wel wat tomaatjes/worteltjes/paprika krijgen. Maar begin vooral geen strijd te leveren, want dat verlies je. Bovendien vond ik t fijn als de kinderen aanvoelden wanneer ze genoeg hadden gehad, bord leeg eten hoefde van mij niet.

Ook accepteren dat je met (jonge) kinderen nu eenmaal af en toe wat verspilt. Ik vind het wel fijn dat m’n kleuter ‘ik zit vol’ aangeeft en niet tegen heug en meug z’n eten opeet.

Verder deden wij ook altijd zo’n van-alles-wat-bord, en dan aanvullen als het er goed inging. Zoon at soms de ene dag alleen maar groente (meestal) en de volgende dag alleen maar vlees (zelden). Allemaal prima. 

herkenbaar. Ook bij die van 4 overigens. Ik leg nu van alles 1 hap erop. Dus 1 stukje vlees, 1 hapje groente, 1 hapje aardappel/rijst/pasta. Dit moet op en daarna mag ze zelf kiezen van wat ze nog bij wil. En ze krijgt niks anders na het eten dat weet ze. De ene keer kiest ze dus voor extra pasta/rijst/aardappel, meestal voor extra tomaat/komkommer en bijna nooit voor extra vlees maar zo heeft ze in elk geval het idee dat ze zelf de keuze heeft en ben ik tevreden omdat ze alles geprobeerd heeft. 

Chill
Ze worden vanzelf groot

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.