Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter hoort slechter na verkoudheid

Peuterzoon van 3 is snotverkouden geweest, en ook enkele dagen wat ziekig, maar lijkt inmiddels geheel boven Jan. Alleen lijkt hij ook slechter te horen. Hij is niet stokdoof, maar je moet harder en duidelijker praten, en ook zegt hij soms dat de muziek oid harder moet terwijl we dat beslist niet gewend zijn. Dit is nu een paar dagen zo.

Zijn neus is niet verstopt en hij klaagt niet over oorpijn (ook niet als je ernaar vraagt).

Kan ik dit nog een week aankijken of moet ik nu alvast een afspraak met de huisarts maken voor na de kerst?

Oma suggereerde neusdruppels te geven, maar ik betwijfel of dat nodig is nu zijn neus niet verstopt is (en ook niet meer loopt, trouwens, itt tot een week geleden). Zoon haat neusdruppels namelijk.

Druppels, huisarts, afwachten, of nog iets anders?

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

mijn zoon (inmiddels) klaagde ook nooit over oorpijn maar hoorde ook wel steeds slechter. Bij hem bleek het wel oorontsteking te zijn en hij heeft buisjes gekregen. Dat hielp gelijk. Inmiddels zijn ze eruit en moet ik volgend jaar maar weer naar de KNO arts want het horen gaat met sprongen achteruit.

Ik zou toch vast een afspraak maken voor na de kerst. Mocht het dan al over zijn, kun je het altijd nog besluiten af te bellen of wel gaan en het even laten controleren. Meestal kan de huisarts ook wel zien of hij net een ontsteking gehad heeft.

Ook gehad

met 1 van mijn kinderen, na verkoudheid: 'mam, wat zeg je?'
Na een paar dagen: plop, een loopoor, alle vocht kwam er uit. Is vanzelf over gegaan, maar je kan natuurlijk het beste even een huisarts naar laten kijken.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

24-12-2008 om 20:49

Gehoor

Hoi Temet,
Mijn dochter heeft net een oorontsteking gehad. Na de genezing heeft de arts haar een paar keer terug gevraagd om haar gehoor te testen. Complicatie van een oorontsteking kan doofheid zijn en er kan zelfs blijvende schade ontstaan. Maar je kunt er wel wat aan doen. Dus ik zou er zeker een arts naar laten kijken.
Groetjes, Yvon.

Temet

Temet

25-12-2008 om 10:07 Topicstarter

Huisarts

Heb inmiddels inderdaad een afspraak gemaakt voor begin volgende week.
In het begin vroeg ik me nog af of hij nu echt wat dovig was, maar inmiddels is toch echt wel duidelijk dat hij slechter hoort. Dus inderdaad maar naar de huisarts. En dan hopen dat die wat kan zien, want bij vorige gelegenheden konden ze niet goed in zijn oren kijken omdat hij zoveel oorsmeer heeft
Hoewel, kan je zoiets van buitenaf zien eigenlijk? Nou ja, dat zal die huisarts ons ook wel vertellen.

Groeten,

Temet

angel3

angel3

25-12-2008 om 20:18

Ervaring

onze zoon hoorde ook regelmatig slechter, niet altijd en soms wisten we het niet zeker. Div.malen gecheckt bij huisarts en die zag dan dat het er troebel uitzag, maar soms ook niet. Maw vocht achter trommelvliezen. Die adviseerde inderdaad neusspray (de echte en max. een week). Hielp uiteindelijk niet voldoende.
Toen hij eenmaal naar school ging begon het de juf ook op de vallen dus weer naar huisarts. Toch verwijzing naar KNO gekregen en uiteindelijk buisjes. Maar ik denk dat de arts dit niet zal doen op basis van 1 keer wat dovig na verkoudheid. Dat is vrij veel voorkomend. Maar zeker wel iets om in de gaten te houden.
Als huisarts niks ziet door oorsmeer en klacht is toch 'ernstig' zal ie missch ook doorverwijzen naar KNO. Die hebben andere apparatuur en ook kleine zuigertjes e.d
suk6

Mamvantwee

Mamvantwee

26-12-2008 om 09:46

Komt veel voor, gaat vanzelf over

Onze zoon heeft dit ook gehad, vorige maand. Na een lange verkoudheid, zelfs een dag oorpijn, was hij wel van de verkoudheid af, maar bleef ruim een week hardhorend. We hebben het aan de huisarts gevraagd en die zei dat dat heel normaal is bij kinderen: na een verkoudheid zit er nog wat vocht achter het trommelvlies. Gaat vanzelf over, en dat is dan ook gebeurd. Na een week hoorde meneer weer alles, en vroeg niet de hele dag door 'wat zeg je mama?'.

Dus geen paniek.

Mama Marjan

Mama Marjan

27-12-2008 om 09:23

Kan effe duren

Ha Temet,

Zoals in vorige reacties ook al is gezegd: na een verkoudheid kan er vocht achter het trommelvlies blijven zitten. Hierdoor kan het trommelvlies niet goed meer trillen en hoort een kindje slechter. Dit gaat bijna altijd vanzelf over en is niet schadelijk voor je kindje. Het kan er niet doof van worden en het gehoororgaan wordt niet aangetast. De normale termijn voor dit verschijnsel is weken tot maanden. verwijzing naar de KNO arts voor eventuele buisjes zijn alleen nodig als een kindje erg lang klachten houdt en zo slecht hoort dat het effect heeft op zijn (taal-) ontwikkeling. Deze conditie heet trouwens een "slijmoor" of een OME. Via onderstaande link kom je bij informatie over OME van het Nederlands Huisarts Genootschap (het is een artsenstandaard en niet specifiek voor patienten, maar ook voor patienten informatief denk ik).

http://nhg.artsennet.nl/upload/104/standaarden/M18/start.htm

Het is wel belangrijk om de huisarts even te laten kijken of het inderdaad on dit slijmoor gaat, maar op basis van het verhaal is dat wel héél erg waarschijnlijk. Geen reden tot ongerustheid dus! Beterschap!

Marjan

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.