Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter in contramine

Onze zoon van 3,5 jaar zit erg in de contramine. Is dit nu de peuter-pubertijd? Alles wat wij van hem 'verlangen' antwoord hij nee...meestal nogal hysterisch waarin wij nog rustig blijven. Ik merk dan wel vaak op, dat ik (en mijn vrouw) gaan 'dreigen'. Van als je dat niet doet, dan krijg je dit niet...bijv. Ik weet dat deze handeling niet altijd toegepast kan worden, maar worden toch vaak in deze hoek gedrukt. Vaak reageert onze zoon ook hysterisch als we iets doen, wat niet in zijn straatje past: bijv: Ik zet zijn drink beker op de verkeerde plaats, ik ga op zijn bed zitten om 's avonds een verhaaltje voor te lezen, maar als ik de drinkbeker verplaats, en ga op de grond zitten met verhaaltje voorlezen, dan is het nog niet goed, en wordt hij wild en moeilijk te troosten. Hij kan dan niet aangeven hoe hij het wel wilt en kan zich er dan maar moeilijk overheen zetten dat ik op het bed heb gezeten. Dit zijn maar enkele kleine voorbeelden. Het is zo jammer dat we in strijd 'moeten' gaan. Want dat willen we niet. Ik begrijp ook dat het meer ons probleem is, dan dat van mijn zoontje. Ik zou zo graag wat handvaten willen krijgen in de opvoeding van hem.
Tevens het zindelijk worden. Plassen is geen probleem. Maar poepen moet nog steeds van hem in de luier. Zucht.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

26-03-2011 om 16:14

Paar dingen

"Ik weet dat deze handeling niet altijd toegepast kan worden, maar worden toch vaak in deze hoek gedrukt."

Dreig nooit met iets wat je niet kunt of wilt waarmaken. Wij houden het simpel, als je niet zus of zo doet, dan ga je in de hoek. Er is altijd wel een hoek ergens te vinden. Maak het ook niet te gecompliceerd, want zo goed is hun geheugen nog niet.

Verder, neem de tijd om van te voren dingen uit te leggen. Kinderen vinden het vaak fijn om te weten waar ze aan toe zijn. Ik ga meerdere keren per dag door de dagplanning heen

Poepen niet op de wc willen is vrij algemeen. Komt wel een keer goed, gewoon aan blijven bieden.

En verder horen dwarse periodes er gewoon bij. Vat het niet persoonlijk op, hij moet grenzen leren ontdekken, en meestal komt het na een tijdje vanzelf weer goed.

jds

jds

26-03-2011 om 22:20

Laat maar 'waaien'...

Mijn dochtertje heeft die periode ook voor het grootste gedeelte achter de rug....
Ik heb haar op een gegeven moment maar lekker hysterisch laten doen en totaal geen aandacht geschonken. Ze gaat dan 5 - 10 minuten flink te keer, maar daarna komt ze op mijn schoot gekropen, vraagt dan of ik boos ben ("Ja, want ik vind het niet leuk dat je zo doet. Maar als je maar onthoudt dat ik altijd van je blijf houden?), en dan hebben we het er even over... En soms kan ze het aangeven, soms niet...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.