Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Onzeker

Onzeker

03-03-2020 om 20:27

Peuter kan zomaar ineens schaterlachen

Mijn peuter doet sinds een week of 3 iets heel geks. Zomaar ineens kan ze naar boven kijken en dan begint ze te schaterlachen. Ze knipperd dan ook een paar keer mer haar ogen en doet haar mond een paar keer open en dicht als eeb vis. Ze lacht dasr dan otnzettend hard bij. Maar echt heel hard lachen. Ze lijkt zich dan ook in een andere wereld te bevinden. Als je haar eruit roept schrikt ze ff en kan ze weer verder tot de orde van de dag. Dit doet ze een paar keer per dag en vaak ook als ze in bed ligt. De eerste paar keer gingen we erin mee; moest er zelf ook gard om lachen want tis zo'n gek gezicht. Ik maakte me er niet druk om. Nu dus wel want het begint nu wel lang te duren. Ze is nog iets te jong om haar te vragen waarom ze dat doet of waarom ze precies lacht(wordt over een paar maanden 3).

Mijn vraag is of iemand dit herkent. Ze heeft wel vaker stereotype gedrag vertoont maar meer in een bepaalde handbeweging die ze dan een poosje deed en daarna niet meer. Verder heb ik totaal niet het idee dat ze ander afwijkend gedrag of autistisch gedrag etc vertoont tis verder een heel normaal gemiddeld kind. Alleen dit vind ik nu een beetje eng worden dus hopelijk herkent iemand het.

Tip

Wacht het een paar weken af. Waarschijnlijk is dit gedrag dan alweer geluwd of zelfs helemaal verdwenen. En probeer er verder vooral weinig aandacht aan te besteden.

Eng?

Lijkt me reuze schattig, zo'n schaterlachende peuter, genieten!

skik

Dendy Pearson

Dendy Pearson

03-03-2020 om 22:06

Idd

Even afwachten. Waarschijnlijk vindt ze het zelf nogal leuk. Die bevestiging heeft ze ook bij de eerste keren gehad.
‘Maniertjes oefenen’ noemden wij dat hier. Mijn dochter heeft rond die leeftijd een hele tijd met een handspiegel gespeeld en dan zichzelf bekeken als ze bijvoorbeeld hard lachte. Zij was echt gefascineerd door zichzelf😁
Niet meer op reageren en dan gaat het vast wel weer over.

Onzeker

Onzeker

03-03-2020 om 22:25

Ik vraag me af

Waarom ze zo hard en intens lacht. Maar niet het lachen vind ik eng maar het naar boven kijken en open en dicht gaan van de mond terwijl ze schatert. Enerzijds wil ik er geen aandacht aan besteden. Anderzijds krijg ik er de kriebels van waardoor ik haal er gauw uithaal. Het is zo'n raar gezicht en ze kan er echt ff mee doorgaan.

Onzeker

Onzeker

03-03-2020 om 22:30

Haar zusjes vinden het ook vreemd

Haar zus vroeg me vandaag waarom haar zusje zo raar doet. En ik zag tante laatst ook peinzend naar haar kijken toen ze weer begon. Mijn dochter is sowieso wel een beetje een dromertje. Maar nu dat het anderen ook opvalt dat ze dit doet vind ik het een beetje eng worden.

juf Ank

juf Ank

03-03-2020 om 22:51

ik zou

Laconiek reageren, als ze het een keer gedaan heeft iets zeggen van 'Ja, ja, nu weten we het wel he?' en haar dan afleiden.

Mijn zoon had op die leeftijd ook ineens gek gedrag waar ik de eerste x erg van schok. Die reactie was voor hem een goede reden om het stevig te herhalen. Maar het lag er op een bepaald moment zo duimendik bovenop dat hij daarmee aandacht genereerde dat ik het ben gaan negeren. Zo over!
Wat hij deed was trouwens in zijn wangen/gezicht knijpen. De eerste x uit drift.

Mijntje

Mijntje

04-03-2020 om 09:21

filmen

Als je ongerust bent moet je dit denk ik toch serieus nemen. Voor ons is dit lastig te beoordelen en ik wil je niet ongerust maken, maar rare dingen kunnen ook bij een vorm van epilepsie horen, gezien de 'andere wereld' en 'bepaalde handbeweging' die je noemt. https://www.epilepsie.nl/over-epilepsie/pagina/275-3/focaal-met-verminderde-gewaarwording/
Film het eens en laat het zien aan de huisarts (of eigenlijk kan een neuroloog dit beter beoordelen)

Onzeker

Onzeker

04-03-2020 om 10:27

Mijntje

Ik heb de link met filmpje bekeken en denk niet dat het iets met epileptie te maken heeft. Juist omdat de bewegingen niet zo rustig/zenuwachtig zijn en ik zie haar er bewust in stappen. Dus dan begint ze al heen en weer te lopen en dat koppie gaat dan omhoog en dan zie ik haar alweer beginnen. Je kan haar er ook heel makkelijk uithalen. Ook denk ik niet dat het iets te maken heeft met aandacht vragen want ze doet dit ook als ze alleen is. Tis net of ze dan ff in een fantasiewereld is waar ze graag naartoe gaat. Als je haar niet afleid kan ze er heel lang mee doorgaan dus ze vindt het gewoon echt leuk. Als ze zo bezig is lijkt het alsof haar geestelijk iets mankeert en daarom vind ik het zo eng. Ook omdat het plots er ineens was.

Ben je erachter gekomen wat dit is? Dit verhaal is erg herkenbaar voor mij!

parel als je je zorgen maakt zou ik het gedrag wat jouw kind heeft filmen en naar een huisarts gaan. Je stuurt dit om 3 uur in de nacht dus ik vul zelf maar in dat het je bezighoudt

ik wil graag weten hoe het nu gaat met uw dochtertje, heb hier hetzelfde probleem. Ze kan soms zo hard lachen rennend door het huis en spelend. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.