Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Nia

Nia

03-11-2019 om 11:53

Peuter nooit tevreden

Hallo allemaal,

Wij hebben een dochter (Anna) van 2,5 jaar en een zoontje (Ivar) van bijna 6 maanden. Beide kinderen waren (zijn) makkelijke baby's op het slapen na gelaten.

Mijn vriend en ik wonen in het VK, Ik studeer part-time en mijn vriend werkt fulltime. De zorg ligt voornamelijk bij ons. Anna gaat 1x per week naar een gastouder en een ochtend in de week naar een speelgroep. Ivar gaat een ochtendje naar zijn grootouders. Als ik studeer, zorgt mijn man voor de kinderen. Onze kinderen worden tweetalig opgevoed maar Anna geeft een duidelijke voorkeur aan het Engels. Ze krijgt alleen Nederlands te horen van mij.

Nu vind ik mijn dochter vaak erg ontvreden. Ze lijkt in niets plezier te hebben. Ze mag van mij s'ochtends altijd even tv kijken als ik het onbijt klaar maak en onder de douche stap. Als ik na het onbijt met haar een spelletje/puzzel probeer te doen is ze vaak ongeintresseerd, ook vind ze voorlezen vaak niet leuk, samen kleuren is ze binnen 5 minuten klaar mee. Vaak vraagt ze of ze weer tv mag kijken.

Ze vind ballet prachtig dus ik heb haar opgegeven voor een peuterklasje. Toen we aankwamen begon ze heel raar te schreeuwen en over de vloer te dweilen. Absolute desintresse in de 'les', ik heb geprobeerd haar op een afstandje te houden en gerust te stellen maar niets leek te werken.

Met andere kindjes spelen vind ze vaak wel leuk en ik probeer ook vaak met andere moeders af te spreken maar als ik erbij ben kan ze zich ook erg afzetten, schreeuwen, niet willen lopen of speelgoed delen. Maar ze kan zich ook als een engeltje gedragen en soms vraagt ze aan de moeders of ze met hen mee naar huis mag. Ook gaat ze soms bij andere mama's op schoot zitten of zegt mama tegen hen. Ze is ook gek op haar grootouders en wil vaak niet naar huis komen. Als haar vader thuis komt dan probeerd ze zijn aandacht volledig op te eisen of ze vraagt hem weer om de tv aan te zetten. Soms vermoed ik dat de communicatie tussen ons stroef verloopt vanwege haar voorkeur voor het Engels? Zou dat een oorzaak kunnen zijn? Of zou de ontevredenheid nog een oorzaak kunnen zijn van de komst van haar broertje? (die uiteraard ook aandacht vraagt). Of het slaapgebrek waar ze meestal aan lijd?

Ik zou zo graag de tijd die we samen hebben positief willen besteden, hoe verander ik dit? Het maakt mij erg verdrietig om soms de dag af te sluiten met het gevoel dat het hoogtepunt van haar dag een tv-programma - of de tijd dat ze bij iemand anders was.

Mijn excuses voor de spel en grammatica fouten, mijn Nederlands is niet meer wat het geweest is.

Hopelijk heeft er iemand tips?

Lanza

Lanza

03-11-2019 om 12:57

Klinkt

als een heel normale peuter. Dat gedrag hoort bij deze leeftijd. Ze zet zich tegen jou af, omdat ze zich veilig voelt bij jou. Als ze veel bij anderen is geweest kan dit het gedrag versterken, omdat ze dan alles wat ze heeft opgehouden bij anderen er bij jou uitgooit. Heel normaal.

Je verwacht te veel van haar. Je zal zien dat tegen de tijd dat ze richting de 4 jaar gaat, alle dingen die je nu noemt beter gaan.

Mijntje

Mijntje

03-11-2019 om 14:38

hondsvermoeiend

Slaapgebrek zorgt voor meer jengelen, nieuw broertje zorgt voor (negatieve) aandachtrekkerij (als het maar aandacht is, positief of negatief) Op die leeftijd hebben ze nog een kort spanningsboogje, dus voorlezen/spelletje doen/peuterklasje is maar kort interessant, dat wordt vanzelf langer. Bij andere mensen zijn kinderen idd vaak veel keuriger opgevoed, bij jou kan ze een potje breken, kan ze zich laten gaan (er wordt immers toch wel van haar gehouden)
Misschien kan je haar aandacht trekken doordat ze zich nuttig voelt: samen koken of bakken, samen de was ophangen. Of samen dansen, zingen, naar de kinderboerderij/speeltuin.supermarkt (niet als ze moe is), laat haar zelf boekjes uitzoeken in de bibliotheek. Het is zo'n leuke leeftijd, maar hondsvermoeiend Zeker ook omdat jullie ook een slaapgebrek hebben en nog een baby'tje.
Ik ging 'kindertjes ruilen' met een andere moeder, zodat mijn kind een speelkameraadje had van z'n eigen leeftijd, is misschien een tip.
Dus volgens mij zit het em totaal niet in dat ze geen zin heeft om Nederlands te praten of jou als moeder minder lief vindt dan al die andere volwassenen, echt niet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.