Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter slaapt niet en drinkt te veel melk

onze peuter van 3 wil sinds enige tijd niet meer in zijn eigen bed in slaap vallen. We hebben een vaste routine: melk-tanden poetsen-verhaaltje lezen- en dan viel hij in slaap. Nu vraagt hij om nog een verhaaltje, nog een flesje, nog een plasje op de wc, een pleister, het houdt nooit op. Hioj wil ook niet meer in zijn eigen bed slapen, maar alleen bij ons. Hij lijkt ook nachtmerries te hebben.
Hij slaapt nu nog niet (22.00 uur) en ik ben zo boos op hem. Dat is slecht, ik weet het, maar ik ben ondertussen elke avond op van de zenuwen als ik hem naar bed moet brengen. Ik heb er een grote hekel aan gekregen. Wie herkent dit?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

28-08-2011 om 02:27

Ritueel

Het is heel normaal op die leeftijd om te proberen tijd te rekken. Dus, zorg dat je een ritueel hebt dat de wc erbij heeft, en wees dan verder kordaat. Nee zeggen kan en moet, anders gaat het steeds weer verder. Op een gegeven moment stug gelijk weer in bed leggen, zonder iets te zeggen als hij eruit komt. In het begin van deze fase wacht ik het kind altijd boven op

Na zo'n 2 à 3 avonden hebben mijn kinderen het weer door en gaan ze gewoon slapen. Al slaapt mijn jongste sinds een tijd met licht in gang aan en deur op een kier. Maar daar stoort hij mij niet mee, dus vind ik niet erg.

Ritueel

indd vasthouden aan je ritueel en ook even kijken of je kindje het prettig vind om met de deur open te slapen. Bij beide kwamen we hier achter in de peuterleeftijd. Ook hebben ze allebei een nachtlampje. Hier mag de jongste ook altijd 1 speelgoedje meenemen naar bed en tijdens het spelen valt hij dan in slaap.
Ik heb toen de keuze gemaakt dat ik liever heb dat hij speelt in bed en rustig is dan een uur ligt te huilen.
Ik weet precies hoe je je voelt, die frustratie en waarom doet hij me dit aan. Maar volhouden aan jullie vaste ritueel en kijken naar je kindje is het beste.

Sascha2

Sascha2

28-08-2011 om 07:42

Herkenning

Ja hoor, ook hier kinderen die dat rond die leeftijd deden/doen. Wat helpt is wat dc ook aangeeft. Heel kordaat en zonder twijfel je kind terug leggen. De eerste keer zeg ik tegen het kind dat het terug naar bed moet omdat het slaaptijd is. Daarna leg ik het kind terug zonder contact te maken: ik zeg niets en ik kijk niet naar het kind. En dat werkt verbazingwekkend goed. Het duurt meestal een avond of twee en dan is het al een stuk beter.
Mijn ervaring is dat als je blijft praten met je kind, al dan niet boos, je kind krijgt waar het op uit is, nl aandacht.
Sterkte en succes, want o ik herken je boosheid en frustratie.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-08-2011 om 08:20

Twee smoesjes

Onze dochter had dat ook zo rond de drie jaar. We hadden een vast ritueel: boek voorlezen op de bank, dan wc, tanden poetsen, naar bed. Op bed nog een liedje (1, niet 15) en een dikke knuffel. Klaar. Ze mocht van ons dan nog twee keer een smoesje hebben (nog een keer plassen - soms moest ze echt nog een keer, gek genoeg - of een slokje water of nog een knuffel). Bij het tweede smoesje zeiden we: bij het volgende smoesje worden we boos. Omdat we er allebei heel strak de hand aan hielden, werkte dit goed. Dochter had wat speelruimte met die twee smoesjes, maar wist precies waar ze aan toe was.
Sterkte hoor, lijkt me heel akelig om zo tegen het bedritueel op te zien.
Groetjes
Massi

Herkenbaar!

Volgens mij is dit voor veel ouders herkenbaar! Consequent zijn helpt idd! Wat ik ook wel eens deed als ik niet zeker wist of t echt angst of tijdrektaktiek was...met een boek in de deuropening zitten lezen. Met daarbij de voorwaarde/afspraak dat mijn zoon of dochter bleef liggen met de oogjes dicht. Dag daarna net op de gang... Dag daarna op onze kamer... En dan gewoon weer fijn beneden!

Maar t blijft uitproberen wat helpt! Even nog leZen in bed doen we ook met onze zoon. En mijn dochter is dol op zingen,daar zetten we soms ff muziekje aan!

Laatste tip: verander de indeling van zijn kamer (m n bed op een andere plek) of verander t bedritueel!

Veel succes!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Boos zijn

Ohja en peuters zoeken grenzen op en kunnen daarin zo ver gaan dat je boos/geïriteerd wordt. Ook dat gevoel herkent bijna elke moeder wel, denk ik. Wat ik geleerd heb is om dit 'spel' van onze peuter te herkennen en voordat ik boos wordt de grens aan te geven! ( lukt beter op dagen dat ik uitgerust ben dan ba drukke werkdagen/onderbroken nachten, hoor!)

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

hout anne

hout anne

29-08-2011 om 22:38

Consequent

Inderdaad consequent en kordaat zijn. Een vast ritueel en dan is het slapen geblazen. Betekend vaak een paar avonden constant naar boven, maar na een dag of 3-4 is het dan vaak wel over. En wat je tegen je kind zegt wordt steeds minder. De eerste keer zeg je nog: 'het is tijd om te gaan slapen, kom lekker in je bedje, weltrusten'. De 2e keer is het 'tijd om te gaan slapen, weltrusten', de 3e keer 'weltrusten' en de 4e keer of vaker zeg je niets meer en leg je je kind terug in bed en gaat weer weg. Ook niet ingaan op gepraat van je kind, dat werkt echt averechts (dat kan hooguit de eerste keer, daarna echt niet meer!)

Haal ook eerst diep adem voor je naar boven gaat en neem jezelf voor niet boos te worden, ook dat werkt averechts. Je kind voelt zich er rot door, wat slapen niet bevorderd en voor jezelf werkt het ook niet.

Hou even vol en je zult zien, in no time heb je je avonden weer terug!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.