Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter slaapt wel erg veel?

Zondag oudste kleindochter thuis gebracht na 2 nachtjes logeren, jongste lag voor middagslaapje al in bed (12.30 uur). Om 15 uur gingen we weg, kleine sliep nog. Ik weet dat ze 's avonds uiterlijk half 7 in bed liggen. Vandaag zou jongste komen, nu 10.18 uur en jongste slaapt nog ... Huidige moeders en vaders: slaapt deze kleine wel erg veel? (en deze tijden zijn geen uitzondering, vroeg in bed). Bij ons slaapt hij hooguit 2 uurtjes tussen de middag en dan 's avonds half 7 naar bed en 's morgens 7 uur wakker

Erg veel voor wat? Het is in mijn ervaring heel normaal dat de kindjes bij een ander minder slapen en vermoeider raken. Vind het dus best logisch klinken dat ze dan thuis instorten en bijslapen.

Vergeleken met mijn kinderen is het veel. Maar sommigen hebben meer slaap nodig dan anderen. 

Groeit ze goed, eet ze goed, is ze energiek als ze wakker is?

Hoe oud is het kind? Als hij elke dag pas om 10.30/11.00 uur wakker wordt, om 12.30 weer naar bed gaat tot 15.30 en dan al voor 18.30 weer in bed ligt, dan zou hij bijna 20 uur per dag slapen, dat is echt enorm veel. Maar dat kan waarschijnlijk ook helemaal niet elke dag. Bij jullie is hij veel meer wakker en ook op de opvang (als hij daar heen gaat) liggen peuters doorgaans niet zo veel te slapen. 

Hoe oud is het kindje? 
Vind het niet als veel klinken. Hier ook een slaapkop. Zoon wordt in april 2 en slaapt het liefst nog 2 keer per dag (en slaapt uit als hij kan). Als hij de kans krijgt zijn z'n slaapjes ook vaak lang. Hij Gaat wel later naar bed in de avond. 
Het ene kind heeft nou eenmaal meer slaap nodig als het andere kind. 

Chiquita

Chiquita

16-01-2023 om 10:55 Topicstarter

Ik dank jullie alvast voor de antwoorden! al gerustgesteld. Ik werd getriggerd, doordat mama altijd zegt als ik ze thuisbreng 'dan liggen ze vanavond vroeg in bed', écht altijd en dat is dus 18 uur/18.30 uur. 
Beiden groeien goed, gezellig, gaan idd ook naar dagopvang, waar ze niet of nauwelijks slapen. Ze slapen dus veel, maar niet overmatig MamaE want 20 uur slapen zou wel heel veel zijn

Ja, als ze in de ochtend vroeg er uit moeten, naar de opvang en daar niet/nauwelijks slapen, dan is het niet gek dat ze aan het einde van de dag bek af zijn en vroeg er in liggen.

Bijtje82

Bijtje82

16-01-2023 om 13:12

Mijn kinderen zijn ook echte mollen. Op schooldagen krijg ik ze met moeite uit bed. En in het weekend slapen ze met gemak tot 10 uur uit. En ze liggen alle dagen voor 8u in bed. 4/5 jaar.
Op nieuwjaarsdag hebben we zelfs uitgeslapen tot 11:30. 
Het is voor de ontwikkeling van een kind ook helemaal niet slecht om veel te slapen. Het lichaam hersteld oa en alle indrukken en emoties van die dag worden verwerkt. 

Het verschilt ook per persoon hoeveel slaap je nodig hebt. En zeker nu in de donkere periode, slapen mensen veel langer dan in de zomermaanden. Het is een heel natuurlijk proces. 

Ik zou er voor tekenen.. 😅

Onze dochter sliep als baby 20 uur per dag en als dreumes 18 uur per dag. Ik vroeg me wel eens af wanneer ze moest gaan leren lopen, praten etc. als ze altijd maar sliep. 😅 
Toen ze naar de basisschool ging, was het ineens klaar met de middagslaapjes.
Ze is nu 12, maar heeft nog steeds veel slaap nodig. Ze slaapt nog zo’n 10 uur per nacht.

Chiquita

Chiquita

19-01-2023 om 09:53 Topicstarter

Ik vind het in ieder geval fijn dat er meer mensen zijn die van die slaapkopjes hebben!
@Junio: idd, jouw opmerking maakte dat wij (en papa en mama) blij mogen zijn (kleine heeft rond 1 jaar/1,5 jaar héle slechte nachten gehad, dus ook dat hebben wij meegemaakt).

Wow........ ik wilde dat ik zo'n heerlijk slaapkopje had gehad. Dan waren de drukke dagen met hem wat beter door te komen geweest!

Denk dat mijn kleinkind's ouders jaloers zijn, evenals ik trouwens. Een periode slechte nachten zouden we voor tekenen! Mijn kinderen sliepen geen nacht door tot ze 3 waren; gemiddeld  8x per avond wakker, 10 keer per nacht er uit  geen slaapjes overdag. Mijn kleinkind dito, sliep niet meer overdag na 1.5 jaar en slaapt snachts max 9 uur, niet achter elkaar. Zorgt niet alleen voor prikkelbare kinderen, ook voor kinderen die niet goed groeien. Dus als je kleinkind het goed doet in de tijd dat ze wakker is: geniet er van 👍🙂

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.