Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuter-topic!

Een vers topic zodat we weer verder kunnen babbelen, ervaringen en tips kunnen uitwisselen over onze oh zo schattige en vlug ontwikkelende maar soms ook über vervelende peuters  



PhilDunphy schreef op 25-07-2021 om 22:09:

[..]

Nou ik heb 3 kinderen gekregen in 3,5 jaar tijd. Dus mijn portie slaaptekort heb ik echt wel gehad. Maar sinds ze alle drie consequent doorslapen, voel ik me echt helemaal gebroken als er een keer wel een slechte nacht bij zit. Zelfs als dat maar 1 korte onderbreking is, voel ik me de volgende dag geradbraakt. Dan weet ik toch niet hoe ik dat al die tijd heb gedaan

Ja die periode doorslapen hebben wij in 4,5 jaar met twee kinderen nog niet gehad 😉. 

PhilDunphy schreef op 25-07-2021 om 22:09:

[..]

Nou ik heb 3 kinderen gekregen in 3,5 jaar tijd. Dus mijn portie slaaptekort heb ik echt wel gehad. Maar sinds ze alle drie consequent doorslapen, voel ik me echt helemaal gebroken als er een keer wel een slechte nacht bij zit. Zelfs als dat maar 1 korte onderbreking is, voel ik me de volgende dag geradbraakt. Dan weet ik toch niet hoe ik dat al die tijd heb gedaan

Heeeeel herkenbaar helaas. 

Op vakantie sliepen de kids uit tot 9 of 10u.thiis was het direct weer half 7. Ugh hahaha dat was ff wennen. 

PhilDunphy schreef op 25-07-2021 om 22:09:

[..]

Nou ik heb 3 kinderen gekregen in 3,5 jaar tijd. Dus mijn portie slaaptekort heb ik echt wel gehad. Maar sinds ze alle drie consequent doorslapen, voel ik me echt helemaal gebroken als er een keer wel een slechte nacht bij zit. Zelfs als dat maar 1 korte onderbreking is, voel ik me de volgende dag geradbraakt. Dan weet ik toch niet hoe ik dat al die tijd heb gedaan

Ja, maar dat bedoelt Due ook denk ik? Als je er midden in zit 'went' het en blijk je met veel minder slaap beter te kunnen functioneren dan je ooit voor mogelijk had gehouden. Maar als je dan al weer een tijdje door mag slapen blijkt dat die ene keer opstaan voor een kind dat even piept er voor zorgt dat je doodmoe bent de volgende dag. Nu ook: ik geef 'moeiteloos' 2 nachtvoedingen en ben moe, maar kan daar prima mee functioneren. Maar als peuter dan ook nog 3x (kort) wakker is ben ik doodmoe. Terwijl dat qua wakkertijd veel korter is dan de tijd die het kost om baby 2x te voeden.  

Heidi-Forumbeheer schreef op 25-07-2021 om 21:21:

[..]

https://www.ouders.nl/forum/3-babytijd

Dank je wel! Maar dit is de link naar de babypijler toch? Ik dacht dat er ook een apart algemeen babytopic was zoals dit een peutertopic is. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen en is dat er (nog) niet. 

Fiona2021 schreef op 25-07-2021 om 21:18:

Maison, dat zou ik kunnen proberen maar ik ben dan bang dat we het haar echt aanleren. Nu hoop ik in elk geval dat ze begrijpt dat ze eigenlijk ik haar eigen bed hoort te slapen.
Ik heb haar anderhalf uur laten huilen, toen bleek ze een poepluier te hebben. Verschoond, kwartiertje gewacht en toch maar in bed genomen. In elk geval heb ik zo weer tijd om te lezen, lang leve de ereader! Ze ligt in coma naast me.

Snap ik hoor! Ik ben daar ook altijd bang voor. Maar ik ben ook steeds meer van het #teamsleep, en het lukt me ook steeds beter om te denken: eerst dit probleem/ deze fase oplossen, en als er daar weer een nieuw probleem door ontstaat deal ik daar later wel weer mee. Maar, vooral doen wat voor jullie het beste werkt en voelt! 

Maisnon3 schreef op 25-07-2021 om 22:49:

[..]

Dank je wel! Maar dit is de link naar de babypijler toch? Ik dacht dat er ook een apart algemeen babytopic was zoals dit een peutertopic is. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen en is dat er (nog) niet.

Nee, verder is er geen babytopic. Dat kun je natuurlijk altijd zelf starten

Ik wilde gisteren avond een bericht schrijven, maar ik had net 1 slok koffie op toen ik 'mama mama. Kan niet slapen' hoorde. Ze is nog even beneden geweest en daarna ben ik samen met haar naar bed gegaan. Ze had natuurlijk tussen de middag geslapen. Toen ze naar bed ging zei ze wel dat ze moe was. Ik herken het wel dat ongeduld als ze niet direct in slaap valt. Dat had ik als kind ook. Ik denk dat we moeten proberen haar te leren dat ze best nog even wakker in bed mag zijn. Maar ik weet niet zo goed hoe. Als ik naar haar toe ga dan is het alleen maar meer brullen als ik weer weg ga.

Zaterdag wilde ze gaan slapen toen ik ging koken. Veel te laat voor een middagdutje. Dat hebben we dus wel tegengehouden. Wel direct haar pyjama aan getrokken toen ze klaar was met eten.

Zaterdag was wel een hele lekkere dag verder. De hele tijd in de tuin gerommeld. Ook nog even naar de kinderboerderij geweest. Na drie geiten en een konijn vond ze het wel weer tijd voor de speeltuin. Klein drama natuurlijk toen we weer naar huis gingen.

Gisteren met de andijvie stamppot ging het eigenlijk best goed. Bij het opscheppen riep ze meteen dat het vies was en zelf wilde ze geen hapje proeven. Maar een hapje voor mama een hapje voor peuter werkte wel en toen zei ze dat het wel lekker was. Ze heeft mij nog wat hapjes gevoerd en ik haar en uiteindelijk was de meeste andijvie toch op.

Envelop schreef op 25-07-2021 om 19:51:

@hobbelster, vroeger ben ik wel vaker op kamp geweest met scouting, volleybal en eens iets vanuit de gemeente. Volgens mij is zoiets vanaf een jaar of zes/zeven leuk en mogelijk. Sowieso niet op deze leeftijd

Ja, dat dacht ik al dat het meer voor ouder zou zijn, eens kijken over paar jaar of dat iets is voor ons kind. Ze vindt het heerlijk om de hele dag andere kinderen om zich heen te hebben (maar ook wel vermoeiend, lekker dubbel, net als mama hahaha)

Navyblue schreef op 25-07-2021 om 09:35:

Ingewikkeld hè, dat (in)slapen. Doe inderdaad wat bij je past en werkt. Bij ons in bed werkt helaas niet dus wij gaan er dan elke zoveel minuten heen en 's nachts liggen we er soms naast. Maar gelukkig worden de nachten steeds beter! Heel eerlijk had ik vooraf (voor het krijgen van een kind) niet gedacht dat je er nog tot en met 2 jaar nog zo mee bezig kon zijn.

Lastig hobbelster, dat je weinig energie hebt. Ik vind de dagen met dochter ook best vermoeiend, zeker nu ze niet meer slaapt. Kan me voorstellen dat het zwaar is als je beperkte energie hebt. Van zomerkampen weet ik niks af.

We hadden het eerder al over zindelijkheid, ik heb nog een vraagje aan jullie. Dochter geeft thuis goed aan dat ze moet plassen als ze in haar blote billen loopt. Maar zodra ze een onderbroek aan heeft laat ze het lopen. Komt het vanzelf dat ze dit niet meer doet, of zijn er tips?

Voor zindelijkheid hier helaas geen tips, ons kind is sowieso laat met motorische dingen (ook lopen was rijkelijk laat) en we oefenen wel regelmatig met het plassen op de wc maar het lijkt ook of ze liever lui dan moe is en zegt dat ze liever een luier wil. Op de wc poepen heeft ze 1x gedaan op het kdv. Thuis niet. Ze had daar een leidster die het met haar veel oefende maar helaas is nu weggegaan en de vervangster lijkt er niet zoveel geduld mee te hebben. Ikzelf dus geen energie voor. Man oefent wel regelmatig met haar. Overigens laat ze het ook lopen met alleen een onderbroek aan. Dus dat vind ik niet zo'n succes nog. Ik blijf gewoon volhouden dat ze niet naar school mag als ze niet zonder luier kan. Ga ervan uit dat dat uiteindelijk effect heeft want school is vrij Magisch.

Fiona2021 schreef op 25-07-2021 om 12:23:

Hobbelster, bedankt voor je reactie. Het is zo fijn om te weten dat anderen hetzelfde meemaken. Met de oudste heb ik urenlang op internet gezocht naar oorzaken en oplossingen. Nu bij de jongste probeer ik bij mezelf de knop om te zetten en niet meer bezig te zijn met ‘hoe het hoort’ maar vooral met ‘doen wat werkt’.

Terugleggen werkt niet bij peuter, daar wordt ze wakker van en dan zijn we zo weer anderhalf uur met haar bezig voordat ze alsnog weer bij ons in slaap valt. Daarnaast is het niet alleen een probleem met inslapen, maar wordt ze ook gedurende de nacht wakker en blijft dan net zolang huilen tot ik haar bij me neem. Ze slaapt dus eigenlijk vooral in ons bed de laatste weken. Ze slaapt meestal bovenop mij, wat niet ideaal is. Maar met het hele gezin de hele nacht wakker zijn en luisteren naar gekrijs, dat is nog minder ideaal. Het voelt een beetje als kiezen tussen twee kwaden.

Fijn ook om te horen dat jij en je man niet helemaal op één lijn zitten hiermee. Bij ons is dat dus net zo. Mijn man is bang dat we haar nu leren dat ze bij ons mag slapen, als ze maar hard genoeg huilt. Maar ik ben inmiddels op het punt ‘Als ze maar slaapt’. En gelukkig slaapt ze bij ons.

Dat is dus ook mijn man z'n argument. Ik denk dat dat wel meevalt, maargoed. En idd, als ze maar slaapt; dus doen wat werkt. En als ik niet thuis ben, mag man doen wat voor hem werkt   Gelukkig lukt het ons steeds beter om de onderlinge verschillen te accepteren en elkaar daarin gewoon de ruimte te laten.

Dat bovenop jou slapen klinkt ook heel herkenbaar, dat probeert die van ons ook, maar ik vind dat toch echt te oncomfortabel. Hoofdje mag soms wel maar zodra ze slaapt leg ik haar voorzichtig op haar 'eigen' plek... lijkt me idd funest voor jouw nachtrust op deze manier! Maar snap dat je ervoor kiest als het alternatief is dat het hele gezin er last van heeft... Ze hebben ook gewoon zoveel wilskracht he! Niet normaal gewoon.

Over slapen:
Bedtijd is hier tussen 19.15 en 20.15. Maar het komt regelmatig voor dat ze tot 21.00u of langer wakker is in bed. Een aantal weken geleden was het een paar keer na 22.00u en dat vond ik toch echt niet leuk, ik heb toen een hele week lang niks aan mijn eigen avonden gehad omdat ik steeds met haar in 't grote bed ben gaan liggen. Toen hebben man en ik elkaar echt gemist, hij beneden in z'n eentje op de bank (als hij te vroeg gaat slapen, ligt hij al vanaf 4 uur 's ochtends wakkeer dus dat schiet ook niet op).
Opstaan was voorheen 6.45 (elke ochtend drama) nu heeft om 7.00u het schaapie zijn oogjes open (jazeker ook hier Sam het schaap) en komt ze mij zachtjes wakker maken, heel snoezig. Dat heb ik haar zo geleerd om zachtjes te doen. Man is dan al de deur uit. Soms wil ze dan nog even bij mij 'snoezelen' maar de laatste tijd heeft ze honger en wil ze gelijk naar beneden om te eten.

Middagslaapjes doet ze nog wel, maar max. een uur anders wordt het 's avonds te laat voordat ze kan slapen. Als baby deed ze al meerdere korte slaapjes op een dag. Ze sliep gelukkig wel al vrij snel de hele nacht door en doet dat nu meestal ook. Er zijn periodes van af en toe een week of 2 weken dat ze vaak in de nacht uit bed komt. Dan legt man haar terug en slaapt ze verder, man is dan wel echt moe. Ik ben zoals gezegd een ontaarde moeder die er niet wakker van wordt. Aangezien man toch al wakker is, laat hij mij maar liggen. Ik mag in het weekend ook bijna altijd uitslapen van hem. De schat

@Hobbelster, ik moest ook aan de kinderzomerspelen denken waar ik als kind vaak heen ging. Geen kamp, maar wel de hele dag activiteiten en spelen met anderen kinderen. Ik heb het op gezocht en in de woonplaats van mijn moeder is dat pas vanaf 6. Ik weet dat er iets vergelijkbaars in onze woonplaats is, waar mijn man vroeger heen ging, maar ik denk dat het daar ook niet onder de 6 zal zijn. 

Aan de ene kant verheug ik mij er op dat ze over een paar jaar zo groot is dat ze aan al dat soort dingen kan mee doen, maar aan de andere kant word ze nu al zo groot en gaat het veel te hard.

O ja, kinder vakantieweek! Leuk was dat ja. Goed idee, ik ga eens vragen of dat hier ook bestaat.

Ja het groot worden gaat snel he. Ik vind het op zich wel fijn, ik ben erachter gekomen dat ik baby's helemaal leuk vind en ook kinderen vanaf een jaar of 4, 5. Dus nog even geduld in deze voor mij zo lastige fase

Hobbelster schreef op 26-07-2021 om 11:55:

O ja, kinder vakantieweek! Leuk was dat ja. Goed idee, ik ga eens vragen of dat hier ook bestaat.

Ik weet dat scouting begint vanaf 5 jaar (de Bevers). Maar dat is natuurlijk niet alleen een kamp. 

Verder zijn de meeste vakantiekampen die ik ken vanaf 6 jaar.

Hier is kindervakantieweek vanaf groep 1. Kleuter gaat misschien dit jaar. Tijden zijn alleen lastig in combinatie met mijn werk. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.