Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
floor derks

floor derks

19-02-2009 om 09:43

Peuter van 3,5 kan niet tegen verlies

Als mijn zoontje met andere kindjes een spelletje speelt, is hij vaak boos als hem iets niet lukt (bijv bal omgooien of vlindertje vangen) en de ander wel. Hij wordt dat boos en gaat gooien met de spullen en wil niet meer meedoen. Kennen jullie het spelletje Elefun, waarbij vlindertjes omhoog worden geblazen die ze dan met een netje moeten vangen? Het vriendje van mijn zoontje is zeer fanatiek en rent achter de vlinders aan en duwt daarbij (onbedoeld) mijn zoontje weg. Die wordt vervolgens vreselijk boos. (mijn zoontje staat meer stil en kijkt hoe de vlinders richting netje gaan en ondertussen zit zijn vriendje er al tussen).
Zo gaat het ook met andere spelletjes. Als ze kegelen bijv., en het lukt mijn zoontje niet de bal om te gooien en zijn beurt is voorbij, gaat hij de boel saboteren. de boel omgooien en huilen huilen huilen.....

Is dit normaal gedrag voor peuters, omdat ze het nog niet snappen??
Hoe kan ik leren met verliezen omgaan?? Het wordt nl. altijd een drama en die van mij gaat ook altijd huilen.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

19-02-2009 om 10:09

Leren ze vanzelf (en soms ook niet)

Hier vlogen in het verleden met grote regelmaat de dobbelstenen door de kamer en begon dochterlief woedend te krijsen. Nu ze wat ouder is (ahum 4,5) gaat het telkens beter. Volgens mij leren ze een groot deel op school. Ze kan er soms zelfs mee lachen als ze verliest. Hier in het zuiden hebben we de uitdrukking: de letste is de beste ( de laatste is de beste) en ik moet zeggen die uitdrukking wordt de laatste tijd veel gebruikt.

Maar eerlijk is eerlijk, er zijn ook mensen die leren het nooit.

dc

dc

19-02-2009 om 13:12

Zorgelijk

mama, 32, kan niet tegen haar verlies. Gaat het liefste met het spel gooien als ze een spelletje Memo verliest van haar zoontje van nog geen 3.

Het is echt vreselijk, ik heb zo'n drang om te winnen, dat ik liever niet speel, omdat ik er heel erg sacherijnig van word als ik verlies.

Het kan dus aan het karakter liggen of het is de leeftijd, maar probeer er in elk geval niet boos om te worden.

zon

zon

19-02-2009 om 14:55

Wel

ik dacht juist dat onze dochter goed tegen haar verlies kan omdat ze nog zo jong is (3). Ze is altijd erg blij met spelletjes als een ander bijvoorbeeld kwartet haalt of iets goed doet. Ze zegt dan heel enthousiast goed zo mama en is blij voor de ander als die wint. Ze is ook erg blij en trots als ze zelf wint maar ze vindt het niet erg als ze verliest. Ik ben eigenlijk aan het wachten tot dit wel gaat gebeuren. Het lijkt me namelijk best wel normaal als een kind wil winnen en eventueel boos wordt als hij of zij verliest.

Massi Nissa

Massi Nissa

20-02-2009 om 09:15

Ik kan het nog steeds niet

Ik ben 35 en kan ook niet tegen mijn verlies. Ik heb wel geleerd om mijn woede, teleurstelling en chagrijn te verbergen, maar ik houd er nog steeds niet van.
Groetjes
Massi (in sommige andere dingen best volwassen)

Mamvantwee

Mamvantwee

20-02-2009 om 11:35

Ik ook niet

Ik hou ook niet van spelletjes, mag je raden waarom niet... Het onwenselijke gedrag heb ik wel afgeleerd, maar bokkig doen en niet meer mee willen spelen niet.

Ik leer het mijn kinderen wel 'zoals het hoort' en zeg elke keer dat verliezen niet erg is, het is maar een spelletje. Uiteindelijk leren ze er wel mee omgaan. Maar stiekem snap ik het gedrag heel erg goed!

Hier nog een

Mijn oudste heeft het dan ook niet van een vreemde! Ik kan nog steeds heel slecht tegen mijn verlies en ben dan ook erg fanatiek tijdens spelletjes. Nee, oke, ik wordt er niet meer chagrijnig van als ik verlies en nee, ik gooi het bord niet om als ik niet kan winnen. Maar dat is voornamelijk omdat ik volwassen geworden ben, niet omdat ik het niet zou willen

bobbit

bobbit

27-02-2009 om 17:55

Peuters en samenspelen?

Het hoort nog helemaal bij peuters hoor. Samen hetzelfde doen,maar zeker niet om de beurt en met een competitie-element. Winnen-verliezen . Als peuters samen zijn ,geef ze allebei een eigen bal en eigen kegel en laat ze spelen Haal zelf ook het competitie-element eruit. Het is nu nog veel belangrijker om te ervaren dat het leuk is om samen -ieder met zijn eigen bal en kegel-lol te hebben. De frustratie dat je niet raak gooit is al groot genoeg. Lekker aanmoedigen,dat ie nog even dichterbij mag staan ,zo dichtbij dat het wel lukt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.