Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Wat nu?

Wat nu?

13-10-2011 om 20:40

Peuter ziet half acht journaal, hoe schadelijk?

Onze dochter van 3,5 wordt normaal rond 19.15 in bed gelegd. Omdat ze ook nog ' s middags slaapt is ze nog niet echt moe en komt ze haar bed uit voor een plasje. Die doet ze op een potje in de huiskamer.

Dan ziet ze vaak een stuk van het half acht journaal. Ik heb hier moeite mee, soms zetten we hem op een andere zender als het item te erg is maar vaak ziet ze grote delen van het journaal. Ik verschil met mijn man van mening hoe erg dit is. Mijn man wil even om half acht op de bank ploffen met koffie en heeft geen zin om het acht uur journaal van de NOS af te wachten (gaat 's avonds om acht uur vaak nog even werken en ziet het als een soort pauze) en denkt dat de schadelijkheid wel meevalt en wil het zo laten.

Ik ben het hiermee niet eens. Ik denk dat het wel schadelijk kan zijn, ze is nog te jong, maar niet jong genoeg om helemaal niks mee te krijgen. Maar wie weet hier meer over?

Als ze er niet meer naar mag kijken (en wij wel kijken), dan moeten we dus iets anders veranderen: plassen op de wc, plassen voor het naar bed gaan, om 19.30 naar bed na plasje, op potje in de gang, beeld wegdraaien, middagslaapje opheffen. Iemand nog andere ideeën?

met vriendelijke groet, Wat nu?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

13-10-2011 om 20:53

Bij twijfel niet doen

Ik laat zelfs mijn bijna 6 jarige nog niet naar het journaal kijken hoor. Je kunt een beeld niet uit een hoofdje krijgen, dus ik ben er aardig voorzichtig mee.

Ik zou het plasje gewoon verhuizen naar de badkamer. Verder zou ik snel stoppen met het middagslaapje, zodat ze 's avonds gewoon gaat slapen. Dat 's avonds spoken krijg ik echt de kriebels van, persoonlijk, maar goed ieder z'n speerpunten natuurlijk

Mijn 3,5 jarige slaapt al zeker zo'n 10 maanden niet meer 's middags trouwens. En die is om 19.15 uit. Heerlijk!

Hanne.

Hanne.

13-10-2011 om 21:36

Plassen op de wc

Het journaal is wat mij betreft voor een 3 jarige ook wat te veel van het goede. Ik zou inderdaad het potje op de WC zetten (of haar op de WC laten plassen).

Van het 's middags niet meer slapen zou ik niet direct wonderen verwachten. 19.15 is nu niet bepaald extreem laat voor die leeftijd. Niet alle kinderen zijn klokslag 19.00 dwarsaf. Onafhanekelijk of ze nu wel of niet geslapen hebben

liora

liora

14-10-2011 om 08:25

Aldus

"Vind ik al een vreemde gewoonte, je kunt kinderen beter zo snel mogelijk wennen aan waar ze moeten plassen en en liever ook gewoon op de wc met een wc verkleiner en een krukje."

Goh P, waarop baseer je deze wijsheid?

Sascha2

Sascha2

14-10-2011 om 14:25

Aha genuanceerd

Kijk eens aan, het is dus een ervaring ipv wetenschap. Dat scheelt alweer. Bovendien klopt het niet helemaal p, als je eerst zeg dat kinderen vooral beter kunnen leren plassen op de plek waar dat hoort, en later schrijft dat je kinderen op het potje in de tuin konden.
Ik heb ervaring in alle soorten en maten, behalve de inhoud op mijn kop . Derde plast al sinds ze twee is op de wc met krukje. Tweede plaste met hangen en wurgen vlak voor haar vierde verjaardag op het potje voor de tv midden in de huiskamer. Eerste plaste rond zijn 2,5 op het potje en sleepte dat ding overal naar toe. Alle drie de kinderen plassen tegenwoordig op de wc, zonder toeters en bellen. De vierde heeft sinds kort het potje ontdekt, hoop dat het doorzet.
Mijn advies aan de draadstarter: ik zou haar niet in de woonkamer bij de tv laten plassen, anders zou dat een gewoonte voor haar kunnen worden. De keuze voor potje of wc zou ik laten afhangen van je kind (bij mijn drie kinderen verschilde dat), kies dat wat het beste bij haar past zodat je er ook snel klaar mee bent. Maar niet in de huiskamer. Succes

repelsteeltje

repelsteeltje

14-10-2011 om 17:32

Nos journaal

A propos maar ik vind het nos journaal kwalitatief beter dan de rtl. Dus alleen daarom al een half uur later kijken. maar je man is niet te vermurwen? Kan hij niet eerst een muziekje luisteren voor er naar het (nos) journaal wordt gekeken, of moet hij perse wat bewegende beelden?

Wat nu?

Wat nu?

14-10-2011 om 21:27

Ze plast ook op de wc

ze heeft dat tenminste een tijd gedaan en buitenshuis/kdv doet ze dat zonder problemen. Maar thuis is het vaak het potje, kan ze doorspelen in de huiskamer (nooit geknoei trouwens). En ja het is al een gewoonte geworden om na het naar bed gaan toch nog even in de huiskamer te plassen. In het begin was dat nog niet, mocht ze maar even of op de wc. We hebben het iets laten versloffen, om 19.30 zijn we soms even opvoedmoe. Dus... meer tips?

Wat nu?

Vic

Vic

14-10-2011 om 21:54

Plassen en weer naar bed

Ze komt dus haar bed uit om nog een keer te plassen? Dat doet mijn dochter ook, en dan is het de bedoeling dat ze daarna gelijk weer naar bed gaat. Ik roep dan heel hard 'welterusten!'. Een potje heb ik trouwens alleen gebruikt in de beginfase van het zindelijk worden. Dat leeggooien en schoonmaken vond ik toch altijd wel een beetje smerig (vooral als de ontlasting een beetje zacht was).
Over een keer iets van het journaal meekrijgen zou ik me minder druk maken. Ze is nog te jong om er überhaupt iets van te snappen en echt vervelende beelden zie je zelden in het journaal.

Onsmakelijk

Ik vind het doen van je behoefte in de woonkamer bijzonder onsmakelijk. Zit je in een luier, soeda, dan weet je niet beter. Maar een potje in de woonkamer, voor de TV? Brrr moet er echt niet aan denken.

Zodra de kinderen konden staan verschoonde ik ze al op de WC, zodat ze vanaf het begin aanwenden waar plas en poep hoort. En potje hebben we lekker overgeslagen, ik vind dat zulke ranzige dingen, plasje erin OK, maar poep in een pot, ik ben erg blij dat dat soort schoonmaakwerk me bespaard is gebleven. Gewoon brilverkleiner en op de WC.

Sascha2

Sascha2

15-10-2011 om 08:42

Dirksmama

Tja die gedachte had ik ook voordat mijn tweede zindelijk werd. Maar als je een kind hebt dat panisch is voor alles wat met een toilet en behoefte te maken hebt, dan leer je je eigen principes wel loslaten. Mijn tweede was zo'n kind. Die dus wel op eenpotje in de woonkamer ging omdat dat het enige was waarmee we haar konden helpen zindelijk te worden. En toen dat eenmaal lukte was de overstap naar het toilet snel gemaakt. Ach, zoals zo vaak heb ik mijn pre-kindertijdperk-ingenomen principes moeten loslaten vanwege de behoefte van een kind.

Sascha2

Sascha2

15-10-2011 om 08:46

Wat nu

Ik zou beginnen met het potje weg te doen. Zo te lezen is het geen noodzaak maar gemak. Je kunt wel opvoedmoe zijn tegen half acht, maar daar is niemand mee gebaat, je kind niet en jullie niet. Je kind is oud genoeg om te snappen wat regels zijn. Potje eruit, behoefte doe je op de wc. Als je uit bed komt om te plassen dan mag dat maar op de wc en daarna terug je bed in. Blijf consequent en kordaat. Het zal vast een paar avonden drama zijn maar daarna zal het beter gaan. Als julle maar consequent zijn.

Hoe erg

Natuurlijk wil je je kinderen overal voor behoeden maar het kind heeft ook een vader en die vind dat het journaal moet kunnen. Belangrijker nog dan de beelden is hoe je er als ouder mee omgaat, daar letten kinderen op. Dus ja, ik zou ook niet voor die beelden kiezen op die leeftijd maar ik zou er ook geen punt van maken als man er niet op ingaat. Het middel is hier erger dan de kwaal, vader en moeder die een ergerlijk moment maken net als kind op punt staat naar bed te gaan. En ik zou proberen vader een tv op zijn kamer te geven.

Beelden

Eerlijk gezegd hebben we hier meer last gehad van kindertv, die cartoons waar iedereen elkaar te lijf gaat of lelijk plettert. Hoe wetenschappelijk het allemaal is weet ik ook niet maar als hij zelf te hardhandig was met andere kinderen, vaak onder stress van veranderingen en onbegrip begreep ik pas later, dan sloopte ik die voor de rest van de week van de tv. Ik had een neefje van 3,5 waar ik de rest van de film mee in de lounge van die bioscoop moest zitten omdat de Lion King te erg voor hem was en mijn dochter kon niet tegen Bambi die zijn moeder al in het eerste bedrijf verliest.

Letterlijk berber?

Oeps, ja ik zie het me al doen. Ach die oude tv's was het gewoon makkelijk, gewoon even ernaast tunen, nu kunnen ze zappen wat ze willen ik kan het niet blokkeren.

Beelden

En ja, ik heb die kinderen ook geleerd dat ze niet moeten kiezen voor heftige beelden op hun netvlies en vooral dat er een verschil is tussen fantasie en werkelijkheid, waar je je in een filmpje om kunt bescheuren is in het echt afschuwelijk als dat met echte mensen of dieren gebeurt.
Als ze dat verschil niet zagen ging de tv op brave beelden.
Helaas is zoon nu in heavy metal en zit ik met die beelden van bloederige vestjes en shirtjes met doodskoppen en hell. Straks nog een piercing.... Pijn aan mijn ogen.

liora

liora

15-10-2011 om 13:39

Annej

Omdat pa er niks slechts in ziet, moet deze peuter dan dode mensen, bebloede mensen, oorlog en bloedvergieten zien? Horen over misbruik, mishandeling, babymoord?

Ben het niet met je eens.

Liora

Gelukkig heb ik dit geval niet bij de hand gehad. Toch kun je een partner ook niet uitvlakken. En als pa er geen rekening mee wenst te houden en ma wel dan gaan de hakken in het zand. Dus als je het dan echt een probleem vindt dan zul je er zelf een oplossing voor moeten vinden. En ja, als je het zo noteert als jij nu doet ziet het er extreem uit. In werkelijkheid is het pa die het journaal kijkt met diverse items en moeder houdt zich met kind bezig dus er zal kind ook nog wel wat ontgaan. We leven niet in de ideale wereld zullen we maar zeggen.

Wat nu?

Wat nu?

17-10-2011 om 21:50

Opgelost

Ik heb het potje opgeborgen, en nu kan ze alleen nog naar de wc. Geen excuus meer om in de huiskamer te zitten. Wel mag ze van ons wat langer opblijven, maar als het journaal begint moet ze naar bed (of al eerder). Nu spookt ze soms in de gang wat rond en kijkt dan stiekem de huiskamer binnen (wonen gelijkvloers) dus ze ziet nog wel wat. Maar ja, het begin is er.

Wat nu?

Badderen

Mijn kinderen gingen op die leeftijd badderen, dan werden ze lekker rozig, voorlezen en dan lekker slapen. Dan kon wel even duren, want ondertussen legde ik ook alles klaar voor de volgende dag.

dc

dc

18-10-2011 om 21:36

Annej

Je wilt niet weten wat mijn kinderen in bad uitspoken! Lekker rozig? Ha, echt niet!

En verder ben ik tegen dagelijks badderen vanwege het milieu en de huid van mijn kinderen, maar dat terzijde.

Zand en gras

Dit is een zand- en grasleeftijd en gewoon zelfbehoud omdat ze ook nog weleens bij mij in bed lagen en dat kraakt zo.

Vic

Vic

20-10-2011 om 22:49

Gut

Ik hoop maar dat ze het half 8 nieuws van vandaag gemist heeft.

Tango

Tango

21-10-2011 om 00:01

Nou

Vandaag was er volgens mij echt niet aan nare beelden te ontkomen. Vanmiddag hadden we de tv aan staan om het nieuws rond Khadaffi te volgen. Tangozoon was intussen in de woonkamer aan het spelen. Hij keek wel af en toe, maar toen was er niets heftigs te zien. Kwam opeens dat stukje met die bebloede Khadaffi en ik zag Tangozoon ook weer even kijken. Heb snel de tv uitgezet. Was dus gewoon om 16.00 u. of zo. Mag dat eigenlijk zomaar, vroeg ik me nog af.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

21-10-2011 om 14:05

Ik zat ook met zoon voor de televisie, kwam die bloedende Khadaffi voorbij... ik zei maar even niets en vroeg na twee minuten of hij die dode meneer gezien had.

Nee hoor, was hem helemaal niet opgevallen!

Wat nu?

Wat nu?

21-10-2011 om 20:38

Nee geen kadhafi gezien

gelukkig

Sunja

Sunja

22-10-2011 om 22:43

Nou

Inderdaad vroeg ik mij dat ook al af: mag je nou zomaar bebloede lijken laten zien gewoon 's middags op televisie? Waar slaan dan die kijkwijzerdingen op eigenlijk.
Als ik een Nijntje-DVD opzet, word ik verplicht minutenlang bij de tv te blijven staan met mijn afstandsbediening omdat ik dan moet controleren of het wel 'AL' is en hoewel ik deze DVD gewoon gekocht heb moet ik ook kijken naar een filmpje met mensen die dat niet gedaan hebben (je kunt dit soort dingen niet doorspoelen namelijk).
Maar als ik dan de tv aanzet en niet snel genoeg de dvd-speler erachteraan dan komen er gewoon een paar lijken voorbij!
En waar ik mij ook wild aan kan ergeren (nu ik toch bezig ben) zijn die onderbrekingen van Sesamstraat. Ik ben vast niet de enige moeder die niet samen met haar peuter Sesamstraat zit te kijken maar van de gelegenheid gebruik maakt om het eten op tafel te zetten. Kijk ik even om zie ik ineens de vreselijkste rellen in het Midden-Oosten voorbij komen. Of een uitgelekte miljoenennota. Nu is dat laatste in beeld wellicht minder schadelijk maar toch vind ik het irritant. Wat maken die 20 minuten Sesamstraat nou uit, die kunnen toch wel doorgaan zeg. En wie haalt het in zijn hoofd om een peuterprogramma te onderbreken voor bloedige gevechten?!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.