Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
ayla

ayla

12-10-2010 om 10:22

Peuterdingen oefenen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kiki (o.t. (o.t.))

Nee, ik heb grote moeite om on topic te blijven. Maar de goden zij dank voor het acroniem o.t., want zo blijf ik uit de klauwen van forumbeheer. Ik ben één keer teruggefloten, toen had ik het met Temet over schermen in een draadje over godmagwetenwat maar niet schermen iig.

Ik heb er nu vijf jaar strijd op zitten met oudste en 1 jaar met jongste en ik loop echt met mijn tong op mijn tenen. Vanochtend zowat staan janken bij de directeur. Kon me net beheersen. Afspraak voor na de vakantie. Dussehh... veel succes straks!

Gewoon gaan knutselen

ik bedoel, eens per week met dat kind een kwartier tot half knutselen is toch niet zo'n enorme opgaaf ook als je niets met knutselen hebt ?

Beetje pielen, alles is al snel leuk, geen groteske dingen verzinnen die kunnen mislukken en hup even langs de hema voor een schaartje, lijm en karton.

Asa Torell

Asa Torell

13-10-2010 om 21:52

Rodebeuk (ot)

Dit moet ik even rechtzetten, die twijfelachtige eer valt mij ten deel ipv Temet .

Asa Torell

Asa Torell

13-10-2010 om 21:58

On topic

Ik sluit me aan bij Vic, dat knippen lijkt me zo geleerd op school. En kan bovendien ook na jaren oefenen nog steeds verkeerd gedaan worden... volgens mij is het zelfs echt iets voor 6-jarigen om ineens de geest te krijgen en hun haar af te knippen!
Overigens is een keer proberen natuurlijk een prima plan. Maar op zoek gaan naar meer van dit soort mogelijke 'hiaten' lijkt me niet nodig.

Asa Torell

Asa Torell

13-10-2010 om 22:54

Dochter trouwens

van 3j3md doet hier, for the record: knippen = miniknipje maken, daarna een reep papier afscheuren. Dikke pret (het opruimen van die papiertroep vindt ze minder leuk ). Duplo en puzzels vindt ze wel leuk. Tellen is een soort door elkaar gehussel van allerlei getallen tussen 1 en 12. Kleuren doet ze ook graag, maar het zijn evengoed gewoon krassen. Ik merk echt geen moment dat ikzelf, of het kdv, of wie dan ook, het idee heeft dat er iets aan haar ontwikkeling gedaan moet worden.

Asa Torell

Asa Torell

14-10-2010 om 08:44

En nog meer

Zo'n school deugt dus echt niet he (ik zit me hier op de vroege ochtend op te winden), om te denken dat ze er voor zijn om te kijken of kinderen iets kunnen (kleuren van Ayladochter). Ze moeten de kinderen toch juist iets LEREN?!

Schaar

mijn kinderen hadden vroeger een schaar die alleen in papier kon knippen. Zette je ze in iets anders, dan werkte ze niet, altijd handig als je een kind hebt dat misschien de barbiepoppen van zus wel eens wil kortwieken.

Ik vind niet dat je je zoon dingen moet laten doen waar hij geen zin in heeft, een juf daarentegen kan wel vragen dat een kind dingen doet in de klas. Hier ook een kind (zoon) dat niet wilde tekenen, knippen en plakken (en nog veel meer), zelfs niet als 5jarige kleuter. Merk je nu helemaal niks meer van hoor. En motoriek kan je met veel andere dingen verbeteren.

En anders: wat dacht je van een collage maken: allemaal autootjes uitknippen en plakken op een groot blad?

Fransien

Fransien

14-10-2010 om 11:51

Knutselen bij niet-knutselkind hier

Hier een oudste die je niet gelukkiger kunt maken dan met papier, lijm en alle mogelijke kleurdingen en knutselspullen, en een zoon die wel met z'n zus mee wou doen, maar er eigenlijk de lol niet van inzag.
Wat hier hielp was een verlanglijst voor sinterklaas maken, een garage uit een schoenendoos knippen (deurtje, klaar) en die dan vrolijk vol krassen en dat soort dingen waar hij het nut van inzag, dan wilde hij best.
Overigens wist de psz wel raad met dit soort peuters, zagen ze vrij veel, volgens hen een kwestie van goede afspraken maken wanneer de verplichte knutsels gedaan werden.

S@s

S@s

14-10-2010 om 13:45

Ben kleuterjuf geweest en

daar kwam ik héél veel jongetjes tegen in groep 1 die wegdoken als ik vroeg wie er mee wilde doen met de knutselopdracht.
Meisjes daarentegen wilden maar al te graag.
Als we gingen eten & drinken legde ik altijd een paar scharen klaar, zodat de kinderen zelf hun koek-verpakking konden openknippen. En ik hielp echt niet. Jongens die nog nooit een schaar hadden vastgehouden konden inééns in een paar dagen tijd knippen! Probleem opgelost.
Er is zoveel meer te doen in een groep 1-2 dan knutselen en tekenen alleen. Je zoontje gaat echt zijn weg wel vinden. En vanaf groep 2 kan een beetje zachte dwang ook nog wonderen verrichten!
Sas

Merel78

Merel78

16-10-2010 om 21:21

Tja

hier een meisje van 3 jr 4 mnd en ik vraag me ook wel af hoe e.e.a. straks in de kleuterklas gaat. ze is vreselijk bezig met getallen (telt zo tot honderd, al heeft ze nog wat moeite met de tientallen), is bezig met klokkijken (hele uren), maakt kleine rekensommetjes, begon afgelopen week ineens spontaan uit het niks terug te tellen van tien en schrijft de eerste letter van haar naam (t). Maar: kleuren is krassen, al kleurt ze nu wat meer binnen de lijntjes, of eigenlijk moet ik zeggen, blijft het krassen wat beperkt tot binnen de lijntjes...Tekenen vindt ze op zich wel leuk, maar is ook krassen tenzij je echt zegt: teken maar eenpoppetje of zo. wat heeft een poppetje allemaal (en dan komt er een mooie koppoter met haren en ogen en armen en benen).Maar da's echt met 'hulp' dus. Knutselen doen we bijna nooit want mama is geen knutselmoeder (en papa geen knutselvader en die is de hele week thuis). Met de schaar knippen doet ze dus zelden. Naar een peuterspeelzaal gaat ze niet. Maar ik maak me wat dat betreft geen zorgen, met de schaar knippen zal ze heus wel leren en knutselen daar haalt ze straks over een paar maanden haar hart maar op school aan op. En wat het stimuleren betreft: wij pushen haar niet, maar gaan mee in haar interesses. heeft ze geen belangstelling, nou dan niet hoor, ze is 3, ze hoeft echt nog niet, leren kan ze nog lang genoeg. Alleen zolang ze dingen leuk vindt en vraagt, tja wat dan? Zat ze laatst in de auto koeien te tellen (want we logeerden voor de vakantie op een boerderij). Moet je wel meetellen, want lang niet alle tientallen weet ze, maar ze wil het wel graag weten en telt dan ook prompt verder. Nou bij 150 zijn we samen maar gestopt haha, we (als ouders)waren er toen wel ff klaar mee.
Maar goed, nog over dat kleuren: hier gaat het bij vlagen, soms vindt ze het leuk, soms minder. het is ook nooit lang en vooral nog krassen wat ik net al zei, maar er zijn genoeg kinderen die kleuren gewoon niet leuk vinden. daar zou ik me dus niet druk over maken. maar echt oefenen...dat zou ik dus ook weer niet doen.

groetjes, Merel

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.