Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterdrama


Mijn dochter heeft nieuwe kaplaarzen! Thuis kwamen we we pas achter dat er lampjes in de zolen zitten🤣.
In tegenstelling tot wat ik er van vind, vindt zij ze echt fantastisch.

Gisteravond bij het naar bed gaan was ze heeel boos omdat ze niet met haar laarzen aan naar bed mag. “Mama, ik had toch gezegd dat ik ze zo mooi vindt dat ik mijn nieuwe laarzen alleen onder de douche uit doe”. 

Tijdje geleden lunchen bij oma..

Wil je kaas op je brood, ik heb jonge kaas.
Dochter helemaal boos op oma, huilen, weglopen!
Oma, waarom koop je jongenskaas voor mij, je weet toch dat ik een meisje ben.
🤣🤣🤣🤣

Regendrup. schreef op 01-05-2022 om 22:33:

@Fiorah:
"Wil je je blauwe of je rode broek?" En dat kan voor de keuzes heel handig zijn, maar kinderen die op zoek zijn naar meer autonomie, voelen natuurlijk haarfijn aan dat het eigenlijk niet echt zeggenschap is. Mijn kind gilde dan ALLEBEI NIET!!! Dus die kiest bv. al sinds 1,5 dagelijks haar eigen outfit.

Deze vind ik wel een eye-opener. Die "keuzes" geef ik haar inderdaad ook vaak. Terwijl dat natuurlijk helemaal geen keuze is. Zoektocht naar balans tussen autonomie bieden en soms gewoon "moeten luisteren" vind ik wel heel lastig.

Bij mijn zoon werkte dat zelfs op puberleeftijd nog prima 😅. Had ie scoutingkamp gehad en wij zouden hem ophalen en door naar een verjaardag van mijn schoonmoeder. Voor de zekerheid schone kleding meegenomen want ik ken mijn pappenheimer. En ja hoor, meneer kwam aangelopen, zwart van de modder en stinkend naar sloot. Dus meteen gezegd dat ie eerst moest douchen voor ie tussen de mensen kon gaan zitten. 
Eenmaal bij mijn schoonouders wil ie niet uit de auto want hij wil niet douchen. Dus ik zeg: 

Je mag kiezen: of je gaat nu douchen en dan lekker een stuk taart eten, of je gaat nu douchen en je eet geen taart. Kies maar 😂. 

Voor heel veel andere dingen mochten ze al vroeg zelf dingen bepalen. Zo worden de dingen die wel echt belangrijk zijn, of die je als ouders belangrijk vindt ook duidelijk dat daar niet mee valt te sollen. In alles autonomie geven: nee (worden kinderen ook niet leuker van) maar bij dingen waarbij er niemand in gevaar komt of waarbij een ander niet benadeeld wordt maakt het niets uit. 
Dan heb je maar een roze trui aan bij een groene broek, of je hemd over je trui, of geen sokken, je merkt vanzelf wel dat het niet prettig of fijn is soms. 

Alleen mijn jongste stiefdochter wordt echt chagrijnig (dus benadeelt ze het gezin) wanneer ze het koud krijgt dus daarvan zeggen we wel echt: hemd aan! 

Alleen mijn vriend was vorige week zo stom om zich wel te laten benadelen, en daarmee zijn zoon dus ook. Hij ging met ze naar de stad. En dat was net een best frisse dag. De meiden hadden korte broeken aangedaan. Vriend nog gevraagd: weet je het zeker? Ja, ze wisten het zeker. Maar na bezoek 1 hadden ze het toch te koud en zijn ze naar huis gegaan. 

Zelf outfit bepalen check
Zelf kiezen hoe je naar buiten gaat check
Zelf brood smeren en drinken inschudden check (en dat gaat ondertussen verrassend goed voor een 2-jarige)

Ook kan ik vaak wel lachen om die boze buien. Dat maakt het ook gemakkelijker. 

Als kind in de winter zonder jas naar buiten gaat en ziek wordt heb ik er wel last van.
Maar voor een paar stappen wel de moeite om er geen strijd over aan te gaan.

Autonomie geven heb ik altijd wel gedaan, maar niet in alles. Mijn kind gaat niet de hele dag bepalen wat ik moet doen. Zo ver reikt haar macht niet.

Wat ik wel merk is dat je als ouder onherroepelijk op je eigen ouders gaat lijken in je uitspraken. En dat kinderen dat overnemen.

Mijn dochter wilde toen ze een jaar of drie was ooit glitterschoenen. Met veters. Ik zei dat ze eerst veters moest kunnen strikken. Vijf minuten later kon ze het. Ik vond het veel te opzichtige lelijke dingen, maar ze was oh zo trots op haar schoenen en eerlijk is eerlijk; ze stonden nog leuk ook, pasten goed bij haar.

MamaE schreef op 03-05-2022 om 09:46:

Als kind in de winter zonder jas naar buiten gaat en ziek wordt heb ik er wel last van.
Maar voor een paar stappen wel de moeite om er geen strijd over aan te gaan.

Mijn kinderen komen vanzelf binnen als het te koud is. En van kou word je niet ziek.

Ik neem gewoon een jas mee als we weg gaan en de kinderen denken zonder te kunnen. Dan hoor ik vanzelf wel wanneer ze hem aan willen. 

Peaches schreef op 02-05-2022 om 21:40:

[..]

Zo was mijn reactie ook helemaal niet bedoeld. Ik vind het ook komisch waar die kinderen om kunnen flippen. En ook heel vervelend soms, dus natuurlijk mag je balen! Ik hoop wel dat dat dan is om de last die je er zelf van hebt, niet om het eventuele oordeel van anderen (dat volgens mij dus best meevalt, zoals ook hier te lezen).

Ik was gewoon een beetje voor mezelf aan het mijmeren over de tijd voordat ik kinderen had. En over de tijd met kinderen, hoe lang een autorit kan duren met een gillende peuter achterin, hoe vaak ik onverrichterzake ben omgekeerd vanwege een opstandige en/of ongelukkige peuter..

Dan heb ik het een beetje verkeerd geïnterpreteerd. Je heb gelijk. Ik kijk nu inderdaad ook heel anders naar dingen dan voor ik zelf een kind had. 

Ik snapte nooit dat 3/4 jarige in een buggy zaten terwijl ze prima kunnen lopen. In de praktijk is ze soms gewoon al zo moe dat het gewoon handig is of het is gewoon zo veel sneller. Vooral al de hond snel uit moet omdat we nog ergens anders heen moeten laat ik haar in de buggy of draagzak zitten. Dan hoef ik alleen de treuzel hond aan te sporen om door te lopen. Als we alle tijd hebben kunnen ze fijn samen treuzelen en steentjes en stokjes zoeken.

HexOpBezemsteel schreef op 03-05-2022 om 08:29:

[..]

Dat liet ik altijd gaan. Ooit schijn ik als kleuter tegen mijn moeder gezegd te hebben "mama, het is zo raar, als jij het koud hebt moet ik een jas aan".

Mijn jongste wilde nooit een jas aan. Mijn eis was dat de jas wel mee ging. Hij trok hem vanzelf wel aan als het echt koud was. Of niet, en dan had hij het koud. Van kou krijg je verder niks.

Mijn moeder heeft dit ooit tegen de juf gezegd toen er opmerking kwam dat mijn broer nooit een trui droeg. Mijn kinderen dragen ook altijd T-shirt met vest want die hebben het snel warm dus vest gaat meestal binnen 5 minuten uit. 

Gisteren dochter ineens midden op straat een driftbui. En maar wijzen, stampen, huilen, krijsen en ik had geen idee wat er mis was. Wat bleek de weg was opgebroken en de graafmachine was 20 meter verschoven t.o.v. de dag ervoor. Die moest IK terug zetten, want stond niet waar hij hoort.

Later dezelfde dag vergelijkbaar akkefietje in de supermarkt. Het was er een beetje rommelig en in elk gang pad lagen wel producten op de grond. Tja wij konden dus niet verder voordat dochter alle producten weer in de schappen had gelegd. Waarbij ik werd gecommandeerd haar op te tillen zodat ze bij het juiste schap kon. Ik had gelukkig alle tijd dus we hebben maar even samen opgeruimd

Regendrup. schreef op 03-05-2022 om 08:44:

[..]

Dat vind ik zo knap! Ik neem me zoiets vaak voor, maar toch merk ik dat ik wil dat ze schoenen aandoet. Jas doen we in auto sowieso niet aan dus daar is de discussie niet, maar verder hoor ik me heel vaak zeggen "nee, ik wil dat je nu je jas aan doet"

En waarom eigenlijk he?

Mijn dochter zei laatst vol verbazing: Je hebt korte mouwen. Waar is je vest? 

Uhhhh.... dat heb ik niet?!

Waarom ik dan toch een korte jurk aandeed, vroeg ze.

En ik hoorde mezelf zeggen: ja, omdat ik deze het mooist vind.

Ik denk dat er een hele container kwartjes viel bij mij, want zo klonk uitgesproken klonk het echt wel hypocriet...! Ze moet van mij niks specifieks aan, maar ik dring altijd wel aan op een vestje of lange mouwen, want fris. Terwijl dat voor mezelf dus kennelijk niet geldt.

Regendrup.

Regendrup.

03-05-2022 om 11:51 Topicstarter

Fiorah schreef op 03-05-2022 om 11:41:

[..]

Mijn dochter zei laatst vol verbazing: Je hebt korte mouwen. Waar is je vest?

Uhhhh.... dat heb ik niet?!

Waarom ik dan toch een korte jurk aandeed, vroeg ze.

En ik hoorde mezelf zeggen: ja, omdat ik deze het mooist vind.

Ik denk dat er een hele container kwartjes viel bij mij, want zo klonk uitgesproken klonk het echt wel hypocriet...! Ze moet van mij niks specifieks aan, maar ik dring altijd wel aan op een vestje of lange mouwen, want fris. Terwijl dat voor mezelf dus kennelijk niet geldt.

Hahaha ja eigenlijk is het ook zo! Tof reflectie moment. 

Regendrup.

Regendrup.

03-05-2022 om 11:56 Topicstarter

Jillz schreef op 03-05-2022 om 11:23:

Gisteren dochter ineens midden op straat een driftbui. En maar wijzen, stampen, huilen, krijsen en ik had geen idee wat er mis was. Wat bleek de weg was opgebroken en de graafmachine was 20 meter verschoven t.o.v. de dag ervoor. Die moest IK terug zetten, want stond niet waar hij hoort.

Later dezelfde dag vergelijkbaar akkefietje in de supermarkt. Het was er een beetje rommelig en in elk gang pad lagen wel producten op de grond. Tja wij konden dus niet verder voordat dochter alle producten weer in de schappen had gelegd. Waarbij ik werd gecommandeerd haar op te tillen zodat ze bij het juiste schap kon. Ik had gelukkig alle tijd dus we hebben maar even samen opgeruimd

Hahaha en, heb je de graafmachine ff verplaatst? 😂

Soms is het zo leuk als ze onthouden wat je hebt gezegd en het dan ook gaan gebruiken.

Dochter was steeds op mijn lichaam aan het trommelen en ik zei dat ze daar mee moest ophouden, waar ze niet naar luisterde want 'het was zo leuk', waarop ik zei dat het MIJN lichaam is dus ik beslis. Een paar dagen later wil ik haar naar de wc sturen omdat we de deur uitgaan. Zegt ze 'nee! het is MIJN lichaam, dus ik beslis!'. Ze heeft helemaal gelijk!

Jillz schreef op 03-05-2022 om 11:23:

Gisteren dochter ineens midden op straat een driftbui. En maar wijzen, stampen, huilen, krijsen en ik had geen idee wat er mis was. Wat bleek de weg was opgebroken en de graafmachine was 20 meter verschoven t.o.v. de dag ervoor. Die moest IK terug zetten, want stond niet waar hij hoort.

Later dezelfde dag vergelijkbaar akkefietje in de supermarkt. Het was er een beetje rommelig en in elk gang pad lagen wel producten op de grond. Tja wij konden dus niet verder voordat dochter alle producten weer in de schappen had gelegd. Waarbij ik werd gecommandeerd haar op te tillen zodat ze bij het juiste schap kon. Ik had gelukkig alle tijd dus we hebben maar even samen opgeruimd

Ja Jillz, verplaats de graafmachine even, hophop 😂

mijn middelste ging ook altijd als Pippi Langkous naar school. Het is helemaal goedgekomen al blijft haar voorliefde voor gekleurde schoenen. Mijn jongste gaat elke ochtend in de tuin voelen wat voor weer het wordt en beslist dan: shirt, vest of jas. Ze is nooit ziek dus zal wel goed zijn. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.