Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterfeestje?

Naar aanleiding van het draadje van Massi boven vraag ik me af of wij nou zo uitzonderlijk zijn dat we geen peuterfeestje gegeven hebben toen zoon 3 werd. Mij leek het veel te druk voor hem (en als ik Massi's posting lees was dat niet zo'n gek idee) en ik had er zelf ook geen zin in. Op de creche had hij al getracteerd, was toegezongen en had een cadeautje gehad dus dat leek mij mooi zat, eigenlijk, qua peuteractiviteiten. Maar wijken wij nou af, of zijn er veel meer mensen die het zo doen?

Op zijn verjaardag kwamen overigens beide sets grootouders, de ooms en de tante en dat was het dan (toen waren ook de stoelen op, de woonkamer bij ons is wat krap). Alle ogen gericht op het prinsje, dus meneer had al het nodige aan zijn hoofd. Kortom: ik ben zelf reuze tevreden met hoe het gelopen is, maar vraag me gewoon af of wij het erg karig doen in vergelijking tot de gemiddelde forummer.

Groeten,

Temet

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
krin

krin

25-11-2008 om 13:41

Je bent niet de enige

Wij zijn ook nog nooit verder gegaan dan een middagje familie (inclusief vijf kinderen, dat wel). Vond ik al vol en druk zat, en zoon volgens mij ook. Het andere uiterste is een vriendin van me die van begin af aan voor elk kind (ze heeft er drie) een heus feest geeft, voor familie en vrienden, en waar dus vaak een man of twintig (exclusief kinderen) rondloopt. Zij kan dat prima mannen, ik word al kriegel als is er aan denk. Nu wordt zoon binnenkort vier en krijg ik al geregeld de vraag hoe ik het partijtje ga aanpakken. Ik wil er eigenlijk nog niet aan, eerlijk gezegd. Misschien dat ik twee of drie crèchevriendjes (m/v) uitnodig voor een aparte middag, maar verder ga ik toch echt nog niet.
Dus nee, je bent niet de enige.

angel3

angel3

25-11-2008 om 13:41

Niet echt peuterfeestje

maar wel een feestje met brede uitnodiging (lees: vriendinnen met kinderen van mama) ha ha.
T/m de 4e verjaardag vieren we het zo, dus opa's, oma's, tantes, ooms, neefjes, nichtjes, wat vrienden met aanhang en kinderen. Ik denk dat er op 3e verj. van dochter dit jaar een mannetje of 30 was met wat kinders. Kinderen spelen vrij lief eigenlijk (oudste 6, jongste 1). We doen meestal van 14 tot 18 uur ofzo en soms eten wat mensen nog een happie mee (eten komt vroeg op tafel).
Geen uitgeblust kind, gewoon een leuke verj gehad. Toen ze nog sliepen tussendemiddag liet ik ze gewoon slapen en soms was er dan al bezoek, die moesten dan wachten tot kind wakker werd
T is meer een feestje voor onszelf hi hi.

Ook niet

Mijn oudste heeft zelfs voor zijn 5e verjaardag geen apart kinderfeestje gehad. Om allerlei redenen was er hier geen ruimte voor (figuurlijk), en omdat hij het hele concept nog niet kende (had zelf nog geen feestje bezocht en op school werd er blijkbaar niet over gesproken - uitnodigingen gaan hier ook niet via school), heb ik besloten het nog een jaar uit te stellen. Inmiddels heeft hij een feestje gehad, hij vond het geweldig en wil er voor zijn 6e ook ééntje geven. Prima. Overigens worden de verjaardagen wel uitgebreid gevierd met familie en vrienden.

Massi Nissa

Massi Nissa

25-11-2008 om 14:53

Tja, hier wel twee feestjes

Een feestje op de dag zelf met opa, oma, tante, buuf, neefje. Op zaterdag nog een feest voor alle tantes met kinderen (dus de rest van de neefjes en nichtjes, vijf stuks in totaal tussen 2 en 8 jaar oud) plus twee kindjes van het kdv en een peuter van de babymassage met zijn mama. Het was dus eigenlijk een feestje waarbij de volwassen mama's in de keuken kwekten en de kinderen zich prima vermaakten in de huiskamer. De enige die er echt last van moet hebben gehad is onze benedenbuurman, het kalk moet van het plafond zijn gevallen van zoveel rennende kindervoeten. Gelukkig was het maar twee uurtjes, met uitloop drie.
Ik heb wel een apart feestje gegeven, maar het leek eigenlijk enorm op de feestjes die in dit draadje al zijn beschreven. Ik ben het eens met Temet en anderen dat het kind zelf er niets van merkt, wel of geen feestje. Onze dochter kreeg na enkele gasten wel door waar het bij feestjes om draait en stond steeds bij de deur als er iemand binnenkwam: "Kadootje?".
Dochter slaapt overigens nu al dagen als een os, misschien is het ook gewoon het weer. Mijn moeder beweert dat echt, koud winterweer betekent dat kleine kindjes veel meer slapen dan anders.
Groetjes
Massi

Roosje Katoen

Roosje Katoen

25-11-2008 om 15:55

Niet apart

Mijn zoon wordt volgende week drie en dat vieren we met opa's, oma's, ooms, tantes, nichtje en een paar vriendinnen van mij met hun kinderen. Vanwege de eventuele vermoeidheid (ook van mama doen we het dit jaar 's ochtends, met koffie en gebak. Vorig jaar deden we een borrel met happen aan het einde van de dag, maar dat was toch wel heel erg druk allemaal.

Mijn zoon heeft helemaal nog geen vriendjes of vriendinnetjes, dus dat zou een saai feestje worden

Rafelkap

Rafelkap

25-11-2008 om 18:35

Nee hoor

Overbuurjongetje "gaf wel een feesje" toen hij 1 werd. Maar hier is de huiskamer al overvol met opa's, oma's en ooms. Dus tot en met 3 jaar geen feestje met kinderen erbij, wel bezoek in 2 sessies, eerst ene familie, dan de andere (wegens ruimtegebrek). Ik wil het als oudste over een paar maanden 4 jaar wordt weer zo doen en als hij 5 wordt apart een feestje met wat kindjes uit zijn klas.
Misschien verander ik van idee en doen we toch een klein feestje als hij 4 wordt met een paar vriendjes van de peuterspeelzaal, maar ik weet het nog niet.

3 kids mam

3 kids mam

25-11-2008 om 19:08

Wel

maar niet zozeer om een kinderfeestje te geven. Meer om familie en mensen met kinderen te scheiden. 's morgens nodigen wij altijd de 'vriendinnetjes' van onze dochters uit (dit zijn kinderen van kennissen waar ze veel mee spelen en buurkinderen). Daar maken we dan een kinderfeestje van in de zin van veel kinderen, kindertaart eten en gewoon lekker spelen. Toen de oudste 3 werd wilde ze een prinsessenfeest dus hebben ze verkleed, nagels gelakt en elkaar geschminkt, had ze dit niet allemaal zelf bedacht dan zou ik verder echt niks hebben georganiseerd. 's middags komt er altijd familie en houden we het lekker rustig.

Mama Marjan

Mama Marjan

25-11-2008 om 20:27

Niet apart

Hallo,

Hier geen apart feestje voor "vriendjes", maar alleen familie en de buren, daar horen 9 kindjes bij onder de 5..wel druk zat vind ik. Ik heb geen vriendinnen met kinderen (klinkt zo wel zielig eigenlijk ;(), anders had ik die wel apart gevraagd denk ik, ook al vanwege de ruimte. Maar goed, de verjaardag moet nog komen over een paar dagen dus dan heb ik pas echt ervaring.

Groetjes
Marjan

Asa Torell

Asa Torell

25-11-2008 om 21:55

Hier komt juist de familie niet

Alleen opa en oma. En een keertje is mijn broer ook mee komen eten. Maar voor de rest leven kinderverjaardagen hier helemaal niet bij de ooms en tantes, die voor een deel ook in het buitenland wonen. (bij mij als kind kwam de familie trouwens ook niet).
Dus behalve opa en oma (die apart komen) vinden we het dan wel leuk om nog iets te doen. Tot nu toe hebben we elke keer (zoon is 4, dochter 1) voor een half dagje een paar kindjes van vergelijkbare leeftijd uit de vriendenkring, met dus de bijbehorende ouders, uitgenodigd. Omdat iedereen het druk heeft, wisselt dat van 1 tot 6 kindjes die dan ook echt kunnen komen. Met evt. ongeveer 6 ouders mee, dus op de drukste verjaardag waren er 12 mensen.
Komend jaar als zoon 5 wordt mag hij een partijtje met vriendjes geven, ik heb nog niet bedacht hoe overigens, maar dat blijkt tzt. vast wel.

Ook niet

Familie en vrienden komen en daar zijn ook wel baby's, peuters en kleuters bij maar een apart "kinderfeestje" is op die leeftijd niet aan mijn kinderen (of aan mij trouwens) besteedt.
Kinderfeestje heb ik afgelopen jaar voor het eerst gegeven toen onze oudste zoon 6 werd.

Temet

Temet

26-11-2008 om 09:33 Topicstarter

Tja

Ik zie nu ook waar 'm het verschil in zit. De kinderen waar mijn kind veel mee speelt zijn de kinderen van de creche. Met geen van die ouders heb ik contact, behalve dan groeten bij het halen of brengen. Mijn vriendinnen hebben geen kinderen in de leeftijd van mijn zoon, en sowieso kent mijn zoon die mensen niet (en ook hun kinderen niet). Dus tja, dan heeft het ook niet zoveel zin.
Overigens heb ik zelf ook nooit echt wat gedaan met de verjaardag van de kinderen van vriendinnen. Hooguit een kaartje, als het betreffende kind op de verjaarskalender staat, maar zelfs dat is vaak niet het geval. Ik ben gewoon een lui kreng, eigenlijk.

Groeten,

Temet

2 feestjes

De eerste 2 verjaardagen hebben we 1 feestje gehad. Familie met kinderen en een vriendje van m'n zoontje en z'n meoder (een goede vriendin van mij)
Dit jaar (3e verjaardag) waren er een aantal andere kinderen hier uit de buurt waar m'n zoontje veel mee speelt en waar ik veel en leuk contact met de moeders heb, en die wilde ik ook graag uitnodigen (hij was ook bij sommige van de andere kinderen op de verjaardag geweest)
Maar dat samen met de familie werd te veel, dus dat hebben we op een andere dag gedaan. 4 kinderen met ouders erbij. Echte uitnodigingen, cadeautjes uitgepakt, cake versierd, lang zal hij leven gezongen en verder de hele middag lekker gespeeld. Geen chips, wel druiven, aardbeien, meloen etc op tafel, en dat was heel snel op. Iedereen blij.
Toen z'n zusje 1 werd vond ik dat een goede smoes om op een doordeweekse ochtend later die week weer iedereen uit te nodigen. Met het verzoek geen cadeaus mee te nemen, maar gewoon voor de gezelligheid te komen.

Mathilde

Mathilde

27-11-2008 om 12:11

Verschillend

Onze oudste had geluk, want haar verjaardag en de verjaardagen van hubbie en mij liggen dicht bij elkaar. Voor haar geboorte vierden we onze verjaardag meestal samen en daarna hebben we dat ook nog een keer of drie gedaan. Dus madam had drie feestjes: eentje op het kdv, eentje met familie en nog het grote verjaardagsfeest waarop ze ook cadeaus kreeg. Met haar vijfde verjaardag hadden we daar geen zin in, toen hielden we een traditioneel kinderfeestje. Dat vond ze wel jammer geloof ik .
Jongste daarentegen is begin februari jarig, als iedereen (=wij) nog genoeg heeft van alle voorafgaande feestdagen. Voor hem komen alleen de grootouders, als hij geluk heeft een oom en tante en hun zoontje en op het kdv mag hij trakteren. Deze week is hij voor het eerst op een speelafspraakje uitgenodigd, dus misschien houden we dit jaar een bescheiden feestje met 1 of 2 kindjes voor zijn derde verjaardag. Rond drie beginnen hier de echte vriendschappen op te bloeien en zo'n feestje versterkt de band.
Mathilde

Mathilde

Mathilde

27-11-2008 om 12:26

O ja

Ik vergat te schrijven dat die peutervriendschappen hier juist op het kdv beginnen, want verder komen ze niet veel in contact met andere kinderen. De kids vragen zelf om een afspraakje. Wel via hun ouder, want vaak zijn ze nog verlegen . Ik ga daar altijd op in. Het maakt me niet of ik de andere ouder ken of niet (meestal niet), want als ze zo klein zijn, blijf ik erbij tijdens het afspraakje. Kind blij, want die vinden het meestal nog erg spannend en andere ouder ook blij want dan hoeft die mijn kind niet te corrigeren .
Mathilde

Sascha2

Sascha2

28-11-2008 om 21:12

En hier

Ook geen aparte feestjes voor de verjaardagen. Zoonlief wordt volgende week 4, en dat vieren we morgen met de familie. Vandaag op het kdv heeft hij getrakteerd. Ook bij mijn tweede vieren we het alleen met de familie.
Ik ben sowieso een beetje een ontaarde moeder, want mijn twee oudsten hebben bij hun eerste verjaardag geen kadootje van ons gekregen. Bovendien hebben we vorig jaar en dit jaar de verjaardagsdatum van de oudste verzet. Hij weet niet beter dan dat hij morgen jarig is ipv woensdag, dat komt sinterklaastechnisch wat beter uit Nu kan dat nog, over een tijdje niet meer.
Ook ik ken geen vaders/moeders uit de buurt met kinderen in dezelfde leeftijd. Bovendien vind ik het nog te druk voor die kleintjes. Als ik zie hoe ze tot nu toe steeds door het huis stuiteren als ze jarig zijn, pfoe!

mama van Linde

mama van Linde

01-12-2008 om 12:26

Hier

wordt Linde volgende week 2. Op de dag zelf komen de opa's en oma's eten (doordeweek). En in het weekend komen de ooms en tantes nog (+5 neefjes en nichtjes).

Wij zijn de eerste in onze vriendengroep met een kind en vorig jaar verwachtten sommige kameraden dat we Linde's verjaardag ook met hen uitgebreid zouden vieren. Dat was/ben ik dus niet van plan. Onze vrienden zijn onze vrienden toch en niet die van mijn kind. Tegen de tijd dat ze echt zelf vriendjes en vriendinnetjes heeft zou ik die uitnodigen voor de verjaardag. Tot die tijd vind ik familie genoeg.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.