Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Herfst

Herfst

11-08-2010 om 20:27

Peuterpuberteit

Help, ik weet het gaat weer over, en heb er een paar boeken over gelezen, maar wat vind ik de praktijk toch lastig!

Zoontje van twee jaar vooral aan het dreinen als juist visite heb! Zat net steeds hem straf te geven of te negeren en kon in beide gevallen geen aandacht aan mijn visite geven.

Wat niet in de boeken staat: hoelang kan dit nog duren?

Ik heb wel allerlei verklaringen ervoor maar het omgaan ermee in de dagelijkse praktijk vind ik toch heel erg moeilijk.
hoe overleven jullie?

Pfff zucht steun,
Herfst

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
vlinder72

vlinder72

11-08-2010 om 21:00

Geen idee

hoe lang dat kan duren. Mijn dochter van vier heeft er nog steeds een handje van om juist op de bank te moeten gaan spelen als ik bezoek heb. En ergens anders kan natuurlijk echt niet. Wat wel helpt is als ik haar laat helpen. Van te voren weet je meestal wel dat er bezoek komt. Dus je zet alvast biscuitjes klaar en als er dan bezoek komt dan mag je zoontje van alles doen. Biscuitjes rondbrengen, suikerklontjes op tafel zetten. Lepeltje neerleggen en daarna voor je voeten ergens mee spelen. Heel speciaal allemaal. Natuurlijk wel van te voren vertellen wat hij mag doen en wat je van hem verwacht. Dat werkt bij mijn kinderen heel goed. Zo ben ik ook tijden naar de supermarkt gegaan. Ik vertelde van te voren precies wel gedrag ik van ze verwachtte en wat ze moesten doen om mij te helpen (gelukkig zijn ze nu 8, 6 en 4 jaar en ik was het alweer een beetje vergeten dus het gaat echt over dat gedrein).

Fases

Alles is een fase. Dat motto werkt voor mij heel goed om in mijn achterhoofd te houden.

Hier een peuterpuberdochter van 2. Ze heeft dagelijks driftbuien waarbij ze niet getroost wil worden, slaat en schopt. Vanmorgen heb ik haar na een half uur gillen en krijsen haar speen maar gegeven. Dat werkte. Ik kon ook afspreken dat ze hem in de winkel (waar we naar toe gingen) aan mij zou geven. Op de fiets mocht ze hem dan weer. Thuis gaf ze hem weer keurig terug. Ik merk dus vaak dat je soms best al een afspraakje met haar kan maken.

Ik kan me niet herinneren dat mijn oudste ook van die heftige buien had. Wel hebben ze er allebei een handje van om wanneer ik aan de telefoon ben (en dat is echt niet zo vaak) vreselijk veel aandacht nodig te hebben. Vaak komt het er dan op neer dat ik maar ophang en 's avonds ga bellen.

Hier kan ik ze juist met visite wel weer motiveren om iets voor zichzelf te gaan doen met war hulp van mijn kant tussendoor. Als het echt niet gaat, zet ik soms de televisie nog wel eens in als laatste redmiddel.

Sterkte!

Roserose

Dat doen mijn kinderen noooooit

Zucht was dat maar zo....

van de week nog een krijsende "ik wil niet mee"dochter bij de ikea... Ik ben toen met mijn zoon een paar meter verder op gaan zitten wachten tot het overging. Dat helpt altijd wel. Na een minuut of 10 gaat ze toch maar mee. Maar nu ging een meneer zich er mee bemoeien. Bij haar zitten en proberen te kletsen.. grrr werd alleen maar erger...

Ik kan me niet herinneren dit bij mijn zoon (nu 4,5) te hebben gehad. Maar die heeft juist nu weleens buien van onredelijkheid. Loop je bijvoorbeeld de trap af gaat hij hard huilen. Wilde HIJ eerst van de trap..

Elk kind is blijkbaar anders en volgens mij hebben ze allemaal dus zo'n periode.

Niet echt tips dus...

liefs lisa

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.