Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Emmawee

Emmawee

03-04-2009 om 22:11

Peuterspeelzaal: 1 keer is geen keer?

Een heel verhaal hieronder, maar mijn vraag is eigenlijk: zijn er mensen wiens peuter 1 dagdeel per week naar de peuterspeelzaal gaan? En zo ja... bevalt dat, of is het echt af te raden?

Voor wie meer toelichting wil:

Blikkie, onze jongste van 2,5 gaat op maandag en dinsdag naar onze gastouder. Een geweldig mens, waar we al bijna 5 jaar heel blij mee zijn. Op de andere dagen van de week is hij thuis bij ofwel mijn man, ofwel bij mij.
Bij Stoffer ging dat ook zo. Nou was hij altijd graag op zichzelf en leek hij het bij de oppas al druk genoeg te vinden. Blik is een ander verhaal. Die vindt het duidelijk leuk om met andere kinderen samen iets te doen en voelt zich al snel onderdeel van een groep en hij vindt school (van Stoffer) erg interessant, geeft daar iedereen een hand, blijft het liefst in de klas achter. De opvang bij de gastouder komt daaraan niet echt tegemoet. Zeker nu er weer wat kindjes vertrekken en er (nog) geen aanwas is. Een crèche zou bij hem (op dat vlak) misschien beter passen, maar geen haar op mijn hoofd die daaraan denkt!! Ik wil hem nu dus aanmelden bij de peuterspeelzaal.
Nou zijn de kosten voor 2 dagdelen vrij fors. Ons bruto inkomen is zo hoog dat we de volle mep moeten betalen. Maar wij hebben zulke hoge vaste lasten, dat € 83,45 per maand eigenlijk best heel veel geld is. Zeker nu de zwemlessen van Stoffer er binnenkort ook bij komen. Verder geniet ik ook nog wel erg van die twee ochtendjes met Blik... dus eigenlijk zou ik liever kiezen voor 1 ochtend peuterspeelzaal. Dit werd mij door de leidster echter ontraden, omdat (zo werd mij verteld) "één is eigenlijk geen".
Hm... wat vinden jullie?
Groeten, Maw.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

03-04-2009 om 22:43

Ander idee

Minder duur en wellicht leuker: peutergym. Of ouder&kind gym.

Zelf had ik een peuter (mijn oudste) die 1 dag in de week naar de crèche ging maar pas echt goed d'r plek vond toen ze een halve dag extra ging. Voor haar was vaker gaan dus van groot belang.

Mag ik trouwens vragen waarom "geen haar op je hoofd" denk aan een crèche? Die kosten krijg je voor een groot deel weer terug en er zijn crèches die ook 1 dag opvang aanbieden.

Emmawee

Emmawee

03-04-2009 om 23:35

Geen haar op mijn hoofd...

Ik bedoelde: geen crèche ipv de gastouder. Dit omdat hij het veel te fijn heeft bij de gastouder. Ik wil daar absoluut niet van af! Daar zijn Stoffer en Blik kind aan huis en we kunnen het erg goed met elkaar vinden. Zoiets vind je bij een crèche niet.
Groeten, Maw.

Emmatwee

Hier is het verplicht dat de peuters 2 delen van de week gaan. Dus hier weinig keuze, weet niet hoe dat bij jullie is of hierin te kiezen is?
En net zoals Linda zegt, peutergym of muziekopschoot of peuterzwemmen is ook erg leuk om met de kinderen te doen. En zou je het niet kunnen combineren die 2 dagen gastouder met 2 dagen psz? Dat de gastouder dus alleen nog maar de middagen (dus 2 dagdelen) oppast? Scheelt misschien weer met de financieen? O en hier kijken ze per huishouden, naar het inkomen dus misschien dat er aan het bedrag nog te sleutelen valt?
Denk gewoon een beetje mee hoor.

Hier 1x per week

Onze dochter gaat vanaf dat ze 2 jaar is 1 ochtend in de week naar de peuterpeelzaal. Bij ons is de bijdrage ook inkomens afhankelijk en wij moeten voor 2 dagdelen rond de 80 euro gaan betalen. Ik vind dat gewoon te duur, er zijn hier nog 2 kinderen. Dat de leidsters liever willen dat je kindje vaker gaat, begrijp ik. Dat levert natuurlijk meer op.

Groeten Akka

Minstens 2

Volgens mij mag je hier wel 1 dag naar het KDV maar er wordt minstens 2 dagen aanbevolen gewoon voor het wennen en de regelmaat. 6 dagen ertussen en je kindje moet weer erg wennen elke keer? Voor mijn zoon gaat dat wel op maar ieder kind is anders en Blik is al gewend aan een gastouder, lijkt een extrovert kind dus probeer het gewoon.

Rafelkap

Rafelkap

04-04-2009 om 08:54

Emmawee

Hier ook alleen de peuterspeelzaal voor twee dagdelen, geen keuzemogelijkheid. Voor jongste is pas na de zomervakantie plek, helaas (dan ruim 2 jaar ca 8mnd).
Maar nee, je kan ook naar peutergym of wat naar de speeltuin of met een andere moeder afspreken zodat je kindje met andere kindjes kan spelen. Het is niet heiligmakend die psz. Ik zelf heb er bijvoorbeeld ook niet op gezeten vroeger.
Ik denk dat 1 x per week ook prima kan voor jouw jongste, zeker als hij al zo snel went met andere kinderen.
Een is zeker één. En als dat jullie financieel beter uit komt zou ik verder niet aarzelen.

Dat levert meer op?

Volgens mij is het geen geldkwestie maar een kwestie van ritme. Een kind dat een hele week niet geweest is moet elke keer weer wennen en dan is de ochtend alweer voorbij. Waarom vraag je niet aan de leidster waarom ze vindt dat 1 keer geen keer is, en wat haar ervaringen zijn met kindjes die 1 keer komen?

Maakt het uit voor de kosten?

Bij alle psz hier in de buurt zou het niet uitmaken voor de kosten. Je kind zit in een bepaalde groep, die 2 of 3 dagdelen per week heeft en op die dagdelen mag je kind komen. En of je nou 1 of 3 keer per week komt maakt niet uit, maar het bedrag blijft hetzelfde (wel inkomensafhankelijk) Dus in de kosten maakt het niet uit.

Maar ik snap wel dat je het niet leuk vindt om hem vaker te moeten missen. Kan hij niet ook een dagdeel naar de psz als hij bij de gastouder is, dat die 'm haalt en brengt. Veel gastouders doen dat wel (als dat haalbaar is met de andere kinderen)
Of inderdaad zelf iets anders met 'm gaan doen. Peuterzwemmen wordt hier altijd erg gewaardeerd, maar ook de vaste wekelijkse afspraak om met wat andere kinderen te gaan spelen, om en om ergens thuis (of in de zomer in de speeltuin)

Ja, levert meer op.

1 dagdeel kost rond de 40 euro, 2 dagdelen rond 80 euro. Bij ons is er een enorme terugloop op de peuterpeelzalen, er zijn al een paar groepen gesloten en er volgens waarchijnlijk meer. Natuurlijk heeft het ook met geld te maken.
Onze middelste ging ook 1 dagdeel en nu de jongste ook, het ging en gaat goed. In ons geval werkt 1 dagdeel dus positief.

groeten Akka

Emmawee

Emmawee

04-04-2009 om 22:23

Reactie

Bedankt voor de reacties. Deze peuterspeelzaal is 5 ochtenden per week geopend en er komen kinderen 2, 3, 4 of 5 ochtenden. De reden die de leidster gaf, was inderdaad het moeilijke wennen, er niet inkomen, niet bij horen. Ze zei niet dat het uitgesloten was, ik zal het nog eens navragen. Ik geloof namelijk niet dat het voor Blikkie een probleem zal zijn. Ik zou het dus graag eens aankijken. Maar misschien vinden ze het voor zichzelf een probleem. Een kind wat ze niet goed 'in beeld' krijgen, ofzo.
Ik zal het gewoon nog eens navragen. En nog eens goed de centen tellen, evt. schuiven met oppas-uren... Een combi met onze gastouder is helaas niet mogelijk.
Verder is peuterzwemmen een goed idee, behalve dat mij dit erg veel tijd zal kosten (omdat ik bijzonder slecht tegen chloor kan, moet ik daarvoor naar een speciaal zwembad). Peutergym ga ik eens bekijken...
De voordelen van de peuterspeelzaal zijn toch dat mijn man of ik zelf een paar uurtjes onze handen vrij krijgen. Bovendien vind ik het 'schoolse' karakter (ik bedoel: samen knutselen, liedje zingen, etc.) wel leuk voor hem. Hij geniet echt enorm van zo'n soort omgeving. Nee, zaligmakend is het niet. Ik ben ook niet geweest vroeger. Maar volgens mij past het gewoon heel goed bij hem.
Thein: "O en hier kijken ze per huishouden, naar het inkomen dus misschien dat er aan het bedrag nog te sleutelen valt?"
Hmm... wij zijn één huishouden. Ik lees in mijn beginpost dat ik zelf verwarring schep, maar vader & ik zijn weliswaar op wisselende tijden thuis, maar we wonen hier gelukkig gehuwd in één huis!
Groeten, Maw.

Asa Torell

Asa Torell

04-04-2009 om 23:09

Zelf een peutergroepje starten

Ik weet niet of dat in jouw omgeving te realiseren valt... een nicht van mij heeft dit gedaan samen met een aantal andere ouders in haar buurt. Ze vonden de beschikbare peuterspeelzaal te slecht en wilden toch graag iets voor de kinderen doen waarbij ze met andere kinderen konden spelen. En dat doen ze ook maar 1 ochtend in de week. Volgens mij inclusief redelijk vast programma met liedjes etc net als op een echte peuterspeelzaal. Je moet dan natuurlijk wel eens in de zoveel weken met al die kinderen in de weer (6 in hun geval geloof ik). Maar het is daarvoor dan wel gratis.

Rafelkap

Rafelkap

05-04-2009 om 09:09

Oja schiet me nog te binnen:

Over dat zelf een peutergroepje starten, misschien is een "ouderparticipatiecreche" iets voor jullie, als die er is in jullie woonplaats. Dan draai je als ouder 1 dagdeel per week mee, maar kan je je kind daar ook wat dagdelen brengen.

Tango

Tango

06-04-2009 om 09:34

Heb ik ook mee gezeten

Tangozoon ging toen hij 3 was twee dagen naar het kdv. De rest van de week was hij thuis. Omdat hij niet goed zelf kon spelen en zich in de wintermaanden echt verveelde thuis had ik toen ook zoiets van een dagdeel psz erbij zou niet verkeerd zijn. Bij de reguliere speelzaal moest ik voor twee dagdelen betalen als ik er een afnam, vond ik een beetje duur. Ik had hem dan naar de psz van de Vrije School kunnen doen, dit sprak me echter niet aan en het kwam ook niet uit met schooltijden van Tangodochter. Uiteindelijk heb ik het niet gedaan en ben met hem op peutermuziek gegaan. Daarna werd het weer mooier weer en buiten vermaakte hij zich prima en toen kon hij gelukkig vorig jaar september naar school.
Maar ik kan me dus best voorstellen dat je voor 1 dagdeel speelzaal kiest. Ook Tangozoon had dit best aangekund. Hij heeft gewoon erg veel behoefte aan andere kinderen om mee te spelen.

mama 78

mama 78

07-04-2009 om 11:25

Hier

Ik heb mijn dochter ook opgegeven voor de psz, voor 1 dagdeel voorlopig. De reden daarvan is dat mijn andere kind nog met zwemles bezig is, wat een behoorlijke kostenpot is. Op deze psz. was dat geen probleem. Ze is ook nog jong, net 2, en ik wacht nog ene halfjaartje.
Mocht ze het nodig hebben, gaat ze later 2 dagdelen.
Maar nu moeten we gewoon en beetje schipperen, vanwege de kosten, dus dat kan ik goed begrijpen van andere ouders. Met 1 dagdeel is het dan nog te behappen en we willen onze kids toch allemaal wat bieden.

-Wendy-

-Wendy-

07-04-2009 om 13:52

Hier allemaal 1x

Hier gaan de kinderen als ze twee zijn maar 1 keer per week en pas als ze ergens tussen 2 1/2 en 3 zijn gaan ze 2 keer. Voor de meeste kinderen is 1 keer volgens mij geen enkel probleem. Overigens betalen wij hier maar 44 euro voor 2 dagdelen (ochtend van 8.45 tot 11.30 en middag van 13.30 tot 15.15).

Hier 1 ochtend

Mijn zoontje van nu 2,5 gaat ook 1 ochtend naar de peuter"school". Dit is bij de school van zijn zus. Daarnaast gaat hij 2 dagen naar het KDV. Ik heb inderdaad gekozen voor een ochtend PSZ omdat hij het heerlijk vindt om met andere kindjes te spelen en zich thuis toch verveelde (ivm baby wil ik toch wat meer thuiszijn, je moet al 2x per dag naar school heen en weer).

Hij is er blij mee en gaat graag naar de PSZ. Een ochtend is dus prima mogelijk in dit geval.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.