Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Peuterspeelzaal noodzakelijk

Moet het dan noodzakelijk en nuttig zijn om je kind naar de peuterspeelzaal te laten gaan.
Mijn kinderen vonden het spelen met andere kinderen en het andere speelgoed dan thuis gewoon leuk. Ze hebben er veel plezier gehad.
Ik zou je peuter laten gaan en kijken of je kind het leuk vindt en je niet op voorhand al druk maken over niveau verschillen.

Tureluur schreef op 06-07-2026 om 20:46:

[..]

Dat hoeft helemaal niet. Als de taalontwikkeling in de thuistaal goed op gang is gekomen, volgt het Nederlands over het algemeen vanzelf en kan meertaligheid een enorme kracht zijn.

Ja uiteindelijk wel. Maar in het begin niet. In het begin komen ze op de peuterspeelzaal of op de kleuterschool binnen zonder de taal te kennen.

Vandaar, 1 van de "doelgroepen". 

Tureluur

Tureluur

06-07-2026 om 23:28 Topicstarter

Tuinfluiter schreef op 06-07-2026 om 23:17:

Moet het dan noodzakelijk en nuttig zijn om je kind naar de peuterspeelzaal te laten gaan.
Mijn kinderen vonden het spelen met andere kinderen en het andere speelgoed dan thuis gewoon leuk. Ze hebben er veel plezier gehad.
Ik zou je peuter laten gaan en kijken of je kind het leuk vindt en je niet op voorhand al druk maken over niveau verschillen.

Nee dat hoeft niet, maar ik schat om allerlei redenen in dat ik mijn peuter er geen plezier mee ga doen, dus dan doe ik het liever niet tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het wel te doen.

Zeespiegel schreef op 06-07-2026 om 18:48:

[..]

Als je al kinderopvangtoeslag hebt, kom je ook niet in aanmerking voor de peuterspeelzaal.

Dus niet perse doelgroep kinderen, maar kinderen waarvan 1 ouder niet werkt.

Euh nee hoor, ik werkte gewoon en kinderen gingen peuterspeelzaal.  Ik had onregelmatige diensten

Valeria schreef op 06-07-2026 om 20:16:

[..]

Al de tweede die dat haar vraagt.
Soms ben je zelf ook slim en is het aannemelijker dat je kind ook slim is en aannemelijker dat je dat merkt. En bij twijfel zoek je op wat gemiddeld is op een bepaalde leeftijd.
Ik wist dat destijds ook gewoon hoor.

Mijn ervaring (langdurig werkzaam geweest in het onderwijs) is dat veel ouders die dat soort dingen roepen over hun kind, het kind nogal overschatten. 

Ben je wel eens gaan kijken en het je je vragen wel eens gesteld op een PSZ?
Wat is voor mijn kind de meerwaarde? Wat kunnen jullie bieden?

NightNurse schreef op 06-07-2026 om 20:40:

[..]

Het gekke is dat niemand zich druk maakt over die zogenaamde 'achterstand' als de thuistaal van het kind Engels, Frans of Duits is. Maar dat het ineens een enorm probleem is als de thuistaal Turks, Arabisch of Farsi is...

Daar geloof ik niets van want ook in Friesland speelt dit wanneer beide ouders uitsluitend Fries spreken. 

Tureluur schreef op 06-07-2026 om 23:28:

[..]

Nee dat hoeft niet, maar ik schat om allerlei redenen in dat ik mijn peuter er geen plezier mee ga doen, dus dan doe ik het liever niet tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het wel te doen.

Wat vind je man ervan? 

Je dochter zal straks wel naar school moeten. Ik weet niet waarom je denkt haar er geen plezier mee te doen, maar als ze het bijvoorbeeld te druk vindt, of het moeilijk vindt om met verschillende kinderen om te gaan, lijkt de peuterspeelzaal me een ideale plek om te starten? Kan ze het niet proberen en als het na 2 mnd ofzo echt niet werkt weer stoppen? Misschien verrast ze je wel en vindt ze het heel leuk! 

Ik vond het voordeel van de peuterspeelzaal dat het maar een paar uurtjes is en wat educatiever dan het kinderdagverblijf. Mijn dochter liep ook voor en vond die werkjes wel leuk. De leidsters konden dat ook makkelijk aanpassen aan het kind. En verder lekker spelen en zingen enzo. Bij ons was er wel een wachtlijst voor de peuterspeelzaal, dus je kwam daar met 2 jaar niet binnen. Bij ons kwamen er gewoon kinderen uit de buurt waar wij woonden.

Tuinfluiter schreef op 06-07-2026 om 23:17:

idd ik herinner me vooral dat er ander speelgoed was dan thuis, dat vond ik geweldig. Mijn moeder had ook gehoopt dat ik bij kindjes zou komen die naar dezelfde school gingen maar dat was uiteindelijk niet zo. Maakte voor mij niet zo veel uit denk, ik had geleerd om met 'vreemde' kindjes te spelen (die geen neefjes of nichtjes waren bedoel ik) en op school waren er weer andere 'vreemde' kindjes. 

Tureluur schreef op 06-07-2026 om 23:28:

[..]

Je kan het ook gewoon een paar maanden proberen. Bevalt het niet, dan stop je weer.

Ik zie hier dat doe peutergroep zorgt voor een wat zachtere landing op school. Kinderen die nog nooit naar opvang/peutergroep/gastouder geweest zijn hebben het de eerste weken (over het algemeen) duidelijk zwaarder. 
Daarnaast zie ik dat de kinderen er (wederom: over het algemeen) met veel plezier naartoe gaan! Ze komen huppelend binnen (niet iedereen meteen vanaf het begin natuurlijk, maar omdat het niet meteen 5d pw is niet zoveel druk). 
Ik ben zelf van mening dat 2;0 jr wel héél jong is, maar tegen de 3 vind ik het wel echt meerwaarde hebben.
Voor kinderen die meer uitdaging nodig hebben gebruikt de peutergroep op onze school ook wel eens materialen uit mijn kleutergroep of komt de peuter (als die hierna naar onze school gaat) regelmatig een uurtje 'op bezoek'.
Wat is hetgeen waardoor je denkt dat het jouw peuter geen plezier zal doen?

Tureluur

Tureluur

07-07-2026 om 07:38 Topicstarter

Dweedledee schreef op 07-07-2026 om 02:19:

[..]

Mijn ervaring (langdurig werkzaam geweest in het onderwijs) is dat veel ouders die dat soort dingen roepen over hun kind, het kind nogal overschatten.

Denk je dat in mijn geval ook na wat ik heb geschreven?

Tureluur

Tureluur

07-07-2026 om 07:43 Topicstarter

Loezzie schreef op 07-07-2026 om 04:33:

Ben je wel eens gaan kijken en het je je vragen wel eens gesteld op een PSZ?
Wat is voor mijn kind de meerwaarde? Wat kunnen jullie bieden?

Ja, toen heb ik juist besloten om mijn peuter weer van de wachtlijst af te halen. Veel langdurig zieken, kinderen die gedragsmatig pittig waren en een programma met een sterke focus op taal en basisvaardigheden.

Ik herinner me nu dat mijn jongere broertje zelf per se niet naar de speelzaal wilde. Mijn moeder had ook altijd gehoord dat het erbij hoorde etc etc. Op de PSZ vertoonde hij zodanig gedrag dat de leidsters gebeld hebben of moeder hem alsjeblieft weer wilde komen halen en dat ze dat eigenlijk nooit meemaakten zo extreem. 

Na een paar keer dezelfde riedel hebben mijn ouders hem er af gehaald en aangegeven dat PSZ ook een voorbereiding was op de kleuterschool en dat hij bij de kleuterschool een grote jongen zou zijn en dit niet weer de boel op stelten mocht zetten. Op de kleuterschool heeft hij helemaal geen problemen gehad, hij had de mazzel dat hij een leuke groep had en een heel lieve juf en hij had geen achterstand oid. 

Beetje offtopic want broertje wilde dus zelf niet. Verschil was ook dat hij (in tegenstelling tot ik als oudste) opgroeide in een huis waar altijd wel buurkinderen, vriendjes, vriendinnetjes in en uit liepen dus dat sociale aspect had hij minder nodig. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.