Tureluur
06-07-2026 om 15:03
Peuterspeelzaal noodzakelijk
Wat zijn jullie (liefst recente) ervaringen met de peuterspeelzaal? Mijn peuter zit nu in de peuterspeelzaalleeftijd, maar tot nu toe hebben we het uitgesteld. Ik heb het idee dat er tegenwoordig vooral veel doelgroepkinderen naar de peuterspeelzaal gaan. Herkennen jullie dat? Of juist niet? Mijn peuter loopt behoorlijk voor, dus een gericht vve programma zou waarschijnlijk niet zo passend zijn. Of is het toch vooral spelen?
We bieden thuis vanalles aan, maar ik voel veel druk vanuit mijn omgeving om mijn peuter toch te sturen. Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!
Tuinfluiter
06-07-2026 om 23:17
Moet het dan noodzakelijk en nuttig zijn om je kind naar de peuterspeelzaal te laten gaan.
Mijn kinderen vonden het spelen met andere kinderen en het andere speelgoed dan thuis gewoon leuk. Ze hebben er veel plezier gehad.
Ik zou je peuter laten gaan en kijken of je kind het leuk vindt en je niet op voorhand al druk maken over niveau verschillen.
Zeespiegel
06-07-2026 om 23:23
Tureluur schreef op 06-07-2026 om 20:46:
[..]
Dat hoeft helemaal niet. Als de taalontwikkeling in de thuistaal goed op gang is gekomen, volgt het Nederlands over het algemeen vanzelf en kan meertaligheid een enorme kracht zijn.
Ja uiteindelijk wel. Maar in het begin niet. In het begin komen ze op de peuterspeelzaal of op de kleuterschool binnen zonder de taal te kennen.
Vandaar, 1 van de "doelgroepen".
Tureluur
06-07-2026 om 23:28
Tuinfluiter schreef op 06-07-2026 om 23:17:
Moet het dan noodzakelijk en nuttig zijn om je kind naar de peuterspeelzaal te laten gaan.
Mijn kinderen vonden het spelen met andere kinderen en het andere speelgoed dan thuis gewoon leuk. Ze hebben er veel plezier gehad.
Ik zou je peuter laten gaan en kijken of je kind het leuk vindt en je niet op voorhand al druk maken over niveau verschillen.
Nee dat hoeft niet, maar ik schat om allerlei redenen in dat ik mijn peuter er geen plezier mee ga doen, dus dan doe ik het liever niet tenzij er zwaarwegende redenen zijn om het wel te doen.
Miepjecody
06-07-2026 om 23:36
Zeespiegel schreef op 06-07-2026 om 18:48:
[..]
Als je al kinderopvangtoeslag hebt, kom je ook niet in aanmerking voor de peuterspeelzaal.
Dus niet perse doelgroep kinderen, maar kinderen waarvan 1 ouder niet werkt.
Euh nee hoor, ik werkte gewoon en kinderen gingen peuterspeelzaal. Ik had onregelmatige diensten
Dweedledee
07-07-2026 om 02:19
Valeria schreef op 06-07-2026 om 20:16:
[..]
Al de tweede die dat haar vraagt.
Soms ben je zelf ook slim en is het aannemelijker dat je kind ook slim is en aannemelijker dat je dat merkt. En bij twijfel zoek je op wat gemiddeld is op een bepaalde leeftijd.
Ik wist dat destijds ook gewoon hoor.
Mijn ervaring (langdurig werkzaam geweest in het onderwijs) is dat veel ouders die dat soort dingen roepen over hun kind, het kind nogal overschatten.