Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
06-07-2026 om 15:03
Wat zijn jullie (liefst recente) ervaringen met de peuterspeelzaal? Mijn peuter zit nu in de peuterspeelzaalleeftijd, maar tot nu toe hebben we het uitgesteld. Ik heb het idee dat er tegenwoordig vooral veel doelgroepkinderen naar de peuterspeelzaal gaan. Herkennen jullie dat? Of juist niet? Mijn peuter loopt behoorlijk voor, dus een gericht vve programma zou waarschijnlijk niet zo passend zijn. Of is het toch vooral spelen?
We bieden thuis vanalles aan, maar ik voel veel druk vanuit mijn omgeving om mijn peuter toch te sturen. Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!
08-07-2026 om 00:11
Izza schreef op 07-07-2026 om 16:33:
Ik denk dat een vorm van peuterspeelzaal extra belangrijk is als een kind thuis alleen is. Zoals ik lees zijn er geen broers of zussen. Dat is wel een gemis in de sociale contacten en bij het opgroeien. Buurtkinderen of klasgenoten zijn daarmee echt niet vergelijkbaar. Die komen af en toe eens langs. En kunnen ook zo weer verdwijnen uit je leven. Een sibling is er altijd. Als dat hier ontbreekt is een peuterspeelzaal juist heel belangrijk om die sociale zaken te leren van leeftijdsgenoten. Dat krijgt ze thuis niet mee.
Alsof je altijd wat hebt aan een broer of zus. Had me een trauma bespaard. En ik heb hem inmiddels uit mijn leven gegooid
Echt onzin dat kinderen zonder broers of zussen minder sociale dingen leren
08-07-2026 om 00:34
Kampeerder schreef op 07-07-2026 om 09:08:
[..]
En dat is erg omdat?
Waar lees jij dat dat erg is? Of dat ik dat erg vind?
Citaat uit OP:
Ervaringen (als ouder over leerkracht) over de overgang naar school zonder eerst naar de peuterspeelzaal/het kdv te zijn geweest zijn ook welkom!!