Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
renee

renee

21-01-2016 om 23:24

pijn benen

Hallo,

Ik schrijf eigenlijk nooit op dit soort forums maar ben een beetje ten einde raad. Wil dus graag weten wat jullie evt denken dat dit is.

Ik heb een zoon van nu 3,5 jaar oud. Een maand voor zijn 2e verjaardag begon hij pijnaanvallen in zijn benen te krijgen. De eerste keer schrokken wij enorm. Het was savonds om 22 uur en ineens krijsen en daarbij mank lopen. Duurde een half uur. Daarna viel hij weer in slaap en toen om 1 uur nog een keer. Toen huisartsenpost gebeld maar voor hij daar terecht kon sliep hij alweer.

Vervolgens een maand niks en net na zijn verjaardag weer zo'n aanval. Iom cb arts naar huisarts gegaan want wij dachten aan groeipijn. Echter volgens cb arts kon dit niet vanwege mank lopen (klopt volgens mij niet want van groeipijn kan je wel mank lopen).
2 dagen later bij kinderarts en nu anderhalf jaar later nog geen stap verder.
Er is ondertussen een echo van de heupen gemaakt, foto's van enkels, knieën en heup gemaakt. Daar zijn geen bijzonderheden op gevonden.
Hij is bij de orthopeed geweest. Die kan niks vinden.
Bij kinderneuroloog en ook hij kan niks vinden.
Er is bloed geprikt op bezinking en eiwitten ivm lichte verdenking reuma. Geen afwijkingen gevonden.

Ik zeg een lichte verdenking van reuma omdat hij nu heel duidelijk aangeeft dat het pijn in zijn enkels is en vanavond weer eenmalig in zijn knie. Hij heeft verder geen uiterlijke kenmerken, zoals roodheid, zwelling en warme gewrichten van reuma.

De fysio heeft hem 2 keer gezien. Het enige wat haar opvalt is wat stijve enkels, maar verder absoluut geen hypermobiliteit.

Nu wordt hij doorgestuurd naar kinderreumatoloog in academisch ziekenhuis omdat ze het niet meer weten.

Pijn ziet er als volgt uit. Savonds (meestal rond 23 uur) wakker worden van de pijn en met massage gaat het na 30 minuten over. Hij loopt er mank bij en gaat Door het hele bed heen. Slaat daarbij op 1 van zijn enkels, meestal rechts. En vanavond dus ook zijn knie. Tussen december en maart heeft hij er bijna nooit last van alleen na een dag spelen in een speelparadijs of dag lopen in dierentuin zoals vandaag. Tussen maart en juli ong 2 keer per maand en tussen augustus en november 4 tot 6 keer per week.

Hij ontwikkeld zich verder prima. Mochten jullie nog vragen hebben hoor ik het graag.

Het liefste hoor ik het antwoord dit herken ik meteen en het gaat over, want vind het zo zielig voor hem en ik kan ook niks anders op dat moment doen als er voor hem zijn. Zelfs troosten lukt niet omdat het zo'n pijn doet.

Alvast bedankt voor meedenken

Moeder

Moeder

22-01-2016 om 06:36

Bloedonderzoek

Heel vervelend, klachten waar niet meteen een oplossing voor gevonden wordt.Je maakt je toch zorgen en je ziet je kind lijden
Is er bloed geprikt en wat waren daarvan de uitslagen? Zoek dat uit en kijk dan vooral naar B12 en vitamine D. Ik ben benieuwd
Sterkte met je zoon.

Marjoleine64

Marjoleine64

22-01-2016 om 21:11

Filmopnames maken

Als het weer een keer zo erg is, maak eens een kort filmpje van hoe hij reageert op de pijn en hoe hij zich dan gedraagt. Vaak zegt dat een arts meer dan een verhaal van de ouders. Een zwager heeft dat gedaan toen hun oudste met 6 mnd epileptische aanvallen kreeg. Ze waren toen heel snel bij de juiste arts, en ondanks hele slechte vooruitzichten toen is hun dochter nu volwassen (maar met de ontwikkeling van een kind van 8). Begrijp me goed, ik zeg helemaal niet dat jullie zoon zulke slechte vooruitzichten zou hebben, maar beelden zeggen vaak zoveel meer dan woorden.

Ontsteking

Zoals u de pijn beschrijft lijkt het erg op de pijnen die ons kindje ook vaak heeft.
Gewrichtsontsteking ten gevolge van overbelasting.
Echt heel naar, want ontzettend pijnlijk.Je kan er wel ontstekingsremmers voor krijgen, die helpen engzins.
Dat een arts daar niet aan gedacht heeft,vreemd.

En laat je niet afschepen door artsen,blijf doorvragen, een kind hoort geen pijn te hebben, en als ouders zijnde wil je in ieder geval ween wat het is!

Sterkte.

renee

renee

25-01-2016 om 11:48

bedankt

Bedankt voor alle reacties. Ik maak regelmatig filmpjes die ik ook heb laten zien. Door het filmpje dacht de orthopeed aan spierziekte waardoor hij bij neuroloog is geweest. Maar dat is uitgesloten. De fysio denkt aan kramp maar die weet het niet zeker.
Aan de vitamines heb ik nog niet gedacht. Dus daar ga ik mee aan de slag. Ik ben verder bezig met de verwijzing want hij zou 3 weken geleden al doorverwezen worden voor seconden opinion maar is nog steeds niet gebeurd. Vandaag voor de derde keer gebeld.
De ontstekingen neem ik ook mee.

Hartstikke bedankt voor meedenken.

Marie

Marie

27-01-2016 om 11:40

ervaring

Hier destijds een vergelijkbare ervaring. Dochter begon als peuter ´s nachts te krijsen van "pijn in de benen". Soms hielp masseren, soms slokje water, paracetamolletje, meestal hielp een fles warme melk (ik weet het, slecht voor de tanden).
Het consternatiebureau hield het op groeipijn.
Op een gegeven moment - tegen de 4 jaar - zagen we wel een patroon. Als ze geen middagdut deed, had ze 's nachts pijn in de benen.
Toen ze 5 was, op aanraden van kennis, bij een podoloog geweest (ik was sceptisch).
Die zei dat groeipijn niet bestaat. Hij zei ze overstrekt haar knieën en dat geeft overbelasting in de kruisbanden en dat geeft 's nachts pijn. Ook omdat ze blijkbaar nogal droomt (verwerken van de dag) en door de middagdut krijgen de knieën rust en haar hoofd ook. (En ik maar denken dat ze mooi recht op haar benen stond).
De podoloog heeft toen steunzooltjes voor haar gemaakt en ze heeft nooit meer last van haar knieën gehad! (ondertussen puber en geen zooltjes meer nodig).
Dit is dus ons ervaringsverhaal. Ik weet dat we het destijds ook wel eens niet meer wisten, maar het is dus door een simpele oplossing helemaal goedgekomen. Ik hoop dat dat voor jullie ook zal opgaan.
sterkte

Post van Marie..

De post van Marie, ik heb dit ook!
Nachten wakker omdat mijn benen dan doorlopen. Klinkt raar ja, ik weet het. Maar nadat ik geopereerd ben omdat mijn voorste kruisband in mijn knie scheurde was het over. Inderdaad het overstrekken van de knieën, dus belastend voor enkels. Nooit gedacht dat dit bij zulke kleine kinderen ook kon maar de pijn van kind in je verhaal past erbij TO!
Ik zou zeggen probeer een zooltje baat het niet dan schaad het niet.

bertje1

bertje1

09-03-2016 om 22:46

jicht?

beetje raar voor een kleintje, maar misschien..
en anders denk ik ook groeipijn. probeer het eens te masseren en niet al te veel aandacht aan te schenken (wat natuurlijk moeilijk is...).

Dineke

Dineke

11-10-2018 om 23:35

Vraag aan Renee

We zijn nu ruim 2,5 jaar verder, maar ik ben echt heel erg benieuwd hoe het nu gaat en of je erachter bent gekomen wat de pijn bij je zoontje veroorzaakte. Ik begin namelijk ook behoorlijk radeloos te worden. Bij mijn dochtertje begon het ook rond haar 2e verjaardag. Volgende maand wordt ze 3 jaar... Er zijn foto's gemaakt, orthopeed heeft er naar gekeken, kinderfysio. Er is niets te zien. Alles wat je aan gaf, periodes in het jaar wanneer het hoe vaak gebeurde, tijdstip, krijsen, erop slaan, alleen dan mank lopen, niets aan te zien, en mankeert verder niets. Enige verschil is dat de pijn bij haar in haar linker knie zit.

En nu maar hopen dat je dit bericht leest Of iemand anders moet het herkennen en nog tips hebben?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.